آشنایی با مشاغل گروه رادیولوژی در کانادا
24 ژوئن 2015 - 1:56
بازدید 585
9

    تذکر یک نکته   در زیر این عنوان، حداقل دو گروه از متخصصان در کانادا قابل شناسی هستند که البته ممکن است در برخی منابع نه چندان معتبر یا تخصصی با یک عنوان خوانده شوند. یک گروه از آنها پزشکان متخصص هستند. این افراد که به صورت عمومی رادیولوژیست خوانده می شوند اما ممکن […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 
تذکر یک نکته

 

در زیر این عنوان، حداقل دو گروه از متخصصان در کانادا قابل شناسی هستند که البته ممکن است در برخی منابع نه چندان معتبر یا تخصصی با یک عنوان خوانده شوند. یک گروه از آنها پزشکان متخصص هستند. این افراد که به صورت عمومی رادیولوژیست خوانده می شوند اما ممکن است بنا بر حوزه خاصی که در آن تخصص ویژه دارند با عناوین حرفه ای تری هم شناسایی شوند در گروه پزشکان متخصص specialist physicians قرار می گیرند و همان مسیری را برای دریافت مجوز کار باید طی کنند که تمامی افراد تحت این عنوان در مدت چند سال باید ادامه دهند (آزمون کتبی اولیه، یک یا دو آزمون عملی تخصصی بسته به مقررات استان، اخذ پذیرش در کالج پزشکی استان و ادامه تحصیل برای دریافت عنوان تخصصی و اجازه طبابت در آن استان).  
 

 

از آنجا که در وب سایت و خصوصا در کتابخانه کنپارس توضیحات کافی درباره این گروه شغلی داده شده است به تکرار آنها نمی پردازیم و علاقه مندان را به مطالعه این مطالب دعوت می کنیم. 
 

 

برای آنها که نیازمند اطلاعاتی درباره بازار شغلی یا درآمدی یا نظایر اینها هستند باید به اطلاع همه دوستان برسانیم که اصولا در گرایش های مختلف پزشکی اعم از پزشک خانواده یا متخصصان میزان آمادگی مهاجران تازه وارد، زمانی که آنها برای طی کردن مسیر نیاز دارند و برخی جزییات متفاوت در برنامه های استان ها واجد اهمیت است وگرنه اشتغال این عزیزان بعد از دریافت مجوز مربوطه قطعی و صد در صد است، چیزی به نام نرخ بیکاری در مورد آنها عملاً معنا ندارد و درآمد سالانه آنها در بدو امر حداقل سالی ۲۵۰ هزار دلار است اما چنین پزشکانی بعد از ۲-۳ سال کار معمولا کمتر از ۴۰۰ هزار دلار درآمد نخواهند داشت (البته قبل از پرداخت مالیات) و بعد از چندین و چند سال کار و تجربه و شراکت های مرسوم در انواع فعالیت های مرتبط شغلی و انجام سرمایه گذاری، سقف این درآمد عملا قابل ارزیابی پیشینی نیست و به میزان و درصد موفقیت بیزینس بستگی دارد و برای برخی به راحتی از مرز یک میلیون دلار در سال فراتر می رود. 
 

 

معرفی رشته medical radiation technologists

 

شغل دوم که در واقع از نظر تخصصی، سطح پایین تری از رشته مورد اشاره در بالا محسوب می شود و شاغلین در آن با اسامی متعددی از جمله medical radiation technologists و یا radiological technologists یا radiation therapists خوانده می شوند تخصصی است که در حوزه بکارگیری از ابزار و آلات تکنیکی برای شناسایی بیماری ها (مثلا استفاده از دستگاه x-ray یا سایر تجهیزات مشابه) و یا درمان از طریق اشعه و امواج فعالیت می کند و شاغلین در آن می توانند از طریق دریافت یک مدرک فوق دیپلم کالج (معمولا فوق دیپلم پیشرفته به صورت یک دوره سه ساله که تحت عنوان technologist خوانده می شود و نه technician) و یا دوره لیسانس با مدرک کارشناسی تحت عناوین زیر:

 

bachelor of health sciences in radiography, nuclear medicine or radiation therapy

 

و همچنین گذراندن دوره زمان کاری مشخصی زیر نظر یک فرد دارای این عنوان شغلی، مجوز آن را به دست آورند.  
 

 

علاوه بر کسانی که در ایران فوق دیپلم این رشته را دارند، این روش دوم برای پزشکان رادیولوژیست مهاجری مناسب است که احساس می کنند پیگیری مسیر پزشکی تخصصی، زمان و انرژی بسیاری می برد که آنها قادر به انجام آن تا به نهایت نیستند. این افراد می توانند بر اساس تجربه و تحصیلات خود، الزامات این شغل دوم را با سرعت بیشتری پشت سر بگذارند و سریع تر وارد بازار کار شوند البته بدیهی است که میزان درآمد و سایر امکانات مادی این رشته قابل مقایسه با پزشکان متخصص نیست. 
 

 

در مجموع، فعالیت های این فرد مشابهت های زیادی با پزشکان متخصص دارد اما برخی امور جزیی تر که حوزه کاری پزشکان نیست، باید توسط این افراد انجام شود و همچنین برخی زمینه های مشورتی و عملی که پیچیده تر است و نیازمند حوزه تخصصی بالاتر است حتما باید توسط پزشک رادیولوژیست انجام شود. 
 

 

امکان تقاضا برای ویزای فدرال یا کبک؟

 

هر دو گروه پزشکان متخصص و تکنولوژیست ها (دارای مدرک فوق دیپلم) می توانند برای ویزای مهاجرت نیروهای متخصص دولت فدرال تقاضا دهند. همچنین برای ویزای نیروی متخصص کبک، شاغلین این رشته بنا بر حوزه تخصصی ممکن است بتوانند تا میزان ۱۲ امتیاز اضافه (برای متقاضی اصلی) و یا ۳ تا ۴ امتیاز برای همسر متقاضی، بهره ببرند.  
 

 

برای اطلاع از جزییات و اطمینان از اینکه این شرایط شامل حال شما می شود می توانید با تکمیل فرم ارزیابی آن-لاین و مراجعه به کارشناسان کنپارس اطلاعات بیشتری کسب نمایید. 
 

 

آیا اشتغال در این رشته نیازمند دریافت مجوز است؟

 

آری، کسانی که سابقه تحصیلی مورد نظر را داشته باشند باید حداقل دو فعالیت دیگر را پشت سر گذارند، اولی دریافت گواهی نامه از the Canadian Association of Medical Radiation Technologists که یک تشکیلات ملی است و نتایج بررسی ها و گواهینامه اهدایی آن در تمامی استان ها به غیر از کبک قابل قبول است. در کبک تشکیلاتی با نام Ordre des technologues en radiologie du Québec به این امور رسیدگی می کند.    
 

 

گام بعدی ثبت نام در نهاد دارای اختیارات قانونی در استان و دریافت مجوز کاری از آن نهاد برای استان مورد نظر است. مثلا در انتاریو این کار توسط College of Medical Radiation Technologists of Ontario انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت آن سازمان مراجعه کنید یا با سفارش بسته های اطلاعات شغلی کنپارس و بهره گیری از منابع کتابخانه کنپارس، از ریز جزییات شغلی و نحوه دریافت مجوز مطلع گردید. شما در اینجا می توانید مسیری را که یک مهاجر متخصص در این رشته باید طی کند تا در استان انتاریو بتواند مجوز مربوطه را کسب کند مطالعه نمایید. 
 

 

توجه داشته باشید که معمولا نهادهای تصمیم گیر برای بررسی سوابق شما و مقایسه تحصیلات و تجارب قبلی شما با یک فرد مشابه در کانادا به ریز نمرات، شرح دروس گذرانده شده، تاییدیه سوابق کاری با جزییات و نظایر اینها نیازمندند و آنها را از شما طلب می کنند پس بهتر است تا زمانی که هنوز در ایران هستید برای تهیه نسخه اصلی و انجام ترجمه رسمی آن اقدام نمایید.  
 

 

همچنین تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسه هم از اهمیت زیادی برخوردار است. مثلا در انتاریو بر اساس مقیاس آزمون تافل به صورت iBT شما باید جمعا از سه مهارت زبانی reading، writing و listening حداقل ۴۵ و در speaking حداقل ۲۳ بیاورید. که البته دستیابی به این سطح از زبان چندان دشوار نیست و برای اغلب متقاضیان مهاجرت به سادگی قابل حصول است.  

 

 

دستمزد و آینده شغلی

 

به غیر از تعداد محدودی از شهرهای کوچک، در اکثر مناطق کانادا نیاز به این رشته بالاست و یک دلیل حضور آن در لیست مشاغل فدرال همین است. همچنین پیش بینی می شود در دهه آینده به دلیل خروج تعداد زیادی از شاغلین این رشته، این نیاز نه تنها کاهش نیافته بلکه مرتبا بیشتر شود. همچنین به دلیل پیری جمعیت و افزایش احتمال درگیر شدن سالمندان با بیماری هایی نظیر سرطان که برای شناسایی و همچنین پرتودرمانی به تخصص شاغلین این رشته نیاز است سبب می شود که افزایش نیاز به این شغل در آینده بیشتر شود لذا این شغل از گروه مشاغلی است که آینده تضمین شده ای دارد. 
 

 

از آنجا که اکثریت مشاغل این حوزه مستقیم یا غیرمستقیم به بودجه های دولتی وابسته هستند میزان سرمایه گذاری، بودجه و برنامه های دولتی تاثیر زیادی در رونق مداوم آن دارد. به دلیل پیشرفت های مختلف تکنولوژیکی خصوصا در به کارگیری تکنولوژی های نو مثلا نانوتکنولوژی و تکنولوژی هسته ای در شناسایی و درمان بیماری هایی نظیر انواع سرطان، به متخصصان این رشته توصیه می شود به طور مداوم در جریان این تغییرات قرار داشته باشند و حتی در کارگاه ها یا دوره های کوتاه مدت آموزشی شرکت کنند تا همپای تکنولوژی حرکت کنند.   
 

 

منابع رسمی دولتی متوسط دریافتی این شغل به صورت ساعتی را برای کل کانادا عددی حدود ۲۵ دلار معرفی می کنند اما گزارشات غیررسمی جدیدتر آن را در کل کشور بین ۲۷ تا ۳۴ و نیم دلار (با متوسط حدود ۳۲ دلار) و به صورت سالانه بین ۵۵ تا ۷۵ هزار دلار اعلام کرده اند که رقم بسیار خوبی برای یک فرد با این میزان از تحصیلات در کانادا است. در انتاریو، منابع دولتی این عدد را بین ۲۷ تا حدود ۴۲ دلار در ساعت اعلام کرده و متوسط دریافتی سالانه را ۶۶ هزار دلار بیان کرده اند. دریافتی های بالاتر به دلیل تجربه بیشتر و همچنین پست های مدیریتی میانه مثلا سوپروایزری است.  
 

 

در مقایسه بین مراکز مختلف، تفاوت معناداری بین پرداختی های بیمارستانی و سایر مراکز بهداشت و درمان نیست هر چند که در بیمارستان ها به طرز خفیفی رقم پرداختی بالاتر است. بدیهی است که این موضوع بسته به استان و شرایط مرکز مربوطه تفاوت خواهد داشت. در این شغل، تعداد افراد خوداشتغال یا خویش فرما در مجموع زیاد نیست، هر چند که در دهه گذشته بر تعداد کسانی که به صورت قراردادی کار می کنند افزوده شده اما کماکان اکثریت با حقوق بگیران است.   
 

 

نزدیک به ۸۰ درصد شاغلین این رشته به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند و به همین دلیل تعداد افرادی که از مزایای شغلی نظیر بیمه درمانی مکمل و همچنین خدمات دندان پزشکی و چشم پزشکی ارزان قیمت یا رایگان بهره می برند زیاد است. 
 

 

چنانچه در این زمینه با ابهامی روبرو بودید یا پرسشی داشتید به کنپارس ایمیل بزنید.

 
 

 

 
درباره معرفی اجمالی مشاغل:

هر هفته شاهد پرسش های زیادی در باره مشاغل متفاوت در نقاط مختلف کانادا هستیم. برخی از آنها در فهرستی قرار می گیرند که قرار است از طریق پست های تشریحی یا جزوات آن-لاین معرفی مشاغل به تفصیل معرفی شوند. اما گروهی دیگر از مشاغل در قالب مقالات خیلی کوتاه و بر اساس پرسش های خوانندگان سایت بررسی می شوند. بدیهی است در صورت افزایش تقاضاها یا تنوع پرسش ها در باره این رشته هم مقالات مفصل تر تهیه خواهد شد. شما می توانید از طریق ارسال ایمیل به کنپارس، ما را در جریان نیازهای اطلاعاتی خود قرار دهید

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar