شگردهای تقلب درمهاجرت از سوی برخی موسسات
06 می 2011 - 6:50
بازدید 392
9

علی مختاری؛   به دنبال رفع پاره ای از شبهات و توضیح انگیزه ما از طرح این مباحث در اینجا؛ به موضوع شگردهای متقلبان در بازار مهاجرت می پردازیم.   تذکر این نکته در ابتدای ورود به این مطلب ضروری است که متقلبین و کلاهبرداران مهاجرت دو دسته اند:   گروه اول کسانی هستند که […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی مختاری؛

 

به دنبال رفع پاره ای از شبهات و توضیح انگیزه ما از طرح این مباحث در اینجا؛ به موضوع شگردهای متقلبان در بازار مهاجرت می پردازیم.
 
تذکر این نکته در ابتدای ورود به این مطلب ضروری است که متقلبین و کلاهبرداران مهاجرت دو دسته اند:
 
گروه اول کسانی هستند که اساسا قرارداد می بندند؛ فرد را امیدوار می سازند؛ پول کلانی هم به جیب می زنند اما هرگز پرونده را برای متقاضی فایل نمی کنند. برخی از آنان بعد از ماهها که سرو صدای متقاضی درآمد نامه جعلی محتوی فایل نامبر برای متقاضی ارسال می کنند که معمولا از روشهای غیر مرسوم اداره مهاجرت مانند فکس استفاده می شود (اداره مهاجرت فدرال و نیز کبک ترجیح می دهند با ایمیل مکاتبه کنند. بعد از ایمیل ارسال نامه مورد توجه است و فکس به صورت نادراستفاده می شود). در مقاله بعدی در خصوص اینکه چگونه می توان در خصوص فایل نامبر دریافتی اطمینان حاصل کرد سخن خواهیم گفت.
 
گروه دوم کسانی هستند که پرونده متقاضی را به اداره مهاجرت فایل می کنند اما این پرونده اساسا ربطی به متقاضی ندارد و با جعل و تقلب با اطلاع و یا بدون اطلاع متقاضی سر هم شده است. مطلب حاضر در حقیقت شگردهای مورد استفاده این گروه را بررسی می کند.
 
شگردهای مورد استفاده این متقلبین را می توان در دو دسته کلی خلاصه کرد:
 
۱- خلق متقلبانه روش جدید و ترویج آن در بازارمهاجرت
 
از آنجا که این موسسات بازار هدف خود را آن دسته متقاضیان مهاجرت به کانادا که از روشهای قانونی و مرسوم قادر به اقدام نیستند تعریف کرده اند روشهای دیگری را به این افراد پیشنهاد می کنند و به گفته مشتریان پشیمان این موسسات به گونه ای در مورد این روشها سخن پردازی می کنند که توگویی این بخشی پنهان از قانون مهاجرت است که حقوقدانان و وکلای مبرز نیز از آن غافل بوده اند و کشفی است که به نام آنان ثبت شده. متقاضی گاه بی اطلاع نیز تصور می کند که راه را یافته است و خوشحال و خندان به آنچه آقای متقلب می گوید تن می دهد.
 
یکی از روشهای مرسوم پیشنهادی آنان به قول خود آنان پارتنری است که ظاهرا بخش عمده ای از مشتریان آنان به این روش صاحب پرونده در اداره مهاجرت شده اند و امیدوارند یکی از همین روزها به کانادا مهاجرت می کنند. این روش غیرقانونی چنان در شهر اصفهان جا افتاده است که افراد به راحتی به عنوان یکی از روشهای مهاجرت از آن نام می برند و همین روزهاست که عده ای به اداره مهاجرت نامه بنویسند و از اینکه روشی به این زیبایی را در بندهای قانون مهاجرت نمی بینند شکایت کنند و دولت کانادا را به مخفی کاری در مورد یکی از روشهای آسان مهاجرت متهم کنند. حال این روش مبتکرانه چیست؟
 
روش من در آوردی پارتنری
 
در این روش آقای متقلب به متقاضی خانم و یا آقای مجرد (البته امیدوارم این روش را فقط به مجردها پیشنهاد کرده باشند) پیشنهاد می کند که اگرچه ایشان اساسا واجد شرایط برای روشهای معمول نیست اما می تواند با پرداخت رقمی ناقابل که گاه تا ۱۵ میلیون تومان است از روش نوین پارتنری استفاده کند به این معنا که ایشان به عنوان همسر متقاضی دیگری که قرار است برای او پرونده ای باز شود مطرح می شود یعنی مدارکی جعلی تهیه می کنند که مثلا خانم ب همسر آقای الف است و این دو به عنوان زن و شوهر راه سفر به کانادا را در پیش می گیرند. اینکه برای رفع و رجوع موضوع بعدها چه اندیشیده شده است و احتمالا وعده جعل دیگری برای طلاق در صورت لزوم داده شده بماند.
 
آقای الف نیز گاه از این موضوع مطلع است و گاه بی اطلاع. اگر آقای الف هم مشکل امتیاز داشته باشد و بداند که با به خانه بخت رفتن صوری و کاغذی و گرفتن یک همسر لیسانسه ۴ امتیاز می گیرد و مشکلش حل می شود که هم مطلع می شود و هم باید هزینه این لطف را نیز مرحمت کند. اما آقای الف اگر استثنایا از جمله افرادی باشد که با داشتن همه امتیازات و بدون نیاز به تقلب به آقای متقلب به عنوان یک مشاور درستکار مراجعه کرده باشد از این وصلت فرخنده کاغذی مطلع نخواهد شد و یا حداقل تا زمانی که این اطلاع از نظر آقای متقلب ضرورت نیابد بی اطلاع خواهد ماند.
 
این روش به شدت مورد علاقه موسسات متقلب است و احتمالا شما هم با افرادی برخورده اید که وقتی با تعجب می بینید بدون داشتن شرایط برای مهاجرت به کانادا اقدام کرده است و از او می پرسید چگونه؟ لبخندی شیرین تحویل شما می دهد و با لهجه شیرین تری می گوید از روش پارتنری!!! و شما می مانید و کتاب قانون و …..
 
۲- تغییر شرایط متقاضی برای تامین امتیاز با جعل اسناد و تهیه پرونده تقلبی برای وی
 
در وضعیتی که فرد متقاضی نمی خواهد و یا به دلیلی نمی تواند از روش شاخص پارتنری استفاده کند آقای متقلب باز هم او را نا امید نمی کند و با لبخندی اشاره می کند که اصلا جای نگرانی نیست چون اگر شما مایلید برای فدرال اقدام کنید برای شما دریکی از رشته های مورد نیاز فدرال و مورد نظر شما مدارک سابقه کار و نیز تحصیل مرتبط تهیه می شود و اگر مایل به اقدام از طریق کبک هستید رشته دانشگاهی شما اساسا شیمی؛ پرستاری و …. (رشته های ۱۲ امتیازی) است هرچند شما تنها دیپلم دارید چرا که در کبک این رشته مورد توجه است و شما به راحتی پذیرفته می شوید. البته هزینه دارد …. که شما بعید است با آن مشکل داشته باشید. آقای متقلب  چنانکه قبلا هم اشاره کردیم اساسا بر هر امری تواناست.
 
– تهیه مدارک جعلی تحصیلی
 
تهیه مدارک جعلی تحصیلی برای موسسات متقلب بسیار آسان است برخی از آنان با ارتباطاتی که با بعضی از کارکنان نه چندان درستکار برخی موسسات آموزشی دارند متاسفانه در این زمینه بسیار حرفه ای عمل می کنند. راستی چند نفر در اصفهان می شناسید که برای مهاجرت به کبک اقدام کرده اند و لیسانس شیمی از دانشگاه الف دارند؟ ظریفی می گفت تعداد آنها به گونه ای است که گویی همه دانش آموختگان شیمی آن دانشگاه برای مهاجرت اقدام کرده اند.
آقای متقلب در این زمینه گاه زیاده روی می کند و با وجود اینکه مدرک متعلق به خود متقاضی بخت برگشته چندان هم بد نیست و امتیازکی هم دارد برای اینکه محکم کاری کند از اضافه کردن یک مدرک جعلی خودداری نمی کند.
 البته این دوستان خوش شانس بوده اند که تاکنون (البته تاکنون) در مورد استعلام صحت این مدارک اقدامی صورت نمی گرفت.
 
– تهیه مدارک جعلی شغلی
 
تهیه مدارک جعلی شغلی برای این افراد از مدارک تحصیلی هم آسانتر است. یک شرکت صوری با مدیران صوری و اسناد ثبتی صوری و لیست بیمه صوری قادر است هر سابقه ای را برای مشتری موسسه متقلب بسازد. 
 
– تهیه مدرک زبان تقلبی
 
در این زمینه اما موسسه متقلب به مدیریت آقای متقلب بسیار محتاطتر عمل می کند و معمولا این زحمت را به گردن متقاضی می اندازد اما گاه در این زمینه نیز خلاقیت نشان می دهد و مدرک آیلتسی هم دست و پا می کند. در مقاله ای پیش از این به یک نمونه اشاره کردم که با وجود اینکه متقاضی مدرک درست زبان ارایه داده بود مدرک جعلی در پرونده وی ارسال شده بود.
 
– تهیه مدرک غیر واقعی ازدواج
 
این بخش شاهکار آقای متقلب است و باید زحمت زیادی را تحمل کند و علاوه بر تنظیم سند ازدواج صوری نام شریف همسر کاغذی متقاضی گاه بی خبر را در شناسنامه آن بخت برگشته وارد کند و در همه فرمهای مهاجرت نیز نام وی را به عنوان همسر متقاضی اصلی وارد کند.
 
– ارایه ترجمه مدارک از سوی مترجمین رسمی خیالی
 
مدارک تقلبی بالا البته ترجمه رسمی نیز می شوند و به زیبایی به مدارکی ظاهرا بی اشکال به زبان انگلیسی تبدیل می شوند اما از آنجا که آقای متقلب بنا ندارد مسیولیت بپذیرد و سرنخی در پرونده بگذارد این آقا و یا خانم مترجم نیز خیالی است و در عالم واقع وجود ندارد. اصفهانی ها می توانند لیست مترجمین رسمی مجاز اصفهان را از مرجع مربوطه بخواهند و اگر نسخه ای از یکی از ترجمه های مدارک خود را دارند تلاش کنند آن نام را در میان مترجمین مجاز بیابند و البته نخواهند یافت. آقا و یا خانم مترجم ساخته ذهن آقای متقلب است و در این دنیای خاکی زندگی نمی کند. 
 
جالب اینکه یکی از قربانیان این موسسات که اتفاقا مشکلی هم در مدارک خویش نداشت و کاملا واجد شرایط بود به ما مراجعه کرد و اظهار داشت که ترجمه مدارک خود را از آن موسسه دریافت کرده است و نمی خواهد دوباره هزینه ترجمه را بپردازد. این سوال از وی پرسیده شد که آیا مطمین است این مترجم که مدارک واقعی او را ترجمه کرده است واقعی است؟ او به دنبال پاسخ رفت و فردای آن روز خبر داد که خیر این مترجم خیالی است و چنین کسی در اصفهان وجود ندارد و من همه مدارک را به یک مترجم واقعی برای ترجمه داده ام. آقای متقلب اساسا نمی تواند از سود ترجمه هرچند تقلبی چشم بپوشد و مدارک واقعی آن فرد را نیز با جعل عنوان یک مترجم خیالی ترجمه کرده بود و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.
 
– اقدام به نام متقاضی ولی با استفاده از ایمیل تحت کنترل موسسه متقلب
 
از آنجا که آقای متقلب می داند که کارش غیرقانونی است ردی در پرونده نمی گذارد و همه اتفاقات را به نام متقاضی می کند اگر چه روح او نیز خبر ندارد و در اکثر موارد امضای او از سوی آقای متقلب جعل می شود اما می خواهد کنترل پرونده را در اختیار داشته باشد. از سوی دیگر متقاضی باید در مورد بسیاری از مدارک پرونده خود بی خبر بماند از این رو ایمیلی را به نام متقاضی ایجاد کرده و خود کنترل آنرا در دست دارد. این ایمیل در همه مدارک به اداره مهاجرت به عنوان ایمیل متقاضی اعلام می شود و اداره مهاجرت نیز با آن ایمیل با متقاضی مکاتبه می کند.
 
– استفاده از نشانی پستی غیر مرتبط با متقاضی
 
متقاضی بر اساس مقررات موظف است نشانی واقعی خود را در فرمها اظهار کند اما آقای متقلب از طرف او عمل می کند و یک نشانی پستی تحت کنترل خود در پرونده اعلام می کند. با این حساب متقاضی هیچ راهی برای مطلع شدن از مکاتبات اداره مهاجرت ندارد.
 
– مخفی کاری و ارایه اطلاعات نادرست و غیرواقعی حتی به متقاضی
 
همانگونه که در مقاله قبلی اشاره شد مخفی کاری بخش مهم کار آقای متقلب است. او را تصور بر این است که با ندادن اطلاعات پرونده به متقاضی از حاشیه امنیت بیشتری برخوردار است از این رو در برابر درخواست کپی پرونده مقاومت می کند و ترجیح می دهد متقاضی تا آنجا که ممکن است بی اطلاع بماند. گفته شده است در مواردی که مشتری آقای متقلب مصاحبه دارد با کلی اما و اگرو با گرفتن تضمین نسخه اصلی مدرک جعل شده در آخرین لحظه و گاه در فرودگاه به وی داده می شود تا در جریان مصاحبه ارایه کند. 
 
– عدم پذیرش هرگونه مسیولیت در مورد پرونده در صورت بروز مشکل
 
آقای متقلب همه کار می کند تا مسیولیت نپذیرد و در دفتر خود مدرکی نگه نمی دارد چون می داند متخلف است. آقای متقلب نگران این است که شما از محتوای پرونده خود بدانید چون ناآگاهی شما یعنی امنیت برای او. او اطمینان حاصل می کند که شما با اطلاعاتی که دارید نمی توانید دردسر بسازید. اگر چه او به دنبال پول است به هزینه تخریب اینده شما ولی دنبال دردسر نیست. 
 
آقای متقلب به هزینه شما مرتکب جرم می شود. اگر چه آقای متقلب خود تحت تعقیب دولت کانادا قرار خواهد گرفت اما مسیولیت وی نافی مسیولیت آقا و یا خانم متقاضی مشتری وی نیست. از نظر قانون شما در پرونده خود مدرک جعلی ارایه کرده اید و شما به دروغ خود را همسر آقای الف و یا خانم ب اعلام کرده اید مگر اینکه شما ثابت کنید که از این اقدامات بی اطلاع بوده اید و آقای متقلب خود به اراده خود به شما لطف کرده است.
 
 
به زودی در بخش بعدی این سلسله مطالب به چه باید کرد می پردازیم و توضیح خواهیم داد که قربانیان این موسسات چه می توانند بکنند تا از تبعات آنچه برایشان پیش آمده کمترین آسیب را ببینند. بنابراین اگر قربانی یکی از این موسسات هستید حتما بخش بعدی مقاله را بخوانید.
 
 
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar