نکاتی اجمالی درباره شغل برقکار صنعتی در کانادا: قسمت اول
05 سپتامبر 2010 - 11:40
بازدید 394
8

در ادامه معرفی کوتاه مشاغل در کانادا، این بار به رشته شغلی «برقکار صنعتی» industrial electricianمی‌پردازیم. البته این رشته نزدیکی زیادی با رشته شغلی «برقکار ساختمان وتعمیرات» construction and maintenance electrician  دارد که در آینده نزدیک به مشخصات آن رشته نیز خواهیم پرداخت.   وضعیت این رشته از نظر تقاضا برای ویزای مهاجرت   شاغلان […]

ارسال توسط :
پ
پ

در ادامه معرفی کوتاه مشاغل در کانادا، این بار به رشته شغلی «برقکار صنعتی» industrial electricianمی‌پردازیم. البته این رشته نزدیکی زیادی با رشته شغلی «برقکار ساختمان وتعمیرات» construction and maintenance electrician  دارد که در آینده نزدیک به مشخصات آن رشته نیز خواهیم پرداخت.

 

وضعیت این رشته از نظر تقاضا برای ویزای مهاجرت

 

شاغلان در زمینه برقکاری صنعتی با حداقل یک سال سابقه کار، در صورتیکه مجموع امتیازات آنها از حدنصاب مورد نیاز بیشتر باشد می‌توانند برای ویزای نیروی متخصص از طریق فدرال اقدام نمایند. در واقع، این رشته از مجموعه رشته‌های ۲۹‌گانه است که در زمان انتشار این یادداشت (سپتامبر ۲۰۱۰) هنوز در فهرست فدرال باقی مانده است.

 

در مورد مشاغل مورد نیاز برای کبک، شاغلین در این رشته بسته به سوابق شغلی و تخصصی و تجارب گذشته ممکن است بتوانند برای عناوین شغلی متعددی تقاضا دهند که به دلیل تنوع آنها به بررسی دقیق‌تری نیاز است بنابر این توصیه می‌شود با کارشناسان مربوطه در کنپارس مشورت کنند.

 

آیا مهندسین برق یا الکترونیک شاغل در صنایع و کارخانه‌ها می‌توانند از طریق این عنوان شغلی تقاضا دهند؟ در مورد

نیروی متخصص فدرال، این موضوع بستگی زیادی به تجارب گذشته و سوابق شغلی آنها دارد چون شرح وظایف و مسئولیت‌های این شغل در کانادا با مهندسین شاغل در صنایع تفاوت‌های جدی دارد و بعضا به همین دلیل مهندسین برق اگر بخواهند برای مجوز رسمی شغلی تقاضا دهند عموما با مشکل مواجه می‌شوند (چون باید ثابت کنند که تجربه عملی کافی در فعالیت‌های عملی و اجرایی و نه صرفا نظری را دارا هستند) اما به فرض اگر مهندسی که در گذشته، در زمان آغاز به کار یا تحت هر شرایطی، تجربه کاری مشابهی شاغلین این رشته داشته باشد و بتواند نشان دهد که برای بیش از یک سال با عنوان برقکار صنعتی و شرح وظایف مشابه چنین کسی کار کرده احتمال دارد که بتواند تقاضا دهد. برای اطلاع از جزییات با کارشناسان کنپارس مشورت کنید.

 

مسیر ورود به این رشته در کانادا برای مهاجران

 

هر کس که در زمینه برق صنعتی تجربه کاری داشته باشد یا علاقه‌مند به آن باشد، بسته به میزان تجربه، آگاهی و تسلط می‌تواند به روشی وارد این حوزه کاری شود و از فرصت‌های شغلی موجود بهره ببرد اما کسانی می‌توانند درآمدهای بالاتر و موقعیت‌های شغلی برتر را به دست آورند یا به صورت خویش‌فرما و به صورت قراردادی با شرکت‌ها و موسسات کار کنند که از استان مربوطه مجوز خاص آن را که «گواهینامه کیفیت» Certification of Qualification(یا به اختصار C of Q) است دریافت کرده باشند. مسیر دریافت این مجوز در شش گام، در ادامه به اختصار بیان شده است:

 

گام اول: ملاقات با مشاور آموزشی. این مشاور که از طریق تماس متقاضی با نهاد رسمی مربوطه معرفی خواهد شد تمام مدارک و مستندات شغلی و قانونی مورد نیاز را از وی طلب خواهد کرد و درباره سوابق شغلی و تحصیلی او پرسش خواهد کرد. این مستندات و مدارک، مجموعه متنوعی از جزییات سوابق شغلی متقاضی، تحصیلات آکادمیک و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، وضعیت اقامتی وی در کانادا و نظایر اینهاست.

 

گام دوم: ارزیابی مدارک و مستندات. مشاور مربوطه مدارک متقاضی را بررسی و ارزیابی خواهد کرد و آن را با استانداردهای لازم در کانادا مقایسه می‌کند تا مطمئن شود وی تجربه کاری و تحصیلی لازم را داراست یا در صورت کمبود، در کدام حوزه‌ها باید تلاش بیشتری انجام دهد.

 

در اینجا ممکن است چهار وضعیت پیش آید:

  • اول، متقاضی با توجه به سوابق و تجارب برای انجام آزمون مربوط به دریافت گواهینامه آمادگی دارد؛
  • دوم، متقاضی نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی نظری و تحصیلی در برخی زمینه‌ها است؛
  • سوم، متقاضی نیازمند گذراندن دوره‌های تجربی و کاری در برخی زمینه‌ها است؛ و
  • چهارم، زمینه‌های تحصیلی و شغلی متقاضی اصولا تفاوت‌های جدی با این رشته در کانادا دارد و لذا اگر وی جدا تمایل به اشتغال در این رشته را دارد باید مسیر فراگیری و آموزش را از ابتدا پیگیری کند.

 

البته وضعیت چهارم خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد. همچنین در اکثر موارد تلفیقی از حالت‌های دوم و سوم اتفاق می‌افتد یعنی متقاضی باید هم دروسی را پشت سر بگذارد و هم دوره‌های عملی را طی کند. تعدادی از کالج‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای کلاس‌ها و دوره‌هایی را برای این منظور تدارک دیده‌اند که متقاضی با ثبت نام در آنها می‌تواند شرایط را محقق کند.

 

گام سوم، تقاضای دریافت گواهینامه. وقتی شرایط گام دوم محقق شد متقاضی باید با تکمیل فرم مربوطه رسما برای دریافت گواهینامه درخواست دهد.

 

گام چهارم، آمادگی برای آزمون. متقاضی باید خود را کاملا برای شرکت در آزمون آماده کند. این آزمون که به صورت کتبی و گزینه‌های چند جوابی است به شدت بر روی جنبه‌های عملی و همچنین نکات مهم مربوط به استانداردهای تخصصی و مقررات ایمنی محیط کار متمرکز است که هم از قوانین ملی و هم استانی استخراج شده و بنابر این به آشنایی با اطلاعات دقیق منابع کانادایی نیاز دارد.

 

گام پنجم، شرکت در آزمون «گواهینامه کیفیت». این آزمون زمان خاصی ندارد و متقاضی با ارائه مدارک و پرداخت هزینه برای انجام آن وقت می‌گیرد و بعد با حضور در محل (گاه در حضور همان مشاور) به پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. وی برای قبولی در آزمون باید به حداقل ۷۰ درصد پرسش‌ها پاسخ درست بدهد.

 

گام ششم، دریافت گواهینامه کیفیت. با موفقیت در آزمون، متقاضی C of Qرا از طریق پست دریافت خواهد کرد و می‌تواند با پرداخت مبلغی نه چندان زیاد تقاضا دهد تا یک کپی رسمی اضافه از آن برایش ارسال شود.

 

برای آگاهی از جزییات این رشته، آزمون مربوطه و نهادهای رسمی فعال لطفا به جزوه معرفی آن-لاین آن که به زودی بر روی کتابخانه کنپارس قرار خواهد گرفت مراجعه نمایید.

 

در مطلب مرتبط بعدی به وضعیت شغلی و نرخ اشتغال در این رشته خواهیم پرداخت.

 

 

 

درباره معرفی اجمالی مشاغل:

هر هفته شاهد پرسش‌های زیادی در باره مشاغل متفاوت در نقاط مختلف کانادا هستیم. برخی از آنها در فهرستی قرار می‌گیرند که قرار است از طریق پست‌های تشریحی یا جزوات آن-لاین معرفی مشاغل به تفصیل معرفی شوند. اما گروهی دیگر از مشاغل در قالب مقالات خیلی کوتاه و بر اساس پرسش‌های خوانندگان سایت بررسی می‌شوند. بدیهی است در صورت افزایش تقاضاها یا تنوع پرسش‌ها در باره این رشته هم مقالات مفصل‌تر تهیه خواهد شد. شما می‌توانید از طریق ارسال ایمیل به کنپارس، ما را در جریان نیازهای اطلاعاتی خود قرار دهید.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar