قسمت دوم : نکات تکمیلی درباره اسکان موقت
03 آگوست 2009 - 1:21
بازدید 440
7

  در مطلب قبل به تعدادی از انتخاب‌های ممکن برای اسکان موقت اشاره کردیم. در این نوبت به برخی نکات تکمیلی و مفید می‌پردازیم.   نرخ تقریبی اجاره   رقم کرایه محل بسته به نوع (هتل، مهمانسرا و…)، موقعیت جغرافیایی، امکانات، زمان اقامت و مدت اقامت متفاوت است. برای اسکان موقت این رقم به صورت […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

در مطلب قبل به تعدادی از انتخاب‌های ممکن برای اسکان موقت اشاره کردیم. در این نوبت به برخی نکات تکمیلی و مفید می‌پردازیم.
 
نرخ تقریبی اجاره
 
رقم کرایه محل بسته به نوع (هتل، مهمانسرا و…)، موقعیت جغرافیایی، امکانات، زمان اقامت و مدت اقامت متفاوت است. برای اسکان موقت این رقم به صورت شبانه اعلام می‌شود و در صورتی که فرد از همان ابتدا مدت طولانی‌تری تقاضا نماید در یک فرآیند پله‌ای (نرخ هفتگی برای بیش از یک هفته تا یک ماه، نرخ ماهانه برای بیش از یک ماه تا ۶ ماه و نرخ سالانه) کاهش می‌یابد. همچنین این احتمال وجود دارد که با حذف برخی امکانات تخفیف‌هایی داده شود و یا در قبال پاره‌ای خدمات اضافه، مبلغی دریافت نگردد.
 
بر این اساس مثلاً در تورنتو رقم کرایه یک اتاق مبله (در حد تخت و چند امکان محدود ذخیره‌سازی) در یک مجموعه با سرویس بهداشتی و آشپزخانه مشترک برای اسکان موقت معمولاً از شبی ۲۰ دلار به بالا است. در حالیکه در همان طیف از مدیریت و اسکان شما می‌توانید یک فضای دوخوابه با سرویس بهداشتی و آشپزخانه مستقل (که در هزینه‌های خورد و خوراک شما صرفه‌جویی جدی پدید خواهد آورد) با برخی امکانات جانبی (کیبل و اینترنت) را برای هر شب بین ۸۰ تا ۹۵ دلار کرایه کنید. همین مکان را اگر بیش از یک هفته بخواهید حداقل ۱۰ درصد ارزانتر می‌شود و برای یک اقامت یک ماهه به احتمال زیاد نرخ مکان ۹۵ دلاری از ۷۰ تا ۷۵ دلار بیشتر نخواهد شد. همان مجموعه در ایامی غیر از تابستان، بسیار ارزانتر از این ایام خواهد بود.
 
آیا این به معنای این است که باید یک ماه در این مکان بمانیم؟
 
قطعاً خیر چرا که معنای آن پرداخت بیش از ۲۲۰۰ دلار در ماه بابت اجاره است در حالیکه در صورت یافتن یک مکان ثابت شما می‌توانید هزینه اسکان خود را به کمتر از نیمی از این رقم کاهش دهید.
مسئله اصلی یافتن بهترین گزینه زمانی است. اگر شما در اول کار این زمان را خیلی کوتاه در نظر بگیرید به امید اینکه خیلی سریع جای مناسب را پیدا خواهید کرد و نتوانید این کار را انجام دهید و مرتباً مجبور به تمدید زمان شوید، کاهشی در نرخ کرایه شما ایجاد نخواهد شد. ضمن اینکه ممکن است این مکان در تاریخ انقضای زمان شما به فرد دیگری اجاره داده شده باشد و اصولاً امکان تمدید فراهم نباشد (این اتفاق در فصل تابستان احتمال بالایی دارد). بر عکس اگر این زمان را در ابتدا خیلی طولانی بگیرید علاوه بر اینکه انگیزه شما برای به جریان انداختن هر چه سریع‌تر امور زندگی کاهش می‌یابد، هزینه زیادی هم باید پرداخت کنید.
 
اگر مکان را برای مدت طولانی‌تر کرایه کنیم و زودتر از موعد تخلیه کنیم چه می‌شود؟
 
این به سیاست‌های مدیریت آن مکان، شرایط زمانی و انصاف طرفین بستگی دارد. برخی مدیریت‌ها سیاست یا policy روشنی برای آن دارند. این افراد نرخ کرایه شما را برای مدتی که بوده‌اید به میزان مشخصی افزایش می‌دهند و با رفتن شما موافقت می‌کنند. برخی دیگر از شما می‌خواهند که یک جریمه ثابت penalty بپردازید. برخی دیگر اصرار خواهند کرد که به تعهد خود تمام و کمال احترام بگذارید و همه آن را پرداخت نمایید یا مستاجر دیگری بیابید. بهتر است در لحظه کرایه محل، سیاست آن مکان را در قبال تخلیه زودتر محل جویا شوید. معمولاً هر چه احتمال خالی نماندن آن محل افزایش یابد شرایط حصول توافق آسانتر می‌شود لذا در تابستان و برای مکان‌هایی که درخواست‌های زیادی دارند رسیدن به توافق چندان سخت نیست.
 
اصولا به یاد داشته باشید که تمامی مکان‌های اقامتی خصوصاً هتل‌ها آمادگی خوبی برای چانه زدن بر سر قیمت دارند. این دیگر بسته به قدرت چانه‌زنی شما و فصل ورود است. یک دلیل تاکید ما برای مهاجرت در بهار به کانادا همین نکته است. در شرایطی که هنوز فصل پر مشتری آغاز نشده، هم مراکز موقت فضاهای خالی بیشتری دارند (امکان انتخاب بیشتر برای شما) و هم امکان پذیرش نرخ‌های پایین تر وجود دارد – آنها به هر حال می‌خواهند به هر شکل ممکن این فضاهای خالی را پر کنند-  پس به سرعت با طرف مذاکره کننده کنار نیایید و حداکثر بهره را در شکل معقول آن ببرید. بدین ترتیب شما می‌توانید با یک اقامت موقت معقول در انتهای بهار، در آغاز رونق گرفتن نقل و انتقالات مسکن در تابستان، محل اقامت دائم خود را بیابید.
 
دوستان کانادایی
 
اگر کسی را در کانادا داشته باشید که فرصت و علاقه داشته باشد که جایی برای شما بیابد و برنامه‌های شما هم به گونه‌ای باشد که این امکان را بدهد و زیاد هم آدم سخت‌گیری نباشید می‌توانید پروسه اقامت موقت را در همان ابتدا به اقامت دائم تبدیل کنید و مستقیماً وارد محل اصلی بشوید.
 
دوستان نزدیک شما که اکنون ساکن کانادا هستند خود پیشتر مستاجر بوده‌اند و معمولاً اگر پیشتر صاحبخانه خوب ایرانی داشته‌اند با وی ارتباط خانوادگی و رفت و آمد خواهند داشت. این افراد می‌توانند با معرفی شما مشکل یافتن محل مناسب را حل کنند. پیشنهاد می‌شود که این افراد برای شما یک بیسمنت پیدا کنند تا اگر بنا به دلایلی مجبور به ترک محل شدید با مشکلات حقوقی روبرو نشوید (بعداً به این نکات بیشتر خواهیم پرداخت).
 
به خاطر داشته باشید که همه در کانادا درگیری‌های خاص خود را دارند و کسی وظیفه ندارد که در کنار صدها جور مشکلات ریز و درشت خود به مشکلات شما هم رسیدگی کند پس اگر احساس کردید که به هر دلیلی دوستتان تمایل یا فرصت این کار را ندارد او را تحت فشار قرار ندهید. اگر خودتان یا اعضا دیگر خانواده هم از جمله کسانی هستید که باید حتماً در پروسه انتخاب محل نقش داشته باشید اصلاً چنین درخواستی را مطرح نکنید. چنانچه محدودیت‌هایی را در نظر دارید مثلاً اینکه محل مورد نظر باید به ایستگاه اتوبوس نزدیک باشد، حداقل ۲ تا اطاق داشته باشد، نورگیر باشد یا اجاره‌اش از فلان مبلغ بیشتر نباشد، به طور شفاف با دوستتان درمیان بگذارید اما هرچقدر این محدودیت‌ها کمتر باشد و وی آزادی عمل بیشتری داشته باشد بهتر است. البته بیان نگرانی‌های شما هم اهمیت دارد چون گاهی افرادی که سال‌ها از فرآیند مهاجرتشان گذشته و زندگی تثبیت شده‌ای دارند مشکلات یک تازه وارد را فراموش می‌کنند و بنا بر شرایط خود قضاوت می‌کنند. بهر حال حضور یک دوست در کانادا و کمک‌های او حتی اگر به یک نتیجه ایده‌آل هم نرسد باز اهمیت زیادی دارد. فراموش نکنید که حتی محل اسکان دائم شما هم یک مکان موقتی است و شما در بدترین شرایط حداکثر یک سال بعد می‌توانید از آنجا نقل مکان کنید. باور کنید یکسال در فرآیند مهاجرت زمان بسیار کوتاهی است اما هم اینکه شما از یک دغدغه بزرگ خلاص می‌شوید و فرصت می‌کنید تا با خیال آسوده‌تر به سایر امور خود برسید اهمیت زیادی دارد.
 
 
از چه زمانی باید آدرس این مکان را بدانیم؟
 
مسلماً شما پیش از ورود به خاک کانادا باید این محل را شناسایی کرده و ترتیبات ضروری را برای آن به عمل آورده باشید. چرا؟ چون باید به این سوال افسر مهاجرت در فرودگاه که آدرس شما کجاست پاسخ درست و روشنی بدهید. صرفنظر از مسائل امنیتی، او این سوال را بدین جهت می‌پرسد که کارت اقامت شما PR را ظرف مدت ۴ تا ۶ هفته (رسمی – گاهاً ظرف کمتر از ۳ هفته هم دریافت شده است) به همین آدرس ارسال نماید. اگر شما آدرسی نداشته باشید خود آنها مکانی را پیشنهاد می‌کنند (عمدتاً آدرس هتل‌هایی در داون تاون) که لزوماً بهترین گزینه‌ها برای شما نیستند.
 
نکته آخر اما مهمی که باید به آن اشاره کنیم مسئله عدم پذیرش آدرس مکان‌های مشهور اقامت موقت برای انجام برخی امور اداری نظیر دریافت کارت بهداشت Health Card است. اینگونه مراکز آدرس مکان‌های اسکان موقت (مثلاً مهمانسراها) را به عنوان محل اسکان شما نمی‌پذیرند مگر اینکه شما یک قرارداد طولانی‌مدت حداقل ۶ ماهه با آنها داشته باشید. البته هیچ امکانی برای شناسایی اینکه کدام محل‌ها در دیتابیس مرکز مربوطه به عنوان محل اسکان موقت وجود دارد یا نه موجود نیست. همچنین اینکه کدام مراکز چنین ایراداتی را بیان می‌کنند نیز دقیقاً مشخص نیست پس بهتر است تا زمانیکه با آدرس یک چنین مکان‌هایی به دنبال پیگیری امور اداری خود هستیم برای مواجهه با چنین ایرادی آمادگی داشته باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar