شکاف میان درآمد دیپلمه‌ها و دارندگان مدارک تحصیلی عالی بیشتر می‌شود
24 اکتبر 2010 - 16:39
بازدید 188
7

با وجود تمام بحث‌هایی که بر سر بالا رفتن بیش از حد تعداد دانشجویان کالج‌ها یا دانشگاه‌ها در گرفته، تحقیقات جدید همچنان نشان می‌دهند که درس خواندن به زحمتش می‌ارزد.  بر اساس نتایج گزارشی که در هفته گذشته یک نهاد استانی به نام شورای Higher Education Quality استان انتاریو منتشر ساخته، طی بیست سال گذشته […]

ارسال توسط :
پ
پ

با وجود تمام بحث‌هایی که بر سر بالا رفتن بیش از حد تعداد دانشجویان کالج‌ها یا دانشگاه‌ها در گرفته، تحقیقات جدید همچنان نشان می‌دهند که درس خواندن به زحمتش می‌ارزد. 

بر اساس نتایج گزارشی که در هفته گذشته یک نهاد استانی به نام شورای Higher Education Quality استان انتاریو منتشر ساخته، طی بیست سال گذشته فاصله درآمدی میان فارغ‌التحصیلان عالی و دیپلمه‌ها تقریبا دو برابر شده است. در نتیجه محققان از دولت خواسته‌اند تا آنجا که در توان دارد جوانان را از منافع ادامه تحصیل آگاه ساخته و در این راه تشویق نماید.

منافع شخصی داشتن یک مدرک فوق دیپلم یا لیسانس مشخص است اما نکته‌ای که باید بر آن تاکید کرد منافع عمومی این موضوع است: با توجه به اصلاح ساختار و بنیان‌های اقتصادی در کانادا، بدون تردید داشتن نیروی کاری تحصیل‌کرده و خلاق از ضرورت‌های آینده خواهد بود و همین امر اهمیت تحصیلات عالی را بیش از گذشته خواهد ساخت.    

آقای تربن دروز، یکی از نویسندگان و مجریان این تحقیق و از اقتصاددانان دانشگاه Trent، در این‌باره می‌گوید: «من به عنوان یک اقتصاددان برای اندازه‌گیری تقاضای موجود برای هر چیز، میزان هزینه‌ای را که تهیه آن ایجاب می‌کند در نظر می‌گیرم. اگر منبعی برای تامین نیاز به این نوع از مهارت‌ها فراهم شده باشد، به طور طبیعی باید قیمت کسب این مهارت‌ها کاهش پیدا کند. اما در حال حاضر می‌بینیم که خلاف این امر اتفاق می‌افتد.»

پروفسور دروز با بررسی آمار ارائه شده از سوی اداره آمار کانادا از سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۶، به این نتیجه دست یافته که شکاف درآمدی میان دو گروه مذکور در این سال‌ها افزایش یافته است. این یافته‌ها نشان می‌دهند که: فارغ‌التحصیلان کالج‌ها در استان انتاریو در گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال به طور متوسط ۲۵ درصد بیشتر از دیپلمه‌ها درآمد داشته‌اند که این رقم در دو دهه گذشته ۱۲ درصد بوده است. شکاف درآمدی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و دیپلمه‌ها نیز در همین سال‌ها، از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده است. به اعتقاد پروفسور دروز با وجود این‌که این اطلاعات تنها در مورد استان انتاریو بوده است، اما می‌توان آن را به سراسر کشور تعمیم داد.

به اعتقاد او این احتمال هست که مالیات‌دهندگان بگویند چه نیازی به ساختن دانشگاه‌ها و کلاس‌های بیشتر وجود دارد در حالی‌که فقط در دو دهه اخیر میزان ثبت‌نام در میان مردان و زنان در استان انتاریو به ترتیب ۴۳ و ۹۱ درصد افزایش داشته است. اما او می‌گوید که هنوز در داده‌ها هیچ نشانی از مازاد بودن میزان فارغ‌التحصیلان نسبت به نیاز بازار کار به چشم نمی‌خورد.

فارغ‌التحصیلان کانادایی

او می گوید: «آیا از پولی که در این راه خرج می‌کنیم به درستی بازخورد می‌گیریم. پاسخ بسیار مثبت است. بدون تردید باید گفت که شرکت در فرایند ادامه تحصیل برای همه یک کار درست است. یکی از روش‌های تسهیل این امر هم این است که از پیش به فکر فراهم نمودن ضرورت‌های این راه باشیم.»

متخصصان آموزش اخیرا به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برآمده‌اند که بر اساس آنها بتوانند دانش‌آموزان دبیرستانی و جوان‌تر را تشویق کنند تا برای آینده شغلی خود  به فکر شرکت در کالج‌ها یا دانشگاه‌ها باشند. در تحقیقی که ماه گذشته انجام شده، دیده می‌شود که دانش‌آموزان خیلی زودتر از آنچه گمان می‌رود یعنی قبل از آغاز سال نهم در فکر رفتن به دانشگاه هستند.

معنای آن این است که موانع مالی که تا حد زیادی برطرف می‌شوند، همان‌قدر مهم هستند که نوع نگرش درباره موضوع ادامه تحصیل بعد از مقطع دبیرستان مهم است. در حال حاضر جریانی هر چند کم‌قدرت شروع شده تا نوجوانان و جوانان را از ارزش تحصیلات تکمیلی آگاه نماید. یکی از این برنامه‌های موفق که در دبیرستان‌های تورنتو به اجرا درآمده و Pathways to Educationنام دارد، به دانش‌آموزانی که در محله‌های پرمسئله زندگی می‌کنند، کمک می‌کند تا به کالج و دانشگاه راه یابند. تعداد زیادی از دانشگاه‌ها نیز برای دانش‌آموزان دبیرستان‌های مناطق کم‌درآمدتر تورهای آشنایی با دانشگاه برگزار می‌کنند.

اما معلمان نگران این هستند که این کارها کافی نباشد و امیدوارند «گزارش‌هایی از این دست در تلاش آنها برای تشویق دولت برای ایفای نقش بیشتر در این راه موثر واقع شود و دانش‌آموزان را نیز نسبت به مزایای رفتن به کالج یا دانشگاه متقاعد سازد.»

آقای هاروی وینگارتن، رئیس شورای Higher Education Qualityاستان انتاریو و رئیس سابق دانشگاه کلگری در این‌باره می‌گوید: «برخی از برنامه‌هایی که تا کنون دنبال کرده‌ایم به ما کمک کرده‌اند تا مشکلاتمان را بهتر بشناسیم و ما توانسته‌ایم در برخی موارد هم به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم. اکنون دیگر وقت آن رسیده که سرعت خود را بیشتر کنیم و دولت هم در این راه می‌تواند به ما کمک کند.»

او در ادامه می‌گوید: «ما به جمعیتی خلاق، کارآفرین و تحصیل‌کرده نیاز داریم. این چیزی است که کمپانی‌ها را به سوی خود جلب می‌کند. این چیزی است که اشتغال ایجاد می‌کند. این موضوع فراتر از منافع فردی است. برای این که موفق باشیم باید همه در این راه حرکت کنند.»

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar