نکاتی درباره کمک هزینه‌های تحصیلی و دریافت وام دولتی OSAP: قسمت سوم-انواع دیگری از کمک‌های تحصیلی
22 سپتامبر 2010 - 10:35
بازدید 231
8

در پست اول از این مجموعه درباره تعدادی از انواع کمک‌‌هزینه‌های تحصیلی برای ادامه تحصیل دانشجویان در مراکز مختلف آموزش عالی کانادا نکاتی بیان شد. در پست دوم کمک هزینه مربوط به دانشجویان استان انتاریو که تحت عنوان کلی OSAPشناخته می‌شود و مشهورترین آن یک نوع وام دانشجویی است معرفی گشت. در این پست درباره […]

ارسال توسط :
پ
پ

در پست اول از این مجموعه درباره تعدادی از انواع کمک‌‌هزینه‌های تحصیلی برای ادامه تحصیل دانشجویان در مراکز مختلف آموزش عالی کانادا نکاتی بیان شد. در پست دوم کمک هزینه مربوط به دانشجویان استان انتاریو که تحت عنوان کلی OSAPشناخته می‌شود و مشهورترین آن یک نوع وام دانشجویی است معرفی گشت. در این پست درباره انواع دیگری از کمک‌هزینه‌ها توضیحاتی بیان می‌شود.

 

توضیح مقدماتی

 

برخی از دوستان پرسیده‌اند که آیا تمام‌وقت یا پاره‌وقت بودن وضعیت تحصیلی دانشجو در چگونگی دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی تاثیر دارد؟ قطعا پاسخ مثبت است.

 

اصولا انواع وام‌ها و گرنت‌ها بر اساس این تعریف می‌شوند که می‌توانند به کدام دسته از دانشجویان تعلق بگیرند و در صدر این تعاریف و مشخصات، نحوه تحصیل آنها از نظر تمام یا پاره‌وقت بودن اهمیت دارد. اگر شما وامی را در وضعیت تحصیلی تمام‌وقت تقاضا داده باشید و بعد وضعیت خود را به پاره‌وقت تغییر دهید باید بازپرداخت آن را بعد از سررسید موعد قانونی آغاز کنید حتی اگر همچنان در حال تحصیل باشید (البته با مذاکره و بهره‌گیری از برخی تسهیلات قانونی امکان به تاخیرانداختن آن وجود دارد).

 

به معنای دیگر، از زاویه تمام‌وقت یا پاره‌وقت بودن تحصیل، وام‌ها از یکدیگر مستقل هستند و هر یک تابع شرایط و مقررات خاص خود قرار دارند. البته این طور نیست که با پاره‌وقت شدن تمام درها را به روی خود ببندید. تقریبا معادل تمامی وام‌ها یا گرنت‌های عمومی و مهم در حوزه تحصیلات تمام‌وقت، نمونه‌های پاره‌وقت هم وجود دارد و شما با بررسی موارد موجود و مشورت با کارشناس مربوطه در بخش financial aidموسسه آموزشی می‌توانید از مورد یا موارد مناسب آگاه شوید.

 

واضح است که میزان کمک‌هزینه مربوطه، پوشش هزینه‌های تحصیلی و مسائلی از این دست در کمک‌های مربوط به دوره‌های پاره‌وقت به جذابیت تمام‌وقت نیست چون فرض بر این است که در تحصیلات پاره‌وقت، شما در حال اشتغال در جای دیگر هستید و برای گذران زندگی درآمد دارید و کمک‌هزینه تحصیلی بیشتر برای جبران هزینه‌های اصلی تحصیلی است و نه چیز دیگر.

 

انوع دیگر کمک‌هزینه‌های تحصیلی

 

در پست اول دو نمونه از کمک‌هزینه‌ها یعنی گرنت‌ها و اسکولارشیپ‌ها را معرفی کردیم که هر دو، کمک‌هایی بدون نیاز به بازپرداخت بودند اما اولی فراگیرتر و بر اساس ملاک‌های حداقلی و دومی محدودتر و براساس برجستگی‌ها و موفقیت‌های تحصیلی متقاضی نسبت به دیگران ارزیابی می‌شوند. در پست گذشته هم در واقع، سومین نمونه از کمک‌هزینه‌های تحصیلی یعنی وام‌های تحصیلی را معرفی کردیم.

 

وام تحصیلی

در نمونه‌ای که ما در اینجا بحث می‌کنیم یعنی وام دولتی OSAP(مشترک بین دولت استان انتاریو و دولت فدرال) دولت، ضامن دانشجو در پرداخت وام شده است. در واقع، برخلاف مواردی مثل وام‌های تحصیلی که توسط بانک‌ها تامین می‌شود و متقاضی باید اسناد معتبر به عنوان وثیقه ارائه دهد یا از سابقه خوب اعتباری خود بهره ببرد، در وام فوق دولت استانی به صرف اینکه متقاضی شرایط خاصی را دارا باشد (که مهم‌ترین آنها سابقه اقامت در آن استان و نداشتن بضاعت کافی مالی برای تحصیل است) دولت ضامن وی می‌شود و هیچ‌گونه سند و مدرک دیگری لازم نیست. سپس در تمامی سال‌های تحصیل و تا مدتی پس از خاتمه تحصیل نیز، دولت بهره این وام را بجای دانشجو به سیستم مالی مربوطه پرداخت می‌کند و دانشجو در پایان تحصیل تنها برای اصل وام دریافتی و آن میزان بهره وام که از زمان خاتمه آن دوره زمانی خاص به بعد محاسبه می‌شود، مسئول است و باید آن را بازپرداخت کند. در این باره در پست بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

کار-تحصیل

رشته‌های تحصیلی به صورت کار-تحصیل از نمونه‌های دیگر کمک‌هزینه‌های تحصیلی به افراد با هدف مساعد مالی برای تحصیل و تسهیل برای ورود آنها به بازار کار است. در این نمونه‌ها، انجام کار بخشی از مقوله تحصیل دانشجو به حساب می‌آید و وی بابت آن دستمزد می‌گیرد و این دستمزد را صرف پرداخت هزینه‌های تحصیل یا زندگی می‌کند. البته این نوع از رشته‌ها و نحوه تاثیر کار و درآمد آن بر دروس تحصیلی تنوع زیادی دارند چون در مواردی کار انجام شده دقیقا مرتبط با رشته تحصیلی است و در مواردی ممکن است بخشی از فعالیت‌های عمومی در محیط دانشگاه یا کالج یا نظایر اینها باشد. بدیهی است که آن مواردی که مستقیما به رشته تحصیلی افراد مربوط می‌شود اهمیت بیشتری دارد چرا که اولا سابقه شغلی خوبی برای فرد فراهم می‌آورد و رزومه‌اش از این طریق پربارتر می‌شود و ثانیا معمولا حق‌الزحمه این مشاغل بالاتر از موارد عمومی است.

 

ممکن است سوال پیش آید که چرا این مورد نیز از مقوله‌های کمک‌هزینه‌ای معرفی شده‌اند در حالیکه در واقع متقاضی باید کار انجام دهد و حاصل دست‌رنج خود را صرف هزینه‌های تحصیلی کند؟ دلیل این امر این است که اولا در بسیاری از این نوع رشته‌ها، میزان و نوع شغل به وضعیت درآمدی فرد متقاضی وابسته است و اگر وی نیاز مالی نداشته باشد ممکن است اصلا چنین امکانی برایش فراهم نشود یا زمان و نوع آن تغییر کند. در واقع، دولت این فرصت را نه برای همه بلکه برای آنها که نیازمندترند فراهم می آورد.

 

دلیل دیگر این است که اگر کار در خارج از موسسه آموزشی و برای کارفرمایان بیرون باشد معمولا با هزینه‌هایی همراه است که این هزینه‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود. حتی در برخی از انواع این نوع از خدمات، دولت به کارفرمایان بابت بکارگیری دانشجویان کمک‌هزینه می‌دهد یا برخی معافیت‌ها را برای آنها در نظر می‌گیرد تا آنها را به چنین استخدام‌هایی تشویق کند. در واقع رقمی که به دانشجو بابت حق‌الزحمه کارش پرداخت می‌شود معادل ارزش واقعی کاری وی نیست و نوعی سوبسید یا کمک دولتی در آن مستتر است.

 

کمک در بازپرداخت بدهی‌ها

نوع دیگری از کمک‌های تحصیلی در پایان تحصیل به کمک متقاضی می‌آید تا او را در یافتن یک کار مناسب یاری برساند. این نوع کمک‌ها معمولا به شکل کمک در بازپرداخت وام یا بخشودگی وام خود را نشان می‌دهد. در انتاریو بخشودگی وام‌های تحصیلی به شکلی که در برخی استان‌ها چون کبک معمول است چندان رایج نیست. البته مواردی از آن در شرایط خاص قابل حصول است که به بحث و مذاکره با مسئولین مربوطه نیاز دارد اما قواعد روشنی درباره کمک به بازپرداخت وام‌ تحصیلی وجود دارد که در پست بعدی که به موضوع نحوه بازپرداخت وام تحصیلی دولتی اختصاص دارد به آن اشاره خواهد شد.

 

درباره OSAP جزییات زیادی وجود دارد که توصیه می‌شود با مراجعه به سایت این برنامه از آنها مطلع شوید. 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar