کالج‌ها و موسسات آموزشی استان کبک
28 دسامبر 2010 - 15:51
بازدید 402
7

نشاط تهرانی از آنجایی که تقریبا تمام مهاجران ایرانی استان کبک در شهر مونترال اقامت می‌گزینند مطلب مربوط به کالج‌ها و موسسات آموزشی تنها درباره این شهر به تفصیل تهیه شده است اما در انتهای مطلب اشاره‌ای نیز به کالج‌های سایر شهرهای استان کبک خواهیم داشت بخصوص آنهایی که در اطراف شهر مونترال قرار دارند. […]

ارسال توسط :
پ
پ

نشاط تهرانی

از آنجایی که تقریبا تمام مهاجران ایرانی استان کبک در شهر مونترال اقامت می‌گزینند مطلب مربوط به کالج‌ها و موسسات آموزشی تنها درباره این شهر به تفصیل تهیه شده است اما در انتهای مطلب اشاره‌ای نیز به کالج‌های سایر شهرهای استان کبک خواهیم داشت بخصوص آنهایی که در اطراف شهر مونترال قرار دارند.

در شهر مونترال کالج‌ها نیز مانند سایر موسسات آموزشی به دو دسته انگلیسی و فرانسه‌زبان تقسیم می‌شوند. برخلاف مدارس، دانش‌آموزان پس از اتمام دبیرستان حق دارند زبان دلخواه خود را در کالج انتخاب کنند و اجباری به ادامه تحصیل در کالج‌های فرانسه‌زبان نخواهند داشت. با این که سال به سال متقاضیان ادامه تحصیل به زبان انگلیسی افزایش می‌یابند، به دلیل سیاست‌های جانبدارانه دولت کبک نسبت به کالج‌های فرانسه‌زبان گسترش کمی و کیفی کالج‌های انگلیسی‌زبان با سرعت کمتری صورت گرفته است که با افزایش متقاضیان هم‌خوانی ندارد. از طرفی به دلیل رکود اقتصادی سال‌های اخیر و رقابتی شدن بیشتر بازار کار به نظر می‌رسد درخواست برای ورود به این نوع کالج‌ها به شدت افزایش یافته است. به همین دلیل در یکی دوسال اخیر رقابت سخت و شدیدی برای گرفتن پذیرش از کالج‌های انگلیسی‌زبان در گرفته است و کسانی که نمرات و معدل متوسطی دارند گاهی ناچار هستند شانس خود را در سال‌های بعد امتحان کنند و یا راه دیگری برای ادامه تحصیل بیابند. بدیهی است این مشکل شامل حال کسانی که با مدرک دیپلم به کبک مهاجرت کرده‌اند و قصد ورود به دانشگاه را دارند نمی‌شود.

البته تقسیم بندی‌های دیگری نیز برای کالج‌ها داریم. به عنوان مثال کالج‌های پیش‌دانشگاهی (Junior Colleges) و کالج‌های فنی و حرفه‌ای که البته در بعضی موارد کالج‌های بزرگ هر دو نوع آموزش را ارائه می‌دهند یعنی هم برنامه‌هایی برای آموزش پیش‌دانشگاهی ارائه می‌دهند و هم برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای بزرگسالان و دوره-های نیمه‌وقت و تمام‌وقت روزانه و شبانه را در فهرست برنامه‌های خود دارند که از چند ماه تا سه سال به طول می‌انجامد. از دیگر تقسیم‌بندی‌هایی که برای کالج‌ها می‌توان ذکر کرد دولتی یا Publicیا خصوصی بودن آنهاست. در استان کبک کالج‌های دولتی سژپ یا CEGEP نیز خوانده می‌شوند که کوتاه شده عبارت Collège d&#۳۹;enseignement  général et professionnel می‌باشد. کالج‌های دولتی در استان کبک از سال ۱۹۶۷ شروع به فعالیت کردند و  امروز ۴۸ کالج دولتی در این استان وجود دارد که ۵ تای آنها انگلیسی‌زبان بوده و هر ۵ تا در شهر مونترال واقع هستند. همچنین ۵۰ کالج خصوصی نیز در استان کبک فعال هستند که  ۶ تای آنها انگلیسی‌زبان می‌باشند. در مجموع ۲۲ کالج انگلیسی و فرانسه‌زبان در شهر مونترال وجود دارد.

  • ۵ کالج بزرگ انگلیسی‌زبان در شهر مونترال عبارتند از:
  • کالج شامپلن یا  Champlain Regional Collegeبا حدود ۲۵۰۰ دانشجو
  • کالج داوسن Dawson Collegeبا حدود ۱۰۰۰۰ دانشجو
  • کالج جان آبوت یا John Abbott Collegeبا بیش از ۷۴۰۰ دانشجو
  • کالج ماریانوپلیس یا  Marianopolis Collegeبا بیش از ۱۷۰۰ دانشجو
  • کالج ونیر یا Vanier Collegبا بیش از ۶۱۰۰ دانشجو

در شهر مونترال ۱۷ کالج دولتی فرانسه‌زبان نیز فعالیت می‌کنند که بسیاری از این کالج‌ها در شمار بهترین کالج‌های کشور کانادا به حساب می‌آیند. این کالج‌ها در شمار Junior Collegeیا همان پیش‌دانشگاهی هستند که البته در زمینه‌های دیگر نیز برنامه‌هایی ارائه می‌کنند اما تمرکز اصلی آنها بر دوره‌های پیش‌دانشگاهی است.

در مونترال سه کالج فنی-حرفه‌ای نیز وجود دارد. این سه کالج که بسیار بزرگ بوده و بسیاری از برنامه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند عبارتند از:

  • کالج دلتا
  • کالج هرزینگ
  • کالج لاسال

همانطور که گفته شد کالج‌ها دو نوع برنامه را ارائه می‌دهند: دوره‌های پیش‌دانشگاهی دوساله که برای کسانی که در دبیرستان‌های استان کبک درس‌خوانده‌اند گذراندن این دوره‌ها برای ورود به دانشگاه ضروری است و دوره‌های آموزشی حرفه‌ای که به منظور ارتقای مهارت‌های شغلی و ورود سریعتر جوانان به بازار کار ارائه می‌شود. کسانی که دوره‌های سه‌ساله را می‌گذرانند می‌توانند از مدرک خود برای ورود به دانشگاه استفاده کنند ولی درمورد دوره‌های یک‌ساله چنین امکانی وجود ندارد.

کالج‌های دولتی یا Public  با توجه به این که از دولت یارانه می‌گیرند از دانشجویان مقیم کبک شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند و تنها هزینه اندکی برای ثبت نام اخذ می‌کنند. البته کالج‌های خصوصی استان کبک نیز در مقایسه با سایر کالج‌های امریکای شمالی شهریه کمتری دریافت می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت درس خواندن در کالج‌های استان کبک حتی از دانشگاه‌ها نیز ارزانتر است به همین دلیل بعضی از دانشجویان حتی کسانی که قصد ورود به دانشگاه را دارند سعی می‌کنند مدت بیشتری را در کالج سپری کنند و تعداد بیشتری از واحد را به جای دانشگاه در کالج بگذرانند تا در هزینه‌ها خود صرفه‌جویی کنند.

استان کبک تنها استان کانادا است که دانش‌آموزان را ملزم می‌کند قبل از ورود به دانشگاه دوره پیش‌دانشگاهی را در CEGEPبگذرانند. دولت کبک دو توجیه برای ارائه دوره‌های آموزشی در کالج ارائه می‌دهد؛ اول گسترش و عمومیت بخشیدن به تحصیلات دانشگاهی و دوم ایجاد آمادگی بهتر برای ورود به دانشگاه.

در مطالب آینده قصد داریم به معرفی کوتاهی از کالج‌های مهم شهر مونترال بپردازیم چراکه این کالج‌ها هدف بسیاری از مهاجران در سال‌های اولیه اقامتشان در کانادا خواهند بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar