مالیات و خانواده‌ها
14 می 2010 - 9:05
بازدید 213
7

      در ادامه بحث هایی در معرفی ابعاد مختلف مالیات در کانادا، در اینجا به نکاتی اشاره شده که می تواند پرداخت مالیات برای اعضا خانواده را کاهش دهد.   در کانادا برآورد شده که برای بزرگ کردن یک کودک تا سن ۱۸ سالگی باید تقریبا چیزی معادل ۱۸۰ هزار دلار هزینه کرد. […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

در ادامه بحث هایی در معرفی ابعاد مختلف مالیات در کانادا، در اینجا به نکاتی اشاره شده که می تواند پرداخت مالیات برای اعضا خانواده را کاهش دهد.

 

در کانادا برآورد شده که برای بزرگ کردن یک کودک تا سن ۱۸ سالگی باید تقریبا چیزی معادل ۱۸۰ هزار دلار هزینه کرد. بچه داشتن خیلی گران است. حالا فرض کنید اگر سه بچه داشته باشید باید چیزی نزدیک به نیم میلیون دلار صرف کنید تا آنها به سن ۱۸ سالگی برسند. درست است که این ارقام آدم را می ترسانند، اما خیلی هم ناامید نشوید. وقت هایی هم هست که داشتن بچه به کمک می آید، مانند  زمان پرداخت مالیات.
 

 

البته شکی نیست که شما نمی توانید همه هزینه هایی را که کرده اید پوشش بدهید اما به هر حال یک خانواده بچه دار می تواند از این مزیت استفاده کند و در برخی موارد از کم شدن مالیات استفاده کند. حتی ممکن است بتوانید از بعضی کمک های بلاعوض دولت فدرال هم برخوردار شوید. 

 

خانواده ها از امکانات پس انداز مالیاتی استفاده لازم را نمی کنند 
 

در نظرسنجی اخیر بانک RBC در زمینه پرداخت مالیات معلوم شده که ۴۲ درصد از خانواده هایی که فرزندان زیر ۱۲ سال دارند به طور کامل از مزایا و امکانات پس انداز مالیاتی استفاده نمی کنند و این در حالی است که ۱۷ درصد از آنان اصولا از وجود چنین امکاناتی بی خبر هستند.  
 

همه خانواده ها این را خوب می دانند که به چه شکل باید از هر دلار از درآمدشان بهترین استفاده را بکنند اما اغلب این را نمی دانند که چطور می توانند از مزایای پس انداز مالیاتی بیشترین استفاده را ببرند و این درست مثل این است که پولشان را دور بریزند. پاتریشیا دامینگو، یکی از مسئولان بخش سرمایه گذاری و بازنشستگی بانک RBC در این باره می گوید: «والدین با استفاده بجا از امکانات پس انداز مالیاتی و مشوق های موجود، می توانند میزان برگشت مالیاتی خانواده را به حداکثر برسانند و این پول را به اولویت های پس اندازی خود اختصاص بدهند.» 
 

برای خیلی از خانواده ها این اولویت ها عبارتند از پس انداز برای تحصیلات تکمیلی فرزندانشان. در نظرسنجی RBC مشاهده می شود که در حال حاضر ۵۶ درصد از خانواده های جوان در حال پس انداز برای این منظور هستند و بیشتر آن ۴۴ درصد باقیمانده هم که فعلا برنامه ای برای پس انداز ندارند گفته اند که چنانچه می توانستند درآمد بیشتری داشته باشند یا بدهی های خود را بدهند، دوست داشتند که برای تحصیلات تکمیلی فرزندانشان پس انداز کنند. 
 
 

دامینگو می گوید: «به نظر من بسیاری از خانواده ها دوست دارند که برای تحصیلات فرزندانشان پس انداز کنند.» و اضافه می کند که بهترین راه برای این کار هر چه زودتر آغاز کردن این پس انداز و کنار گذاشتن هر مقداری است که در توان خانواده است زیرا حتی یک مبلغ کوچک امروز هم می تواند در طول سالیان ارزش افزوده بسیاری پیدا کند و در ضمن هر وقت هم که خانواده شرایط اقتصادی بهتری داشت می تواند سهم بیشتری را به این کار اختصاص بدهد. او می گوید: «والدین نباید فکر کنند که همین حالا باید کل کار پس انداز را یکسره کنند بلکه این یک پروسه تدریجی است.» 

 

مزایا و معایب حساب پس انداز تحصیلیRESP

 

افتتاح یک حساب پس انداز تحصیلی یا RESP نقطه شروع خوبی است چون با کمک آن می توان از معافیت مالیاتی برخوردار شد (پول پس انداز شده در این حساب تا زمان برداشت برای درس خواندن به شکل معاف از مالیات قابل افزایش است) و دولت مرکزی نیز طبق برنامه کمک بلاعوض کانادا برای تحصیل  Canada Education Savings Grant یا CESG مبلغی را به این حساب ها واریز می کند. به این ترتیب که به اندازه ۲۰ درصد از کل پس انداز شما تا حداکثر ۵۰۰ دلار در سال و در مجموع تا ۷ هزار و ۲۰۰ دلار در کل مدت عمر حساب، از طرف دولت به آن پول واریز خواهد شد. [درباره این حساب و کارکردهای آن مقالات متعددی در وب سایت کنپارس موجود است.] 
 

 

یکی دیگر از مواردی که معاف از پرداخت مالیات است، افتتاح یک حساب پس انداز معاف از مالیات Tax-Free Savings Account یا TFSA است. در این حساب سالانه می توان مبلغی معادل ۵ هزار دلار پس انداز کرد. برای کسانی که نمی دانند حساب RESP بهتر است یا حساب TFSA که برداشت از آن هم آسان تر است، دامینگو توصیه های زیر را دارد: «TFSA حساب بسیار خوبی است اما اگر کسی به منظور کاستن از مقدار مالیات خود این کار را می کند من حساب RESP را توصیه می کنم که نه تنها یک پس انداز است بلکه ۲۰ درصد کمک دولتی به آن هم تضمین شده است.» 

 

با این که مقدار کمک هایی که به حساب RESP شده مشمول معافیت مالیاتی نمی شود (در مورد حساب های RRSP هم قضیه به همین ترتیب است)، اما همچنان این نوع از حساب پس انداز واجد برخی مزایای مالیاتی است. هنگام برداشت پول از این حساب، بر اساس وضعیت فرزندتان به میزان درآمدی که این حساب کسب کرده، مالیات تعلق می گیرد و از آنجایی که او به احتمال زیاد در آن زمان در گروه مالیاتی کم درآمدها قرار خواهد داشت بنا بر این مالیاتی هم که به موجودی حساب او تعلق می گیرد پایین تر خواهد بود. 

 

به این نکته نیز توجه داشته باشید که به خانواده های با درآمد پایین تر کمک های بلاعوض دولتی دیگری نیز تعلق می گیرد، بنابر این صرف نظر از این که چه وضعیت مالی ای داشته باشید، به نظر می رسد منطقی باشد که درست بعد از تولد فرزندتان یک حساب RESP برای او افتتاح کنید. در برخی استان ها از جمله استان های آلبرتا و کبک، مشوق های دیگری نیز برای حمایت از پس انداز تحصیلی به خانواده ها تعلق می گیرد.
 

 

بگذارید پولتان بیشتر برای شما کار کند 

به منظور دریافت بیشترین کمک های بلاعوض از دولت فدرال، بهتر است که برای مدت یک سال مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ دلار در حساب RESP فرزندتان بگذارید. شاید به نظر رقم بالایی برسد اما با یک برنامه ریزی دقیق برای مالیات، این رقم می تواند بسیار موثر باشد.

 

دامینگو در خصوص اهمیت مشورت با یک متخصص در امور مالی، حسابدار یا مشاور مالی می گوید: «برای بسیاری از مردم پر کردن فرم های مالیاتی یک کار اجباری محسوب می شود و فکر نمی کنم که هیچ وقت این مسئله را به عنوان موقعیت یا فرصتی برای یک گقت و گو در نظر گرفته باشند.» او پیشنهاد می کند: «اگر توانستید راه هایی برای کم تر شدن مالیات خود پیدا کنید فرض کنید مبلغی را که موفق به حفظ آن شده اید پیدا کرده اید و با آن یک حساب RESP باز کنید.» برای نمونه او معتقد است که افراد می توانند پولی را که از حساب RRSP به آنها بازگردانده می شود به سرعت در یک حساب RESP پس انداز کنند و بگذارند که برایشان کار کند.

 

اما چرا باید منتظر برگشت مالیاتی باشید؟ اگر به طور مرتب در یک حساب RRSP پس انداز می کنید و مالیاتی هم به شما برگردانده می شود، با کم کردن مقدار رقم معاف از مالیات در چک پرداختی اتان، کاری کنید تا پولتان بیشتر به نفع شما عمل کند. برای این منظور به سراغ سایت Canada Revenue Agency بروید و در آن فرم T۱۲۱۳ را پر کنید که به شما امکان می دهد تا از مرجع اصلی برای کم کردن مقدار رقم معاف از مالیات خود اقدام نمایید. باید هر سال این فرم را پر کنید و مدارکی هم ارائه نمایید که نشان دهند شما مرتبا پول به حساب RRSP واریز می کنید. پس از این کار می توانید به دلیل واریز اتوماتیک پول به حساب RRSP، رقم پرداختی در چک خود را بالا ببرید.
 

 

شکاف های مالیاتی خود را بشناسید 

می خواهید بدانید پول های بادآورده از کجا می آیند؟ قبل از هر چیز مطمئن شوید که همه امکانات و معافیت های مالیاتی که برای خانواده های بچه دار در نظر گرفته شده را می دانید.

 

خیلی زود بعد از این که فرزندتان به دنیا می آید، برای مزایای مالیاتی فرزند در کانادا Canada Child Tax Benefit (پرداخت ماهانه ای که مالیات به آن تعلق نمی گیرد و به همه خانواده های واجد شرایط به منظور هزینه های بزرگ کردن فرزند تا سن ۱۸ سالگی وی اختصاص پیدا می کند) و مزایای کلی پرورش فرزند Universal Child Care Benefit (۱۰۰ دلار در ماه برای کودکان زیر ۶ سال) درخواست نمایید. در بخش Automated Benefits Application می توانید یک باره برای همه فرزندانتان و فرزند تازه متولد شده اتان این کار را انجام دهید. 

 

در زمان پرداخت مالیات باید به هنگام پر کردن فرم های مالیاتی اتان به چند نکته توجه داشته باشید. نخست این که از مزایای Child Amount Tax Credit استفاده کنید که به شما اجازه می دهد تا در ازای هر فرزند زیر  ۱۸ سال خود برای هر ۲۰۸۹ دلار از درآمدتان تقاضای tax credit یا معافیت مالیاتی کنید.

 

دوم این که از کلیه امکاناتی که برای کم کردن مقدار مالیات در اختیارتان گذاشته شده استفاده کنید. والدینی که درآمد کمی دارند به ازای هر فرزند می توانند تا ۱۰ هزار دلار، بسته به سن بچه و شرایط خود، از دولت تقاضای کمک کنند. دامینگو می گوید: «خیلی از افراد نمی دانند که می توانند هزینه های کمپ فرزندانشان را هم به پول تبدیل کنند. به همین سادگی چون هیچ وقت به این موضوع فکر نکرده اند.» هزینه های نگهداری از فرزند که مشمول معافیت مالیاتی می شود عبارت است از هزینه های مهد کودک، گرفتن پرستار و برنامه های کمپ های تابستانی قبل و بعد از رسیدن فرزند به سن مدرسه. 

 

یکی دیگر از مواردی که معمولا از آن غفلت می شود هزینه کلاس های ورزشی برای کودکان Children’s Fitness Amount Tax Credit است که به شما اجازه می دهد سالانه تا ۵۰۰ دلار برای هر فرزند در کلاس های ورزشی معتبر هزینه صرف کنید.

 

برای مشاهده اصل مقاله اینجا را ببینید.
 

تذکر: تکمیل فرم های مالیاتی از موارد حساس و تخصصی است لذا توصیه می کنیم حتما از طریق افراد خبره انجام شود اما هر چه دامنه اطلاعات شما در این زمینه افزایش یابد، از فرصت های بیشتری بهره خواهید برد 
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar