موفقیت در کانادا – بخش هفتم: برنامه برای موفقیت
04 دسامبر 2009 - 0:27
بازدید 206
8

    مجید بسطامی   از میزان و امکان موفقیت در سرزمین جدید می‌پرسند. می‌گویم برای این کار باید اول صبور بود و با این صبر برای درمان مجموعه‌ای از بیماری‌های رفتاری و عادتی که مانع جدی موفقیت در کانادا هستند اقدام کرد. اما حرکت در مسیر موفقیت امکان‌پذیر نیست مگر آنکه مقصد حرکت مشخص […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

مجید بسطامی

 

از میزان و امکان موفقیت در سرزمین جدید می‌پرسند. می‌گویم برای این کار باید اول صبور بود و با این صبر برای درمان مجموعه‌ای از بیماری‌های رفتاری و عادتی که مانع جدی موفقیت در کانادا هستند اقدام کرد. اما حرکت در مسیر موفقیت امکان‌پذیر نیست مگر آنکه مقصد حرکت مشخص باشد. یعنی بدانیم اگر چه شود احساس می‌کنیم که موفق شده‌ایم. در این تعیین مقصد و مصداق موفقیت باید همه جانبه‌نگر بود. آن‌ را در ابعاد مختلف زندگی فردی و خانوادگی و برای همه اعضا خانواده تبیین کرد؛ از رویاپردازی پرهیز کرد و بدون آن‌که اسیر زمان و مکان شد، محدوده‌های آنها را در این حرکت پذیرفت. در مسیر حرکت باید مراقب عمل‌گرایی نابخردانه بود و از ذهنی‌گرایی کاهلانه پرهیز کرد؛ نه هملت بود و نه اتللو!!این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 اما رسیدن به مقصد بدون برنامه‌ای روشن و عملی چگونه ممکن است؟ شما اگر بخواهید از همین تورنتو به آبشار نایاگرا بروید باید مشخص کنید که چه ساعتی، از کدام مسیر و با چه امکاناتی بروید تا راحت‌تر و مطمئن‌تر برانید و حتماً به مقصد برسید! در این‌جا افراد بسیاری را دیده‌ام که سال‌هاست به امیدی نشسته‌اند که بالاخره اتفاقی بیافتد. بلیط لاتاری که هر هفته می‌خرند برنده شود یا کسی پیدا شود و بفهمد که آنها چه انسان‌های توانمند و چه استعدادهای در شرف اتلافی هستند که باید قبل از بروز فاجعه جهانی کشف شوند. کم کم درمی‌یابند که از این نظر تفاوت زیادی بین ایران و کانادا و هیچ جای دیگری نیست. باید برای معرفی خود تلاش کرد، برنامه داشت، برنامه‌ای واقعی و اجرایی و عملیاتی. معجزه‌ای اتفاق نمی‌افتد. معجزه را ما خلق می‌کنیم یا حداقل عامل آن می‌شویم. به‌هر حال برای شکافتن نیل هم عصای موسی لازم است!این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 اما برنامه‌ریزی موفق هم به مقدماتی نیازمند است. پیش از همه باید باز بر دو عنصر تاکید کرد: هدف‌گذاری دقیق، شفاف و واقع‌نگر و دوم صبر و تحمل. اگر این دو درست باشد بقیه کار کمابیش درست پیش می‌رود یا می‌توان امیدوار بود که چنین شود اما اگر در این دو ضعف داشته باشیم کل پروسه برنامه‌ریزی تعطیل و ابتر خواهد ماند.

 

برای برنامه‌ریزی و طراحی نقشه راه قبل از همه به اطلاعات و آگاهی نیاز داریم. همان‌طور که برای برنامه‌ریزی سفر به نایاگرا باید بدانیم که نایاگرا در کدام سمت تورنتو است، چند کیلومتر و ساعت تا آن جا فاصله است، چه راه‌هایی به آن‌جا وجود دارد، وضعیت و امکانات بین راهی چیست و الی آخر. این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 فرض کنید شما موفقیت شغلی خود در کانادا را مثلاً در تاسیس یک شرکت ارائه خدمات و سرویس‌های کامپیوتری به مشتریان با اولویت مشتریان ایرانی تعیین کرده‌اید. ممکن است شما در ایران سابقه این کار را داشته‌اید و در کانادا هم ۶ ماه تا یک سال در یک شرکت یا فروشگاه وسایل کامپیوتر به عنوان تعمیرکار، مسئول ارائه خدمات فنی یا نظایر آن کار کرده‌اید و از چم و خم مسایل کانادایی مطلع شده‌اید. فعلاً با چرایی و چگونکی رسیدن به این ایده کاری نداریم. برای این کار چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟ بالای ۹۰ درصد ایرانیان قبل از هر کاری به فکر تاسیس شرکت می‌افتند پس به سرعت دست به کار می‌شوند و از دوست و آشنا درباره این‌که چگونه باید شرکت تاسیس کرد سوال می‌کنند. حتی این‌که این دوست یا فامیل دقیقاً چه کاره است و چگونه شرکتی را در چه زمانی تاسیس کرده خیلی مهم نیست. شما هم احتمالاً اگر بفهمید که در کانادا هم نظیر ایران چند مدل شرکت وجود دارد از یکی دو نفر درباره این تفاوت‌ها سوال می‌کنید و یا اگر خیلی همت داشته باشید سری به چند سایت می‌زنید. البته چون شما آدم دقیقی هستید تلاش خواهید کرد تا یک نفر را هم که الان شرکت کامپیوتری دارد پیدا کنید و از زیر زبانش بکشید که ماجرا از چه قرار است.

 

می‌بینید؟ قرار نیست شما مسیری بروید که با ایران تفاوت داشته باشد. دقیقاً همان کاری را خواهید کرد که اگر در ایران بودید انجام می‌دادید و این تازه مورد خوب است. من این‌جا کسانی را سراغ دارم که حتی این قدر هم پرس و جو نکرده‌اند و در مسیر حرکت، هر وقت موضوع بحث ایجاب کرده به دنبال پاسخ رفته‌اند آنهم از همین طریق پرس و جوی شفاهی. آیا چنین روشی را می‌توان برنامه‌ریزی برای موفقیت دانست؟این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 نظیر همین سناریو به کرات درباره ادامه تحصیل هم اتفاق افتاده و تجربه من می‌گوید افرادی که می‌خواهند برای شغل یا تحصیل تصمیمات مهم و در جهت موفقیت بگیرند، هرچقدر زمان کمتری در کانادا بوده باشند از گزارش‌های شفاهی و مشاهدات فردی بیشتر برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند. البته کسانی هم بوده‌اند که بیش از ۱۰ سال ساکن کانادا بوده‌اند و کمابیش همین مسیر را رفته‌اند.

 

اما می‌توان این مسیر را طور دیگری طی کرد. برای کسی که در کانادا زندگی می‌کند منابعی دقیق‌تر و موثق‌تر از تجربه باجناق وجود دارد. مثلا شاید شما به کتابخانه عمومی بروید و یک یا چند جلد از ده‌ها عنوان کتابی که درباره راه‌اندازی یک بیزینس شخصی در کاناداست را مطالعه کنید. سعی کنید با انواع بحث‌های این زمینه آشنا شوید: ببینید یک ایده خام را چگونه می‌توان پرورش داد، منابع مالی را از کجاها می‌توان تامین کرد، قوانین و مقررات مرتبط با کارتان چیست، درباره مالیات و بیمه چه نکاتی وجود دارد، آیا امکان دریافت کمک‌های دولتی برای راه‌اندازی بیزینس وجود دارد….بر این اساس شما فهرستی از مواردی که باید به آنها بپردازید و منابع معتبری که می‌توانند به شما کمک کنند خواهید یافت. از همه مهم‌تر شما فهرستی از پرسش‌های مغزدار را که دانستن جواب آنها تاثیر مهمی در مسیر راه اندازی بیزینس شما دارد شناسایی می‌کنید. شما با تجسس درباره بازار کاری که قصد انجامش را دارید از منابع معتبر سوال خواهید کرد؛ مثلاً این‌که درآمد احتمالی در سال اول چقدر است، چه میزان ورشکستگی شرکت‌ها در سال‌های گذشته در این فیلد خاص اتفاق افتاده و دلایل آن چه مواردی تشخیص داده شده است، این‌که بازار آتی این کار از نظر مالی چگونه ارزیابی می‌شود، ترندها و تمایلات بازار کار شما در آینده چیست، چه تکنولوژی‌هایی در آینده مهم می‌شوند…این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 در لابلای همین بررسی‌هاست که مثلا درخواهید یافت که مراکز دولتی وجود دارند که تعدادی مشاور در آنها منتظرند تا به رایگان به امثال شما در مورد انواع شرکت‌ها و انواع خدماتی که دولت می‌تواند به شما بدهد راهنمایی و مشاوره دهند. اطلاعات آنها مربوط به تجارب شخصی ۱۰ سال پیش آنها نیست، برای آن آموزش دیده‌اند و در این باره مسئولیت دارند. البته در همین مرحله، تجارب دوستان و آشنایان شما می‌تواند به کارتان آید اما تنها زمانی که شما پرسش‌های روشنی دارید که مطمئن هستید دانش و تجربه آنها پاسخی دقیق برای آن پرسش‌ها دارند.

 

از همه اینها یعنی نکاتی که شما از کتب، وب‌سایت‌ها و مشاوران معتبر کسب خواهید کرد به یک طرح شغلی business plan خواهید رسید که مشخص می‌کند شما دقیقا می‌خواهید چه کنید، چقدر سرمایه احتیاج دارید و آن را چگونه تامین می‌کنید، محصولات یا خدمات خود را چگونه تبلیغ خواهید کرد و برای یک سال اول که هنوز درآمد مطمئنی ندارید چگونه زندگی خود را اداره خواهید کرد. حسن تدوین این طرح یا برنامه شغلی این است که شما می‌توانید بر مبنای آن از بانک یا یا یک موسسه مالی دیگر تقاضای وام نمایید.

 

می‌بینید که این مسیر با آنچه معمول کار ایرانیان است تفاوت دارد. به جرات می‌توانم بگویم که اکثریت ایرانیانی که دست به راه‌اندازی یک کسب و کار جدید می‌کنند حتی روحشان از این بحث‌ها خبر ندارد. البته در این مسیر هم هیچ‌کس هیچ‌چیز را برای شما تضمین نمی‌کند. هنوز مسیرهای زیادی هست که در مورد رفتن یا نرفتن از آنها شما باید تصمیم بگیرید، ریسک‌های زیادی هست که برای موفقیت باید آنها را پذیرا شوید اما مسئله این‌جاست که در بیش از ۹۵ درصد موارد، اطلاعات موثق یک جایی آن بیرون، خارج از دایره محدود روابط شخصی و فردی ما، اما بسیار سهل‌الوصول وجود دارد. ممکن است دسترسی به آنها اندکی سعی و تلاش و مدتی زمان نیاز داشته باشد، ممکن است حتی برای بخشی از آن نیاز به هزینه کردن باشد اما نکته مهم این است که آنها وجود دارند، معتبرند و همین فردا شب با تصمیم جدید فلان فرد یا فلان گروه تغییر نمی‌کنند پس چرا اکثریت ما کماکان مسیری را می‌رویم که حتی اگر به شکست ختم نشود، نزدیک‌ترین و مطمئن‌ترین راه به سوی موفقیت نیست؟این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 اگر به همین نقشه راهنمای گوگل google maps هم مراجعه کنید می‌بینید که نایاگرا جایی در جنوب تورنتو (با مسیرهای دسترسی به سمت جنوب غربی) است پس اگر به شمال شرقی می‌رانید انتظار نداشته باشید به این زودی‌ها انعکاس زیبای رنگین‌کمان در آبشار نعل‌اسبی را ببینید.

 

 

این مقاله از سوی تیم نویسندگان شرکت خدمات مهاجرتی کنپارس به مدیریت آقای دکتر مختاری تهیه شده و در سایت www.parscanada.com منتشر شده است. انتشار آن در دیگر وب سایتها تنها با ذکر منبع مجاز است. تقاضا داریم موارد تخلف را از طریق ایمیل [email protected]  به اطلاع ما برسانید. برای اقدام به مهاجرت از طریق نیروی متخصص، سرمایه گذاری و هر گونه روش دیگر با دفاتر شرکت کنپارس تماس بگیرید.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar