وضعیت تحصیل در رشته‌های IT در استان کبک
26 جولای 2011 - 17:44
بازدید 386
10

مهدی دبیرزاده برای بسیاری از مهاجران نظیر سایر ساکنان کانادا، تحصیل به قصد یافتن شغل بهتر و پردرآمدتر یک ابزار موثر برای موفقیت در بازار کار است که البته باید با دقت بکار گرفته شود تا متقاضی پس از پایان دوره تحصیلی بهترین بهره را کسب کند. مطالب مرتبط اینجا می آیند. سیستم اطلاعات و […]

ارسال توسط :
پ
پ

مهدی دبیرزاده

برای بسیاری از مهاجران نظیر سایر ساکنان کانادا، تحصیل به قصد یافتن شغل بهتر و پردرآمدتر یک ابزار موثر برای موفقیت در بازار کار است که البته باید با دقت بکار گرفته شود تا متقاضی پس از پایان دوره تحصیلی بهترین بهره را کسب کند.

سیستم اطلاعات و تکنولوژیinformation system & technology اصطلاحا به کلیه رشته‌های علوم کامپیوتر، تولید نرم افزار و برنامه های کاربردی، مدیریت اطلاعات، تکنولوژی ارتباطات و شبکه و خیلی از موضوعات و سرفصل‌های وابسته به کامپیوتر اطلاق می‌شود. IT همیشه در میان ۱۰ شغل برتر مورد نیاز صنعت بوده است. همچنین درآمد در IT بالاتر از میانگین ملی‌ است. برای مثال یک برنامه‌نویس کامپیوتر بطور متوسط در حدود ۵۷۰۰۰ دلار کانادا و یک مهندس نرم‌افزار ۷۸۰۰۰ دلار کانادا درآمد در سال دارند.

مراکزی که به تدریس این رشته‌ها اشتغال دارند به طور کلی‌ به ۳ بخش تقسیم می‌شوند:

۱- دانشگاه‌ها: ارائه دهنده برنامه‌های آموزش در زمینه IT در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند. برخی‌ از این دانشگاه‌ها برنامه IT در مقطع دیپلم عالی‌ graduated diploma نیز ارائه می‌دهند. این مدرک فوق لیسانس محسوب نمی‌شود ولی‌ احتمال ادامه آن تا فوق لیسانس وجود دارد. همچنین اغلب دانشگاه‌ها بخشی به عنوان ادامه تحصیل (ontinuingc education) دارند. در این بخش تعدادی از مهارت‌ها در زمینه IT تدریس می‌شود. لازم به ذکر است که این بخش یک برنامه منسجم IT عرضه نمی‌کند بلکه مجموعه از مهارت‌های IT را ارائه می‌دهد اما همین مهارت‌ها ممکن است برای ورود موفق فرد به بازار کار کافی باشند.

۲- کالج‌ها: مراکزی هستند که دیپلم‌های فنی‌ ارائه می‌کنند. این مدارک به دو نوع DEC که دیپلم تحصیل کالج برای دوره‌های ۳ سال و AEC مدرک تحصیل در کالج برای دوره ۱ ساله است، ارائه می‌شوند. همانند دانشگاه‌ها، کالج‌ها هم دارای بخش ادامه تحصیل (continuing education) می‌باشند.

۳- مرکز آموزش مرتبط به شرکت‌های پیشرو در زمینه IT. این شرکت‌ها به طور متمرکز در زمینه کاری خود به تدریس مشغولند به طور مثل Oracle Uinversity که به تدریس کلیه نرم‌افزار‌های oracle می‌‌پردازد همچنین می‌توان از CISCO و Microsoft در این زمینه نام برد.

لازم به ذکر است که تحصیل در کانادا رایگان نیست. دولت‌های استانی بیشتر بودجه دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی را پرداخت می‌کنند. بخشی از هزینه ها هم نظیر قسمتی از شهریه و بودجه تحقیقات توسط دولت فدرال پرداخت می‌شود. این سبب می‌شود که رقمی که دانشجویان بابت شهریه می‌پردازند بسته به میزان حمایت مالی دولت‌های استانی و فدرال متغیر باشد و هرچقدر دولت بودجه بیشتری پرداخت کند، شهریه دانشجو کمتر می‌شود. دانشگاه‌های کبک عموما بیشترین بودجه را دریافت می‌کنند و به همین دلیل کمترین شهریه را از دانشجویان مطالبه می‌کنند. دانشگاه‌های فرانسه زبان به دلیل دریافت کمک بیشتر، ارزان‌تر هم هستند. این امر باعث محبوبیت این استان در زمینه تحصیل مابین مهاجران شده است.

به طور کلی‌ در کانادا ۸۳ مجموعه دانشگاهی وجود دارد که از این تعداد ۷ دانشگاه در شهر مونترال از استان کبک قرار دارند. بدین معنا شهر مونترال از نظر تعداد دانشگاه‌ها در کانادا رتبه اول را داراست.همچنین دانشگاه کبک (university of Quebec) بزرگترین دانشگاه است. در استان کبک تعداد ۱۷ دانشگاه وجود دارد که در ۱۴ دانشگاه آن، دروس به زبان فرانسه تدریس می‌شوند. دانشگاه‌های استان کبک که در زمینه IT برنامه ارائه می‌کنند عبارتند از:

دانشگاه مک‌گیل (mcgill university): دانشگاه مک‌گیل یکی‌ از شناخته شده‌ترین دانشگاها در کانادا می‌باشد همچنین این دانشگاه قدیمی‌‌ترین دانشگاه در شهر مونترال است که در حال حاضر بیشتر از ۳۶۰۰۰ دانشجو دارد . برنامه‌های دوره لیسانس در این دانشگاه در خصوص  IT عبارتند از: computer science و software engineering که در دانشکده علوم (faculty of science) ارائه می‌شوند. در دانشکده مهندسی‌ دانشگاه مک‌گیل رشته مهندسی‌ کامپیوتر یا computer engineering ارائه می‌شود که در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به دانشجویان آموزش می‌دهد. بعلاوه در این دانشکده هم مهندسی‌ نرم‌افزار ارائه می‌شود که این مهندسی‌ متفاوت از مهندسی‌ نرم‌افزار ارائه شده در دانشکده علوم است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت دانشگاه مک‌گیل مراجعه کنید. یا مقاله معرفی این دانشگاه در همین وبسایت را در این صفحه و مقاله نحوه دریافت پذیرش را در این صفحه ببینید.

برنامه‌های دوره فوق‌لیسانس و دکترا در زمینه IT در بخش علوم کامپیوتر و همچنین بخش مهندسی‌ کامپیوتر ارائه می‌شود. برنامه فوق‌لیسانس دارای دو نوع مختلف است: بدون پایان‌نامه (none theises) و با پایان‌نامه (thieses).

به تازگی بخش جدیدی که بی‌‌ارتباط با IT نمی‌باشد در این دانشگاه ایجاد شده بنام علوم محاسبات و مهندسی‌ (copmputational science and engineering)  که ترکیبی از رشته‌های علوم مهندسی‌، ریاضی‌ و کامپیوتر است. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت این دوره مراجعه کنید.

در بخش ادامه تحصیلات  (continuing Education) در حوزه IT، دانشگاه مک‌گیل مهارت‌های مختلفی‌ را آموزش می‌دهد. این مهارت‌ها به دو قسمت عمده تقسیم می‌شوند:
اول مهارت‌های آموزشی بعد از دوره لیسانس و دوم مهارت‌های آموزشی بعد از دوره فوق لیسانس و دکترا. مهارت‌های آموزشی بعد از دوره لیسانس در این دانشگاه عبارتند از:

 ۱- گواهینامه در طراحی و اجرای نرم‌افزار (certificate in Software development)
۲- گواهینامه در تجزیه و طراحی سیستم‌ها (certificate in System Analysis and Design)

مهارت‌های آموزشی بعد از دوره فوق لیسانس و دکترا عبارتند از:
۱- گواهینامه تجارت توسط اینترنت (graduate Certificate in internet business)
۲- دیپلم در تکنولوژی تجارت توسط اینترنت (diploma in internet business technology)
۳- دیپلم در مدیریت با تمرکز تجارت اینترنتی (diploma in Management: Internet Business Concentration)

ادامه دارد…

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar