قسمت دهم – تحصیل از راه دور
21 اکتبر 2016 - 19:32
بازدید 270
6

گهگاه این پرسش مطرح می شود که «شرایط بهره گیری از خدمات تحصیلی دوره های راه دور یا آن-لاین چگونه است؟» این پرسش مخصوصا برای کسانی که در ایران تقاضای مهاجرت داده اند اهمیت دارد چون آنها می توانند تا قبل از ورود به کانادا مثلا یک دوره یک تا دو ساله را به اتمام […]

ارسال توسط :
پ
پ

گهگاه این پرسش مطرح می شود که «شرایط بهره گیری از خدمات تحصیلی دوره های راه دور یا آن-لاین چگونه است؟» این پرسش مخصوصا برای کسانی که در ایران تقاضای مهاجرت داده اند اهمیت دارد چون آنها می توانند تا قبل از ورود به کانادا مثلا یک دوره یک تا دو ساله را به اتمام برسانند و در زمان حضور در کانادا دارای یک مدرک تحصیلی کانادایی باشند. 

در اینجا به ابعاد مختلف این بحث می پردازیم. 
 
 

مورد اول: آیا تحصیل از راه دور برای ما مناسب می باشد؟
 

قبل از انجام هر کاری و ورود به بررسی و ارزیابی دوره های مختلفی که وجود دارد بهتر است یک مورد را برای خود روشن سازیم، آنکه چنین دوره هایی تا چه میزان با روحیات ما سازگار است. چرا این مورد مهم است؟ چون افراد زیادی که ساکن کانادا هم هستند و با بسیاری از محدودیت های تکنیکی هم مواجه نبوده اند پس از ثبت نام در یک دوره آن-لاین نتوانسته اند آن را با موفقیت به پایان برسانند. 
 
 

همچنین کسانی بوده اند که این دوره ها را به هر وضعی بوده به پایان رسانده اند اما وضعیت تحصیلی و سطح نمرات آنها نسبت به دوره های حضوری افت زیادی داشته است. به هر حال افراد با یکدیگر متفاوت هستند. برخی اگر وارد فضای فیزیکی کلاس نشوند و با استاد و دانشجویان دیگر مراوده و گفتگو نداشته باشند نمی توانند در حال و هوای درس قرار بگیرند و موفق شوند. 

حتی برای برخی که با اصل تحصیلات راه دور مشکل ندارند بنا به دلایلی این دوره ها توصیه نمی شود. این افراد کسانی هستند که اگر مجبور به اختصاص دادن زمان مشخص برای حضور در مکان مشخص و انجام تکالیف مشخص در زمان مشخص نباشند افت تحصیلی زیادی خواهند داشت چرا که مدیریت کردن زمان، کنترل شرایط و رعایت سررسیدهای زمانی به دلایل روحی، شغلی یا خانوادگی برایشان دشوار یا غیرممکن است. چنین افرادی بهتر است قید استفاده از این دوره ها را بزنند و به راه های دیگر بیاندیشند. 
 
 

توضیحات بعدی که در این پست ارائه می شود با این فرض است که مخاطب از هماهنگی روحی بین خود و تحصیل در دوره های آن-لاین اطمینان دارد.چگونه دریابیم که اهل چنین دوره هایی هستیم؟ 
 
 

واقعیت این است که تا یک نمونه واقعی را امتحان نکنید نمی توانید به این پرسش پاسخ دقیقی بدهید. برای این کار ثبت نام در تنها یک درس اصلی دوره که دارای متنوع ترین شرایط (از نظر سیلابس درسی، تعداد تکالیف، آزمون ها و نظایر اینها)باشد می تواند مفید باشد. توجه دقیق به نکاتی که در همین مطلب و مقاله بعدی به آنها اشاره می شود می تواند به عنوان ابزار ارزیابی به کار شما بیاید. 

مورد دوم: مهم ترین دلایل منطقی برای آغاز این دوره ها ؟

دلایل مختلفی ممکن است شما را به سمت تحصیل در این گونه دوره ها تشویق کند مثل هزینه کمتر یا سهولت و سادگی بیشتر یا انعطاف زمانی بیشتر و نظایر اینها اما توصیه می کنیم به این دلایل سراغ این دوره ها نروید چون کیفیت آموزشی آنها معمولاً پایین تر از یک دوره معتبر حضوری در یک دانشگاه یا کالج معتبر است. همچنین اکثر چنین دوره هایی دارای مزایایی چون ترکیب کار-تحصیل یا دوره های کو-آپ که در مقالات قبلی به تفصیل درباره اهمیت آنها در کاریابی سخن گفته ایم نیستند که همین موضوع هم از جذابیت های آنها می کاهد. پس اگر ادامه تحصیل یک موضوع جدی برای فرآیند کاریابی شماست یا به خاطر تغییر فیلد کاری به آن مبادرت کرده اید، دوره های حضوری را در اولویت انتخاب های خود قرار دهید. دلایلی که برای گذراندن دوره های آن-لاین منطقی هستند عبارتند از: 
 

دلیل اول: بعد مسافت؛ وقتی از دوری راه سخن می گوییم منظورمان فاصله در حد چندین کیلومتر یا مسافتی که مثلا ۲ یا ۳ ساعت از وقت روزانه شما را بگیرد نیست. افراد زیادی در کانادا هستند که گاها تا ۴ ساعت در روز برای رفت و آمد بین محل زندگی و تحصیل وقت می گذارند تا در دوره های حضوری شرکت کنند. مسلم است که آنها برنامه سفر روزانه خود را به گونه ای برنامه ریزی می کنند که بتوانند از این زمان در جهات دیگر بهره بگیرند تا وقتشان کمتر تلف شود. منظور از دوری راه، فواصل بین شهرها یا بین کشورهاست. فرض کنید شما در یکی از شهرهای اطراف تورنتو زندگی می کنید و دوره مورد نظر شما در تنها کالج آن شهر تدریس نمی شود و یا شما در خارج از کانادا زندگی می کنید. در این صورت چاره ای جز بهره گیری از این نوع خدمات ندارید. 
 
 

دلیل دوم: تحصیل به یک زبان دیگر؛ این یک دلیل خیلی بارز است. مثلا شما در مونترال زندگی می کنید و باید برای آغاز فلان کسب یک گواهی نامه از کالج داشته باشید و چون مجوزدهنده هم یک نهاد ملی-فدرال است می توان این دوره را در یک کالج انگلیسی زبان مثلا در تورنتو گذراند پس چنین می کنید. البته کالج های انگلیسی زبان در استان کبک هم وجود دارند اما ممکن است دوره فوق را ارائه ندهند یا به قوت کالج های استان های دیگر نباشند. 

دلیل سوم: تحصیل در زمان کار؛ دوره های آن-لاین از محبوب ترین دوره های برای تحصیلات تکمیلی همزمان با اشتغال هستند. شما در یک شرکت مشغول به کار هستید اما برای ارتقا شغلی بهتر است که یک مدرک دانشگاهی مقطع بالاتر، یا یک گواهی نامه کالج یا دانشگاه مبنی بر گذراندن یک دوره پیشرفته در یک بحث میان رشته ای یا عمومی (بیزینس، حسابداری، بازاریابی، منابع انسانی، مدیریت، مدیریت پروژه، مدیریت بهینه انرژی، طراحی وب…) گذرانده اید یا صرفا می خواهید وقت های آزاد خود را صرف افزایش آگاهی ها و دانستنی های شغلی-تحصیلی نمایید در این صورت دوره های آن-لاین به دلیل سهولت و انعطاف از جذابیت خاصی برخوردار هستند. 
 

دلیل چهارم: اعتبار بیشتر؛ گاهی (و تاکید می کنیم، گاهی) گذراندن یک دوره آن-لاین به دلیل نهاد برگزارکننده آن نسبت به یک دوره حضوری در نزدیکی شما اولویت دارد. مثلا نظیر دوره ای که شما می خواهید در یک کالج نه چندان سرشناس در شهری در استان البرتا بگذرانید اما در معتبرترین و مشهورترین کالج تورنتو به صورت آن-لاین ارائه می شود. در این صورت شاید با بررسی همه جوانب، تحصیل در دوره آن-لاین این موسسه مشهور بیش از دوره حضوری کالج ناشناس شهر شما اولویت داشته باشد. 
 
 

در سمینار سه روزه تخصصی در حوزه اطلاعات و آموزش که در زمستان ۲۰۱۰ در شهر تورنتو برقرار بود و مدیرانی از ۴ دانشگاه مشهور انتاریو هم در آن حضور داشتند همگی یکی از اولویت های آموزشی ۵ سال آینده را افزایش کمی و کیفی دوره های آن-لاین (به دلیل کمبودهای دوره های حضوری، کمبود اساتید باتجربه و تمایل بسیار زیاد به تحصیل در دانشگاه ها و کالج های کانادایی در داخل و خارج از کانادا) می دانستند به همین دلیل احتمال دارد کیفیت این دوره ها در آینده ارتقا قابل توجهی پیدا کند (کما اینکه در ۵ سال گذشته نیز مرتباً بهبود کمی و کیفی داشته اند) اما تا آن زمان کماکان اولویت ابتدا با تحصیل در دوره های حضوری است. 

این بحث را در مقاله بعدی ادامه خواهیم داد

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 18 اردیبهشت 89  در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar