ضرورت داشتن پزشک خانواده در کانادا
01 سپتامبر 2009 - 1:04
بازدید 433
7

   اغلب کانادایی‌ها عادت دارند که با انتخاب یک پزشک عمومی به عنوان پزشک خانواده، تمامی اعضا خانواده را برای درمان به نزد وی ببرند. در این پست توضیحات بیشتری در این باره خواهیم داد.  هر چند شما تا قبل از فعال شدن کارت خدمات درمانی Health Card نمی‌توانید از خدمات رایگان پزشکی بهره مند […]

ارسال توسط :
پ
پ

  

اغلب کانادایی‌ها عادت دارند که با انتخاب یک پزشک عمومی به عنوان پزشک خانواده، تمامی اعضا خانواده را برای درمان به نزد وی ببرند. در این پست توضیحات بیشتری در این باره خواهیم داد. 

هر چند شما تا قبل از فعال شدن کارت خدمات درمانی Health Card نمی‌توانید از خدمات رایگان پزشکی بهره مند شوید اما یافتن یک پزشک خانوادگی مناسب همیشه کار ساده‌ای نیست پس می‌توانید جستجو برای یافتن وی را از قبل از دریافت کارت آغاز کنید. 

چرا پزشکان خانوادگی مهم هستند؟

به جز عده اندکی که در صورت بروز بیماری به سراغ کیلینک‌ها Walk-in Clinic یا ارژانس بیمارستان‌ها می‌روند اغلب مردم داشتن یک پزشک خانوادگی را امر مهمی در سلامت خود می‌دانند چرا که وی تاریخچه‌ای مطمئن از شرایط بهداشتی و سلامتی آنها فراهم می‌آورد تا در مواقع ضروری و اضطراری بتوان با مراجعه به آن، تشخیص درست‌تری داد. این پزشکان خانوادگی گاه تاریخچه اعضاء خانواده والدین بیماران را هم دارند و لذا با مشاهده نشانه‌های مشابه در منتسبین می‌توانند سریعاً یک بیماری مشابه را تشخیص دهند. به همین دلیل بهتر است تمام اعضاء خانواده مستمراً نزد یک نفر بروند. 

حتی اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید باز بهتر است که یک پزشک فارسی‌زبان به عنوان پزشک خانوادگی انتخاب کنید چرا که ۱- در بیان جزییات مشکلات خود در نمی‌مانید، ۲- با یک پزشک هم زبان به طور عاطفی رابطه بهتری برقرار می‌کنید که خود در درمان شما موثر است و ۳- در مواقعی که بیماری شدید یا حادثه‌ای برای شما اتفاق بیافتد که معمولاً استفاده زبان مادری در بیان شرایط و احساسات بسیار ساده‌تر (و چه بسا یک مکانیزم خودکار از سوی مغز باشد) یک پزشک هم زبان با شما راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کند.

خوشبختانه امروزه در اکثر شهرهای بزرگ و حتی کوچک کانادا بر تعداد پزشکان ایرانی روز به روز افزوده می‌شود و یافتن یک پزشک ایرانی کار دشواری نیست به شرطی که وی هنوز بیمار جدید به عنوان پزشک خانوادگی وی بپذیرد. 

دلیل دیگر اهمیت پزشکان خانوادگی این است که مراجعه به پزشکان متخصص تنها از طریق آنها امکان‌پذیر است. البته در سایر موارد چون مراجعه به کلینیک‌ها یا بیمارستان‌ها هم اگر پزشکی که شما را معاینه کرده تشخیص دهد که باید نزد پزشک متخصص بروید شما را به وی معرفی می‌کند اما برخلاف ایران شما نمی‌توانید مستقیماً به این گروه از پزشکان مراجعه نمایید. انتخاب پزشک متخصص بر عهده دکتر خانواده است اما شما بعد از مراجعه به متخصص، در صورتیکه احساس کردید از رای پزشکی وی قانع نشده‌اید این حق را دارید که از پزشک خانواده خود بخواهید فرد یا افراد دیگری را هم برای انجام معاینه به شما معرفی کند. 

برای اینکه نزد یک پزشک عمومی رجیستر شوید باید قبل از آن با پرسش از منشی وی یا متصدیان پذیرش مرکز پزشکی از قبول بیمار جدید مطمئن شوید. پس از آن فرمی را باید تکمیل نمایید که اطلاعات شخصی و سوابق بیماری شما در آن پرسش شده است. معمولاً در اولین دیدار با پزشک خانواده از سوابق شما به تفصیل پرسیده می‌شود. حتماً تمام حقایق را با وی مطرح کنید و اگر برخی بیماری‌ها مثل ام‌اس یا موارد مشابه را داشته‌اید حتی اگر مدت‌های طولانی است که دچار مشکل خاصی نشده‌اید به وی اطلاع دهید. معمولاً در این حالت‌ها شما را برای یک چک دیگر به پزشک متخصص معرفی می‌کنند. همچنین اگر داروهای خاصی را در ایران مصرف می‌کرده اید حتماً آنها را به پزشک خود نشان دهید. مهم این است که وی دقیقاً در جریان جزییات گذشته درمانی شما قرار بگیرد. 

همچنین در اولین دیدار پزشک خانواده برای اینکه یک منبع دقیق از تمامی مشخصات پزشکی شما داشته باشد یک دوره چک‌آپ کامل برای شما تجویز می‌کند که شامل آزمایش خون، ادرار، مدفوع، نوار قلب و موارد مشابه است. معمولاً تمامی هماهنگی ها برای آزمایش‌های خیلی تخصصی، ام‌آرآی و عکس‌برداری و گرفتن وقت از پزشک متخصص توسط دفتر دکتر خانوادگی شما انجام می‌شود اما برای آزمایش‌های ساده خود شما می توانید به نزدیک‌ترین آزمایشگاه مراجعه نمایید. نتایج آزمایش‌ها مستقیماً برای پزشک خانوادگی شما ارسال می‌شود و در صورتیکه مشکلی وجود داشته باشد وی برای یک معاینه دقیق‌تر با شما تماس خواهد گرفت. 

برای دیدار با پزشک خانوادگی باید از قبل وقت بگیرید اما در مواقع اضطراری می‌توانید بدون وقت قبلی به مطب وی مراجعه کنید و البته برای دیدار وی بیشتر انتظار بکشید. بخاطر داشته باشید که اگر نمی‌توانید در زمان تعیین شده در محل حاضر شوید حتماً از پیش اطلاع دهید چون ممکن است به این دلیل مجبور به پرداخت جریمه شوید. 

اگر پزشک خانواده خود را تغییر دهید، می‌توانید با پرداخت مبلغی اطلاعات پزشکی خود را به محل جدید منتقل نمایید

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar