ژیان قمیشی: یک ایرانی-کانادایی که ممکن است روزی فرماندار کل کانادا شود
12 جولای 2011 - 10:42
بازدید 499
9

در مجموعه «کانادایی ها به چه کسانی افتخار می کنند» به چهره های سرشناس گذشته و حال کانادا می پردازیم. برای این نوبت با ژیان قمیشی آشنا می شویم که یک چهره بسیار سرشناس و محبوب رسانه ای در کاناداست و از اهمیت او همین بس که در مراسم جشن سالگرد تولد کانادا در اول […]

ارسال توسط :
پ
پ

در مجموعه «کانادایی ها به چه کسانی افتخار می کنند» به چهره های سرشناس گذشته و حال کانادا می پردازیم. برای این نوبت با ژیان قمیشی آشنا می شویم که یک چهره بسیار سرشناس و محبوب رسانه ای در کاناداست و از اهمیت او همین بس که در مراسم جشن سالگرد تولد کانادا در اول جولای امسال (۲۰۱۱) که به دلیل حضور نوه ملکه انگلستان و همسرش با استقبال چند برابر روبرو شده بود و بیش از ۳۰۰ هزار نفر در پارلمان هیل (فضای باز جلوی پارلمان فدرال در شهر اوتاوا که از نقاط توریستی کانادا هم هست) گردهم آمده بودند، ژیان مجری اصلی برنامه بود.

در نظرسنجی های سال های اخیر در کانادا، او یکی از چهره های بسیار محبوب بوده و احتمال می رود که در اینده به عنوان مقام تشریفاتی نماینده ملکه، فرماندار کل انتخاب شود. ژیان نمی تواند مطالب فارسی را بخواند اما خیلی خوب فارسی حرف می زند و به رغم اشتغالات فراوان در سطوح ملی، در بسیاری از برنامه های عام المنفعه جامعه ایرانی حضور موثر داشته است. یادآوری می شود که ایشان نسبتی با سیاوش قمیشی، خواننده مشهور ایرانی ندارند.

ژیان قمیشی: از دنیای موسیقی تا مجری موفق CBC

ژیان قمیشی، متولد نهم ماه جون سال ۱۹۶۷ در شهر لندن کشور انگلستان است. او یک گوینده، نویسنده، آهنگساز و تهیه کننده کانادایی با خانواده ای از تبار ایرانی است. وی دوران کودکی خود را در شهر تورن هیل استان انتاریو (یکی از شهرهای منطقه تورنتوی بزرگ و از مناطقی با حضور پرشمار ایرانیان) سپری نمود و اکنون در شهر تورنتو اقامت دارد.

وی در حال حاضر مجری و نویسنده برنامه روزانه ای در رادیو CBC و Bold TV است با نام Q. برنامه Q از زمان آغاز به کار خود از سال ۲۰۰۷ تا امروز توانسته در کانادا بیشترین مخاطبان را از طیف های مختلف فرهنگی به خود جذب نماید و به این ترتیب توانسته است به یکی از پرطرفدارترین برنامه های صبحگاهی رادیو CBC در تاریخ فعالیت این رادیو بدل شود.  

قمیشی تا امروز با تعداد زیادی از چهره های سرشناس بین المللی از جمله رؤسای کشورها، ستاره های ورزشی و چهره های مهم فرهنگی دیدار و گفتکو داشته است. برخی از این افراد عبارتند از: وودی آلن، MGMT ، ون موریسن، کریستوفر هیچنز، جین فوندا، Dirty projectors، Radiohead، باربارا والترز، پاول مک کارتنی، تام ویتز، نیل یانگ، Apache Indian، ویلیام شاتنر، گدی لی و الکس لایف سان از گروه Rush، فیلیس دیلر و لئونارد کوهن که برنامه ویژه تلویزیونی وی با این مورد آخر به یکی از معروف ترین برنامه ها از این نوع در سطح بین المللی شهرت یافته است. 

ژیان قمیشی مجری مستندهای تلویزیونی متعددی از جمله The End و Screw the Vote بوده و در آینده نزدیک اجرای مستند Philanthropy را نیز بر عهده خواهد داشت. وی سه سال مجری برنامه ای به نام Play در شبکه CBC بود که این برنامه توانسته بود جایزه تلویزیونیGemini  را نیز از آن خود سازد. علاوه بر اینها وی به عنوان همکار یا مهمان نیز در برنامه های معروفی چون CNN Today ، The National و شوی معروف و پربیننده شبانهLate Night With Conan O’Brien حضور داشته است.

نوشته هایی نیز از او در روزنامه هایی معتبر چون واشنگتن پست، گلوب اند میل، تورنتو استار و اینترنشنال هرالد تریبیون منتشر شده است. در سال ۲۰۰۸ وی برای مدتی به عنوان ستون نویس ثابت در روزنامه نشنال پست به فعالیت مشغول شد. متن نوشتاری بخشی از مصاحبه او با لئونارد کوهن نیز در روزنامه گاردین به چاپ رسیده است.

ژیان قمیشی برای مدتی طولانی به عنوان خواننده، ترانه سرا و آهنگساز با یکی از گروه های موفق موسیقی راک کانادایی به نام Moxy Fruvous همراه بوده است. این گروه طی سال های دهه نود برنامه هایی را در خارج از کانادا نیز اجرا نموده که در برخی از آنها نیز از همراهی هنرمندان بزرگی چون باب دیلن، آنی دیفرانکو و الویس کاستللو نیز برخوردار بوده است. او در کمپانی خود با نام Wonderboy Entertainment همچنان به نوشتن ترانه و ساخت آهنگ ادامه داده و از سال ۲۰۰۱ تا امروز نیز مدیریت برنامه های موزیسین جوانی با عنوان هنری LIGHT را نیز بر عهده داشته است.

در سال ۲۰۱۰ مجله Hello! Magazine  لقب «یکی از زیباترین کانادایی ها» را نیز به ژیان قمیشی داد. خانواده وی نیز همگی افراد موفقی هستند. خواهر بزرگ وی استاد زبان شناسی در دانشگاه مانیتوبا است. خود او به رغم داشتن زندگی پرمشغله و سرشار از کار، جوانی است بسیار مرتب و خانه سه طبقه منظم و زیبایی که در آن زندگی می کند گرچه روزی یک کارخانه بادام زمینی بوده اما امروز با تلاش های او و دوست طراحش به یکی از خانه های مدرن و دوست داشتنی در قلب داون تاون تورنتو تبدیل شده است. او اهل ورزش یوگا و مطالعه است و هر دوی این ها را برای کار خود کاملا ضروری می داند.  

برای مشاهده اصل مطلب اینجا و اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar