چگونه بدون مدرک به کانادا مهاجرت کنیم؟
03 دسامبر 2022 - 4:16
بازدید 925
6
متقاضیانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند تصور می‌کنند که لزوما باید مدرک تحصیلی ارائه دهند.
ارسال توسط :
پ
پ

متقاضیانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند تصور می‌کنند که لزوما باید مدرک تحصیلی ارائه دهند. درست است که مهاجرت کاری به کانادا با ارائه مدرک تحصیلی راحت‌تر خواهد بود اما برخی افراد بنا به دلایلی موفق به تحصیلات تکمیلی نشده‌اند، آیا آن‌ها باید از زندگی و اشتغال در کانادا محروم شوند؟ کشور کانادا بدون توجه به مجموعه مهارت‌ها و میزان تجربه کاری متقاضیان خارجی، گزینه‌های زیادی را پیش‌‌روی آن‌ها قرار خواهد داد. نکته کلیدی، یافتن فرصتی مناسب برای مهاجرت خواهد بود. مهاجرت به کانادا حتی بدون ارائه هیچ‌گونه مدرکی نه تنها امکان‌پذیر است بلکه این کشور برنامه‌های خاصی برای این افراد در نظر گرفته است. 

تفکیک سطوح مهارت

برنامه‌های مهاجرتی مختلفی در کانادا وجود دارند که اگر مدرک تحصیلی نداشته باشید می‌توانید از طریق آن‌ها برای مهاجرت به کانادا کنید. این برنامه‌های مهاجرتی از آن‌چه فکر می‌کنید بیشتر هستند. در مهاجرت به کانادا بدون مدرک تحصیلی، 3 فاکتور مهم در زمان جستجوی بهترین برنامه مهاجرتی با توجه به شرایط متقاضی وجود دارد. این 3 فاکتور شامل سطح مهارت، تجربه کاری و داشتن یا نداشتن پیشنهاد شغلی از طرف یک کارفرمای کانادایی است.

مشاغل با مهارت بالا در کشور کانادا معمولا در سطح مهارت A یا B طبقه‌بندی می‌شوند. این در حالی است که مشاغل با مهارت متوسط یا کم مهارت معمولا در سطح مهارت C یا D طبقه‌بندی می‌شوند. 

برخی از نمونه مشاغل سطح مهارت C در بخش‌های پردازش، حمل و نقل، قصابی‌های صنعتی، رانندگان کامیون‌ها و گارسون‌های غذا و نوشیدنی قرار می‌گیرند. مشاغلی که در سطح مهارت D قرار می‌گیرند شامل مشاغلی چون میوه‌چین، کارکنان نظافت و کارگران میدان نفت هستند.

در جدول زیر می‌توانید میزان تحصیلات تکمیلی لازم برای دریافت پیشنهاد شغلی در 4 سطح مهارت A، B، C و D را بررسی کنید.

سطح مهارتالزامات تحصیلی برای سطوح مهارت شغلی
سطح مهارت Aمعمولا به تحصیلات دانشگاهی نیاز است
سطح مهارت Bمعمولا به تحصیلات دانشگاهی یا آموزش کارآموزی نیاز است
سطح مهارت Cمعمولا به آموزش متوسطه یا شغل خاص نیاز دارد
سطح مهارت Dمعمولا به آموزش در حین کار نیاز دارد

اکنون که می‌دانید با توجه به جدول بالا در چه سطح مهارتی قرار می‌گیرید و همین‌طور چه شرایط تحصیلی ممکن است از شما درخواست شود، مهاجرت به کانادا بدون ارائه هیچ‌گونه مدرک تحصیلی چندان هم دور از ذهن نیست. در ادامه 6 روش برتر مهاجرت به کانادا بدون ارائه مدرک تحصیلی را بررسی خواهیم کرد.

سیستم اکسپری انتری

هدف سیستم اکسپرس انتری در واقع کمک به مهاجران خارجی با مهارت بالا برای مهاجرت به کانادا است. سیستم اکسپری انتری سریع‌ترین و کارآمدترین روش برای مهاجرت متقاضیان خارجی به کانادا خواهد بود. این سیستم دارای 3 برنامه اصلی به شرح زیر است.

برنامه نیروی کار فنی فدرال که به صورت اختصار به آن FSTP گفته می‌شود یکی از برنامه‌های سیستم اکسپرس انتری است که برای نیروی کار فنی خارجی با تجربه کاری طراحی شده است. برای شرکت در این برنامه مهاجرتی باید ابتدا بررسی کنید که به عنوان یک نیروی متخصص طبق مقررات دولت فدرال کانادا واجد شرایط هستید یا خیر. یکی از مهم‌ترین عواملی که شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد داشتن یک پیشنهاد شغلی معتبر یا گواهی صلاحیت است.

متقاضیان خارجی باید حداقل 2 سال سابقه کاری تمام وقت در طی 5 سال گذشته داشته باشند. از طرفی لازم است یک پیشنهاد شغلی معتبر برای یک دوره کاری 1 ساله از یک کارفرمای کانادایی دریافت کنید. یکی دیگر از مواردی که باید رعایت کنید ثابت کردن داشتن سرمایه کافی برای اقامت متقاضی و خانواده وی در کانادا است.

برنامه نیروی کار متخصص فدرال که به صورت اختصار به آن FSWP گفته می‌شود برای متقاضیانی طراحی شده که تجربه کاری، مهارت‌ها و صلاحیت‌ برای کمک به اقتصاد کشور کانادا را خواهند داشت. کسانی که قصد انتخاب برنامه نیروی کار متخصص فدرال را دارند باید حداقل امتیاز 67 را کسب کنند. متقاضیان این روش باید تجربه کاری در مشاغل مدیریتی (کلاس مهارت 0)، مشاغل حرفه‌ای (کلاس مهارت A)، نیروی کار فنی کانادا یا مشاغل تکنیکال (کلاس مهارت B) را داشته باشند. 

مهم‌ترین فاکتور در برنامه نیروی کار متخصص فدرال، سابقه کاری است. برای شرکت در این برنامه مهاجرتی باید حداقل یک سال سابقه کار تمام وقت یا معادل آن کار مستمر به صورت پاره وقت داشته باشید. لازم به ذکر است که متقاضیان با کمتر از 3 سال سابقه کاری، ممکن است امتیاز کافی را کسب نکنند.

برنامه تجربه کانادایی که به اختصار به آن CEC گفته می‌شود یکی دیگر از برنامه‌های سیستم اکسپرس انتری است. این برنامه به صورت مشخص برای متقاضیانی طراحی شده که اقامت دائم کانادا را داشته و از طرفی دارای تجربه کاری در کانادا هستند. با توجه به اینکه برنامه تجربه کانادایی توسط سیستم اکسپرس انتری مدیریت می‌شود، بنابراین یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای مهاجرت به کانادا خواهد بود. 

جالب است بدانید که برای شرکت در این برنامه مهاجرتی نیازی به ارائه مدرک آموزشی یا مدرک تحصیلی نخواهد بود. اما ارائه مدرک تحصیلی باعث می‌شود امتیاز شما در سیستم اکسپرس انتری افزایش پیدا کرده و شانس دریافت ویزا نیز افزایش یابد. 

در حالی که برنامه نیروی فنی فدرال به مدرک دانشگاهی نیاز دارد. دو برنامه دیگر سیستم اکسپری انتری یعنی برنامه متخصص کانادا و تجربه کانادایی نیازی به ارائه مدرک تحصیلی نخواهند داشت. هر برنامه مهاجرتی مجموعه‌ای از الزامات خاص خود را خواهد داشت. با این حال، متقاضیان مهاجرت از طریق این سیستم باید واجد شرایط معیارهای زیر باشند.

معیارهای واجد شرایط بودن شرکت در برنامه سیستم اکسپری انتری

  • ملیت
  • سن
  • توانایی زبانی
  • میزان تحصیلات
  • میزان سابقه کاری
  • سازگاری

هر یک از این معیارها امتیاز مشخصی دارند و افرادی که مایل به مهاجرت از طریق این سیستم هستند لازم است حداقل امتیاز لازم را دریافت کنند. هر چقدر امتیاز شما در سیستم اکسپرس انتری بیشتر باشد شانس موفقیت شما در دریافت ویزا افزایش پیدا خواهد کرد.

سیستم اکسپرس انتری نه تنها بهترین و معروف‌ترین روش مهاجرتی به کانادا است، بلکه به عنوان یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای مهاجرت متقاضیان خارجی خواهد بود. 

برنامه‌های نامزد استانی (PNP)

برنامه نامزد استانی یا Province Nomination Program که به اختصار به آن PNP می‌گویند یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به کانادا برای نیروی خارجی است که دارای یک پیشنهاد شغلی با اعتبار حداقل یک ساله هستند. 11 استان و قلمرو کانادا، برنامه‌ها و الزامات منحصر به فرد خود را دارند. از جمله برنامه‌های شغلی مورد تقاضا که به متقاضیان امکان می‌دهد از طریق برنامه‌های مرتبط با سیستم اکسپرس انتری درخواست دهند، در نتیجه روند درخواست ساده خواهد شد. مهم‌ترین موضوع این است که بدانید شغل مورد نظر شما در کدامیک‌ از استان‌های این کشور مورد تقاضا است. طبیعتا هر چقدر تقاضا برای آن شغل بیشتر باشد، شانس متقاضیان برای دریافت نامزدی استانی (PNP) برای درخواست اقامت دائم در کانادا بیشتر خواهد بود.

برنامه مهاجرت آتلانتیک (Atlantic Immigration Program) یا AIP

برنامه مهاجرت آتلانتیک که به اختصار به آن AIP نیز گفته می‌شود برای نیروی خارجی طراحی شده که می‌خواهند به یکی از استان‌های آتلانتیک کانادا مهاجرت کنند. این استان‌ها شامل نیوفاندلند و لابرادور، جزیره پرنس ادوارد، نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا هستند. 

برای درخواست کار و زندگی در استان‌های حوزه آتلانتیک باید شرایط یکی از برنامه‌های زیر را داشته باشید.

برنامه‌های مهاجرت آتلانتیک (AIP)معیارهای لازم
برنامه مهاجرت آتلانتیک با مهارت بالامتقاضی شرکت در برنامه مهاجرت آتلانتیک با مهارت بالا باید مدرک دوره متوسطه یا سایر مدارک تحصیلی از یک موسسه آموزشی آتلانتیک با بودجه دولتی ارائه دهد.متقاضیان باید حداقل 16 ماه از 2 سال قبل از اخذ مدرک تحصیلی خود را در یکی از استان‌های آتلانتیک کانادا زندگی کرده باشد.متقاضی باید در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی شرکت کند.متقاضی باید سرمایه کافی برای حمایت از خانواده خود و زندگی در کانادا داشته باشد.
برنامه مهاجرت آتلانتیک با مهارت متوسطمتقاضی شرکت در برنامه مهاجرت آتلانتیک با مهارت متوسط باید حداقل 1 سال سابقه کاری در مشاغل با سطح مهارت 0، A و B داشته باشد.متقاضی باید حداقل دیپلم دبیرستان کانادا یا معادل آن را ارائه کند.متقاضی باید در آزمون زبان انگلیسی و فرانسوی شرکت کند.متقاضی باید سرمایه کافی برای زندگی و حمایت از خانواده خود داشته باشد.متقاضی باید یک پیشنهاد شغلی معتبر تمام وقت غیرفصلی با قرارداد 1 ساله از یک کارفرما در حوزه آتلانتیک کانادا دریافت کند. 
برنامه مهاجرت آتلانتیک مراقبت از خانهمتقاضیان شرکت در برنامه مهاجرت آتلانتیک باید حداقل 1 سال سابقه کار در سطح مهارت C یا به عنوان پرستار ثبت شده، پرستار دارای مجوز، کمک پرستار یا کارمند پشتیبانی در منزل در 3 سال گذشته داشته باشید.متقاضی باید حداقل دیپلم دبیرستان کانادا یا معادل آن را داشته باشد.متقاضی باید در آزمون انگلیسی و فرانسوی شرکت کند.متقاضی باید سرمایه کافی برای زندگی در کانادا و حمایت از خانواده خود داشته باشد.متقاضی باید یک پیشنهاد شغلی معتبر و تمام وقت غیر فصلی با قرارداد 1 ساله از یک کارفرما در حوزه آتلانتیک کانادا دریافت کند.

برنامه مهاجرت مناطق روستایی و شمالی (The Rural and Northern Immigration Pilot)

برنامه مهاجرت مناطق روستایی و شمالی کانادا که به اختصار به آن RNIP گفته می‌شود، یکی دیگر از برنامه‌های مهاجرتی است که متقاضیان برای شرکت در آن نیازی به ارائه مدرک تحصیلی ندارند. اگر مایل به مهاجرت به یکی از 11 استان و منطقه مانند انتاریو، مانیتوبا، ساسکاچوان، آلبرتا و بریتیش کلمبیا هستید باید شرایط زیر را داشته باشید.

الزامات واجد شرایط بودن برای شرکت در برنامه مهاجرت مناطق روستایی و شمالی

  • متقاضی باید حداقل 1 سال سابقه کاری در 3 سال گذشته داشته باشد.
  • متقاضی باید حداقل دیپلم دبیرستان کانادا، مدرک تحصیلی بعد از متوسطه یا معادل آن را داشته باشد.
  • متقاضی باید در آزمون زبان انگلیسی و فرانسوی شرکت کرده و برای سطح مهارت 0 و A، نمره 6، برای سطح مهارت B، نمره 5 و برای سطح مهارت C و D، نمره 4 را دریافت کند.
  • متقاضی باید سرمایه کافی برای زندگی در کانادا و حمایت از اعضای خانواده خود داشته باشد. 
  • متقاضی باید یک پیشنهاد شغلی معتبر تمام وقت و غیر فصلی از یک کارفرمای کانادایی داشته باشد.

توجه داشته باشید که اگر دانشجوی بین‌المللی در کانادا هستید، نیازی نیست شرایط فوق را داشته باشید. با این حال، اگر برنامه شما کمتر از 2 سال باشد باید گواهینامه‌ای از یک برنامه پس از دوره متوسطه را ارائه کنید. این برنامه باید حداقل 2 ساله باشد یا شامل دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد باشد.

برنامه مهاجرت کشاورزی و غذایی (Agri-Food)

برنامه مهاجرت کشاورزی و غذایی در سال 2022 با هدف کمک به کارگران ماهر در بخش‌های فرآوری و تولید و همچنین بخش کشاورزی و پرورش دام برای مهاجرت به کانادا راه‌اندازی شد. برای شرکت در این برنامه باید واجد شرایط زیر باشید.

الزامات واجد شرایط بودن برای شرکت در برنامه مهاجرت کشاورزی و غذایی

  • متقاضی باید حداقل 1 سال سابقه کار غیر فصلی و تمام وقت در 3 سال گذشته داشته باشد.
  • متقاضی باید دیپلم دبیرستان کانادا یا معادل آن را داشته باشد.
  • متقاضی باید در آزمون انگلیسی یا فرانسوی شرکت کند.
  • متقاضی باید سرمایه کافی برای زندگی در کانادا و حمایت از خانواده خود داشته باشد.
  • متقاضی باید یک پیشنهاد شغلی غیر فصلی تمام وقت از یک کارفرمای کانادایی دریافت کند.

برنامه مهاجرت ارائه‌دهندگان مراقبت‌های خانگی (The Home Care Provider)

شغل ارائه‌دهندگان مراقبت در خانه در کانادا تقاضای بسیاری دارد، به همین دلیل دولت کانادا برنامه مهاجرت ارائه‌دهندگان مراقبت‌های خانگی را برای کمک به کارگران و ارائه‌دهندگان مراقبت از کودکان در خانه در کانادا را طراحی کرد.

الزامات واجد شرایط بودن برای شرکت در برنامه مهاجرت ارائه‌دهندگان مراقبت‌های خانگی

  • متقاضی باید حداقل 2 سال سابقه کار تمام وقت در 3 سال گذشته داشته باشد یا یک پیشنهاد شغلی معتبر تمام وقت از یک کارفرمای کانادایی ارائه کند.
  • متقاضی باید مدرک تحصیلی پس از دوره متوسطه ارائه کند. این مدرک باید شامل یک دوره حداقل 1 ساله باشد.
  • متقاضی باید در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی شرکت کند.
  • متقاضی باید سرمایه کافی برای زندگی در کانادا و حمایت از اعضای خانواده خود داشته باشد.
  • متقاضی باید نشان دهد که مهارت کافی برای انجام کار مربوطه را داشته باشد یا گواهی سابقه کار مرتبط و مدرک تحصیلی ارائه کند.

بهترین مشاغل در کانادا بدون نیاز به ارائه مدرک تحصیلی

یک شغل مناسب با درآمد بالا اغلب نیازمند مدرک دانشگاهی یا سابقه کاری است. اما برخی از مشاغل در کانادا نیازی به داشتن مدرک دانشگاهی یا سابقه کاری ندارند. در ادامه به معرفی مشاغلی می‌پردازیم که برای دریافت پیشنهاد شغلی نیازی به ارائه مدرک تحصیلی نخواهید داشت.

  • معدن‌چیان با حداقل حقوق 78609 دلار کانادا در سال
  • مدیر تعمیر و نگهداری با حداقل حقوق 75003 دلار کانادا در سال
  • مسئولین پذیرش با حدقل حقوق 33150 دلار کانادا در سال
  • انباردار با حداقل حقوق 32175 دلار کانادا در سال
  • آشپز با حداقل حقوق 54915 دلار کانادا در سال

جمع‌بندی

یکی از دغدغه‌های متقاضیان مهاجرت به کانادا برای اشتغال، داشتن مدرک تحصیلی معتبر و دانشگاهی است. شاید برخی از متقاضیان به دلیل نداشتن مدرک تحصیلی از مهاجرت منصرف شوند. اما کانادا فرصت‌های خوبی برای این متقاضیان خارجی فراهم کرده است. در این مقاله روش‌های مهاجرتی به کانادا بررسی شد که مهاجران برای شرکت در آن‌ها نیازی به ارائه مدرک تحصیلی نخواهند داشت. البته برای اینکه واجد شرایط شرکت در این برنامه‌ها باشید باید معیارهای لازم را داشته باشید. با توجه به برنامه‌های معرفی شده، شما در کدامیک از این برنامه‌ها می‌توانید شرکت کنید؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar