نکاتی اجمالی درباره شغل مامایی در کانادا: قسمت اول
21 سپتامبر 2010 - 20:58
بازدید 244
9

در ادامه معرفی کوتاه مشاغل در کانادا، این بار به رشته شغلی مامایی که از سوی تعدادی از مخاطبان درباره آن پرسش‌هایی مطرح شده بود می‌پردازیم.   وضعیت این رشته از نظر تقاضا برای ویزای مهاجرت   رشته مامایی از مجموعه رشته‌های ۲۹‌گانه فهرست مشاغل مورد پذیرش دولت فدرال برای پذیرش تقاضای ویزای نیروی متخصص […]

ارسال توسط :
پ
پ

در ادامه معرفی کوتاه مشاغل در کانادا، این بار به رشته شغلی مامایی که از سوی تعدادی از مخاطبان درباره آن پرسش‌هایی مطرح شده بود می‌پردازیم.

 

وضعیت این رشته از نظر تقاضا برای ویزای مهاجرت

 

رشته مامایی از مجموعه رشته‌های ۲۹‌گانه فهرست مشاغل مورد پذیرش دولت فدرال برای پذیرش تقاضای ویزای نیروی متخصص محسوب نمی‌شود. بنابر این شاغلین این رشته نمی‌توانند از این طریق اقدام به مهاجرت نمایند مگر در شرایط خاص.

 

آنچه در ادامه این نوشته بیان می‌شود مربوط به کسانی است که سابقه تحصیلی و عنوان شغلی آنها رسما ماما است در نتیجه مشاغل مشابهی چون پزشک متخصصان زنان و زایمان یا پرستاران بخش زایمان را شامل نمی‌شود. کسانی‌که چنین عناوین شغلی دارند می‌توانند برای اطمینان از اینکه عنوان شغلی آنها در فهرست‌های فدرال یا رشته‌های اولویت‌دار کبک قرار دارد یا نه با مشاوران کنپارس مشورت کنند.

 

مسیر ورود به این رشته در کانادا برای مهاجران

 

اشتغال در این رشته نیازمند مجوز استانی است یعنی فرد متقاضی باید در استانی که قصد اشتغال در آن را دارد به سازمان مربوطه (در انتاریو، کالج مامایی انتاریو) مراجعه کرده و برای دریافت اجازه کار درخواست دهد. این موضوع ارتباطی با مهاجر بودن یا نبودن فرد ندارد و اشتغال در این رشته بدون داشتن مجوز قانونی تبعات حقوقی دارد. این رشته از جمله مشاغلی است که بدون داشتن مجوز خاص و ثبت‌نام در برنامه‌های ویژه‌ای که این کالج بسته به وضعیت متقاضی تعریف کرده، امکان اشتغال در آن ولو به صورت محدود وجود ندارد.

 

برنامه خاصی در کالج برای فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در این رشته طراحی شده که از طریق آن می‌توان با نظارت فرد دارای مجوز فعالیت کرد اما بدون ثبت‌نام در این برنامه خاص، فعالیت غیرقانونی است. در ادامه به شرایط مهاجران برای شرکت در این برنامه و دریافت مجوز می‌پردازیم.

 

پیش از بیان این شرایط باید یادآوری شود که شغل مامایی در کانادا توام با مسئولیت‌پذیر‌ی‌ها و دشواری‌های زیادی است که شاید اجابت همه آنها برای مهاجرین در سال‌های اولیه مقدور نباشد. در این باره در جزوه آن-لاین این رشته در کتابخانه مجازی کنپارس به تفصیل نکاتی بیان شده است که برای آگاهی از آنها می‌توانید به این جزوه مراجعه نمایید. اجمالا توصیه می‌شود که به دلیل این ویژگی‌ها قبل از اینکه بخواهید خود را برای گذراندن مراحل مختلف آمادگی و شرکت در آزمون‌ها و دوره‌ها آماده کنید بهتر است از طریق مطالعه مکتوبات معرف این رشته و گفتگو با شاغلین در آن با جزییات این رشته شغلی و تفاوت‌های آن با ایران بیشتر آشنا شوید و سپس به این کار اقدام نمایید.

 

یک راه موازی برای بسیاری از مهاجرین شاغل در این رشته این است که به رشته‌های نزدیک و مشابه مثلا پرستاری هم گوشه چشمی داشته باشند و شرایط خود را برای ورود به آن رشته‌ها محک بزنید. بدیهی است که کسی که خود را برای اشتغال در رشته مامایی آماده و مناسب می‌بیند می‌تواند همین مسیر را طی کند.

 

مهم‌ترین اقداماتی که یک مهاجر باید انجام دهد تا بتواند مثلا در استان انتاریو مجوز بگیرد به قرار زیر است.

 

مهاجران قبل از اینکه بتوانند نظیر سایر فارغ‌اتحصیلان که در کانادا این رشته را خوانده‌اند به سازمان مسئول تقاضا دهند باید یک دوره یک ساله واسطه را در دانشگاه رایرسون پشت سر بگذارند. عنوان این برنامه خاص International Midwifery Pre-registration Program  یا برنامه پیش ثبت‌نام مامایی بین‌المللی یا به اختصار IMPPاست که در آن دروسی برای آشنایی مهاجران با تفاوت‌های سیستم‌های بهداشتی و پزشکی در کانادا، معرفی استانداردهای شغلی و مسائلی از این دست تدوین و طراحی شده است. همچنین در خلال این دوره می‌توانند در آزمون خاص زبان انگلیسی برای ماماها در استان انتاریو که MLPT خوانده می‌شود شرکت کنند.

 

ضمنا همه متقاضیان دریافت مجوز و از جمله مهاجران باید انواع دوره‌های احیای قلبی-ریوی، مهارت‌های زایمان اورژانس و احیای نوزادان و چند نمونه از استانداردهای مربوطه را گذرانده باشند که تشریح جزییات همه آنها از حوصله این بحث خارج است. در خلال همین فعالیت‌ها باید عضو انجمن مامایان استان هم بشوند چون بدون چنین عضویتی قانونا نمی‌توان مجوز کاری دریافت کرد.

 

پس از انجام این مقدمات زمان ارائه درخواست می‌رسد که خود شامل چهار گام است:

 

گام اول، ارائه تقاضا. در این مرحله مهاجر متقاضی باید نتایج IMPPو آزمون زبان MLPTو همچنین نتایج گزارشات دوره‌های ضروری را که گذرانده به اضافه سایر مدارک حقوقی-مهاجرتی و هزینه ثبت‌نام را به موسسه متولی این کار یعنی کالج مامایی استان انتاریو ارسال نماید.

 

گام دوم، مرور تقاضانامه‌ها و ارائه اجازه حضور در برنامه نظارت. پس از بررسی مدارک متقاضی، چنانچه وی واجد شرایط باشد می‌تواند در «برنامه نظارت» ثبت‌نام کند. این برنامه به مدت یک سال اعتبار دارد و به مهاجر امکان می‌دهد که با نظارت یک مامای دارای مجوز، به انجام کار بپردازد تا بتواند شرایطی را قانون از نظر تعداد زایمان‌ها برای درخواست اصلی مقرر کرده محقق سازد. در این مرحله او بابت این فعالیت‌ها حقوق دریافت می‌کند و عملا کارش را به عنوان یک ماما (اما به صورت کنترل شده) آغاز می‌کند. در پایان این مرحله، ناظر باید متن تقاضانامه متقاضی را امضا و تایید کند.

 

گام سوم، بررسی سایر مدارک. در این مرحله کالج سایر شرایط متقاضی نظیر عضویت در انجمن ماماهای استان و وضعیت بیمه مسئولیت وی را بررسی می‌کند تا از صحت آنها اطمینان کسب کند.

 

گام چهارم، ثبت‌نام رسمی و دریافت مجوز. پس از این مرحله دیگر متقاضی رسما می‌تواند در استان به عنوان ماما خطاب شده و به صورت مستقل به کار مشغول شود.

 

برای آگاهی از جزییات این رشته، آزمون مربوطه و نهادهای رسمی فعال لطفا به جزوه معرفی آن-لاین آن که به زودی بر روی کتابخانه کنپارس قرار خواهد گرفت مراجعه نمایید.

 

در مطلب مرتبط بعدی به وضعیت شغلی و نرخ اشتغال در این رشته خواهیم پرداخت.

 

 

درباره معرفی اجمالی مشاغل:

هر هفته شاهد پرسش‌های زیادی در باره مشاغل متفاوت در نقاط مختلف کانادا هستیم. برخی از آنها در فهرستی قرار می‌گیرند که قرار است از طریق پست‌های تشریحی یا جزوات آن-لاین معرفی مشاغل به تفصیل معرفی شوند. اما گروهی دیگر از مشاغل در قالب مقالات خیلی کوتاه و بر اساس پرسش‌های خوانندگان سایت بررسی می‌شوند. بدیهی است در صورت افزایش تقاضاها یا تنوع پرسش‌ها در باره این رشته هم مقالات مفصل‌تر تهیه خواهد شد. شما می‌توانید از طریق ارسال ایمیل به کنپارس، ما را در جریان نیازهای اطلاعاتی خود قرار دهید.

 

 

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar