وضعیت تحصیل در رشته‌های IT در استان کبک: قسمت دوم
06 آگوست 2011 - 7:23
بازدید 434
11

مهدی دبیرزاده در ابتدا برای آشنایی با رشته‌های IT در استان کبک به بررسی‌ دانشگاه مک‌گیل پرداختیم. حال به بررسی‌ دانشگاه کنکوردیا می‌پردازیم. مطالب مرتبط اینجا می آیند. دانشگاه کنکوردیا (concordia University) یکی‌ دیگر از دانشگاه‌های انگلیسی‌‌زبان مونترال است. بر اساس آمار در سال ۲۰۰۹-۲۰۱۰، تعداد ۴۵۰۰۰ دانشجو در آن ثبت‌نام کرده‌اند. شهرت دانشگاه کنکوردیا بر اساس […]

ارسال توسط :
پ
پ

مهدی دبیرزاده

در ابتدا برای آشنایی با رشته‌های IT در استان کبک به بررسی‌ دانشگاه مک‌گیل پرداختیم. حال به بررسی‌ دانشگاه کنکوردیا می‌پردازیم.

دانشگاه کنکوردیا (concordia University) یکی‌ دیگر از دانشگاه‌های انگلیسی‌‌زبان مونترال است. بر اساس آمار در سال ۲۰۰۹-۲۰۱۰، تعداد ۴۵۰۰۰ دانشجو در آن ثبت‌نام کرده‌اند. شهرت دانشگاه کنکوردیا بر اساس نوآوری و خلاقیت است. در سال‌های اخیر این دانشگاه با اضافه کردن ساختمان‌های جدید به مجموعه ساختمان‌هایش به ظرفیت آن بسیار افزوده است.

دانشکده مهندسی‌ و علوم کامپیوتر این دانشگاه یکی‌ از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشکده‌های کانادا می‌باشد. تعداد زیاد رشته‌های کامپیوتر در این دانشکده، این دانشگاه را به یکی‌ از محبوب‌ترین دانشگاه‌های انگلیسی‌‌زبان در میان مهاجرین تبدیل کرده است.

دانشگاه کنکوردیا آزمون زبان خود را برگزار می‌کند و  بر اساس نتیجه این آزمون، ممکن است دانشجو ملزم به گذراندن درس پیش‌نیاز انگلیسی‌ بشود. این دروس عمدتاً بر روی مهارت نگارش به انگلیسی‌ تمرکز دارند و نه مهارتی نظیر تکلم به انگلیسی. نکته قابل توجه این است که دانشجویان به محض گرفتن پذیرش می‌توانند دروس تخصصی خود را همراه با پیش‌نیازهای انگلیسی‌ در یک زمان شروع کنند؛ این امر باعث کوتاه‌تر شدن دوره تحصیل دانشجویان می‌شود.

موارد ذکر شده بالا باعث گرایش بسیاری از مهاجرین هموطن به این دانشگاه شده است. درصد بالایی از دانشجویان ایرانی‌ در این دانشکده در هر سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا  در حال تحصیل می‌باشند. همچنین تعدادی از اساتید ایرانی‌ در این دانشکده به تدریس اشتغال دارند.

در زمینه IT در دوره لیسانس دانشگاه کنکوردیا علاوه بر رشته‌های اصلی‌ مثل علوم کامپیوتر و مهندسی‌ کامپیوتر (system    Software and Hardware)، گرایش‌های دیگری نیز ارائه می‌شود که می‌تواند فراگیری در این رشته‌ها را جهت‌دارتر کند مثل بازی‌های کامپیوتری (computer games)، برنامه‌ریزی کامپیوتری در ارتباط با هنر (computer application with computation arts) که در بازار کار بسیار مورد تقاضا می‌باشد و یا برنامه‌ریزی کامپیوتری در ارتباط با ریاضی‌ و آمار (computer application with mathematics and statistics). رشته دیگری که در ارتباط با IT در سطح لیسانس ارائه می‌شود مدیریت سیستم‌های اطلاعات است (Mangement Information System) یا MIS.

از دیگر موارد، مهندسی‌ نرم‌افزار است که طراحی و ساخت نرم‌افزارهای بزرگ و قابل اطمینان از نظر اقتصادی را آموزش می‌دهد و این رشته با مهندسی‌ کامپیوتر با گرایش نرم‌افزار تفاوت دارد؛ همچنین سیستم نرم‌افزاری (software system) که در زمینه طراحی و ساخت نرم‌افزارهای بزرگ و مدیریت سیستم داده‌ها (database management system) آموزش می‌دهد و در آخر، رشته نرم افزارهای اینترنتی (web services and applications) قرار دارد که درباره تجزیه و تحلیل، طراحی و اجرای برنامه‌های شبکه، آموزش می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌شود طیف گسترده‌ای از رشته‌های مرتبط در این دانشکده به علاقه‌مندان ارائه شده که خود گویای گسترش یافتن و تخصصی‌تر شدن مهارت‌های IT در بازار کار امریکای شمالی است. 

برای اطلاعات بیشتر به سایت مربوط به معرفی این رشته‌ها در دانشگاه کونکوردیا مراجعه نمایید.

دانشگاه کنکوردیا ۶۵۰۰ دانشجوی ثبت‌نام  شده در ۱۰۰ رشته تحصیلی‌ در دوره فوق‌لیسانس دارد. دانشکده مهندسی‌ و علوم کامپیوتر این دانشگاه برای دوره فوق‌لیسانس رشته‌هایی‌ به شرح زیر را ارائه می‌دهد:
– دیپلم در علوم کامپیوتر (diploma in computer science)؛ این رشته احتیاجی به داشتن مدارک آکادمیک در علوم کامپیوتر ندارد و تمامی افرادی که در هر زمینه مدرک دانشگاهی دارند می‌توانند در این رشته ادامه تحصیل بدهند.
– فوق‌لیسانس علوم در علوم کامپیوتر  (master of computer science)
– فوق‌لیسانس در کاربرد کامپیوتر (master of applied science)
– فوق‌لیسانس مهندسی‌ نرم‌افزار (master of software engineering)
– فوق‌لیسانس مهندسی‌ کامپیوتر (master of computer engineering)
– ایمنی سیستمهای اطلاعاتی (information system security) که به دو بخش کاربردی و مهندسی‌ تقسیم می‌شود.
 

در بخش ادامه تحصیلات (countinuing education) در دانشگاه کنکوردیا گواهی‌نامه‌های مختلفی‌ ارائه می‌شوند که بطور کلی‌ می‌توان آنها را به طراحی شبکه (web design)، برنامه‌نویسی شبکه (web programming)، برنامه نویسی JAVA (java programming) و برنامه‌نویسی در visual studio.net دسته‌بندی کرد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت مربوطه در همین زمینه، قسمت انستیتوی کامپیوتر مراجعه نمایید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar