شرایط کار در کانادا برای متقاضیان خارجی
24 می 2022 - 4:11
بازدید 567
3
محل کار باید شرایطی داشته باشد که کارمندان بتوانند به راحتی و بدون مشکل در آن کار کنند.
ارسال توسط :
پ
پ

هیچ‌کس یک محل کار را بهتر از افرادی که در آن کار می‌کنند نمی‌شناسد. محل کار باید شرایطی داشته باشد که کارمندان بتوانند به راحتی و بدون مشکل در آن کار کنند. هر چند که هیچ‌گاه شرایط کاملا ایده‌الی برای کار در یک شرکت فراهم نمی‌شود اما مهم است که هر کارمند دارای حداقل امکانات لازم برای اشتغال باشد. کانادا یکی از مهاجر پذیرترین کشورهای دنیاست و به دلیل شرایط کار در کانادا بسیاری از متقاضیان ایرانی به دنبال دریافت پیشنهاد کاری هستند. اگر قصد دریافت ویزای کاری کانادا را دارید پس لازم است با شرایط کار در این کشور بیشتر آشنا شوید. در ادامه به بررسی این موارد پرداخته و در نهایت مقایسه کوتاهی بین شرایط کار در کانادا و ایران خواهیم داشت.

استانداردها و شرایط کار در کانادا

کانادا به عنوان یک کشور پیشرفته پس از سال‌ها تحقیق و بررسی توانسته استانداردها و شرایط کار در کانادا را برای استان‌ها و منطقه‌های مختلف وضع کند. این شرایط با توجه به قوانین هر استان متفاوت بوده اما برخی از آن‌ها سراسری هستند. در این بخش قرار است توضیحات مختصری در مورد استانداردها و شرایط کار در کانادا داشته باشیم.

  • حداقل شرایط کاری در کانادا

تعهدات خاصی که یک کارفرما در قبال کارکنان خود دارد معمولا به حوزه قضایی فعالیت کسب و کار بستگی دارد. حوزه قضایی که کسب و کار در آن فعالیت می‌کند می‌تواند شامل فدرال، استانی یا منطقه‌ای و به‌طور کلی شامل قوانین مختلف کار از جمله استانداردهای استخدام، پرداخت حقوق و دستمزد کارگران، قوانین بهداشت و ایمنی و حقوق بشر باشد.

  • حقوق در کانادا

طبق قوانین در کانادا باید به کارمندان مبلغی معادل یا بیشتر از حداقل دستمزد مربوطه پرداخت شود. حداقل دستمزد در حوزه‌های قضایی کانادا حداقل ۱۵٫۵۵ دلار کانادا در ساعت است. در مواردی که به کارمندان به جای دستمزد ساعتی حقوق ماهیانه پرداخت می‌شود، کارفرما باید اطمینان حاصل کند که دستمزد کارکنان حداقل برابر با حداقل دستمزد طبق ساعات کاری است.

  • حداکثر هفته کاری در کانادا

به طور کلی، حداکثر ارقام روزانه و هفتگی معمولا ۸ ساعت در روز و بین ۴۰ تا ۴۸ ساعت در هفته است. در شرایط خاص ممکن است از حداکثر ساعت کاری تجاوز کند که در چنین مواردی اضافه‌کاری پرداخت خواهد شد. اضافه‌کاری می‌تواند در شرایطی باشد که کارمند با کارفرما توافق می‌کند که برای انجام یک پروژه به زمان بیشتری نیاز دارد و یا اضافه‌کاری اجباری باشد. مقررات خاصی نیز در برخی از حوزه‌های قضایی وجود دارد که به کارفرمایان اجازه می‌دهد هفته‌های کاری ۴ روزه فشرده یا شیفت‌های کاری ۱۲ ساعته داشته باشند.

زمانی که یک کارمند بیش از ساعت مشخصی کار می‌کند، دستمزد اضافه‌کاری او معمولا ۱٫۵ برابر ساعت کاری عادی است. توجه داشته باشید که حقوق اضافه‌کاری فقط برای کارمندان حقوق بگیر و ساعتی اعمال می‌شد. با این وجود اکثر حوزه‌های قضایی به‌ طور خاص برخی از کارمندان را از این حق محروم می‌کنند. این کارمندان بیشتر شامل کارمندان مدیریتی، نظارتی یا انواع خاصی از متخصصان است.

  • استانداردهای محل کاری در کانادا برای ارائه یک محیط کار سالم و ایمن

قوانین ایمنی و بهداشت شغلی در همه حوزه‌های قضایی وجود دارد و کارفرمایان و کارکنان را موظف می‌کند تا خطر حوادث محل کار را از طریق اعمال دقت لازم به حداقل برسانند. قانون همچنین حقوق خاصی را برای کارمندان فراهم می‌کند که برای ارتقای ایمنی محل کار طراحی شده‌اند. از جمله این حقوق می‌توان به اطلاع از خطرات و حق امتناع از کاری که به طور منطقی معتقدند خطرناک است. در نهایت نیز بسیاری از حوزه‌های قضایی کانادا، قوانینی دارند که کارفرما را ملزم می‌کند تا خطرات خشونت و آزار و اذیت در محل کار را ارزیابی کرده و برنامه‌های را برای مقابله با آن ارائه و اجرا کنند.

  • رویه‌های شکایت در کانادا

با توجه به حوزه قضایی کارفرمایان می‌توانند با تماس با وزارت‌خانه دولتی مربوطه شکایت کنند. فرایند شکایت به گونه‌ای طراحی شده است که برای کارمندانی که می‌خواهند یک موضوع بهداشتی و ایمنی را گزارش دهند، آسان و در دسترس باشد. هنگامی که شکایت به سازمان دولتی مربوطه ارائه می‌شود آن‌ها تقریبا همیشه تحقیقات را به طور کامل انجام می‌دهند.

  • محافظت در برابر انتقام‌جویی

کارمندان در برابر انتقام یا تلافی توسط کارفرمایان خود محافظت می‌شود. این بدان معناست که کارفرمایان و نمایندگان آن‌ها از اخراج، تنبیه، ارعاب یا اجبار کارمندان به دلیل اعمال حقوق خود بر اساس چنین قوانینی منع می‌شوند.

حقوق و دستمزد کار در کانادا

حداقل دستمزد سال ۲۰۲۲ در کانادا در هر استان و منطقه متفاوت است. با افزایش‌هایی که در طول سال اعمال می‌شود، برای جویندگان کار و کارمندان مهم است که بدانند مهارت‌های آن‌ها چطور ارزش‌گذاری می‌شود. دولت فدارل حداقل دستمزد را برای کارمندان خود دارد. با توجه به اینکه هر استان و منطقه‌ای حداقل دستمزد سال ۲۰۲۲ خود را از طریق قانون تعیین می‌کند پس افزایش حقوق در مورد همه شغل‌ها در همه استان‌ها و مناطق اتفاق می‌افتد.

اولین استانی که حداقل دستمزد را در کانادا اجباری کرد، مانیتوبا بود که در سال ۱۹۱۸ قانونی شد. طی دو سال ۵ استان دیگر، از جمله بریتیش کلمبیا و نوا اسکوشیا قوانینی را برای ایجاد حداقل دستمزد به تصویب رساندند. آخرین استانی که این قانون را به ثبت رساند جزیزه پرنس ادوارد در سال ۱۹۶۰ بود.

استان‌های خاصی وجود دارند که حداقل دستمزد متعددی پرداخت می‌کنند که برای صنایع و انواع مشاغل اعمال می‌شود. به این معنی که میانگین حداقل دستمزد در کانادا در سال ۲۰۲۲ هم تحت تاثیر نوع شغل و هم موقعیت مکانی است.

  • حداقل دستمزد ۲۰۲۲ در کانادا در هر ساعت بر اساس استان
  • بریتیش کلمبیا؛ ۱۵٫۵۶ دلار کانادا در ساعت
  • آلبرتا؛ ۱۵٫۰۰ دلار کانادا در ساعت
  • ساسکاچوان، ۱۱٫۸۱ دلار کانادا در ساعت
  • مانیتوبا؛ ۱۱٫۹۵ دلار کانادا در ساعت
  • انتاریو؛ ۱۵ دلار کانادا در ساعت
  • کبک؛ ۱۴٫۲۵ دلار کانادا در ساعت
  • نیوبرانزویک؛ ۱۳٫۷۵ دلار کانادا در ساعت
  • نوا اسکوشیا؛ ۱۳٫۷۵ دلار کانادا در ساعت
  • جزیره پرنس ادوارد؛ ۱۳٫۷۰ دلار کانادا در ساعت
  • نیوفاندلند و لابرادور؛ ۱۳٫۲۰ دلار کانادا در ساعت
  • یوکان؛ ۱۵٫۷۰ دلار کانادا در ساعت
  • مناطق شمال غربی؛ ۱۵٫۲۰ دلار کانادا در ساعت
  • نوناووت؛ ۱۶٫۰۰ دلار کانادا در ساعت
  • فدرال؛ ۱۵٫۵۵ دلار کانادا در ساعت

نرخ‌های مالیاتی و آستانه درآمد در کانادا

نرخ مالیات و آستانه درآمد در سال ۲۰۲۲ در جدول زیر آمده است.

درآمد مشمول مالیاتنرخ مالیات فدرال
درآمد از ۰٫۰۰ دلار کانادا تا ۵۰۱۹۷٫۰۰ دلار کانادا۱۵%
درآمد از ۵۰۱۹۷٫۰۱ دلار کانادا تا ۱۰۰۳۹۲٫۰۰ دلار کانادا۲۰٫۵%
درآمد از ۱۰۰۳۹۲٫۰۱ دلار کانادا تا ۱۵۵۶۲۵٫۰۰ دلار کانادا۲۶%
درآمد از ۱۵۵۶۲۵٫۰۱ دلار کانادا تا ۲۲۱۷۰۸٫۰۰ دلار کانادا۲۹%
درآمد بالاتر از ۲۲۱۷۰۸٫۰۱ دلار کانادا۳۳%

بیمه کار در کانادا

از اول ژانویه سال ۲۰۲۲، حداکثر درآمد قابل بیمه از ۵۶۳۰۰ دلار کانادا به ۶۰۳۰۰ دلار کانادا افزایش پیدا کرد. این بدان معناست که کارگر بیمه شده در سال ۲۰۲۲ حداکثر تا سقف ۶۰۳۰۰ دلار کانادا بیمه پرداخت می‌کند. در سال ۲۰۲۲ حق بیمه EI کارمندان ۱٫۵۸% خواهد بود. حداکثر حق بیمه سالانه کارمندان نیز ۹۵۲٫۷۴ دلار است. توجه کنید که کارفرما باید این کسورات از حقوق کارمند را به همراه حق بیمه خود بپردازد.

۴ شرایط بد در کانادا که به بهره‌وری کارمندان آسیب می‌زند

به عنوان مدیر یک کسب و کار، شما تاثیر مستقیمی بر افراد شاغل در محل کار خود دارید. بهره‌وری، رضایت و شادی آن‌ها در محل کار همگی مستقیما تحت تاثیر فضایی است که در آن کار می‌کنند. در حالی که ایجاد یک محل کار عالی، غیرممکن است، شما می‌توانید از فضایی که دارید بهترین استفاده را ببرید. یکی از موثرترین راه‌ها برای انجام این کار، کاهش یا حذف شرایط بد کاری است. مواردی که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم برخی از متداول‌ترین شرایط بد کار در کانادا هستند.

  • روشنایی ناکافی در محل کار

اگر چه ممکن است ساده به نظر برسد، اما در واقع یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های یک محل کار روشنایی آن است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. کارمندان بیش از ۸ ساعت از روز خود را در محل کار می‌گذارنند و یک اتاق تاریک چیزی نیست که باعث شود انرژی کافی برای کار داشته باشند. در یک مطالعه اخیر روی برخی از کارکنان کانادایی مشخص شد که بهبود عملکرد ۹ درصدی در اتاق‌هایی با روشنایی بالاتر به دست آمده است.

در نظرسنجی دیگری که توسط Future Workplace روی برخی از کارمندان کانادایی انجام شد، ۷۰% افراد گفتند که دسترسی به نور طبیعی بهره‌وری آن‌ها را بیشتر می‌کند.

  • کنترل دمای ناکارآمد

وقتی زمان زیادی را در محیط کار می‌گذرانید و دمای آن مناسب نیست به سرعت می‌تواند تبدیل به مشکل شود. سال‌هاست که در مورد دمای هوای مطلوب به خصوص در ماه‌هایی که شرایط آب و هوایی متغیر است مطرح بوده و در کشور مانند کانادا که زمستان‌های سردی دارد این موضوع بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. بهترین دمای محیط کار به دو دسته شرایط تابستانی و شرایط زمستانی تقسیم می‌شود که به شرح زیر هستند.

  • شرایط تابستانی: دمای بهینه ۲۴٫۵ درجه سانتی‌گراد با محدوده قابل قبول ۲۳ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد
  • شرایط زمستانی: دمای مطلوب ۲۲ درجه سانتی‌گراد با محدوده قابل قبول ۲۰ تا ۲۳٫۵ درجه سانتی‌گراد
  • فناوری‌های دست و پا گیر محل کار

به گفته یکی از نویسندگان و کارشناسان محل کار، «جاکوب مورگان»، دسترسی به فناوری موثر در محیط کار یکی از مواردی است که تجربه مثبت برای کارمندان رقم می‌زند. فناوری ناکارآمد محل کار به میزان زیادی به بهره‌وری آسیب می‌رساند. به عنوان مثال وقتی از نرم‌افزارهای قدیمی برای کار استفاده شود سرعت کار کاهش پیدا کرده و از طرفی کارمندان وقت زیادی را صرف رفع نواقص نرم‌افزار خواهند کرد.

  • عدم انعطاف و تعادل در محل کار

مطالعه‌ای از «هافینگتون پست» نشان می‌دهد که تنها ۵۶% از کانادایی‌ها از برنامه‌ کاری فعلی خود راضی هستند و جالب است بدانید که کانادا در رتبه دهم از ۲۵ کشور مورد نظرسنجی قرار دارد و پس از آن کشورهایی مانند ایالات متحده، هند و فرانسه قرار می‌گیرند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که بیش از نیمی از کارگران کانادایی مایلند هر روز ساعات کاری متغیر، روزهای طولانی‌تر و هفته‌های کوتاه‌تر یا روزهای کاری متغیر در هفته داشته باشند. تقریبا دو سوم این افراد نیز ترجیح می‌دهند بخشی از زمان کار را دورکار باشند.

مقایسه شرایط کار در ایران و کانادا

با توجه به ارزش پایینی که پول ایران در مقایسه با کانادا دارد، قاعدتا دستمزد هر ساعت کار در کانادا با ایران قابل مقایسه نیست. از طرفی با اشتغال در کانادا می‌توانید از بیمه سلامت بهره‌مند شوید و در نتیجه واجد شرایط استفاده رایگان از خدمات پزشکی و درمان در کانادا خواهید بود. این در حالی است که بیمه تامین اجتماعی در ایران تنها درصد اندکی از کل هزینه درمان و دارو را می‌پردازد و در برخی موارد حتی ممکن است یک دارو یا شیوه‌ درمانی خاص مشمول بیمه نباشد. هر کارمند در کانادا با توجه به میزان حقوقی که دریافت می‌کند مبلغ مشخصی را به عنوان مالیات پرداخت خواهد کرد که این مبالغ برای رفاه حال کارمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقایسه با کانادا در ایران مالیات دریافت شده از کارمندان کمتر در جریان رفاه حال آن‌ها قرار خواهد گرفت. البته که ما به ‌عنوان یک ایرانی مایلیم این شرایط در ایران هم فراهم باشد تا کارمندان در امنیت و آسایش خیال کار کنند. اما در حال حاضر شرایط فراهم نیست و شاید همین امر یکی از اصلی‌ترین دلایل تقاضای بالا برای دریافت ویزای کاری از کانادا باشد.

جمع‌بندی

هر کشوری با توجه به قوانینی که در طول سال‌ها وضع شده‌اند، قوانین و شرایط کار مشخصی برای کارفرمایان و کارمندان دارد. در این مقاله به بررسی شرایط کار در کانادا پرداختیم و در نهایت نیز این شرایط را با ایران مقایسه کردیم. همان‌طور که می‌دانید کانادا یکی از کشورهای مرفه و پیشرفته است که بسیاری از قوانین برای سال‌ها بررسی شده‌اند و در نهایت قوانینی شکل گرفته که طبق آن بهترین شرایط کار برای کارفرمایان و کارمندان فراهم شود. با توجه به شرایط کار در کانادا که در این مقاله به آن پرداختیم آیا شما این کشور را برای مهاجرت کاری انتخاب می‌کنید؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar