پاسخ به سوالات متداول در مورد Express Entry – بخش نخست
16 دسامبر 2014 - 5:39
بازدید 230
8

معرفی سیستم جدید دریافت پرونده از سوی اداره مهاجرت فدرال برای علاقمندان مهاجرت به کانادا ابهامات زیادی را ایجاد کرده است و سوالات زیادی مطرح شده است. تیم کنپارس پیش از این تلاش کرده است با ارایه تحلیلهایی که می توانید اینجا و اینجا بخوانید در این زمینه نقاط مبهم را تا حدودی زیادی روشن […]

ارسال توسط :
پ
پ

معرفی سیستم جدید دریافت پرونده از سوی اداره مهاجرت فدرال برای علاقمندان مهاجرت به کانادا ابهامات زیادی را ایجاد کرده است و سوالات زیادی مطرح شده است. تیم کنپارس پیش از این تلاش کرده است با ارایه تحلیلهایی که می توانید اینجا و اینجا بخوانید در این زمینه نقاط مبهم را تا حدودی زیادی روشن کند اما به نظر می رسد کافی نبوده است و بر آن شدیم که در قالب طرح سوالات متداول و پاسخ آنها به فهم دقیقتر از سیستم پیشنهادی کمک کنیم. 

و اما سوالات متداول و پاسخ آنها:

۱- سیستم Express Entry یا EE چیست؟

سیستم ورود سریع موسوم به EE سیستم مدیریت درخواستهای متقاضیان مهاجرت به کانادا در ۴ برنامه نیروی متخصص فدرال Federal Skilled Worker، فنی و حرفه ای فدرال Federal Skilled Trade، تجربه کانادایی Canadian Experience Class و بخشی از برنامه هاس استانی موسوم به PNP است. متقاضی در این سیستم برای مهاجرت به کانادا به شرط داشتن شرایط اقدام در یکی از این برنامه های ۴ گانه نام خود را وارد می کند که به آن Expression of Interest یا به اختصار EOI گویند و به تعبیری وارد بانک اطلاعات متقاضیان و یا Express Entry Pool می شود. دولت فدرال، دولتهای استان به جز کبک و کارفرمایان می توانند می توانند افراد را از این سیستم برگزینند و این افراد برگزیده ممکن است برای اقدام در برنامه مهاجرتی که در آن شرایط اقدام دارند دعوتنامه دریافت کنند.

این سیستم کانادا را از وضعیت سابق که رسیدگی به همه تقاضاهای رسیده و به نوبت دریافت بود خارج کرده و عملا هیچ اولویتی جز انتخاب دولت فدرال و استانها و نیاز کارفرمایان در کار نیست. این سیستم پیش از این به نوعی در استرالیا و نیوزلند برای انتخاب سریع مهاجرین مورد نیاز استفاده شده است.

۲- چرا این سیستم ورود سریع یا Express Entry نامیده شده است؟

وزارت مهاجرت کانادا مدعی است که می خواهد به افرادی که دعوتنامه می گیرند ظرف ۶ ماه ویزای اقامت دایم بدهد و آنان بتوانند سریع وارد بازار کار کانادا بشوند. بدیهی است که این ۶ ماه از زمان اقدام در برنامه مهاجرتی مورد نظر است و نه از زمان ثبت EOI در سیستم EE.

۳- سیستم EE از کی شروع به کار می کند؟

این سیستم از اول ژانویه ۲۰۱۵ در دسترس است.

۴- چه برنامه های مهاجرتی زیر پوشش آن هستند؟

نیروی متخصص فدرال، فنی و حرفه ای فدرال، تجربه کانادایی و بخشی از برنامه های PNP. برنامه های استان کبک به هیچ وجه از این سیستم تاثیر نمی گیرند.

۵- آیا این سیستم شرایط اقدام برای مهاجرت به کانادا را تغییر داده است؟

پاسخ منفی است. شرایط اقدام در هر یک از برنامه های بالا مانند گذشته است این تنها یک سیستم دریافت و مدیریت درخواست های متقاضیان است و بس هر چند تاثیر بسیار زیادی در امکان ورود به هر یک از برنامه های بالا گذاشته است

۶- منظور از Express Entry Profile در سیستم EE چیست؟

متقاضی مهاجرت به کانادا علاقمندی خود به مهاجرت را که از آن تعبیر به EOI می شود در سیستم ثبت می کند. این ثبت مستلزم ورود اطلاعاتی است که مورد نیاز سیستم برای ارزیابی اولیه و رتبه بندی فرد است و به آن profile یا به تعبیر دیگر رزمه متقاضی می گوییم و شامل اطلاعاتی در مورد سابقه کار، تحصیلات، سطح زبان، سن و … فرد است. این پروفایل بر اساس ادعاهای خود شخص  متقاضی است. این پروفایل وارد بانک اطلاعات متقاضیان یا همان EOI Pool می شود.

۷-  اگر اطلاعات اعلامی در پروفایل خلاف واقع باشد چه می شود؟

اگر متقاضی اطلاعاتی وارد کند که بعدا معلوم شود خلاف واقع بوده است به عنوان اظهار خلاف واقع یا Misrepresentation  در نظر گرفته می شود. این امر می تواند محرومیتی ۵ ساله برای متقاضی در پی داشته باشد و در این ۵ سال متقاضی نمی تواند اطلاعات خود را وارد سیستم کند به تعبیر دیگر ایشان از امکان ایجاد پروفایل در سیستم محروم می شود. بنابراین باید دقت کرد اطلاعاتی که وارد سیستم می شود درست است و در این زمینه حتما از خدمات حرفه ای استفاده شود تا این خطر دامن گیر متقاضی نشود.

۸-  بانک اطلاعات متقاضیان یا Express Entry Pool چیست؟

متقاضیانی که در سیستم پروفایل ایجاد می کنند پروفایلشان در کنار دیگر متقاضیان حجم زیادی پروفایل ایجاد می کند که به آن EE Pool می گوییم. دولت فدرال دولت استانها و کارفرمایان به این اطلاعات دسترسی دارند و می توانند نیرویهای مورد نظر خود را از میان آنان انتخاب کنند.

۹- آیا در این سیستم و یا برنامه های مهاجرتی مرتبط ظرفیت محدود و یا رشته های محدود برای اقدام مطرح است؟

خیر به هیچوجه. هر کس در هر رشته ای بدون محدودیت می تواند اقدام کند. طبیعی است افرادی موفق ترند که رسته شغلی آنها بیشتر مورد نیاز است.

ادامه سوالات متداول را اینجا بخوانید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar