فاحش‌ترین اشتباهات در تهیه رزومه
30 سپتامبر 2016 - 21:03
بازدید 424
9

چگونه در زمان طراحی رزومه یک شاهکار خلق کنیم معمولا پنج یا شش اشتباه رایج  هست که افراد به هنگام تهیه رزومه مرتکب آنها می‌شوند و بیشتر آن رزومه ها هم ناشی از یک اشتباه بزرگ‌ اصلی هستند. و به این ترتیب است که از خلق شاهکاری که می‌تواند آنها را به کسب یک شغل […]

ارسال توسط :
پ
پ

چگونه در زمان طراحی رزومه یک شاهکار خلق کنیم

معمولا پنج یا شش اشتباه رایج  هست که افراد به هنگام تهیه رزومه مرتکب آنها می‌شوند و بیشتر آن رزومه ها هم ناشی از یک اشتباه بزرگ‌ اصلی هستند. و به این ترتیب است که از خلق شاهکاری که می‌تواند آنها را به کسب یک شغل رهنمون شود باز می‌مانند.  

زمانی بود که نوشتن رزومه خیلی پیچیده نبود و حتی یک دوست که در کار نوشتن متبحرتر از ما بود می‌توانست آن را برایمان انجام دهد. کافی بود مقدمه زیبا و هنرمندانه‌ای بنویسید و عبارات مربوط به سابقه شغلی خود را هم تا حد امکان خلاصه کنید.

بعد از تمام‌ شدن این شاهکارهم دیگرمی‌توانستید برای هر کاری که نظرتان را جلب می‌کرد درخواست بدهید و تحسین هر کارفرمایی را هم جلب کنید. گرچه باور نمی‌کنم که این موضوع برای رزومه نویسی حقیقت داشته باشد اما به هرحال حالا دیگر به هیچ عنوان چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

 بزرگ‌ترین اشتباه در رزومه نویسی؟

این است ‌که یک رزومه را بارها و بارها استفاده کنید. کارفرماها در کسری از ثانیه یک رزومه ژنریک یا عمومی را تشخیص می‌دهند و دوستش ندارند. مسئول استخدام دوست دارد مدرکی را ببیند که در آن مهارت‌ها و تجربیات شما به‌خوبی معرفی شده و به‌ویژه به درد شغل مورد نظر بخورند و در آن به خوبی نشان داده شده باشد که شما به چه کار آنها می‌آیید.

پنج اشتباه دیگر در نوشتن رزومه (که بیشتر آنها هم ناشی از همان اشتباه بزرگ‌ هستند):

  • عدم هماهنگی عنوان شغلی شما با کار مورد نظر

عنوان شغلی رزومه شما باید با عنوان شغلی که برای آن تقاضا می‌دهید منطبق باشد. اگر این هماهنگی وجود ندارد مثل این است که شما برای شغل دیگری تقاضا داده باشید یا بخواهید مسئول استخدام را مجبور کنید که بگردد و دلیل تطابق عنوان شغلی شما در رزومه و کاری که برای آن تقاضا داده‌اید را پیدا کند. موضوع روشن است. اگر برای سمت مدیر دفتری تقاضا داده‌اید باید رزومه‌ای بفرستید که در آن عنوان شغلی‌اتان مدیریت دفتری بوده. 

  • توصیف مسئولیت‌های شغلی به جای دستاوردها

مسئولان و مدیران استخدام خود می‌دانند که مسئولیت‌های افراد در شغلشان چیست. کمتر چیزی هست که در مورد کارهایی که یک ویراستار یا یک مسئول خدمات مشتریان انجام می‌دهد مشخص نباشد. پس چه چیزی شما را از بقیه متمایز می‌کند؟ آنچه اهمیت دارد کارهایی است که شما به تنهایی در آن سمت انجام داده‌اید و دستاوردهایی است که کسب نموده‌اید. همین‌هاست که در تصمیم‌گیری کارفرمای احتمالی شما تاثیرگذار است. بهتر است در توضیح این موارد از عدد و رقم استفاده کنید.

  • وصل نکردن سوابق کاری و موفقیت‌هایتان با نیازهای شغل جدید

گفتن از همه سوابق کاری، ‌کارهای داوطلبانه و خدمت‌های اجتماعی که انجام داده‌اید خوب است در صورتی که بتوانید به‌درستی نشان دهید که چطور این سوابق و تجربیات کاری شما می‌توانند برای کارفرمای فعلی مفید باشند. باید آن دسته از مهارت‌های قابل انتقالتان را که به کار نیازهای فعلی یک شرکت می‌آیند، به خوبی در معرض دید بگذارید. (گر با دقت شرح وظایف شغلی را که می‌خواهید برایش تقاضا بدهید بخوانید، متوجه می‌شوید که این مهارت‌های قابل انتقال کدام‌ها هستند.) تجربیاتتان را بفروشید. 

  • فهرست کردن تعداد زیادی شغل

همان‌قدر که معتقدم هر کار داوطلبانه و یا خدمت اجتماعی که انجام داده‌اید می‌تواند با شغلی که برای آن تقاضا می‌دهید مرتبط باشد، به همان اندازه هم معتقدم که امکان دارد در رزومه‌اتان بیش از حد لازم به مشاغل مختلف اشاره کرده باشید. به اعتقاد من اگر حرفی شنیدنی برای گفتن داشته باشید، مهم نیست که رزومه‌اتان یک صفحه باشد یا دو صفحه. اما به  هر حال هرچه در رزومه شما هست باید اقناع‌کننده باشد. توضیح در مورد مشاغل غیرمرتبطی که یکی دو دهه پیش‌تر داشته‌اید فقط فضای باارزش رزومه شما را اشغال می‌کند و از اهمیت مشاغل خوب دیگرتان در چشم خواننده می‌کاهد. رزومه‌اتان را به‌روز نگه‌دارید و موارد غیر ضروری را حذف کنید.

اگر دستاوردهای باارزشی از مشاغل قبلی خود دارید که فکر می‌کنید باید در رزومه بیایند، بد نیست که تحت عنوان سوابق کاری جدیدتر خود زیربخشی با عنوان «دیگر تجربیات مرتبط» به طور خلاصه مورد اشاره قرار بگیرند.

  • بازخوانی و غلط‌ گیری نکردن

لازم است که در این مورد هم توضیح بدهم؟ یک کارفرما برای کسب نتیجه لازم در کار از شما انتظار سختکوشی و توجه به ظرائف و جزئیات را دارد.

حالا رزومه‌ای که نتوانسته خالی از غلط باشد چه پیامی را در مورد صاحب خود به کارفرما می‌دهد؟ در حالی‌که مثلا قرار است یک رزومه در اولین برخورد بهترین تاثیر را روی مخاطب اصلی خود داشته باشد. پیام چنین رزومه‌ای این است که یا شما آن قدر که باید خوب نیستید یا این‌که خیلی به این موضوع اهمیت نمی‌دهید. در هر دو صورت، نتیجه این پیغام گرفتن وقت مصاحبه برای صاحب رزومه نخواهد بود. رزومه خود را غلط گیری کنید. کمی فرصت به خودتان بدهید و بعد از مدتی دوباره رزومه‌اتان را بازخوانی کنید. بعد هم از یک نفر دوم بخواهید که این کار را برایتان انجام دهد.

یک رزومه شاهکار واقعی رزومه‌ای است که وقتی کارفرمایی آن را می‌خواند احساس می‌کند این رزومه فقط و فقط برای او نوشته شده است. علتش هم این است که در واقع همین‌جور بوده.

  توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 2 بهمن 91 در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar