نکاتی اجمالی درباره شغل معلمی و تدریس در کانادا: قسمت سوم
09 آگوست 2010 - 20:49
بازدید 383
4

در دو پست قبلی درباره شرایط عمومی تحصیل و اشتغال متقاضیان رشته معلمی و تدریس در مدارس کانادایی و راه‌های پیش روی مهاجران برای ورود به این رشته نکاتی بیان شد. در این پست به برخی نکات که مهاجران برای موفقیت در این رشته باید به آنها توجه کنند پرداخته‌ایم.   نکاتی که مهاجران برای […]

ارسال توسط :
پ
پ

در دو پست قبلی درباره شرایط عمومی تحصیل و اشتغال متقاضیان رشته معلمی و تدریس در مدارس کانادایی و راه‌های پیش روی مهاجران برای ورود به این رشته نکاتی بیان شد. در این پست به برخی نکات که مهاجران برای موفقیت در این رشته باید به آنها توجه کنند پرداخته‌ایم.

 

نکاتی که مهاجران برای موفقیت در این رشته باید مراقب آنها باشند

 

برای کسانی که می‌خواهند این رشته را به عنوان شغل اصلی خود در کانادا خصوصا در شهرهای بزرگی چون تورنتو یا شهرک‌های اطراف آن (مجموعا در «ناحیه تورنتوی بزرگ» GTA) انتخاب کنند توجه به برخی نکات لازم است که در اینجا به مواردی اشاره شده است. موارد تکمیلی در جزوه آن-لاین معرفی این رشته در کتابخانه مجازی کنپارس و همچنین از طریق مصاحبه با فعالین این حوزه به اطلاع شما خواهد رسید.

 

نکته اول: کاهش تعداد دانش‌آموزان

همانطور که پیشتر در همین وب سایت به اطلاع شما رسیده و حقایق آماری کانادا نشان می‌دهد در ۲۵ سال آینده مرتبا نسبت جمعیتی کانادا به سمت افزایش کهنسالان و کاهش تعداد کودکان در تغییر است به عبارت دیگر از تعداد بچه‌هایی که وارد سیستم آموزشی کانادا می‌شوند کاسته خواهد شد. پس در زمان انتخاب واحدهای تحصیلی در رشته تربیت معلم در دانشگاه‌ها یا کالج‌های کانادا، کسب تجربه از طریق مشاغل داوطلبانه و مطالعه روش‌های جدید آموزشی شاید بهتر باشد که تمرکز خود را بیشتر بر روی دبیرستان‌ها یا آموزش فرزندان مهاجران متمرکز نمایید تا رزومه شما متناسب با وضعیت آینده بازار کار کانادا تقویت شود.

 

نکته دوم: وضعیت خاص جغرافیایی و منطقه‌ای

توجه به تغییرات جغرافیایی و نواحی که می‌شود برای آنها تقاضای کار داد به دلایل مختلف مهم است. در اینجا فرصت پرداختن به تمام جوانب آن فراهم نیست اما اجمالا می‌توان بیان کرد که مثلا مواردی چون نسبت تعداد ساکنان دارای ریشه شرق آسیا (خصوصا چینی‌ها) نسبت به کل جمعیت در آن ناحیه جغرافیایی در تفاوت فرهنگ فضاهای آموزشی منطقه، رو به گسترش بودن ناحیه که به معنای احتمال گشایش مدارس جدید (و در نتیجه ایجاد فرصت‌های شغلی جدید یا رشد و ارتقا شغلی)، نسبت بین ساکنان سفید Nativeبه مهاجرین، امکان افزایش یا کاهش جمعیت جوان منطقه و نظایر اینها برای آینده شغلی شما اهمیت زیادی دارد که می‌توانید با انجام پژوهش، بررسی گزارش‌های آماری و نتایج تحقیقات آینده‌نگرانه از وضعیت فعلی و تخمین‌های مربوط به آینده منطقه مطلع شده و تمرکز خود را بر روی مناطق با پتانسیل بالاتر قرار دهید.

 

نکته سوم: فرهنگ متفاوت مدارس

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کسانی‌که می‌خواهند در کانادا یا آمریکا در مدارس به تدریس بپردازند خصوصا آنها که در ایران سابقه طولانی تدریس داشته‌اند کنار آمدن با تفاوت‌های فرهنگی-شغلی محیط‌های آموزشی در ایران و این کشورها است. این تفاوت‌ها در عرصه‌های مختلفی چون نحوه حضور، پوشش و گویش دانش‌آموزان، رابطه معلم و شاگرد، رابطه معلمین و اولیا مدرسه و رابطه معلم و والدین به روشنی هویداست.

 

مثلا شرایط دانش‌آموزان در مدارس کانادایی از نظر نحوه پوشش، مصرف مواد خوراکی، نوع دوستی‌ها، بیان نظرات فردی، فراگیری موضوعات خاصی که در ایران تابو محسوب می‌شوند، احترام به باورها و اعتقادات دیگران، انجام تکالیف و بسیاری از وجوه دیگر با ایران تفاوت چشم‌گیر دارد و بی‌توجهی به این موارد صرف‌نظر از مشکلاتی که می‌تواند از نظر مقررات آموزشی پدید آورد رابطه سالم بین معلم و دانش‌آموز و در ادامه معلم و والدین دانش‌آموز را که عمدتا دوستانه و توام با احترام متقابل است مخدوش می‌کند.

 

هر چقدر سن دانش‌آموزان بیشتر می‌شود این پیچیدگی‌ها بیشتر می‌شود و مثلا فعالیت در دوره‌های بالاتر دبیرستان‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

 

در مجموع، مدارس در کانادا به آن شکل سخت‌گیرانه که در آن مدیر و معلمان در محیط مدرسه همه کاره و دارای اختیارات بی‌حد و حصر باشند و مجموعه قوانین اجازه سخت‌گیری‌های شدید را به آنها بدهد اداره نمی‌شوند و بنابر این مجموعه رفتارهای آموزشی و تربیتی به شکل دیگری تنظیم می‌شوند. آشنایی با این تفاوت‌ها و فراگیری روش‌های مختلف مربوطه نیازمند زمان بیشتر است و معلمان باید فرصت زیادی را به این امر اختصاص دهند.

 

نکته چهارم: تدریس در مدارس خصوصی

مدارس خصوصی و خصوصا دبیرستان‌های خصوصی که برخی از دانش‌آموزان سال‌های پایانی تحصیل برای جبران نمرات پایین‌تر خود به آنها مراجعه می‌کنند محل‌های خوبی برای ورود به حوزه‌های آموزشی هستند. این مدارس که عمدتا کوچک‌تر از مدارس عمومی‌اند و افراد با انگیزه بیشتری برای تحصیل به آنها مراجعه می‌کنند می‌توانند برای علاقه‌مندان به تدریس، امکان انجام کار داوطلبانه یا تدریس به عنوان مربی جانشین یا حل تمرین را فراهم آورند تا تمرین خوبی برای این افراد باشد و ضمنا رزومه کاری آنها را غنی‌تر کند. در شهرهای بزرگی چون تورنتو چندین دبیرستان خصوصی با مدیریت ایرانی وجود دارد که در صورت داشتن جای خالی، معمولا علاقه‌مند به همکاری با معلمین باتجربه ایرانی هستند چرا که بسیاری از مراجعین آنها هم دانش‌آموزان ایرانی هستند و معمولا این رابطه به نفع طرفین تمام می‌شود.

 

نکته پنجم: تدریس در دبیرستان‌ها خصوصا برای معلمین جوانتر

در عین حال که دبیرستان‌ها به دلایل مختلف مکان‌های بهتری برای تدریس خصوصا برای معلمین جوانتر هستند اما توجه داشته باشید که چالش با دانش‌آموزان دبیرستانی که در سنین حساس بلوغ هستند خصوصا به دلیل تفاوت‌های فرهنگی بین مدارس ایران و کانادا برای معلمین جوان می‌تواند در ابعاد مختلف چالش‌برانگیز باشد. استفاده از تجارب معلمین قدیمی‌تر در این زمینه یک ضرورت است.

 

علاوه بر مسائل اخلاقی، روحی و عاطفی یکی از مشکلات جدی در تدریس در دبیرستان‌ها (که ربطی هم به ایران یا کانادا ندارد) آشنایی با فرهنگ و زبان روزمره جوانان خصوصا اسلنگ‌های مورد استفاده از سوی آنها است لذا برای معلمین دبیرستانی آشنایی با این اسلنگ‌ها برای افزایش توانایی در کنترل کلاس و سایر مکان‌های آموزشی اهمیت زیادی دارد. آشنایی با کتب، فیلم‌های سینمایی و شخصیت‌های تلویزیونی یا دنیای مد که مورد توجه نوجوانان قرار می‌گیرند به معلمین کمک می‌کند که درک بهتری از فضای حاکم بر رفتارهای آنها داشته باشند و در مواقع خاص با استفاده از نمونه‌ها و مثال‌های آشنا بتوانند رابطه خوبی با نسل جدید برقرار کنند.

 

نکته پایانی: تدریس انگلیسی در مراکز تحصیل بزرگسالان یا برای مهاجران

یکی از مشاغل مناسب برای کسانی که سابقه تدریس زبان انگلیسی در ایران دارند ادامه همین رشته شغلی در مدارس بزرگسالان یا مراکز آموزش به مهاجران یا بخش ESLمدارس معمولی (تدریس به دانش‌آموزان مهاجران که در دوره فراگیری زبان انگلیسی هستند) می‌باشد. حسن این رشته این است که آمارها نشان می‌دهد اهمیت آن به دلیل افزایش مداوم روند ورود مهاجرین به کانادا در ۲۵ سال آینده افزایش خواهد یافت.

 

شاید گفته شود با تغییرات انجام شده در مقررات پذیرش مهاجران که شرط زبان انگلیسی در آن روز به روز مهم‌تر و تامین آن دشوارتر می‌شود عملا از تعداد کسانی‌که نیازمند فراگیری زبان انگلیسی هستند به تدریج کاسته خواهد شد. به دلایل متعدد این گفته درست نیست.

 

نخست اینکه اکثریت قریب به اتفاق مهاجرین، حتی آنها که از نظر مهارت‌های زبان انگلیسی اوضاع بدی ندارند اگر بخواهند در کانادا موفق باشند نباید دست از فراگیری زبان بردارند و لذا تقریبا همه مهاجرین در سطوح مختلف از مشتریان این کلاس‌ها هستند.

 

دوم اینکه خیلی از افراد که از همین سیستم‌های دشوارتر امتیاز لازم برای مهاجرت را کسب می‌کنند به دلیل پارامترهای دیگر در این عرصه موفق بوده‌اند و اکثریت آنها به افزایش مهارت‌های زبانی خود نیازمند هستند.

 

سوم اینکه شرط امتیاز برای متقاضیان اصلی قابل تحقق است در صورتی که معمولا سایر اعضا خانواده خصوصا همسر متقاضی اصلی معمولا دچار ضعف‌های اساسی در استفاده از زبان انگلیسی هستند. یعنی همانها از مشتری‌های پر و پا قرص این کلاس‌ها هستند.

 

و نکته آخر اینکه شرط زبان تنها برای ویزای مهاجرتی نیروهای متخصص معنا دارد در حالی که تعداد زیادی از مهاجرین به کانادا در سایر انواع و کلاس‌ها خصوصا از طریق اسپانسرشیپ اجازه ورود به کانادا را کسب می‌کنند و برای چنین مجوزی نیازی به شرط زبان ندارند در حالی که برای زندگی در کانادا به فراگیری زبان نیازمند هستند به همین دلیل تدریس در این حوزه می‌تواند یک شغل مناسب و تضمین شده باشد. البته خود سیستم آموزشی کانادا هم به دلایل متعدد ترجیح می‌دهد، آموزش ESLاز طریق کسانی که زبان اصلی و اول آنها انگلیسی نیست یا سابقه طولانی زندگی یا آموزش به غیرانگلیسی‌زبان را داشته‌اند انجام شود و شما در کالج‌ها و مراکز آموزشی ESLبا تعداد زیادی مدرس مهاجر برخورد خواهید کرد. نکته جالب توجه این است که مدرسین ایرانی به دلیل تسلط بالا، روانی در بیان و لهجه بسیار نزدیک به انگلیسی‌زبانان که برای اکثریت ملیت‌ها یک جاذبه محسوب می‌شود عموما از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

 

البته باید توجه داشته باشید که چون قرار است این افراد معلم کسانی باشند که زبان اصلی آنها انگلیسی نیست به معنای آن نیست که سیستم رسمی تربیت معلم در مورد پذیرش آنها در دوره‌های مربوطه سهل‌گیرانه‌تر برخورد می‌کند. به هیچ وجه چنین نیست. پس اگر تمایل به اشتغال در چنین کاری دارید باید توانایی‌های زبانی خود را در مهارت‌های مرتبط خصوصا نگارش به شدت تقویت کنید.

 

در پست بعدی که آخرین پست از این گروه است به معرفی مواردی چون وضعیت اشتغال و درآمد این رشته می‌پردازیم.

 

 

درباره معرفی اجمالی مشاغل:

هر هفته شاهد پرسش‌های زیادی در باره مشاغل متفاوت در نقاط مختلف کانادا هستیم. برخی از آنها در فهرستی قرار می‌گیرند که قرار است از طریق پست‌های تشریحی یا جزوات آن-لاین معرفی مشاغل به تفصیل معرفی شوند. اما گروهی دیگر از مشاغل در قالب مقالات خیلی کوتاه و بر اساس پرسش‌های خوانندگان سایت بررسی می‌شوند. بدیهی است در صورت افزایش تقاضاها یا تنوع پرسش‌ها در باره این رشته هم مقالات مفصل‌تر تهیه خواهد شد. شما می‌توانید از طریق ارسال ایمیل به کنپارس، ما را در جریان نیازهای اطلاعاتی خود قرار دهید.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar