قسمت ششم – آشنایی با خانه‌های Split-level
11 اکتبر 2016 - 21:47
بازدید 435
6

در ادامه بحث مربوط به انواع خانه های مستقل در شهر مونترال آخرین شکل خانه های از این دست یعنی خانه های اسپلیت – لول را به شما معرفی می کنیم. اسپلیت – لول به خانه هایی گفته میشود که طبقه هم کف از طبقه های بالا و پایین یک نیم طبقه فاصله دارد و […]

ارسال توسط :
پ
پ

در ادامه بحث مربوط به انواع خانه های مستقل در شهر مونترال آخرین شکل خانه های از این دست یعنی خانه های اسپلیت – لول را به شما معرفی می کنیم.

اسپلیت – لول به خانه هایی گفته میشود که طبقه هم کف از طبقه های بالا و پایین یک نیم طبقه فاصله دارد و معمولا زمین در این نوع خانه ها به دو قسمت مساوی تقسیم شده که هر قسمت با قسمت مجاور طبقه بالاتر یا پایین تر از خود از طریق یک نیم ست پله جدا می شود. تعداد این نیم طبقه ها بین ۴ تا ۶ نیم طبقه متغیر است. (لطفا به عکس توجه کنید.)

این نوع خانه ها در مناطق غربی شهر مونترال بیشتر دیده می شوند و نسبت به انواع دیگر خانه معمولا سن کمتری دارند و جدیدتر هستند. در شهرهای دیگر کانادا به این نوع خانه ها Raised Ranch نیز گفته می شود. (در شهر مونترال این نام به خانه های اسپلیت گفته می شود که نیمی از خانه تنها یک طبقه است و نیم دیگر در دو یا سه طبقه ساخته شده است.)

این نوع خانه ها ممکن است Back split باشند یعنی قسمت های خانه نسبت به ورودی جلو و عقب قرار گرفته اند یا Side Split باشند که یعنی قسمت های خانه نسبت به ورودی در مجاورت هم قرارگرفته اند. این نوع نقشه ها معمولا برای خانه هایی که زمین کوچکتری دارند بسیار مناسب است و باعث می شود تا از مساحتی که به عنوان زیربنا در اختیار خانه قرار می گیرد بهتر استفاده شود.

در این خانه ها معمولا مهمانخانه، آشپزخانه و اتاق نهارخوری در نیم طبقه اول قرار می گیرد. اتاق های خواب و دستشویی و حمام اصلی در نیم طبقه بالا، اتاق نشیمن و دستشویی کوچکتر یا رختشوی خانه در نیم طبقه پایین تر و بیسمنت یا زیرزمین در دو نیم طبقه پایین تر قرار می گیرد. در بعضی از انواع اسپلیت-لول در طبقه همکف یک اتاق اضافه وجود دارد که می تواند به عنوان یک اتاق خواب یا اتاق کار یا حتی اتاق مهمان مورد استفاده قرارگیرد.

این نوع خانه ها به دلیل دیدی که طبقات نسبت به هم دارند از نظر زیبایی بسیار مورد توجه هستند در عین حال فضاهای طبقات دیگر مانند اتاق های خواب ضمن این که بیشتر از کاتج در دسترس است و با طی کردن نیمی از تعداد پله ها نسبت به کاتج قابل دسترسی است از نظر حفظ حریم خصوصی همان مزیت کاتج را دارد و از این نظر  در واقع حد فاصل کاتج و بانگالو محسوب می شود. این نکته برای خانواده هایی که چند فرزند و بخصوص فرزندان بزرگسال دارند مزیت مهمی به شمار می آید. مزیت دیگری که در این خانه ها به چشم می خورد این است که معمولا گاراژ در فضای زیر خانه قرار گرفته است و در صورت نیاز می توان این فضا را به عنوان یک اتاق به خانه اضافه کرد. این کار بخصوص در خانه هایی که گاراژ بزرگ و دارای دو در ورودی دارند امری رایج به نظر می رسد. اما نکته منفی در مورد خانه های اسپلیت-لول این است که فضاهای خانه تکه تکه شده و مخصوصا برای سلیقه ایرانی که فضاهای بزرگ و یک دست را می پسندد این مسئله یک نکته منفی به شمار می رود (مگر این که خانه به حدی بزرگ باشد که هر یک از بخش های خانه، وسعت کافی داشته باشد.)

در عین حال شواهد نشان می دهد هزینه گرم و سرد کردن این نوع خانه ها از هر دو نوع بانگالو و کاتج بیشتر است؛ همچنین دستیابی به یک دمای یکنواخت در قسمت های مختلف خانه آسان نیست به خاطر این که سیرکولاسیون یا چرخش هوا در قسمت های مختلف این نوع خانه ها کمتر است به همین جهت برای این که همه خانه بخصوص زیرزمین و طبقات پایین گرم شود باید انرژی بیشتری مصرف شود.

نکته مثبت در مورد خانه های اسپلیت-لول این است که تعداد پله ها برای دسترسی به فضاهای مختلف خانه از کاتج کمتر است و معمولا طبقات پایین در این نوع خانه ها از نوع walk out است یعنی اتاق نشیمن به حیاط پشتی راه دارد و حیاط قابل استفاده تر است. مخصوصا در زمین هایی که تپه مانند و دارای اختلاف سطح هستند ساخت خانه به صورت اسپلیت فضاهای خانه را بسیار قابل استفاده می سازد.

 

قسمتهای دیگر راهنمای زندگی در مونترال برای مهاجران  در لیست زیر موجود می باشد.

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 29 اردیبهشت 90 در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar