چگونه فرصت‌های شغلی در کانادا را جستجو کنیم؟ قسمت نهم- نحوه مواجهه با تماس‌های بنگاه‌های کاریابی معتبر و یا کلاه‌بردار
24 آگوست 2010 - 11:30
بازدید 419
8

در سلسله بحث‌هایی که به موضوع «نحوه رصد كردن فرصت‌های شغلی در شهرهای مختلف كانادا»می‌پردازد دو دسته از مشاغل یعنی مشاغل حرفه‌ای و مشاغل برای بقا را معرفی کردیم و توضیح دادیم که اولی بیشتر در بازار کار پنهان و دومی در بازار کار آشکار عرضه می‌شوند. در برخی از این مباحث به نقش بنگاه‌های […]

ارسال توسط :
پ
پ

در سلسله بحث‌هایی که به موضوع «نحوه رصد كردن فرصت‌های شغلی در شهرهای مختلف كانادا»می‌پردازد دو دسته از مشاغل یعنی مشاغل حرفه‌ای و مشاغل برای بقا را معرفی کردیم و توضیح دادیم که اولی بیشتر در بازار کار پنهان و دومی در بازار کار آشکار عرضه می‌شوند. در برخی از این مباحث به نقش بنگاه‌های کاریابی اشاره شد. همین موضوع پرسش‌هایی را پدید آورد که در اینجا به چند نمونه از آنها پرداخته‌ایم.

 

سوال مهم: آیا قرار دادن رزومه در سایت‌های عمومی کاریابی نظیر monster.caیا workopolis.caبرای فرصت دادن به بنگاه‌ها و ایجنت‌های کاریابی برای یافتن متقاضیان مشاغل تخصصی مفید است؟

 

این پرسشی است که خیلی از مهاجران با آن روبرو هستند. مهاجران با این گونه سایت‌های عمومی کاریابی در اولین تماس‌ها با اقوام و دوستانشان در کانادا یا از طریق کارگاه‌های معمولی کاریابی در کانادا آشنا می‌شوند و بعد از اینکه رزومه‌ای آماده کردند بر روی آنها قرار می‌دهند اما معمولا یا تماسی با آنها گرفته نمی‌شود و یا تماس‌های بی‌ربط و مثلا برای مشاغل برای بقا انجام می‌شود. البته بهتر است که پیشنهادات مشاغل برای بقا را جدی بگیرید و درباره آنها فکر کنید و متناسب با برنامه کاریابی که برای خود تعریف کرده‌اید از این فرصت‌ها بهره ببرید اما هدف ما در این نوشته این گونه موارد نیست بلکه مواردی است که یک ایجنت معتبر برای شغلی حرفه‌ای با شما که یک تازه‌وارد به کانادا هستید تماس می‌گیرد.

 

چرا او چنین کاری می‌کند؟ باید توجه داشته باشید که اکثر HRها یا Head Hunterها (که ما قبلا آنها را معرفی کرده‌ایم) با کسانی که سابقه کار کانادایی ندارند تماس نمی‌گیرند. معمولا این افراد به دنبال کسانی هستند که حداقل دو سال سابقه کار کانادایی داشته باشند اما گهگاه ممکن است برخی شرکت‌های حاشیه‌ای‌تر یا شرکت‌های کوچکی که دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستند و فکر می‌کنند می‌توانند مهاجرین متخصص را با ارقام پایین‌تر استخدام کنند از این طریق شما را شناسایی کنند. یا گاهی یافتن فرد مناسب به دلیل کمبود نیرو به مشکل برخورد کرده و بنابر این آنها مجبور می‌شوند با مراجعه به سایت‌های عمومی کاریابی شانس خود را برای یافتن گزینه‌های محتمل امتحان کنند.

 

در چنین تماس‌هایی چه باید کرد و چه نباید کرد؟

 

توجه داشته باشید که اولا اسم و رسم شرکت یا فرد مربوطه را دقیقا بپرسید، ثانیا چیزی بیشتر از آنکه در رزومه به آن پرداخته‌اید مطرح نکنید مثلا اگر پرسید که آیا اجازه کار در کانادا را دارید بگویید بله، معمولا بعدش می‌پرسد که آیا SIN دارید که شما چون قاعدتا قبلا برای آن اقدام کرده و شماره بیمه اجتماعی خود را دریافت کرده‌اید پاسخ مثبت خواهید داد اما اگر بعدش گفت: «شماره آن چیست؟ من باید آن را کنترل کنم تا مطمئن شوم که شما حتما می‌توانید در کانادا کار کنید.» و هر داستانی هم در این باره سرهم کرد شما محترمانه پاسخ دهید که امکان بیان این اطلاعات را از پشت تلفن ندارید (اصولا SINتا زمانی‌که کار شما قطعی نشده و شما رسما در جایی استخدام نشده‌اید برای کارفرما هیچ کاربردی ندارد).

 

باید در پاسخ‌گویی به چنین پرسش‌هایی از بیان هر نوع اطلاع اضافه شخصی مثلا اینکه شما متولد چه سالی هستید یا چند سالتان است، متاهل هستید یا بچه دارید و نظایر اینها اجتناب نمایید. آنچه که برای یافتن و دسترسی به شما لازم بوده مثلا آدرس ایمیل، نشانی منزل (برای ارسال نامه یا بسته) و شماره تلفن شما در رزومه منعکس است و تقاضای اطلاعات بیش از ضرورتی ندارد.

 

ممکن است که فرد تماس گیرنده ادامه دهد که ما بروشور بسیار ارزشمندی داریم که حاوی اطلاعات مهمی از مشخصات کارفرمایان کانادایی در این حوزه است و صدها تعریف و تمجید از آن بکند و نهایتا اشاره کند که ارزش این مجموعه اطلاعاتی فلان میزان (مثلا ۲۰۰ دلار) است، اما برای زمان محدود یک پیشنهاد offerجذاب دارد و این «مجموعه ارزشمند» را به فلان و بهمان دلیل به مبلغ ۴۰ دلار (بیشتر یا کمتر) در اختیار شما قرار خواهد داد و شما را تشویق و ترغیب به خرید آن کند. بدتر از آن، ممکن است که از شما اطلاعات کارت اعتباری‌اتان را برای پرداخت سریع‌تر و ارزان‌تر (مثلا ۱۰ درصد تخفیف اگر با این نوع کارت پرداخت نمایید) طلب کند. جواب شما باید به همه این موارد منفی باشد. در چنین حالاتی به احتمال زیاد شما مورد تهاجم یک فعالیت کلاه‌بردارانه قرار گرفته‌اید و افراد به بهانه پیشنهاد شغلی برای شما سعی در گردآوری اطلاعات شخصی یا مالی شما هستند (متاسفانه تمرکز کلاه‌برداران روی مهاجران تازه‌وارد خیلی بیشتر است.) البته می‌توانید به وی بگویید که کاتالوگ مربوطه را به آدرس شما بفرستد تا اگر اطلاعات آن را مفید ارزیابی کردید چک هزینه‌اش را بفرستید. مطمئن باشید که او چنین نخواهد کرد اما خواهد فهمید که با فرد مطلع و آگاهی طرف است.

 

یک ایجنت کاریابی معتبر با شما چه برخوردی خواهد کرد؟

 

او خود را دقیق و کامل به شما معرفی خواهد کرد و آدرس و تلفن‌های تماسش را به شما می‌دهد تا اگر ضرورتی داشت بتوانید با وی تماس بگیرید. همین که چنین کاری می‌کند یعنی به احتمال زیاد جای ثابت قابل دسترسی دارد. حتی اگر به صورت فردی کار نکند و عضوی از یک شرکت باشد به احتمال زیاد آدرس وب سایتی دارد تا شما بتوانید اطلاعات مربوط به شرکتش را آنجا مطالعه کنید. الان خیلی از افراد هم وب سایت شخصی دارند. در واقع، بیش از این که از شما اطلاعات شخصی بپرسد به شما اطلاعات شغلی و اعتباری خودش را اعلام می‌کند.

 

پرسش‌های او حول محور تجارب شغلی و میزان آشنایی شما با سیستم‌ها و فعالیت‌هایی است که در رزومه خود منعکس کرده‌اید تا این بخش از اطلاعات را دقیق‌تر کند. هر چقدر که پرسش‌های او جزیی‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد می‌تواند نشانه مثبت‌تری باشد چون احتمالا ایجنت مربوطه شما را برای فعالیت تخصصی‌تری در نظر گرفته است. البته لزوما چنین نیست که اگر پرسش‌های او خیلی تخصصی نبود پس کارش تخصصی نیست چون برخی بنگاه‌های کوچکتر یا ایجنت‌های فردی که برای شرکت‌های کوچک و متوسط حرفه‌ای دنبال متخصص می‌گردند ممکن است هیچ شناخت دقیقی از جزییات حرفه شما نداشته باشند و صرفا بر اساس چندین کلمه کلیدی که مسئولین شرکت کارفرما در اختیار آنها قرار داده‌اند از شما سوال می‌کنند تا نتیجه اطلاعات گرداوری شده از چندین رزومه را برای تصمیم‌گیری نهایی در اختیار مدیران آن شرکت قرار دهند. چنین افرادی به دلیل ضعف اطلاعاتی نمی‌توانند پرسش‌های خیلی تخصصی بپرسند اما پرسش‌های آنها در حوزه اطلاعات شغلی شما خواهد بود.

 

آیا ایجنت‌های معتبر هم ممکن است از شما پرسش‌های شخصی بپرسند؟

 

خیلی به ندرت مگر اینکه پرسش به نوعی به موضوع اشتغال در آن رشته مربوط باشد مثلا اگر از شما مدت حضور در کانادا را بپرسد برای این است که بداند تا چه میزان با فرهنگ محیط‌های کانادایی آشنایی پیدا کرده‌اید یا احتمالا چند نفر معرف شغلی می‌توانید معرفی کنید. یا اگر از شما در مورد وضعیت تاهل و بچه مدرسه‌رو بپرسد برای این است که تخمین بزند واقعا می‌توانید برای کار جدید به یک شهر کوچک دورافتاده‌تر بروید یا نه. معمولا چنین پرسش‌هایی هم در مکالمه اول یا قبل از آن پرسش‌های مهم‌تر شغلی نخواهد بود و دلیل طرح پرسش‌های شخصی را با شما در میان خواهد گذاشت و شما به زودی درک خواهید کرد که چه کسی دنبال یافتن یک متخصص مناسب برای یک فرصت شغلی است و چه کسی دنبال سری مناسب یک کلاه گشاد.

 

در پست بعدی به ادامه بحث قبلی یعنی راه‌های یافتن اطلاعات در بازار کار پنهان باز خواهیم گشت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar