چه مشاغلی در لیست‌ مشاغل مورد نیاز آینده فدرال خواهد بود؟ – بخش نخست
27 فوریه 2010 - 16:02
بازدید 357
5

              مجید بسطامی    مدتی‌ست که پرسش‌های مربوط به تغییرات احتمالی فهرست مشاغل مورد نیاز دولت کانادا یکی از دغدغه‌های دوستان شده است. در اینجا توضیحاتی در این زمینه داده‌ام که امیدوارم راه‌گشا باشد.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

 

 

 

 

مجید بسطامی 
 

مدتی‌ست که پرسش‌های مربوط به تغییرات احتمالی فهرست مشاغل مورد نیاز دولت کانادا یکی از دغدغه‌های دوستان شده است. در اینجا توضیحاتی در این زمینه داده‌ام که امیدوارم راه‌گشا باشد.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

 
 

طیف گوناگونی از افراد از مشاغل مورد نیاز دولت فدرال پرسش می‌کنند، برخی به دلیل اینکه شغل‌شان در لیست فعلی هست اما بنا به دلایلی (نگرانی از وضعیت زبان، فقدان تجربه لازم کاری، کمبود امتیاز، تردید در مهاجرت…) نتوانسته‌اند تا کنون گشایش پرونده انجام دهند و نگرانند که با اعلام فهرست جدید، شغل آنها از لیست خارج شود. عده‌ای برعکس، امیدوارند در لیست جدید شغل آنها اضافه شود تا امکان تقاضا را پیدا کنند. به هر حال دلیل هر چه باشد پرسش هر دو گروه یک چیز است: «فهرست مشاغل آتی مورد نیاز چه رشته‌هایی را در بر می‌گیرد و کدام مشاغل ممکن است کم یا زیاد شوند؟»  
  شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

  

حقیقت آن است که کسی به طور دقیق و رسمی نمی‌تواند پاسخ معتبری به شما بدهد. بعید است که خود وزارتخانه مسئول هم در این زمینه به تصمیم مشخصی رسیده باشد چرا که شرایط متغیر بازارهای کاری و اقتصادی در دو سال گذشته هر گونه تصمیم‌گیری منسجمی برای درازمدت را به تاخیر انداخته است. اصولا از زمان اجرای مقررات جدید مهاجرت، نه شرایط بازار کار در حالت تعادل بوده و نه هنوز پای ورودی‌های سیستم جدید به کانادا باز شده که بتوان در باره ضعف و قدرت سیاست‌ها و مشاغل فهرست فعلی و بازنگری در آنها سخن به میان آورد. مگر اینکه وزارتخانه بخواهد تسلیم فشارهایی که کم یا بیش هم اکنون هم وجود دارد بشود و با محدود کردن بیشتر مشاغل برای یک دوره کوتاه، امکان کاریابی برای بیکاران فعلی را فراهم کند؛ موردی که بیش از همه خود وزیر هم می‌داند چاره درد نیست و لذا بعید است به این دلیل تغییری پدید آید.    شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

 

به هر حال هدف این مکتوب این نیست که لیستی قطعی یا احتمالی از مشاغل مورد نیاز کانادا بدهد بلکه مقصود این است که بر اساس تجربیات چند ساله از مشاهدات تغییر و تحولات بازار کار، آمار اشتغال در حوزه‌های مختلف و برآوردهایی که از تمایلات آتی بازار می‌شود، نکاتی درباره مشاغل در کانادا خصوصا مشاغل فهرست فدرال بیان شود تا ببینیم اگر قرار باشد این فهرست تغییر کند این تغییر در کجاها و به چه اشکال و دلایلی اتفاق خواهد افتاد تا شاید بر اساس آن آمادگی بیشتری در برابر این تغییرات حاصل آید.    شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

 
 واقعیت این است که ماهیت این مشاغل و دلایلی که به نیاز امروز کانادا منجر شده و همچنین راه‌های درمان این مشکلات توسط دولت یکسان نیست. از این رو شاید بد نباشد با بررسی سریع و اجمالی دلایل، به سراغ تفکیک نسبی این مشاغل برویم و احتمالات ممکن را بررسی کنیم.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

 
 

دلایل متنوعی سبب شده که کانادا در شرایط حاضر به برخی از مشاغل و تخصص‌ها نیاز بیشتری داشته باشد و به بعضی کمتر. برخی از این دلایل در مکتوبات متعددی در سایت به تفصیل بیان شده‌اند مثلا یکی از مهم‌ترین آنها قطب‌بندی شدن بازار کار بر اساس وضعیت مهاجرین متخصص در این بازار است به گونه‌ای که برخی از تخصص‌ها در حیطه سفیدها به صورت انحصاری باقی مانده‌اند و برخی دیگر در اختیار مهاجرین (غیر سفید از اسیا، خاورمیانه و آفریقا) قرار گرفته‌اند. معمولا این گروه دوم بیشتر مشاغل سخت‌افزاری‌تر یا مرتبط با تکنولوژی روزمره بوده‌اند و مشاغل گروه اول در حوزه‌های انسانی (بهداشت و درمان، حقوق، مدیریت، مالی، هنر، سیاست، رسانه…)، تکنولوژی‌های سطح بالا و امنیتی قرار داشته‌اند. لاجرم وقتی تغییرات محسوس جمعیتی در یک بخش مثلا سفیدها اتفاق می‌افتد (پدیده پیری جمعیت و خروج بیبی‌بومرها از بازار کار) تاثیر آن مستقیما بر روی حوزه‌هایی که آنها به طور سنتی در اکثریت بوده‌اند و برای جامعه جنبه کلیدی و حیاتی هم دارد بیشتر می‌شود (مثلا بهداشت و درمان). البته نباید فراموش کرد که واکنش بازار به این تغییرات بسیار محافظه‌کارانه وسخت‌گیرانه است یعنی ترجیح می‌دهد نیازهایش را 

نخست از خود سفیدهای موجود

یا دوم، منابع مطئمنی که احتمالا منجر به حضور سفیدها یا نسل‌های بعدی مهاجران که تربیت کانادایی یافته‌اند (از طریق دانشگاه‌ها)

یا سوم، تغییر در مکانیزم‌های جذب به گونه‌ای که مهاجرین اروپایی (یا مطمئن‌تر!) از این طریق با سهولت بیشتری جذب شوند (نظیر تعریف مسیرهای متفاوت برای بررسی مدارک شغلی و تحصیلی و صدور مجوز) تامین کند.

همه آنچه در اینجا بیان شد به عنوان سیاست‌های جدید در دست تدوین یا اجرا است و همه آنها می‌تواند در آینده بازار و تغییر لیست مشاغل تاثیر داشته باشد.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

 
 

البته برآوردهای کارشناسی می‌گوید که هیچیک از این موارد تامین کننده اصلی نیازهای عمده بازار کار کانادا نخواهد بود و مهاجرانی از مناطق غیراروپایی باید این خلاها را پر کنند اما به هر حال مجموعه این سیاست‌ها می‌تواند بر روی آن تاثیر بگذارد. همچنین این تاثیرات را می‌توان بر روی سیستم جذب مهاجر به اشکال محسوس (از طریق اعلام رسمی و دادن امتیاز خاص به برخی مناطق و کشورها) یا نامحسوس (از طریق سرعت بخشیدن به بررسی پرونده‌ها در برخی مناطق و ناحیه‌ها به گونه‌ای که روند تامین مهاجر از آنها بیشتر از سایر مناطق باشد) اعمال کرد که خود در نحوه تامین فهرست مشاغل تاثیر خواهد داشت اما فعلا به دلیل ضعف مستندات و آمار از این بحث در می‌گذریم.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

 
 

عاملی که در شکل‌گیری بحران فعلی بازار کار موثر بوده اما خودش را به عنوان یک دلیل مستقل می‌توان معرفی کرد، سیاست‌های مهاجرتی قبلی دولت فدرال بوده است. مثلا روش امتیاز ثابت برای همه مشاغل در گذشته به مهاجرت تعداد زیادی از متخصصین فنی و مهندسین به کانادا منجر شده بود چرا که اولا امتیاز آوردن برای این دسته از افراد که بعد از ۴ تا ۶ سال تحصیل وارد بازار کار شده و در سنین زیر ۳۰ سال حداقل امتیازات لازم را داشتند با مثلا یک فارغ‌التحصیل پزشکی یکسان نبود. این گونه مشاغل به مهارت‌های زبانی کمتری نیازمند هستند، ماهیت کانادایی آنها بسیار کمتر است (نیازمندی آنها به آشنایی با فرهنگ و استانداردهای کانادا کمتر است) و به دلیل سابقه حضور مثبت مهاجرین قبلی در بازار کار و پست‌های مدیریتی، شرایط ورود به سیستم در آنها تسهیل شده است. مقایسه یک مهندس الکترونیک که با ۴ سال تحصیل، ۴ سال کار و مهارت‌های زبانی متوسط می‌تواند وارد کانادا شده و در صورت مساعد بودن شرایط اقتصادی در کمتر از یک سال شغل مرتبط با تخصصش را بیایبد مقایسه کنید با پزشکی که بعد از ۸ تا ۱۰ سال تحصیل، ۳-۴ سال سابقه کار و آگاهی بسیار بیشتر از زبان انگلیسی، باید ۳-۴ سالی هم برای گذراندن انواع آزمون‌های ملی و استانی وقت صرف کند. در سیستمی که همه این افراد را با هم بررسی می‌کند مسلماً حتی اگر تعداد پزشکان و مهندسین در (لحظه صفر در) آغاز مسیر یکسان بوده باشد (که هیچگاه چنین نیست) در درازمدت تعداد مهندسین وارد سیستم شده بسیار بیشتر خواهد بود. همزمان تعداد مهندسینی که از سیستم‌های آموزشی داخلی هم تامین می‌شوند چند برابر پزشکان است و بدین ترتیب ظرف حدود دو دهه یک عدم توازن جدی میان تعداد نیروهای با تخصص مهندسی و پزشکان در بازار کار پدید آمده است. آیا سیاست‌های توانسته‌اند این مسیر را به سمت تعادل پیش ببرند؟ هنوز برای قضاوت بسیار زود است؟    شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

 
 

مهم‌تر اینکه شرایط زندگی برای پزشکان در اکثر نقاط جهان بهتر از دیگر گروه‌های شغلی است پس دلیلی برای مهاجرت وجود ندارد مگر اینکه یا شرایط آنها در برخی کشورها از حالت عادی خارج شود و یا اینکه سیاست‌های مهاجرتی به گونه‌ای تغییر کنند که مهاجرت کردن برای آنها جذاب شود. چیزی که هم‌اکنون دولت کانادا به دلیل نیاز جدی جامعه به دنبال آن است.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

 
 

پارامتر دیگری که در این میانه نقش جدی بازی می‌کند تکنولوژی است. تغییرات تکنولوژیک در حوزه‌های مختلف بسیار متنوع بوده است. برخی از این حوزه‌ها را عمیقاً متاثر کرده اما تاثیر در برخی با تاخیر بوده است. مثلا بسیاری از کارشناسان معتقدند تاثیرات تکنولوژی در حوزه بهداشت و درمان هنوز انقلابی نبوده و تازه در دهه آتی خود را نشان خواهد داد. تاثیر این تغییرات که برخی توصیفات آنها، انسان را به یاد داستان‌های علمی-تخیلی می‌اندازد (اما نمونه‌هایی هم اکنون در دست آزمایش است) در آینده بازار و میزان نیاز به گروه‌های مختلف پزشکان، دستیاران و پرستاران چه میزان خواهد بود؟ به نظر می‌رسد ظرف کمتر از ۵ سال آینده بتوان تصویر روشن‌تری از وضعیت بازار کار در این حوزه ارائه داد.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

 
 

تغییرات بازارهای مالی و اقتصادی جهان، پیوستن یا گسستن به پیمان‌نامه‌ها و اصولا فرآیند جهانی شدن (که امروزه در قالب «چینی شدن» همه کالاها، محصولات و در آینده نزدیک، خدمات متجلی شده است) از عمده نکاتی است که تاثیر آن بر برخی حوزه‌های شغلی و به تبع آن، نیاز بازار کار کانادا به آنها در نوسان است و باید با دقت رصد شود.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

 
 

اگر بخواهیم یک بار دیگر نکات سطور بالا را فهرست کنیم به اینجا می‌رسیم که مشاغل مختلف به دلایلی چون:  شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

  • ماهیت متفاوت مشاغل در بازار کار کانادا
  • تفاوت میل به مهاجرت در فعالین مشاغل مختلف کشورهای مادر
  • تفاوت قدرت انطباق‌پذیری مشاغل مختلف در سرزمین جدید (میزان وابستگی آن شغل به فرهنگ و مشخصات بومی آن جامعه-میزان بومی بودن یا محلی local بودن پارامترهای آن شغل)
  • تاثیرات تکنولوژی بر مهارت‌های شغلی مورد نیاز و آینده آن شغل
  • تاثیرات بازارهای جهانی بر آن حوزه شغلی (نظیر تغییر و تحولات بازارهای مالی و اعتباری بر ساخت و ساز و نتیجتاً بر مشاغل مختلف مرتبط)
  • تاثیرات توافق‌نامه‌های بین‌المللی در حوزه‌های شغلی مرتبط (مثلا توافق‌نامه‌های محیط زیست بر صنایع نفت و گاز یا کارخانه‌ها)
  • موانع موجود در سیستم ارزیابی درون تشکیلات حرفه‌ای مشاغل و ایجاد مسیرهای مختلف برای مهاجرین
  • تاثیر سیستم امتیازبندی رسمی و سیاست‌های قبلی مهاجرپذیری بر بازارهای شغلی آتی

  شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 

 

 

تاثیرپذیری متفاوتی از شرایط دارند و لذا سرنوشت‌های مختلفی ممکن است برای آنها رقم بخورد. در پست بعدی تلاش می‌کنم در قالب یک دسته‌بندی ۵ تا ۶ گروهی از مشاغل، سناریوهای محتمل برای هر گروه را بیان کنم

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar