قسمت اول : اسکان موقت تازه واردین
14 جولای 2009 - 12:07
بازدید 272
9

از مجموعه ۱۰۰ روز اول در کانادا   به قلم: مجید بسطامی   در زمان ورود به کانادا مهم‌ترین مسئله هر مهاجری بحث اسکان موقت است. یعنی یافتن مکانی که برای چند روز تا چند هفته پذیرای شما باشد تا بتوانید با انجام نیازهای ضروری و اولیه و یافتن بهترین گزینه برای اقامت طولانی‌تر، ورود […]

ارسال توسط :
پ
پ

از مجموعه ۱۰۰ روز اول در کانادا

 
به قلم: مجید بسطامی
 
در زمان ورود به کانادا مهم‌ترین مسئله هر مهاجری بحث اسکان موقت است. یعنی یافتن مکانی که برای چند روز تا چند هفته پذیرای شما باشد تا بتوانید با انجام نیازهای ضروری و اولیه و یافتن بهترین گزینه برای اقامت طولانی‌تر، ورود تثبیت شده‌ای داشته باشید. یافتن چنین مکانی همیشه ساده نیست. در اینجا به معرفی انواع مکان‌های موجود برای این کار می‌پردازیم.
 
هتل‌ها
 
احتمالاً اولین گزینه‌‌ای که به عنوان اسکان موقت به ذهن هر کس می‌رسد هتل‌ها هستند. اما این گزینه باید آخرین انتخاب باشد. هتل‌ها شاید برای توریست‌ها و به هدف یک بازدید کوتاه مکان مناسبی باشند اما باور کنید برای یک مهاجر حتی به عنوان اسکان موقت نمرات منفی زیادی می‌گیرند و بهتر است به انتهای لیست «مکان‌های ممکن» و تنها به عنوان یک انتخاب ناگزیر منتقل شوند.
مهم‌ترین ضعف هتل‌ها قیمت بسیار بالای آنها به نسبت سایر امکانات اقامتی موجود است. شما چه بسا ممکن است تا سه برابر هزینه یک مکان ارزان‌قیمت‌تر، برای اقامت در یک هتل واقعی پرداخت نمایید و این برای یک مهاجر که نیازمند صرفه‌جویی و دقت در نحوه هزینه‌کرد خود است، گران تمام می‌شود.
مسئله دیگر اقامت در هتل‌ این است که به دلیل فرم ارائه خدمات در آنها، هزینه‌های مرتبط دیگر هم عموماً بیش از اندازه گران تمام می‌شوند؛ هزینه‌هایی چون خورد وخوراک، حمل و نقل و نظایر آنها و معمولاً کسی که به آنها پا می‌گذارد خصوصاً یک مهاجر تازه‌وارد که احتمالاً هنوز اعتماد به نفس لازم را کسب نکرده و برای تهیه اقلام ضروری به سمت نزدیک‌ترین و ساده‌ترین گزینه‌ها تمایل دارد، ناخودآگاه به سمت مصرف کالاها و خدمات گرانقیمت کشیده می‌شود مثلا وعده‌های غذایی را در رستوران هتل صرف می‌کند یا برای حمل و نقل از تاکسی استفاده می‌کند و ده‌ها مورد دیگر که نتیجه آن بر باد دادن پول‌های زیاد در چند هفته اول است. نباید فراموش کرد که شما یک توریست نیستید که بگویید پس از چند روز یا هفته به ایران بازمی‌گردید و تمام این مخارج را جبران می‌کنید. شما ممکن است تا مدت‌ها مجبور باشید به خرج کردن ادامه دهید پس باید از روز اول و تا حد ممکن درست و به قاعده خرج کنید.
جنبه منفی دیگر هتل‌ها عدم مواجهه با هم‌ نوعان است. منظورم از هم نوع در اینجا مهاجرین تازه‌وارد دیگر یا اصولاً افراد مهاجر است. یکی از سریع‌ترین و بهترین روش‌های آشنایی با شرایط و نیازهای اولیه و کسب اطلاعات در مورد آخرین موضوعات مرتبط، زندگی در هفته‌های اول در میان یا نزدیک سایر مهاجرین و انتقال تجربه و اطلاعات با آنهاست (البته این کار آفاتی هم دارد که بعداً به آن اشاره می‌شود). شما با زندگی در هتل، به دلیل طیف مشتریان و میزان برخورد و مراوده آنها با هم عملاً از چنین فرصتی محروم خواهید ماند.
اگر ناچار به استفاده از هتل شدید سعی کنید که از هتل‌های با درجه کیفی پایین‌تر اما در مکان‌های بهتر (منظور دارای دسترسی مناسب مثلاً به سیستم حمل و نقل درون شهری) استفاده کنید. اصولاً خیلی از چیزی‌هایی که ستاره‌های یک هتل را افزایش می‌دهند (میزان لوکس بودن، سرویس‌های پذیرایی، کیفیت رستوران و…) برای شما از اهمیت زیادی برخوردار نیست چرا که شما از هتل تنها به جنبه خوابگاه بودن آن توجه دارید. اگر غیر از این است در برداشت خود تجدید نظر کنید.
در میان انواع هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها برای تازه واردان خصوصاً اگر به صورت خانوادگی مهاجرت کرده باشند بهتر است. این گونه هتل‌ها معمولاً ریخت و پاش‌های زاید ندارند و لذا نرخ کرایه آنها ارزان‌تر است؛ سرویس رستوران آنها نیز ارزانتر است و چه بسا فضایی به صورت آشپزخانه مشترک برای گرم کردن غذا داشته باشند. همچنین چنانچه با آنها از همان ابتدا برای مدت طولانی‌تر قرار و مدار بگذارید (مثلاً برای حداقل یک ماه) کاهش قابل توجهی در نرخ‌هایشان می‌دهند.
در میان هتل‌ها، گروهی هستند که از مجموعه هتل‌های مشهور زنجیره‌ای نیستند. اینها دارای مالکی شخصی هستند که خودش یا یکی از اعضا خانواده‌اش مدیریت مجموعه را هم بر عهده دارد. چنین هتل‌هایی معمولاً قیمت‌های بسیار خوبی پیشنهاد می‌دهند و بسته به روحیات و خلق و خوی مدیریت، چه بسا امکانات دیگری هم برای شما فراهم کنند. به هر حال، این موارد یک رویه ثابت و رسمی ندارند و نمی‌توان آنها را به همه نمونه‌ها تعمیم داد.
امروزه کمتر هتلی را می‌توان یافت که وب سایت نداشته باشد و این به شما کمک می‌کند تا از طریق این وب سایت جزییات اطلاعات نظیر موقعیت مکانی و میزان دسترسی آن به سایر امکانات شهری، قیمت انواع اطاق و امکانات موجود را بررسی کنید و با مقایسه آنها بهتر تصمیم بگیرید و به راحتی با ارسال ایمیل، سوالات احتمالی خود را بپرسید.
اگر امکان رزرو اینترنتی وجود داشته باشد، توصیه می‌کنم که از این امکان استفاده نکنید چون رزرو اینترنتی عموماً به معنای پذیرش همه شرایط و از جمله قیمت اعلام شده تعبیر می‌شود در حالیکه در زمان رزرو تلفنی شما این امکان را دارید که با مسئول مربوطه اندکی چانه بزنید و قیمت‌های بهتری طلب کنید. گاهی ممکن است قیمت خیلی جای کاهش نداشته باشد اما فرد آن سوی خط بپذیرد که پکیج تشویقی به شما ارائه دهد که شامل چند نوبت وعده غذایی (عموماً صبحانه) رایگان است. واضح است که در زمان‌های کسادی کسب و کار هتل‌ها یا در صورتیکه شما اطاق را برای مدت طولانی‌تری بخواهید قدرت چانه‌زنی شما افزایش می‌یابد. اگر به توصیه ما مبنی بر ورود به کانادا در فصل بهار عمل کنید، از این نظر هم به نفع شما خواهد بود.
 
خواب و صبحانه Bed & Breakfast
 
در این سرویس، شما فضای مناسبی برای استراحت دارید و یک مکان عمومی به صورت رستوران هم موجود است که در آنجا صبحانه رایگان ارائه می‌شود. این صبحانه ممکن است به صورت سلف سرویس (بوفه) و متنوع باشد یا ترکیبی نسبتاً متنوع اما ثابت که در روزهای مختلف برخی از اجزا آن تغییر می‌کند. اقامت‌های خواب و صبحانه بیشتر مختص به شهرهای کوچکتر است اما چه بسا شما بتوانید یکی از آنها را در محلی که می‌خواهید اسکان پیدا کنید از طریق اینترنت بیابید. معمولاً در اکثر زمان‌های سال جای خالی دارند و چون به شیوه خانوادگی اداره می‌شوند فضای گرمی بر آنها حاکم است. نرخ این مکان‌ها به دلیل آماده سازی صبحانه خیلی پایین نیست اما به شدت از هتل‌های اسم و رسم‌دار ارزانتر هستند و در صورت اقامت طولانی‌تر، کرایه کاهش می‌یابد. البته ممکن است شما با مواردی روبرو شوید که قیمت یک چنین اقامتگاهی از یک هتل ارزان‌قیمت گرانتر باشد. این حالت معمولاً در مورد اقامتگاه‌های خیلی مشهور اتفاق می‌افتد که بعضی از مشتریان آنها ده‌ها سال است به دلیل احساس رضایت از نحوه و کیفیت خدمات، زمان‌های خاصی از سال را به آنجا می‌آیند. حتی این احتمال وجود دارد که در زمان رزرو محل به شما اطلاع دهند که در تعطیلات آخر هفته باید اطاق خود را تحویل و به مکان دیگری منتقل شوید چرا که یک مشتری قدیمی آن اطاق را از ۱۵ سال، هر سال برای چنین ایامی از سال رزرو کرده است!
 
متل‌ها
 
متل‌ها در واقع مکان‌هایی برای خواب هستند. شما یک اطاق خواب و یک سرویس بهداشتی در اختیار دارید. فقط همین. عموماً در نقاط حاشیه‌ای شهرها هستند اما به دلیل گسترش شهرها برخی از آنها امروزه داخل شهر قرار گرفته‌اند. این مکان‌ها واقعاً تنها به درد اقامت موقت می‌خورند و اگر بچه همراهتان هست آنها را توصیه نمی‌کنیم. البته در آینده که مستقر شدید، اگر اهل سفرهای طولانی‌تر زمینی در کانادا و آمریکا باشید این مکان‌ها را یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین مکان‌ها برای اقامت‌های شبانه بین راهی خواهید یافت.
 
مهمان‌سراها
آنها را بیشتر با عنوان Inn مشخص می‌کنند اما برخی از مکان‌های خیلی ارزان‌قیمت‌تری که عنوان هتل دارند در واقع مهمان‌سرا هستند. برعکس برخی از برندهای اسکان خیلی مشهور که در واقع هتل هستند، چنین عنوانی را یدک می‌کشند. همه اینها یعنی اینکه تنها نباید گول عنوان یک محل را خورد. این مکان‌ها تنوع بسیاری دارند و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اقامت تازه‌واردان محسوب می‌شوند. برخی از آنها از نظر امکاناتی چون سرویس پذیرایی و بهداشتی شباهت زیادی به هتل دارند و برخی دیگر دارای اتاق‌هایی هستند که دارای یک مکان آشپزی مشترک می‌باشد. ممکن است سرویس‌های بهداشتی برخی اطاق‌های ارزانتر مشترک باشد و برای برخی دیگر مجزا. این سبب می‌شود که تنوع خدمات و قیمت در آنها زیاد باشد و هر فرد یا خانواده قدرت انتخاب داشته باشد. البته همین نکته ضروری می‌سازد تا قبل از هر اقدامی، از جزییات خدمات به طور دقیق اطلاع کسب کنید تا بعداً دچار زحمت و دردسر نشوید.
 
مهمان‌سراهای ایرانی
 
هم‌اکنون در اکثر شهرهایی که ایرانیان زیادی زندگی می‌کنند، شرکت‌های ایرانی به ارائه خدمات اسکان مشغولند که عمدتاً انتقال از فرودگاه به محل اسکان را هم در بر می‌گیرد. برخی از آنها علاوه بر مکان‌های ثابت اسکان، این امکان را هم برای شما فراهم می‌آورند که مکان‌های گرانقیمت‌تری چون آپارتمان‌های مجهز را برای مدت محدود اجاره کنید. همه آنها هم اکنون دارای وب سایت هستند و برخی از آنها در تهران هم دفتر دارند و شما می‌توانید قبل از حرکت، از وضعیت اسکان خود مطمئن شوید.
 
علاوه بر این، کنپارس هم پکیج خدماتی متنوعی دارد که اسکان موقت و کمک به یافتن مکانی مناسب برای اسکان دائم بخشی از آن است. برای آگاهی از جزییات این خدمات می‌توانید با دفتر کنپارس تماس بگیرید.
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar