گزارش اشتغال ژانویه ۲۰۱۱: اشتغالی چهار برابر رقم پیش‌بینی شده
10 فوریه 2011 - 21:38
بازدید 312
7

در ماه ژانویه تعداد مشاغل جدیدی که در کانادا ایجاد شد بیش از چهار برابر پیش‌بینی‌های موجود بود. همین امر ارزش دلار کانادا را به بالاترین میزان ممکن از ماه می سال ۲۰۰۸ به این سو رساند و شواهد موجود در زمینه حرکت قدرتمند اقتصادی کانادا در مسیر بهبود را نیز تقویت کرد. در آخرین […]

ارسال توسط :
پ
پ

در ماه ژانویه تعداد مشاغل جدیدی که در کانادا ایجاد شد بیش از چهار برابر پیش‌بینی‌های موجود بود. همین امر ارزش دلار کانادا را به بالاترین میزان ممکن از ماه می سال ۲۰۰۸ به این سو رساند و شواهد موجود در زمینه حرکت قدرتمند اقتصادی کانادا در مسیر بهبود را نیز تقویت کرد.

در آخرین گزارش اداره آمار کانادا اعلام شد که در این ماه بر عدد اشتغال ۶۹ هزار و ۲۰۰ مورد اضافه شده و تعداد نیروهای موجود کار نیز ۱۰۶ هزار و ۴۰۰ نفر افزایش داشته است.در همین ماه نرخ بیکاری نیز از رقم ۷.۶ درصد در ماه دسامبر به رقم ۷.۸ درصد افزایش یافت به این دلیل که در این ماه افراد بیشتری در جستجوی کار برآمدند. بر اساس متوسط برآوردهای ۲۵ تا ۲۶ اقتصاددان که در بررسی‌های ماه گذشته Bloomberg Newsبه دست آمده بود، اقتصاددانان مذکور برای ماه ژانویه نرخ بیکاری ۷.۶ درصد و رشد مشاغل به تعداد ۱۵ هزار شغل را پیش‌بینی کرده بودند.

آقای مارک چندلر، رئیس بخش پول و استراتژی‌های بهره در بانک رویال کانادا در شهر تورنتو، می‌گوید: «با دیدن این ارقام به این اطمینان خاطر می‌رسیم که سال به سال در حال حرکت به سمت بهبود اقتصادی بیشتر و رشد در بازار کار هستیم. آنچه به جد شاهد آن هستیم این است که در بازار کار کانادا به نسبت دیگر کشورها رخوت چندانی بر جای نمانده است.» 

در نیمه دوم سال گذشته، دولت و سیاست‌گذاران کانادایی با تاثیراتی که بالا بودن نرخ دلار کانادا داشت و کاهش رشد خانوارها و هزینه‌های دولت مواجه بودند که هر یک به نوبه خود سبب شد تا از سرعت روند بهبود اقتصادی تا حدی کاسته شود. به همین دلیل آقای مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی کانادا از بالا بردن نرخ بهره بعد از ماه سپتامبر اجتناب کرد و آقای جیم فلاهرتی، وزیر دارایی کشور، زمان قطع بسته‌های مالی تشویقی به بیزینس‌ها را کمی عقب انداخت.

یکی از مدیران بانک TDدر این‌باره می گوید: «این یکی از آن گزارش‌هایی است که قدرتمندی از جای جای آن مشخص است و هیچ نقطه ضعفی هم در آن به چشم نمی‌خورد. احتمالا بانک مرکزی این گزارش را به عنوان گامی به سوی بهبود اقتصادی خواهد دید اما نه در حدی که بخواهد نسبت به آن واکنش نشان دهد.»او پیش‌بینی کرد که در ماه جولای نرخ بهره افزایش پیدا کند.

افزایش قیمت دلار کانادا

در این گزارش آمده است که اداره آمار کانادا بعد از این که در ۲۸ ماه ژانویه اطلاعات موجود در مورد اشتغال را بررسی نموده، به این نتیجه رسیده که کانادا به لحاظ عددی کلیه مشاغل از دست رفته در طول دوران رکود اقتصادی را احیا کرده است.

قیمت دلار کانادا نیز در مقایسه با دلار کانادا در این مدت همواره با رشد همراه بوده است.

بر اساس اعلام اداره آمار کانادا مشاغل تمام‌وقت در ماه ژانویه ۳۱ هزار و ۱۰۰ مورد افزایش یافت و مشاغل نیمه‌‌وقت نیز در این ماه به تعداد ۳۸ هزار مورد افزایش پیدا کرد. بر همین اساس اعلام شد که در این ماه میزان پرداخت حقوق در شرکت های خصوصی ۲۲ هزار و ۷۰۰ دلار افزایش داشته و در بخش خصوصی نیز این رقم معادل ۲۶ هزار و ۴۰۰ دلار بوده است.

کاهش مالیات‌ها

اداره آمار کانادا اعلام کرد که در بررسی انجام گرفته در ۲۸ ماه ژانویه، دیده شده که میزان اشتغال در فاصله ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ تا ماه جولای سال ۲۰۰۹ به میزان ۲.۵ درصد یا ۴۲۷ هزار و ۹۰۰ نفر کاهش داشته و در فاصله زمانی ماه جولای سال ۲۰۰۹ تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۰ بر تعداد شاغلان ۳۹۸ هزار مورد اضافه شده است.

بانک مرکزی کانادا ماه گذشته اعلام کرده بود که احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۲ اقتصاد این کشور حرکت کندی به جلو را در پیش خواهد داشت و لازم است که شرکت‌ها برای گذار از این دوره خود را از نظر سرمایه‌ و کارآیی نیروهایشان تقویت کنند.  

جیم فلاهرتی در سخنان اخیر خود در پاسخ به پرسش نمایندگان مجلس اعلام کرد: «هنوز کانادایی‌های زیادی در جستجوی کار هستند و روند بهبود اقتصادی نیز شکننده است. ما باید همچنان به اعمال سیاست‌های خود در جهت کارآفرینی و اجرای برنامه‌های کاهش مالیات ادامه دهیم.»

نخست وزیر کانادا، آقای استفن هارپر، نیز معتقد است که کاهش مالیات شرکت‌های بزرگ بهترین راه برای افزایش میزان اشتغال بوده است. از سوی دیگر رهبر حزب لیبرال، مایکل ایگناتیف، اعلام کرده است که چنانچه در انتخابات بعدی پیروز شود، این احتمال وجود دارد که قانون‌ کاهش مالیاتی شرکت‌ها را ملغی کند و درآمد حاصل از این کار را در اموری چون تحصیل و برنامه‌هایی در راستای حمایت بیشتر از اعضای بیمار و سالمند در خانواده‌ها به‌ کار بگیرد.

فلاهرتی اعلام کرد که برنامه بودجه بعدی خود را در ماه مارچ اعلام خواهد کرد و احزاب مخالف نیز گفته‌اند که ممکن است به آن رای مخالف بدهند که این امر می‌تواند به برگزاری مجدد انتخابات منجر شود.

در گزارش اخیر اشتغال آمده است که در ماه ژانویه میزان خوداشتغالی ۲۰ هزار ۱۰۰ مورد افزایش داشته و میزان حقوق‌بگیری هم ۴۹ هزار و ۱۰۰ مورد رشد کرده است.

بالا رفتن حقوق  

در ماه ژانویه، متوسط حقوق ساعتی به نسبت سال گذشته ۲.۶ درصد افزایش داشته که این رشد از ماه می به این سو بیشترین میزان رشد بوده. در ماه دسامبر نیز رشد متوسط حقوق ۲.۴ درصد بوده است.

در ماه ژانویه میزان اشتغال در حوزه بیزینس، ساختمان و دیگر خدمات پشتیبانی، ۳۳ هزار و ۷۰۰ مورد افزایش داشت. در کارهای دولتی نیز ۱۹ هزار و ۹۰۰ نفر بیشتر به کار مشغول شدند و در حوزه بهداشت و کمک‌های اجتماعی، این افزایش ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر بود. در همین ماه در بخش خرده‌فروشی و عمده‌فروشی نیز تعداد کارکنان ۸ هزار و ۳۰۰ مورد افزایش داشت.  

در تاریخ ۲۶ ماه ژانویه، فروشگاه بزرگ والمارت که یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دنیاست، اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۱۲ تعداد ۴۰ فروشگاه بزرگ یا Superstoresدر کانادا راه‌اندازی نماید که همین امر می‌تواند به ایجاد ۹ هزار و ۲۰۰ شغل جدید فروشگاهی و نیز ساخت‌و ساز منجر شود.

در این ماه از تعداد نیروهای شاغل در بخش حمل و نقل و انبارداری ۳۱ هزار و ۹۰۰ نفر کاسته شد و میزان نیروهای شاغل در بخش هتل‌داری و رستوران نیز با کاهشی ۲۵ هزار و ۹۰۰ نفری مواجه بود.

وزارت کار امریکا نیز اعلام کرد که در ماه ژانویه نرخ بیکاری در ایالات متحده امریکا به شکل غیرمنتظره‌ای سقوط کرده و به پایین‌ترین نرخ خود از ماه ایپریل سال ۲۰۰۹ به این سو رسیده است. در همین زمان بر تعداد حقوق‌بگیران در این کشور نیز ۳۶ هزار نفر افزوده شده که این رقم کم‌ترین رشد طی چهار ماه گذشته محسوب می‌شود.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar