چرا اقدام از طریق استان کبک مطمین تر است؟ بخش نخست
28 آگوست 2011 - 12:17
بازدید 181
8

علی مختاری, در مقالات مختلفی که در این سایت نوشته ام بارها به متفاوت بودن استان کبک اشاره داشته ام. برای نمونه اینجا را ببینید. در نامه های دریافتی از دوستان برایم روشن شد که برای بسیاری از دوستان این تفاوت روشن نیست. این مطلب در پاسخ به دو سوال است: نخست اینکه چرا استان […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی مختاری,

در مقالات مختلفی که در این سایت نوشته ام بارها به متفاوت بودن استان کبک اشاره داشته ام. برای نمونه اینجا را ببینید. در نامه های دریافتی از دوستان برایم روشن شد که برای بسیاری از دوستان این تفاوت روشن نیست. این مطلب در پاسخ به دو سوال است:

نخست اینکه چرا استان کبک از جهت جذب مهاجر متفاوت است و این تفاوت در چیست؟

دوم اینکه چگونه این تفاوت موجب می شود اقدام از طریق کبک مطمین تر باشد؟

پاسخ به سوال نخست:

استان کبک بزرگترین استان کانادا از نظر وسعت و دومین استان بعد از انتاریو از نظر جمعیت است و بیش از یک چهارم جمعیت کانادا را در خود جای داده است. این استان البته پیشینه تاریخی خاصی دارد و از ابتدا محل سکونت فرانسویان بوده است. یک منبع خوب برای تاریخ کبک اینجاست بخوانید.

به دلیل پیشینه تاریخی کبک از وضعیت متفاوتی با دیگر استانهای کانادا برخوردار است و روابط ویژه ای را با دولت فدرال دارد. بخشی از مردم در کبک خواستار جدایی این استان از کانادا هستند که البته روز به روز ضعیفتر می شوند. این ضعف خود را در انتخابات پارلمانی ماه می ۲۰۱۱ به خوبی نشان داد و حزب جدایی طلب کبکی موسوم به BLOC Quebecoi به رهبری آقای دوسپ شکست مفتضحانه ای را در کبک متحمل شد. ولی همین تهدید باعث شده است که امتیازات ریز و درشتی از دولت فدرال بگیرند. یکی از این امتیازات ویژه در زمینه انتخاب مهاجرین است.

همان طور که می دانید دادن ویزا و اقامت دایم از اختیارات دولت فدرال است اما تا زمان دادن ویزا سه مرحله طی می شود: ۱- انتخاب مهاجر  ۲- بررسی امنیتی ۳- بررسی پزشکی 

کبک بر اساس قراردادی که با دولت فدرال در سال ۱۹۹۱ امضا شده است و به Quebec Accord موسوم است اختیارات ویژه ای را در مورد انتخاب مهاجرین این استان دریافت کرده است. بر اساس این قرارداد کبک حق انتخاب انحصاری و قطعی افرادی را که مایلند به کانادا مهاجرت کنند و در این استان اقامت گزینند به دست آورده است. از سوی دیگر این استان حق دارد به همان نسبت جمعیت خود به جمعیت کل کانادا از ویزاهای صادره اقامت دایم کانادا منتفع شود. به تعبیر دیگر ۲۵٪ ظرفیت پذیرش مهاجر کانادا مربوط به کبک است و کبک بابت مهاجرینی که انتخاب می کند از دولت فدرال امتیازاتی را نیز دریافت می کند.

بر اساس این قرارداد موضوع انتخاب مهاجرین کبک به این استان تفویض شده است و انتخاب این استان نهایی است و تنها در صورت داشتن مشکل امنیتی و یا پزشکی ویزا نخواهند گرفت. با توجه به این تفویض اختیار انتخاب کبک خود مقررات مربوطه را در برنامه های مختلف مهاجرتی تدوین کرده است.  

تفویض اختیار انتخاب مهاجرین تنها منحصر به کبک است و دیگر استانها چنین وضعیتی را نداردند دیگر استانها در قراردادهایشان با فدرال از حق کاندید کردن مهاجر یا Nomination برخوردارند و عملا افرادی را نامزد دریافت اقامت آن استان می کنند و به آنها Nomination Certificate داده می شود در حالی که به منتخبین کبک Quebec Selection Certificate یا همان CSQ داده می شود. تفاوت این دو در این است که انتخاب یا Selection نهایی است و بر اساس قرارداد مورد اشاره بالا نمی تواند مورد سوال فدرال قرار گیرد و این در حالی است که نامزدی و یا Nomination منوط به تصویب فدرال است و یک افسر اداره مهاجرت فدرال می تواند صحت صدور آنرا زیر سوال ببرد همانگونه که دو سال پیش در مورد استان پرنس اوارد چنین اتفاقی افتاد و صدها متقاضی مدتی را سرگردان این مشکل بودند.

 

سوال دوم را در پست بعدی پاسخ خواهم داد.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar