چرا رزومه های کاری من به دعوت به مصاحبه ختم نمیشود ؟
02 دسامبر 2015 - 21:05
بازدید 491
8

دوستی داشتم که می گفت: من هر چقدر که بتوانم درخواست کار آنلاین برای شرکتها میفرستم تا بالاخره یکی شان من را دعوت به مصاحبه کند. بعد اضافه کرد: این کار مثل لاتاری است، هر چه بیشتر درخواست بفرستی شانس بیشتری داری و من تا جائی که بتوانم شانس خودم را بالا میبرم ! اما […]

ارسال توسط :
پ
پ

دوستی داشتم که می گفت: من هر چقدر که بتوانم درخواست کار آنلاین برای شرکتها میفرستم تا بالاخره یکی شان من را دعوت به مصاحبه کند. بعد اضافه کرد: این کار مثل لاتاری است، هر چه بیشتر درخواست بفرستی شانس بیشتری داری و من تا جائی که بتوانم شانس خودم را بالا میبرم ! اما این دوست عزیز ممکن است بعد از فرستادن دهها و شاید صدها رزومه برای شرکتهای مختلف حتی یک بار هم به مصاحبه دعوت نشود. او از یک واقعیت غافل است و آن را در محاسباتش در نظر نمیگیرد. این واقعیتی است که در ادامه به تشریح آن خواهیم پرداخت و این اشتباهی است که چنانچه جویندگان کار به آن پی نبرند و در پی جبران آن نباشند عدم موفقیت آنها در کاریابی میتواند علاوه بر اتلاف وقت و هزینه و انرژی، منجر به ناکامی بزرگی شود که با سرخوردگی همراه باشد.

 واقعیت اینجاست که در بازی های شانسی مثل لاتاری شما یک احتمال برنده شدن دارید. این احتمال برنده شدن شما با افزایش ژتونها یا بلیطها افزایش میابد. به این معنی که مثلا اگر شما بجای ده بلیط دویست بلیط بخرید به همین نسبت یعنی بیست برابر شانس برنده شدن خود را افزایش داده اید. اینجا شانس است که حرف اول و آخر را میزند و هیچ فرآیند هوشمند و انتخاب گری در کار نیست، اما در کاریابی چطور ؟! وقتی برای شرکتی رزومه میفرستید شخصی که مدیر منابع انسانی شرکت است و استخدام ها بعهده او است، به ارزیابی فایل شما میپردازد. او با دقت و ظرافت تمامی رزومه شما را موشکافی میکند و اگر آن را برای شغل مورد نظر مناسب بداند برای شما دعوتنامه بمنظور شرکت در مصاحبه میفرستد.

 مدیر منابع انسانی با هوشمندی خود پیش میرود و شما را بر اساس ارزشهای مورد نظر خود میسنجد و جالب است بدانید این ارزشها عموما در تمامی شرکتها تا حد بسیار زیادی به هم شبیه است. اگر رزومه شما فاقد ارزشهای لازم باشد حتی اگر هزاران درخواست بدهید تمامی آنها کنار گذاشته خواهند شد، چراکه اینجا شانس هیچ جایگاهی ندارد، اینجا شایستگی شما است که میتواند باعث موفقیت شود. کافی است که شما در رزومه خود دو غلط املایی (اسپل) یا گرامری داشته باشید، همین نکته ساده براحتی نشان میدهد که شما در مهارتهای زبانی ضعف دارید، این را هر مدیر منابع انسانی در نگاه اول متوجه میشود و فایل شما را در همان ابتدای ارزیابی کنار میگذارد، و این در حالی است که شما در خانه نشسته اید و با امید و هیجان در انتظار دعوت به مصاحبه هستید.

 جالب است بدانید که هشتاد درصد از رزومه ها توسط کارفرمایان در همان نگاه اول کنار گذاشته میشوند چراکه دارای شرایط لازم نیستند. از طرفی ازمیان این بیست درصدی که لیست میشوند تنها دو درصد دعوت به مصاحبه میشوند. اما این میان چه بر سر هجده درصد بقیه میاید ؟ این تعداد رزومه درواقع با دقت بررسی میشوند و جزئیات آنها مورد ارزیابی قرار میگیرد، و آن دو درصدی که انتخاب میشوند برای مصاحبه درواقع بیشترین امتیاز را کسب کرده اند.

 از جمله موارد مهمی که به رد شدن رزومه ها منجر میشود میتوان به اینها اشاره کرد:

 

·       اشتباهات گرامری و غلطهای املائی واضح: این موردی است که بطور مستقیم نشانه ضعف زبانی شما است. کارفرمای شما میداند که کسیکه ساعتها وقت میگذارد و رزومه کاری را تنظیم میکند وقتی متوجه غلطهای املائی نمیشود، در محیط کار هم نخواهد توانست ارتباط نوشتاری سریع و صحیح برقرار کند.

 

·       نبودن تمرکز بر روی موارد مورد توجه کارفرما: رزومه شما شامل موارد زیادی میشود که اطلاعات شخصی تان را هم شامل میشود، اما همیشه به یاد داشته باشید که کارفرمای شما بدنبال چه چیزی است، برای شغل مورد نظر چه مهارتهایی و چه تجربیاتی لازم است ؟ خود را بجای مدیر منابع انسانی قرار دهید و سعی کنید به این پرسشها پاسخ دهید.

 

 

·       تقاضا برای شرکتی که در صنایعی بجز حوزه تخصص شما فعالیت میکند: اگر شما متخصص در امور غذائی هستید اما کار مورد نظر در زمینه بسته بندی بدنبال نیرو میگردد بدون شک رزومه شما پذیرفته نخواهد شد. تمرکزتان را به روی شرکتهایی بگذارید که در زمینه کاری شما فعال اند.

 

·       ارائه حجم زیادی از اطلاعات (که الزاما مفید هم نیستند): این مورد میتواند علاوه بر گیج شدن ارزیاب، باعث شود که حوصله اش سر برود و ترجیح دهد رزومه شلوغ شما را کنار بگذارد و رزومه بعدی که مرتب و منظم و چکیده است را بررسی کند.

 

 

·       داشتن تعداد زیادی شغل در سه سال گذشته: بطور متوسط افراد در هر دو سال یک بار شغل خود را عوض میکنند. اگر شما در سه سال گذشته شش شغل متفاوت داشته اید علاوه بر اینکه برای کارفرمای شما گیج کننده خواهد بود، اینگونه تلقی خواهد کرد که شاید ضعف خاصی دارید که دائم قطع همکاری کرده اید و این ذهنیت منفی در مورد شما بوجود خواهد آورد.

 

منبع: workopolis

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar