نکاتی درباره کمک هزینه‌های تحصیلی و دریافت وام دولتی OSAP: قسمت چهارم
30 سپتامبر 2010 - 12:49
بازدید 276
10

در پستهای قبل درباره انواع کمک‌هزینه‌های تحصیلی موجود برای ادامه تحصیل دانشجویان در مراکز مختلف آموزش عالی کانادا و به طور خاص مشهورترین آن که به صورت وام پرداخت می‌شود نکاتی بیان شد. در این پست که آخرین پست از این مجموعه است درباره نحوه بازپرداخت وام توضیحاتی بیان می‌شود.   نکته مهمی درباره بازپرداخت […]

ارسال توسط :
پ
پ

در پستهای قبل درباره انواع کمک‌هزینه‌های تحصیلی موجود برای ادامه تحصیل دانشجویان در مراکز مختلف آموزش عالی کانادا و به طور خاص مشهورترین آن که به صورت وام پرداخت می‌شود نکاتی بیان شد. در این پست که آخرین پست از این مجموعه است درباره نحوه بازپرداخت وام توضیحاتی بیان می‌شود.

 

نکته مهمی درباره بازپرداخت وام

 

قبل از اینکه بخواهیم درباره شرایط بازپرداخت وام‌های دولتی تحصیلی سخن بگوییم ذکر یک نکته خیلی مهم است و آن اینکه افراد باید تلاش کنند در بازپرداخت این‌گونه وام‌ها هر چقدر هم اندک باشد کوتاهی نکنند. وام‌های دولتی نظیر سایر امور مالی مربوط به دولت (انواع دولت‌های شهری، استانی و فدرال) از مواردی هستند که ثبت رکورد بد از شما می‌تواند تبعات منفی زیادی داشته باشد.

 

اولین تاثیر منفی آن در دریافت وام‌های تحصیلی بعدی است. فرض کنید شما برای تحصیل در کالج یکی از انواع وام‌های دولتی را دریافت کرده و بعد بدون پرداخت اقساط، آدرس خود را هم تغییر داده‌اید و پولی هم در حساب شما نیست که به صورت خودکار اقساط از آن کسر شود. پنج سال بعد یکی از اعضا خانواده، مثلا خود شما یا همسرتان یا فرزندتان می‌خواهد یک وام تحصیلی جدید بگیرد اما بررسی سوابق مالی خانواده نشان می‌دهد که شما وام قبلی را بازپرداخت نکرده‌اید. با این کار فرصت دریافت وام جدید را غیرممکن یا دشوار ساخته‌اید.

 

دومین مورد مربوط به پیگیری‌های دولتی است. تشکیلات پرداخت کننده وام در زمان ارائه وام از شما تعهداتی می‌گیرد که بتواند قصور شما در پرداخت را مستقیما به اداره مالیات کانادا گزارش کند تا در صورت امکان (مثلا از طریق کردیت‌هایی که باید به شما پرداخت شود) طلب خود را زنده کنند. البته عمدتا این اتفاق نمی‌افتد اما اگر آنها بخواهند می‌توانند این کار را انجام دهند.

 

اما بزرگ‌ترین خسرانی که شما در آینده با آن روبرو می‌شوید در زمان دریافت وام‌های دیگر مثلا خرید اقساطی خودرو، وام خانه یا مواردی از این دست است. در واقع، زمانی که اعتبار شما برای پرداخت وام از سوی موسسه اعتباری مربوطه بررسی می‌شود هر نوع بدهی به تشکیلات دولتی در راس فهرست قرار دارد و سیاه‌ترین نقطه در کارنامه مالی فرد است چون اولا موسسات مالی می‌دانند که هر کس از بدیهی‌اش بگذرد، دولت نمی‌گذرد پس در واقع آنها با وام دادن به فرد بدحساب به دولت، در حال به خطر انداختن دارایی خود هستند اما پیام مهم‌تر چنین رفتاری برای موسسات مالی این است که کسی که به دولت بدقولی کرده احتمال اینکه به موسسات غیردولتی بدقولی کند به مراتب بیشتر است لذا اصولا چنین کسی قابل اعتماد نیست و موسسات مالی معمول و معتبر به وی وام نخواهند داد و باید سراغ موسساتی که به افراد بداعتبار (bad credit) وام می‌دهند برود و بهره بسیار بیشتری هم بپردازد پس عاقلانه است که به خاطر چند هزار دلار اعتبار آتی خود را به مخاطره نیاندازیم و در بازپرداخت وام‌های تحصیلی دولتی کوشا باشیم. البته در ادامه توضیح می‌دهیم که خود دولت شرایط بسیار خوبی برای بازپرداخت این وام فراهم کرده و اگر بگوییم وام‌های دانشجویی دولتی دارای بهترین شرایط بازپرداخت هستند اغراق نکرده‌ایم.

 

شرایط بازپرداخت OSAP

 

در سومین پست از این مجموعه که انواع کمک‌های مالی قابل دسترسی برای تحصیل را توضیح دادیم اشاره کردیم که یکی از روش‌های کمک هزینه دولتی در «نحوه بازپرداخت وام» خود را نشان می‌دهد. نمونه آشکار آن نحوه بازپرداخت وام‌های تحصیلی OSAPبرای دانشجویان تمام‌وقت است.

 

این نوع کمک از همان لحظه دریافت وام خود را نشان می‌دهد بدین شکل که با دریافت این وام در تمام سنوات تحصیلی، تا زمانی که شرایط تمام‌وقت بودن تحصیلات دانشجو برقرار باشد (یعنی وی فارغ‌التحصیل نشده باشد یا ترک تحصیل نکرده باشد یا به دانشجوی پاره وقت تبدیل نشده باشد) بهره وام‌هایش توسط دولت پرداخت می‌شود. مثلا اگر دانشجویی در سال اول ۱۵ هزار دلار وام دریافت کند معادل همین مقدار بدهکار می‌شود و چیزی به عنوان بهره به این عدد برای سال دوم اضافه نمی‌شود.

 

پس از اینکه تحصیلات وی به پایان رسید (یا به هر دلیل دیگری از شرایط تمام‌وقت بودن خارج شد) باز هم برای مدت شش ماه نباید بازپرداختی انجام دهد و در این مدت، تمام بهره وام‌ وی توسط دولت پرداخت می‌شود و او فقط اصل وام را بدهکار خواهد ماند. پس از انقضای شش ماه (که در واقع، فرصتی است که به وی برای یافتن کار داده‌اند) میزان اصل به علاوه بهره وام وی بر اساس نرخ مصوب (که بسته به رقم پایه بهره Prime rateکه توسط بانک مرکزی کانادا اعلام می‌شود متفاوت است و معمولا بین Prime+%۱و یا Prime+۲%  در تغییر است) و بسته به مقررات (معمولا برای مدت ۹ سال) قسط ‌بندی می‌شود اما مدت قسط‌ بندی قابل مذاکره است. مثلا ممکن است کسی بخواهد در مدت طولانی‌تری (مثلا ۱۱ سال) اقساط وام خود را پرداخت کند یا در مدت کوتاه‌تر.

 

همچنین ممکن است کسی بخواهد رقم اولیه‌ای را پرداخت کند تا با کاهش اصل بدهی‌اش، میزان بهره پرداختی هم تغییر کند. برای آگاهی از جزییات این موضوع و تاثیر پرداخت اولیه، می‌توانید از محاسبه‌گر آن-لاین سایت رسمی این وام استفاده کنید و یا با مراجعه به قسمت مربوط به کمک‌هزینه تحصیلی در دانشگاه یا کالج محل تحصیل با کارشناسان آن مرکز مذاکره نمایید.

 

اگر توان پرداخت وام فراهم نباشد؟

 

ممکن است بعد از پایان مدت زمان شش ماه متقاضی هنوز کار مناسبی پیدا نکرده باشد یا در میانه بازپرداخت وام به دلایلی (مثلا بیکاری) قادر به بازپرداخت وام خود نباشد. اینجاست که چهره دیگری از جذابیت حمایت‌های دولتی خود را نشان می‌دهد. کافی است که وی با سازمان مربوطه تماس بگیرد و شرایط خود را توضیح دهد. معمولا پس از یک ارزیابی تلفنی و تایید اولیه، یک فرم برای او ارسال می‌شود و وی با تکمیل و ارسال آن می‌تواند برای ۶ ماه، بازپرداخت وام را متوقف کند. اگر شرایط وی در این فاصله تغییر کرد (مثلا بر سر کار رفت) می‌تواند به سازمان وام دانشجویی اطلاع دهد و بازپرداخت را آغاز کند وگرنه پس از اتمام ۶ ماه برداشت پول از حساب وی به صورت خودکار آغاز خواهد شد.

 

اگر به هر دلیلی امکان بازپرداخت در این فاصیه شش ماهه فراهم نشود، وی باید یک ماه قبل از پایان یافتن مدت ۶ ماهه مجدد با آنها تماس بگیرد و برای ۶ ماه دیگر بازپرداخت را به تعویق بیاندازد. هر متقاضی این امکان را دارد که در دوره بازپرداخت وام جمعا برای ۳۶ ماه، با ذکر دلایل منطقی بازپرداخت وام را به تاخیر بیاندازد. در تمام این زمان‌ها پرداخت بهره وام وی توسط دولت انجام خواهد شد و او بابت این تاخیرها مجبور به اضافه‌پرداخت نخواهد بود.

 

توجه داشته باشید که در همه این تماس‌ها و بررسی‌ها فرض بر صحت گفتار و راستگویی است و بررسی‌ها خیلی جدی انجام نمی‌شود پس تلاش کنید که همواره حقیقت را بگویید چرا که در صورتیکه خلاف آن ثابت شود اعتبار شما آسیب بسیار زیادی خواهد دید.

 

درباره OSAPجزییات زیادی وجود دارد که توصیه می‌شود با مراجعه به سایت این برنامه از آنها مطلع شوید. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar