قسمت چهاردهم – سیستم حمل و نقل عمومی در شهر مونترال (بخش اول)
04 نوامبر 2016 - 23:31
بازدید 452
10

شهر مونترال دارای یکی از بهترین و مجهزترین سرویس های حمل و نقل عمومی در بین شهرهای امریکای شمالی است. در این شهر انواع متنوعی از وسایط نقلیه عمومی مورد استفاده قرارمی گیرند: از قبیل اتوبوس، مترو، قطار، تاکسی، دوچرخه و وسایط نقلیه آبی مانند فری ferry و کشتی های تفریحی یا مسافری کوچک و […]

ارسال توسط :
پ
پ

شهر مونترال دارای یکی از بهترین و مجهزترین سرویس های حمل و نقل عمومی در بین شهرهای امریکای شمالی است. در این شهر انواع متنوعی از وسایط نقلیه عمومی مورد استفاده قرارمی گیرند: از قبیل اتوبوس، مترو، قطار، تاکسی، دوچرخه و وسایط نقلیه آبی مانند فری ferry و کشتی های تفریحی یا مسافری کوچک و بزرگ که هریک از این موارد در زیر توضیح داده می شود.

  • حمل و نقل هوایی

در شهر مونترال دو فرودگاه بین المللی بزرگ وجود دارد که یکی از آنها برای جابه جایی مسافر و دیگری یعنی فرودگاه میرابل برای جابه جایی بار است.

فرودگاه دوروال Dorval یا Pierre Elliott Trudeau International   محلی است که نقطه آغاز اقامت تازه واردین به شهر مونترال محسوب می­شود.

درباره این فرودگاه و مراحل ورود مهاجران در مقاله جداگانه ای به تفصیل خواهیم نوشت اما در این مقاله بیشتر سعی داریم درباره جابه جایی در شهر صحبت کنیم.

 

  • حمل و نقل ریلی (مترو و قطار)

قطار زیرزمینی یا مترو یکی از وسایل عمومی بسیار مناسب برای جابه جایی درشهر مونترال است. بخصوص در فصل های سرد سال، جا به جایی با مترو آسان ترین، سریع ترین و کم هزینه ترین راه های تردد درون شهری محسوب می شود.

قطار زیرزمینی شهر مونترال متشکل از ۴ خط  سبز، زرد، آبی و نارنجی و مجموع ۶۸ ایستگاه حدود ۷۰ کیلومتر است.

ساخت مترو مونترال از اکتبر سال ۱۹۶۶ آغاز شده و هنوز در حال توسعه و گسترش در سطح شهر است. طبیعی است مانند هر شهر دیگری، مترو بسیاری از قسمت های شهر بخصوص بخش های حاشیه ای و خارج از جزیره مونترال را به جز در یک مورد پوشش نمی دهد. درعوض، در بعضی از این قسمت ها مانند منطقه غرب یا وست آیلند، قطار روی زمین توسعه یافته است که در ادامه درباره آن توضیح خواهیم داد.

در نزدیکی بسیاری از ایستگاه های مترو پارکینگ های بزرگی وجود دارد که افراد می توانند در طول روز به رایگان از آن استفاده کنند. همچنین بسیاری از خطوط اتوبوس به ایستگاه های مترو ختم می شوند.

یکی از مشخصه های منحصر به فرد متروی شهر مونترال این است که هریک از ایستگاه های مترو معماری خاص خود را دارد و آثار هنری را در هر ایستگاه می­توان دید. در واقع در زمان ساخت ایستگاه های مترو مسابقه ای بین معماران صاحب نام شهر برگزار شد تا در یک زمان واحد اغلب ایستگاه ها بخصوص ایستگاه های دو خط سبز و نارنجی را طراحی کنند. این مشخصه به مهاجران و تازه واردین کمک می کند که تا زودتر به مسیرها و جهت های تردد مترو آشنا شوند.

 دو خط سبز و نارنجی مهمترین خطوط مترو در شهر مونترال هستند که مرکز شهر را کاملا تحت پوشش قرار می دهند.

  • خط سبز شرق و غرب مرکز شهر را به هم متصل می­کند درحالی که خط نارنجی در پایانه غربی خود به سمت شمال و تا مرز جزیره لاوال در شمال شهر مونترال می­رود (قرار است این خط با تونلی که از زیر آب عبور می کند به جزیره لاوال امتداد یابد).
  •  خط زرد کوتاه ترین خط مترو است که مرکز شهر را به یکی از جزایر جنوبی شهر مونترال یا south shore وصل می کند و تنها خط مترو است که از طریق تونل از زیر رود سنت-لوران رد می شود و به سمت دیگر جزیره می رود.

مترو مونترال بعد از نیویورک و مکزیکوسیتی پرترددترین و سریع ترین خطوط مترو را داراست که به طور متوسط روزانه حدود یک میلیون نفر را جا به جا می کند.

مترو در شهر مونترال کارآمدترین نوع حمل و نقل عمومی به شمار می رود اما چنان که گفتیم از آنجایی که همه شهر را تحت پوشش قرار نمی دهد سفرهای درون شهری غلبا با ترکیبی از چند وسیله نقلیه عمومی انجام می شود.

دسترسی به مترو بسیار ساده است. کافی است در خیابان هرجا که علامت آبی مترو که یک دایره و یک فلش به سمت پایین است را می بینید وارد ایستگاه شده و مقصد مورد نظر را جستجو کنید. مانند هر شهر دیگری نکته مهم در سوار شدن به مترو تشخیص جهت آن است. جهت مترو در شهر مونترال با آخرین ایستگاه مشخص می شود. به دلیل این که جهت خطوط کاملا شرق به غرب یا شمال به جنوب نیست و به همین دلیل برای این که مسافران مترو بتوانند جهت حرکت مترو را دریابند باید به مقصد نهایی خط یا نام آخرین ایستگاه توجه کنند.

ساعات کار مترو از ۵ تا ۱ بامداد است و تناوب آن بسته به ساعت و روزهای هفته بین ۵ تا ۱۱ دقیقه است.  برای استفاده بهتر از مترو می توان از وب سایت رسمی موسسه حمل و نقل مونترال یا STM.info یا از شماره تلفن ۵۱۴۲۸۷۸۷۲۶ یا ۱۸۸۸۷۰۲۸۷۲۶ کمک گرفت.

قسمتهای دیگر راهنمای زندگی در مونترال برای مهاجران  در لیست زیر موجود می باشد.

 

ادامه دارد…

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ  29 شهریور 90  در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar