وضعیت پرستاران ثبت نام شده در بازار کار کانادا
27 دسامبر 2010 - 11:59
بازدید 355
10

کانادا دارای یکی از بهترین سیستم‌های بهداشت و درمان همگانی در سطح جهان است که حفظ و ارتقا آن هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های زیادی را طلب می‌کند. خصوصا که دولت‌های حزبی فدرال و استانی باید به رای‌دهندگانی که با پرداخت مالیات، مخارج این سیستم پرهزینه را بر دوش دارند نشان دهند که استانداردهای بهداشتی روز به […]

ارسال توسط :
پ
پ

کانادا دارای یکی از بهترین سیستم‌های بهداشت و درمان همگانی در سطح جهان است که حفظ و ارتقا آن هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های زیادی را طلب می‌کند. خصوصا که دولت‌های حزبی فدرال و استانی باید به رای‌دهندگانی که با پرداخت مالیات، مخارج این سیستم پرهزینه را بر دوش دارند نشان دهند که استانداردهای بهداشتی روز به روز بهتر می‌شود. یکی از مهم‌ترین پارامترهای بررسی این استانداردها، تعداد متخصصان شاغل در امور بهداشت و درمان و خصوصا پرستاران است. مقاله زیر ضمن ارائه آمار و ارقام متعدد از وضعیت بازار کار پرستاران، توضیح می‌دهد که نتیجه ارزیابی‌های اخیر نشان از پیشرفت در این زمینه دارد.

افزایش شمار پرستاران، نشانه‌ای از بهبود اوضاع بهداشت برای کانادایی‌ها

در حال حاضر تعداد پرستاران با مجوز و ثبت‌شده در کانادا ۶ درصد بیشتر از تعداد این افراد در ۵ سال گذشته است. رشد مذکور این امیدواری را در ما ایجاد می‌کند که از این پس دسترسی به خدمات بهداشتی بیشتر شده و زمان انتظار برای برخورداری از این خدمات نیز کاهش یابد.

موسسه کانادایی اطلاعات بهداشتی Canadian Institute for Health Informationکه به طور مخفف به آن CIHIنیز گفته می‌شود، به تازگی اطلاعاتی را در مورد نیروی کار در حوزه پرستاری منتشر ساخته است. بر اساس همین گزارش که بر مبنای اطلاعات موجود از سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ اتخاذ شده است، در حال حاضر کانادا ۲۶۶ هزار و ۳۴۱ پرستار ثبت‌شده دارد.

در گزارش دیگری که کمی ‌پیش‌تر توسط انجمن پرستاران کانادایی (CNA) و انجمن کانادایی مدارس پرستاری (CASN) منتشر شد، دیده می‌شد که در ۱۰ سال گذشته میزان ثبت‌نام افراد در رشته پرستاری بسیار رشد داشته است.

علاوه بر افزایش ۵ درصدی پرستاران در ۵ سال گذشته، CNAاعلام کرد که کانادا در حال مقابله با مشکل کمبود پرستار است و نتیجه این تلاش‌ها نیز این خواهد بود که از این پس کانادایی‌ها بیشتر از گذشته بتوانند هر زمان و هر کجا که به خدمات بهداشتی نیاز داشته باشند، به آن دسترسی پیدا کنند.

خانم جودیت سامانتا، رئیس CNAدر این‌باره می‌گوید: «این خبر برای حدود ۵ میلیون کانادایی که دسترسی مناسبی به مراقبان بهداشتی ندارند، خبری امیدوارکننده است.» در گزارش CIHIمی‌بینیم که در حال حاضر با توجه به دو برابر شدن تعداد پزشک‌-پرستاران nurse practitionersیا همان NPها و رسیدن این تعداد به حدود ۲ هزار نفر، عده بیشتری از کانادایی‌ها می‌توانند از خدمات این افراد استفاده کنند.  آمارهای آموزشی CNAو CASNکه در سوم ماه دسامبر منتشر شد نیز این روند را تایید می‌کند. در این آمارها می‌بینیم که در سال تحصیلی ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ تعداد دانشجویان فارغ‌التحصیل در رشته پزشک‌-پرستاری ۳۹ درصد بیش از گذشته بوده است.

تربیت NPها مهم‌ترین روش برای بالا بردن میزان دسترسی افراد جامعه به خدمات بهداشتی اولیه و ضروری است. در استان‌های انتاریو کلینیک‌هایی که یک NPمدیریت آنها را بر عهده داشته عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند، دولت استان کبک نیزتعهد نموده است که تعداد ۵۰۰ موقعیت شغلی جدید برای NPها در این استان ایجاد نماید و هفته گذشته در استان مانیتوبا نیز اعلام شد که قرار است در زمینه تاسیس کلینیک‌هایی با مدیریت NPها سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شود. همین رویه در قلمروهای نورت‌وست و نانووات هم ادامه خواهد داشت که سبب خواهد شد تا تعداد سرانه NPها در کل کشور به نسبت کل جمعیت بیش از گذشته شود.

متاسفانه بر اساس گزارش CIHI، می‌بینیم که بیشتر پست‌های پرستاری که اخیرا اضافه شده‌اند در بیمارستان‌ها بوده‌اند نه در مراکز خدمات درمانی کامیونیتی‌ها. به اعتقاد CNA، برای بالا بردن سطح عملکرد سیستم بهداشتی در کشور، باید دستیابی به امکانات بهداشتی اولیه، خدمات بهداشتی در کامیونیتی‌ها و روش‌های پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود شرایط سلامت در کشور را افزایش داد.

خانم ریچل بارد، مدیر CNA، در این مورد می‌‌گوید: «نزدیک‌تر و بیشتر شدن امکانات بهداشتی به محل زندگی افراد و تاکید بیشتر بر پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان، از جمله راه‌هایی هستند که کارآیی آنها به اثبات رسیده و به نوعی می‌توانند بیشتر از وجود بیمارستان‌های پرهزینه در هر کامیونیتی موثر باشند. با این روش‌ها تعداد تخت‌های خالی در بیمارستان‌ها بیشتر می‌شود و ازدحام جمعیت در بخش‌های اورژانس کاهش می‌یابد. انجمن CNAهم قصد دارد که بیشتر در زمینه خدمات بهداشتی درازمدت، پرستاری در خانه و مدیریت بیماری‌های مزمن سرمایه‌گذاری کند.»

در حال حاضر کارفرمایان بیش از گذشته به مزایای استخدام پرستاران تمام وقت واقف شده‌اند زیرا این امر عامل مهمی است که می‌تواند در حفظ شرایط خوب در محل کار موثر باشد، به تداوم مراقبت‌های بهداشتی می‌انجامد و با امنیت بیماران سر و کار دارد. اکنون نزدیک به ۶۰ درصد از پرستاران ثبت‌شده دارای مشاغل تمام‌وقت هستند که این رقم در ۵ سال گذشته حدود ۴ درصد افزایش داشته است. در این زمینه استان نیوفاوندلند و لابرادور از دیگر استان‌های کشور پیش‌تر است زیرا تقریبا سه-چهارم پرستاران این استان دارای مشاغل تمام‌وقت هستند. این رقم کاملا بالاتر از رقم ۷۰ درصدی است که CNAدر صدد تحقق آن است.

در حال حاضر که به دلیل اجرای قوانین جدید خدمات بهداشتی و درمانی در ایالات متحده امریکا به دلیل برنامه‌های تازه آقای اوباما در این زمینه، که به Obamacareمعروف شده است، نیاز به نیروهای بهداشتی در این کشور افزایش چشمگیری یافته و عده زیادی از پرستاران نیمه‌وقت برای یافتن موقعیت‌های کاری تمام‌وقت به امریکا روی کرده‌اند، بالا رفتن میزان مشاغل تمام‌وقت پرستاری در کانادا می‌تواند خبری خوش برای کانادایی‌ها باشد. تحقیقات نشان داده که فقدان موقعیت کاری تمام‌وقت برای پرستاران، مهم‌ترین عامل برای مهاجرت این گروه در دهه نود به کشور امریکا بوده است. در نتیجه این حرکت، تعداد و سطح پرستاران در کانادا با کاهش بارزی مواجه شد. در حال حاضر CNAاز دولت مرکزی خواسته است تا تمهیدی بیندیشد که متخصصان بهداشتی در کانادا بمانند و نیز آنها را بیشتر به محل‌هایی هدایت نماید که بیشترین نیاز در آنها وجود دارد.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar