آزمون‌ها و شرایط دشوارتر برای دریافت حق شهروندی کانادا
19 دسامبر 2010 - 8:48
بازدید 349
7

اگر دوست یا آشنایی داشته باشید که در چند ماه اخیر در آزمون‌ دریافت حق شهروندی کانادا شرکت کرده باشد احتمالا چیزهایی شنیده‌اید که با شنیده‌ها یا تجارب قبلی شما متفاوت است. تا چند ماه پیش افرادی که سرافرازانه در کمترین زمان ممکن و با دریافت بالاترین نمره از جلسه خارج می‌شدند به شما تاکید […]

ارسال توسط :
پ
پ

اگر دوست یا آشنایی داشته باشید که در چند ماه اخیر در آزمون‌ دریافت حق شهروندی کانادا شرکت کرده باشد احتمالا چیزهایی شنیده‌اید که با شنیده‌ها یا تجارب قبلی شما متفاوت است. تا چند ماه پیش افرادی که سرافرازانه در کمترین زمان ممکن و با دریافت بالاترین نمره از جلسه خارج می‌شدند به شما تاکید می‌کردند که این آزمون یکی از آسان‌ترین آزمون‌هایی بوده که در عمرشان داده‌اند. مشاهده افرادی که شما مطمئن بودید حتی یک مورد از سوالات را هم نمی‌توانسته‌اند بخوانند اما در آزمون موفق می‌شدند خود گواه دیگری بر این ادعاها بود.

اما آن دوست یا آشنایی که جدیدا در آزمون شرکت کرده احتمالا از پیچیدگی سوالات، طولانی شدن زمان مورد نیاز برای پاسخ‌گویی به همه پرسش‌ها و مواجه شدن با پرسش‌هایی که اطلاعات مربوط به آنها در پانویس صفحه‌ها یا توضیحات عکس‌های کتابچه مربوطه آمده بوده گله خواهد کرد. این حرف‌ها را بزرگ‌نمایی این فرد نپندارید. مطلب زیر به شما توضیح می‌دهد که سیاست‌های دولت برای برگزاری آزمون اعطای شهروندی تغییر کرده و این طور به نظر می‌رسد که این تازه شروع است!

محافظه‌کاران از آزمون‌های جدید برای اعطای حق شهروندی دفاع می‌کنند

وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا، آقای جیسن کنی از آزمون‌های تازه‌ای که مهاجران برای دریافت حق شهروندی باید پشت سر بگذارند و گفته می‌شود که سخت‌تر از گذشته نیز هستند، دفاع کرد. در این آزمون‌ها فرد شرکت‌کننده برخلاف گذشته که فقط ملزم بود به ۶۰ درصد از سوال‌ها پاسخ درست بدهد، باید به ۷۵ درصد از پرسش‌ها به درستی پاسخ دهد. به این ترتیب این اطمینان به دست می‌آید که متقاضی دارای توانایی پایه‌ای در درک یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسه است. علت اجرای این تغییرات هم این بوده است که داده‌ها نشان داده بودند که بیش از نیمی از مهاجران از نظر میزان توانایی‌هایشان در این دو زبان رسمی کشور مورد ارزیابی واقع نشده‌اند.

آقای کنی در مصاحبه‌ای می‌گوید: «واقعا تعجب می‌کنم و ناراحت می‌شوم وقتی مهاجرانی را می‌بینم که بیش از نیمی از عمر خود را در کانادا سپری کرده‌اند و هنوز نمی‌توانند به هیچ‌کدام از دو زبان رسمی کشور صحبت کنند. اما از این پس این مورد دیگر وجود نخواهد داشت. خیلی صریح بگویم که در حال حاضر اگر مهاجری دوست داشته باشد که یک شهروند کانادایی شود… باید بتواند نشان بدهد که واقعا در حد لازم از توانایی و مهارت صحبت به زبان انگلیسی یا فرانسه برخوردار است.»

از زمانی که دولت شیوه جدید آزمون را جایگزین شیوه قدیمی ساخته، میزان عدم قبولی در آزمون شهروندی ۳۰ درصد افزایش داشته است. زیرا در این آزمون جدید، کتابچه‌ راهنمایی که تحت عنوان Discover Canadaوبرای مطالعه و آمادگی به متقاضیان داده می‌شود حاوی اطلاعات جزئی بیشتری است. در این کتابچه ۶۳ صفحه‌ای به نسبت کتابچه قبلی که از سال ۱۹۹۵ به این سو مورد بازنگری قرار نگرفته بود، اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه کانادا، سیستم سیاسی و نیز فرهنگی آن ذکر شده است. 

آقای کنی می‌گوید که در آزمون جدید لازم است که متقاضیان اطلاعات جامع‌تری درباره کانادا داشته باشند اما هر کس که این کتابچه را به خوبی مطالعه کرده باشد، به طور قطع خواهد توانست با موفقیت از پس آزمون شهروندی برآید.

او در این‌باره می‌گوید: «ما کاملا این فکر به ظاهر دلسوزانه را که می‌گوید کانادایی‌های تازه‌وارد آن قدر باهوش نیستند که بتوانند اطلاعات اولیه را در مورد تاریخ و ارزش‌های این کشور فرا بگیرند، رد می‌کنیم.» و اضافه کرد که مسئولان اداره شهروندی و مهاجرت در حال کار هستند تا با اتخاذ برخی روش‌ها، میزان قبولی در این آزمون را تا ۸۵ درصد برسانند.

در حال حاضر فرمت کلی برگزاری آزمون تغییری نکرده  و در آن به متقاضیان ۳۰ دقیقه وقت داده می‌شود تا ۲۰ پرسش چهارگزینه‌ای را پاسخ دهند. پاسخ به این پرسش‌ها نیازمند فکر و تلاش بیشتری است و برخلاف آزمون قبلی هیچ دو آزمونی هم شبیه هم نیست.

آقای کنی گفت که شکل آزمون قبلی که در آن پرسش‌ها به پنج گروه چندگزینه‌ای ثابت تقسیم می‌شدند، امکان تقلب کردن برای متقاضیان را فراهم می‌ساخت. او در این‌باره گفت: «نسخه‌هایی از کپی این پرسش‌ها در شرکت‌های مهاجرتی دست‌به دست می‌گشت و حتی گاهی افراد مجبور به خرید و حفظ کردن آنها بودند. به این ترتیب افراد هیچ وقت این اطلاعات را واقعا فرا نمی‌گرفتند. در سیستم جدید این کار دیگر امکان ندارد.»

در حال حاضر دولت قانون دیگری را نیز به تصویب رسانده است که بر مبنای آن طرف سومی باید میزان زبان متقاضیان ویزای نیروی متخصص را تعیین و تایید کند و نیز پروژه‌ای آزمایشی را به اجرا در آورده است که در آن به  ۲ هزار مهاجر که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، مدرکی دال بر آموزش زبان داده شد تا بتوانند از آن در مراکز خدمات استقرار مهاجران استفاده کنند و در نتیجه همین کار میزان ثبت‌نام در کلاس‌های آموزش زبان به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد.

یکی از وکلای مهاجرت در تورنتو در این زمینه، بر این باور است که هنوز هم دیده می شود که تقریبا در حدود ۷۵ درصد از ۲۵۰ هزار مهاجری که هر ساله وارد کانادا می‌شوند، از نظر مهارت‌های زبانی انگلیسی یا فرانسه مورد ارزیابی لازم قرار نمی‌گیرند. بیشتر این عده را متقاضیان ویزاهای خانوادگی تشکیل می‌دهند و این به این معناست که انتخاب آنها برای ورود به کشور به دلیل پتانسیل‌های آنها در جهت مشارکت در اقتصاد کانادا نبوده بلکه فقط برای پیوستن به اعضای خانواده خود به کانادا آمده‌اند. 

او می‌گوید: «در مورد پرونده‌های خانوادگی موضوع زبان به هیچ وجه اهمیت ندارد. شما می‌توانید اسپانسر همسر و فرزندان خود شوید. برای آنها هیچ محدودیتی هم وجود ندارد. نه حداقل درآمد، نه میزان تسلط به زبان و نه آشنایی با کانادا، هیچ کدام لازم نیست.»

آقای مارتین کالکت، سفیر سابق کانادا در کشورهای سوریه و لبنان که در حال حاضر نیز از اعضای هیئت اصلاح سیاست‌های مرکز مهاجرت است، قوانین مهاجرت کشور را این گونه تشریح می‌کند: «قوانینی کاملا جدا از آنچه کانادایی‌ها به آن علاقه دارند.» 

او می گوید بالا بردن نمره قبولی در آزمون شهروندی تا ۷۵ درصد، کانادا را با کشورهای مهاجرپذیری چون استرالیا و انگلیس در یک ردیف قرار می‌دهد. البته آقای کالکت معتقد است که گرچه کانادا شرط نمره آزمون زبان را برای متقاضیان ویزای نیروی متخصص الزامی کرده است اما این هنوز هم به معنای اندازه‌گیری درست توانایی‌های زبان در این افراد نیست.

او می‌گوید: «در کانادا برای مهارت‌های زبانی به متقاضی مهاجرت نمره داده می‌شود اما اگر کسی چند مدرک دانشگاهی داشته باشد می‌تواند نمره لازم برای کسب ویزا را بیاورد. ما در مورد ادعای خود برای الزام دانستن زبان برای مهاجران آن‌قدرها که باید جدی نیستیم. نتیجه این می‌شود که کسی با چند مدرک دکترا وارد کانادا می‌شود اما وقتی نمی‌تواند به انگلیسی حرف بزند چطور می‌تواند جذب بازار کار شود؟»

برای مشاهده اصل مطلب اینجاکلیک کنید.

کنپارس به زودی مطالب مفیدی را درباره این آزمون و نحوه آمادگی برای آن بر روی کتابخانه مجازی قرار خواهد داد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar