«نگارش هفت داستان»: یک مرحله کلیدی در کاریابی موفق
22 مارس 2015 - 18:16
بازدید 525
8

آموزش دادن کاریابی زمان‌هایی اصلا آسان نیست. خیلی از ما می‌پنداریم که می‌دانیم باید چه کنیم یا حداقل اینکه به‌قدر کفایت می‌دانیم. در بسیاری از مواقع آن دانسته‌ها بیشتر مزاحم است تا یاریگر. یکی از دشواری‌های توضیح و آموزش کاریابی موفق به مهاجران ایرانی که کمتر در گذشته به شیوه‌ای روشمند و باقاعده به انتخاب، […]

ارسال توسط :
پ
پ

آموزش دادن کاریابی زمان‌هایی اصلا آسان نیست. خیلی از ما می‌پنداریم که می‌دانیم باید چه کنیم یا حداقل اینکه به‌قدر کفایت می‌دانیم. در بسیاری از مواقع آن دانسته‌ها بیشتر مزاحم است تا یاریگر. یکی از دشواری‌های توضیح و آموزش کاریابی موفق به مهاجران ایرانی که کمتر در گذشته به شیوه‌ای روشمند و باقاعده به انتخاب، آمادگی و جستجو برای کاریابی اقدام کرده‌اند، ارتباط بین مراحل مختلف کاریابی و تاثیر بخش‌های مختلف آن بر یکدیگر است. مثلا اینکه چه کارهایی را باید در زمان انتخاب مسیر و فیلد شغلی career انجام داد تا بعد در مرحله رزومه‌نویسی به شما کمک کند و چه نکاتی را در مرحله رزومه‌نویسی باید مورد توجه قرار داد تا در مصاحبه شغلی موفق‌تر ظاهر شد و الی آخر. یکپارچه و درهم‌آمیخته دیدن این زنجیره از فعالیت‌ها به متقاضی کار کمک می‌کند که مراحل حساس‌تر نهایی را با آمادگی و اعتماد به‌نفس بیشتری انجام دهد و بی‌توجهی به این یکپارچگی و تعجیل بی‌دلیل و جهش از روی تمرین‌ها و تکالیف مهم در مراحل اولیه، کار در مراحل بعدی را دشوارتر می‌کند. (توصیه می‌کنم بار دیگر مراحل مختلف یک کاریابی موفق را مرور کنید.)

یکی از مهم‌ترین تکالیف و مشق‌هایی که متقاضیان کاریابی در هر سن و سال و شرایطی که باشند باید انجام دهند «نگارش داستان‌هایی» از موفقیت‌ها و دستاوردهای دلپذیر گذشته خود است. در ادامه این بحث و همچنین بحث‌های مرتبط بعدی در هر یک از گام‌ها درباره نحوه انجام این تکلیف و تاثیرات آن بیشتر خواهم گفت اما آنچه در اینجا به اختصار می‌خواهم بیان کنم اهمیت این بحث است چون این تکلیف در ابتدا قدری دشوار و وقت‌گیر است و به همین دلیل کارجویان به بهانه‌های مختلف از انجام دقیق و درست و کامل آن شانه خالی می‌کنند درحالی‌که آنهایی که آن را درست انجام می‌دهند هم در همین ابتدا و هم در مراحل بعدی شاهد تاثیرات فوق‌العاده مهم آن خواهند بود.

هدف اولیه از انجام این تکلیف که تقریبا همه بزرگان این عرصه بر آن تاکید داشته‌اند شناخت عمیق‌تر و دقیق‌تر از توانایی‌ها، علایق، موفقیت‌ها و اهداف و آرزوهای یک متقاضی کار است. شناختی که هم به خود فرد و هم به مشاور یا منتور او کمک فراوانی می‌کند. متقاضیانی که این تکلیف را به درستی و با دقت انجام می‌دهند در زمان انتخاب یک فیلد شغلی و یا تغییر فیلد شغلی خود مرتبا از این و آن نمی‌پرسند که «این کار خوب است یا آن کار؟»؛ «این مسیر را بروم یا آن مسیر را؟» آنها در می‌یابند که پاسخ به چنین پرسش‌هایی را باید در اعماق شخصیت و خلقیات، توانایی‌ها و انتظارات خود آنها یافت و این تکلیف کمک فراوانی به کشف این موارد می‌کند. همچنین بعد از این تکلیف و یا انجام موارد تکمیلی‌تر در مراحل بعد، متقاضیان برای برجسته‌تر کردن موفقیت‌ها و دستاوردهای خود در رزومه‌های targeted و یا cover letterها دچار مشکل نخواهند بود و در زمان مصاحبه هم به راحتی داستان‌های شنیدنی، باورپذیر و قانع‌کننده برای معرفی بهتر خود به کارفرما خواهند داشت. همچنین بر اساس همین داستان‌ها می‌توان به آنها مسیرهای آینده برای بهبود مهارت‌ها، عضویت در انجمن‌های تخصصی و تحصیلات تکمیلی را معرفی کرد پس اگرچه این تکلیفی است که باید برای آن چندین روز و حجم قابل توجهی صبر و حوصله و دقت خرج کرد اما واقعا به زحمتش می‌ارزد. در اینجا توضیح می‌دهم که آن را چطور انجام دهیم که آسان‌تر و توام با تفریح و لذت باشد.

تعداد این داستان‌ها می‌تواند خیلی زیاد باشد اما به شکل متدیک، از شما تهیه و تدوین 7 داستان به روشی که در ادامه خواهد آمد «تکلیف شده است!»

متن کامل این نوشتار در وبسایت www.expressentry.ir منتشر می‌شود.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar