چه مشاغلی در لیست‌ مشاغل مورد نیاز آینده فدرال خواهد بود؟ – بخش سوم
31 مارس 2010 - 16:26
بازدید 386
10

        مجید بسطامی   در پست‌های قبل به اجمال درباره دلایلی که سبب بروز کمبودها یا تغییرات در بازار کانادا شده و تاثیرات آن بر تغییر سیاست‌های رسمی و آینده بازار کار نکاتی بیان شد. همچنین دیدیم که برخی از مشاغل که به تخصص بالایی نیاز ندارند، و نیاز بازار به آنها هم […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

 

مجید بسطامی
 
در پست‌های قبل به اجمال درباره دلایلی که سبب بروز کمبودها یا تغییرات در بازار کانادا شده و تاثیرات آن بر تغییر سیاست‌های رسمی و آینده بازار کار نکاتی بیان شد. همچنین دیدیم که برخی از مشاغل که به تخصص بالایی نیاز ندارند، و نیاز بازار به آنها هم محدود است در فهرست‌های بسته‌ای قرار دارند که آنها را بیش از همه در ردیف احتمالی حذف از فهرست نیازمندی‌های دولت فدرال یا اولویت‌های دولت کبک قرار می‌دهد. در این پست به بررسی احتمالات آتی بازار در مورد فهرست‌های دیگر می‌پردازیم.    شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 
 
گروه دیگری از مشاغل در فهرست‌های باز-بسته قرار دارند. اینها مشاغلی هستند که به سرعت نمی‌توان آنها را پر کرد اما بعد از اینکه اشغال شوند خیلی دیر خالی خواهند شد نظیر استادی دانشگاه، استادی کالج و برخی مشاغل مرتبط با امور مالی یا اقتصادی. حتی برخی از پست‌های درون حوزه بهداشت یا تخصص‌های پزشکی را می‌توان در این گروه قرار داد.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 
مهم‌ترین مشخصه‌های این مشاغل، وابستگی زیاد آنها به فعالیت سفیدهای کانادایی (white) از یک سو و بالا بودن میانگین سنی شاغلین و نزدیکی به موج بازنشستگی از سوی دیگر در یک دوره خاص زمانی است. در واقع، این وضعیت بین ۵ تا ۱۰ سال بیشتر طول نمی‌کشد. هر کدام از این مشاغل یک دوره پیک شدید استخدامی خواهند داشت و پس از ۳ تا ۵ سال از شیب این نیاز شدید کاسته خواهد شد (مثلا در رشته خلبانی این پیک شدید گذشته است و نقطه اوج آن در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ بود). البته همانطور که بیان شد آمار بالای نیاز به چنین مشاغل برای حدود یک دهه باقی خواهد آمد اما احتمالا بعد از یک دوره میان مدت ۵ تا ۱۰ ساله (بسته به مشاغل مختلف یا نیازهای زیر گروه‌های شغلی مربوطه) به حال تعادل می‌رسند و چون نسل جدیدی که در این پوزیشن‌ها قرار گرفته‌اند حداقل تا دو دهه بعد آنها را خالی نخواهند کرد و نیازهای جمعیتی آتی هم از یک روند کاهشی حکایت دارد (به دلیل تغییر فرم هرم جمعیتی) استخدام‌های آتی بسیار دشوارتر از دوره فعلی خواهند بود.    شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 
البته چند پارامتر مهم این حوزه‌های شغلی را متاثر خواهند کرد که همانها سبب شده‌اند عده‌ای نسبت به آینده نزدیک خوشبین‌تر یا بدبین‌تر شوند. اولین مورد، تقاضای بسیار بالا برای تحصیلات تکمیلی در آمریکای شمالی در یک دهه (و یا یک دهه و نیم) آینده است. آمار می‌گوید که تغییرات تکنولوژیکی در صنایع و حوزه‌های مختلف شغلی در دهه گذشته آن چنان عمیق بوده است که قریب به ۴۰ درصد از شاغلین فعلی بازار کار باید ظرف دهه آینده مجددا به کالج و دانشگاه باز گردند و برخی از مهارت‌های جدید را فرا بگیرند تا بتوانند در بازار کار فعلی در همان موقعیت‌های شغلی پیشین باقی بمانند. این افراد استدلال می‌کنند که به همین دلیل حوزه‌هایی مثل آموزش (خصوصا تحصیلات تکمیلی) با تمامی گستره شغلی مرتبط با آن (استاد، تجهیزات و امکانات آموزشی، کتب، مدیریت منابع…) به این زودی اشباع نخواهند شد و اگر چه ظرف یک دهه، جوانانی به جای اساتید پیرتر خواهند نشست که تا سه دهه آینده در ان پست‌ها خواهند ماند اما به دلیل تقاضای بسیار بالا، نیاز به ظرفیت‌سازی‌های جدید بسیار زیاد است که همان‌ها جا را برای بقیه باز می‌کند و با ارتقاهای طبیعی دهه‌های آتی، اساتیدی که در ۵ سال آینده استخدام می‌شوند با پست‌های بالاتر خواهند رفت و عملا جا برای بقیه باز می‌شود.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 
مورد بعدی تقاضای بسیار بالای همسایه شمالی با جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری و نرخ بالای رشد اقتصادی و رشد جمعیت است. آمریکا (به همراه کانادا) در میان ۸ کشور اصلی صنعتی در بالای فهرست زاد و ولد و پذیرش مهاجر قرار دارد و همین سبب می‌شود که نیازهای این بازار عظیم به سادگی رفع نشود و چون مشکلاتی نظیر پیری جمعیت و بازنشستگی کهنسالان متخصص شاغل در بازار کار برای آمریکا یک مسئله جدی محسوب می‌شود و چون بازار کار این کشور به دلیل پرداخت‌های بالاتر و مالیات پایین‌تر برای شاغلین حرفه‌ای کانادا همیشه جذاب بوده است لذا پس از دهه آینده هم با مهاجرت زیاد شاغلین کانادایی به آمریکا عملا مشاغل این فهرست به سادگی پر نمی‌شوند و در واقع نباید آنها را در فهرست مشاغل باز-بسته قرار داد.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 
واقعیت این است که اگر چه در هر دو مورد فوق نکات درست و دقیقی وجود دارد که می‌تواند مسبب تشویق و دلگرمی شاغلین این رشته به امید راه‌یابی نسبتا آسان آنها به بازار کار شود اما نباید در این باره خوشبینی افراطی داشت. چند نکته در این میان جای بحث دارد.    شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 
اول اینکه در چند سال اخیر به دلیل سیاست‌های آموزشی دولت برای جبران مشکل خروج بیبی‌بومرها از بازار کار تعداد بسیار زیادتری متخصص در دانشگاه‌ها برای این منظور آموزش دیده‌اند که هم‌اکنون در انتظار بهبود شرایط اقتصادی و ورود به بازار کار هستند. وضعیت اقتصادی دو سال گذشته در آمریکای شمالی و خصوصا آمریکا، هم سبب کاهش تولید شغل و هم سبب اکراه شاغلین کهنسال برای اعلام بازنشستگی شده و همین موضوع سبب یک رکود در جابجایی طبیعی در بازار شده است. در این میان برخی از قوانین و مقررات مربوط به بازنشستگی اجباری کهنسالان نیز تغییر کرده یا در دست تغییر است که همین امر تمایل آنها را به ماندن بیشتر کرده است. در مجموع، برای درک بهتر شرایط، باید یک دوره دو ساله بگذرد تا با طبیعی شدن وضعیت بازار، نسبت بین سنجش نیازهای آن به نیروهای متخصص و نحوه تامین آنها از بازار داخلی و نیاز احتمالی به مهاجرین اقدام شود. اگر این بحران اقتصادی حادث نمی‌شد با وضعیت روشن‌تری روبرو بودیم اما الان چنین نیست. به هر حال نقش فارغ‌التحصیلان داخلی را نباید نادیده گرفت خصوصا که تبدیل هرم سنی جمعیت به فورمت استوانه خود به معنای ورود بیشتر شاغلین جوانتر (در مقطع سنی ۲۰ تا ۴۰ سال) به بازار کار است.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 
مورد دیگر تاثیر تکنولوژی‌های جدید بر حوزه آموزش است. یعنی همان پارامتری که منجر شده تا عده زیادی از شاغلین بازار مجبور به بازگشت (ولو به صورت گذراندن دوره‌های کوتاه مدت تحصیلی-شغلی) به مدرسه (به معنای اعم از قبیل کالج، دانشگاه یا مراکز فنی-حرفه‌ای) شوند خود در حال ایجاد تغییرات جدی در نظام‌ها و تجهیزات آموزشی است که می‌تواند به کاهش برخی مشاغل کلاسیک در این عرصه منجر شود. مثلا الان با امکانات خارق‌العاده‌ای که اینترنت در راه‌اندازی دوره‌های آن-لاین از راه دور یا برگزاری کلاس‌های همزمان در شعبات مختلف دانشگاه از طریق تله کنفرانس و ویدیوکنفرانس فراهم آورده، یک استاد دانشگاه می‌تواند در ساعت‌های کاری بیشتر به طیف گسترده‌تری از دانشجویان آموزش دهد که معنایش کاهش نسبی پست‌های آموزشی است.    شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 
نکته آخر این است که نباید درباره عدد و رقم مهاجرت شاغلین از کانادا به امریکا اغراق کرد. این مهاجرت که در مشاغل مختلف متفاوت است به پارامترهای گوناگونی چون وضعیت تاهل فرد، سن وی، علایق مالی (نظیر داشتن خانه و سرمایه در کانادا) یا خانوادگی (ریشه‌های عاطفی قوی)، میل به زندگی در محیط امن‌تر با احترام به فرهنگ‌ها و ادیان دیگر (که از این نظر آمریکا تفاوت‌های جدی با کانادا دارد) و نظایر آن بستگی دارد و موارد متعددی بوده که افراد با وجود داشتن پیشنهادات شغلی مناسب، حاضر به ترک کانادا نبوده‌اند. برخی از آنهایی هم که مثلا در مشاغلی چون استادی دانشگاه چنین کرده‌اند، به این دلیل بوده که ارتقا شغلی در دانشگاه‌های کوچکتر و متوسط آمریکایی ساده‌تر از کانادا بوده و همین افراد پس از چند سال تدریس و تثبیت موقعیت در آمریکا، به موقعیت‌های بالاتر آموزشی در دانشگاه‌های کانادایی بازگشته‌اند.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 
ممکن است کسانی که در این گونه مشاغل فعال هستند سوال کنند که باید چه کرد؟ پاسخ این است که از تمامی این پارامترهای موثر در آینده به نفع آینده شغلی بهره گرفت. مثلا این گروه از افراد باید تلاش کنند خود را از نظر منابع و موضوعات علمی و فنی رشته خود کاملا به روز نگاه دارند و با دنبال کردن سمینارهای علمی مهم، ببینند مسیر گرایش‌های آتی به کدام سمت است و آنها به عنوان یک ایرانی متخصص چه چیزهایی در این عرصه می‌توانند گردآوری کنند تا بتوانند در اولین فرصت این توانایی‌ها را نشان دهند.    شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 
در کنار اینها باید با تمام تکنولوژی‌ها و ابزارهای روز که در رشته آنها به کار می‌آید آشنا شده و به شکلی آنها را به کار گیرند. خصوصا تغییراتی که به صورت اینترنت-بیس در شغل آنها اتفاق می‌افتد بسیار مهم است. در کنار اینها افراد باید به فرصت‌های شغلی موجود در بازار آمریکا هم گوشه‌چشمی داشته باشند. در بسیاری از مواقع حتی اگر شما بخواهید در کانادا موفق باشید بهتر است توقفی ولی کوتاه و چندساله در آمریکا داشته باشید. البته جزییات این بحث زیاد است و باید با دقت کامل انجام شود تا سبب اتلاف عمر و سرمایه شما نشود.   شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 
این بحث با بررسی فهرست‌های دیگر ادامه می‌یابد.
    شرکت کنپارس به مدیریت دکتر مختاری بهترین انتخاب شما برای مهاجرت قانونی به کانادا و دریافت ویزای اقامت دایم خود و خانواده از طریق نیروی متخصص و سرمایه گذاری است. 
 
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar