دلیل موفقیت بیشتر دانش‌آموزان مدارس خصوصی، مدارس یا والدین؟
13 آوریل 2015 - 5:41
بازدید 223
13

بنا بر گزارش اداره آمار کانادا اگر آنقدر پول دارید که فرزندتان را از خردسالی به مدرسه خصوصی بفرستید معنایش این است که او پیشاپیش از مزایای آموزشی بهتر و بیشتری برخوردار بوده است. بر اساس یافته‌های این بررسی موضوع این نیست که مدارس خصوصی بچه‌ها را بهتر آموزش می‌دهند بلکه دانش‌آموزانی که خانواده‌هایشان می‌توانند […]

ارسال توسط :
پ
پ

بنا بر گزارش اداره آمار کانادا اگر آنقدر پول دارید که فرزندتان را از خردسالی به مدرسه خصوصی بفرستید معنایش این است که او پیشاپیش از مزایای آموزشی بهتر و بیشتری برخوردار بوده است.

بر اساس یافته‌های این بررسی موضوع این نیست که مدارس خصوصی بچه‌ها را بهتر آموزش می‌دهند بلکه دانش‌آموزانی که خانواده‌هایشان می‌توانند از عهده هزینه تحصیلی بالاتر آنها بربیایند معمولا تمایل دارند که از همتایان خود در مدارس دولتی بالاتر قرار بگیرند.   

اما نکته مهم این‌جاست که موفقیت بیشتر این دانش‌آموزان به دلیل غنی‌تر بودن منابع ارائه شده از سوی مدارس خصوصی یا وضعیت بهتر آموزشی در این مدارس نیست بلکه بیشتر به دلیل داشتن والدینی است که هم تحصیل‌کرده‌تر و هم ثروتمندتر هستند.

اداره آمار کانادا 7 هزار و 142 نوجوان یا تین‌ایجر کلاس دهمی را که در مدارس دولتی یا خصوصی درس می‌خواندند تحت نظر قرار داد و سپس مسیر تحصیلی آنها را تا 23 سالگی دنبال کرد. در این بررسی نمرات این دانش‌آموزان در دروس خواندن، ریاضی و علوم از سن 15 سالگی بررسی شد و در نهایت به وضعیت تحصیلی آنها در 23 سالگی ختم شد.

به طور متوسط دانش‌آموزانی که به مدارس خصوصی می‌رفتند در آزمون‌های استاندارد نمره‌هایشان 8 تا 9 درصد بالاتر از همتایانشان در مدارس دولتی بود. در سن 23 سالگی هم اغلب افرادی که به مدرسه خصوصی رفته بودند (با 35 درصد) از نظر تحصیلی و کسب مدارج آکادمیک در موقعیت بهتر و بالاتری نسبت به دانش‌آموزان مدارس عادی (با 21 درصد) قرار داشتند.

دانش‌آموزان مدارس خصوصی از نظر ادامه تحصیل در رشته‌هایی چون پزشکی، حقوق و دندانپزشکی، با 13 درصد رتبه بالاتری را نسبت به دانش‌آموزان مدارس عادی با 5 درصد کسب کردند. 

بر اساس یافته‌های این تحقیق،‌ 50 درصد علت موفقیت دانش‌آموزانی که از خانواده‌های ثروتمندتر و تحصیل‌کرده‌تر می‌آمدند و نیز 65 درصد موفقیت این عده در کسب مدارج بالاتر دانشگاهی همین نکته بوده است و باید این واقعیت را نیز در نظر داشت که در مدارس خصوصی دانش‌آموزان با دانش‌آموزان دیگری مواجهند که شرایط مالی و تحصیلی خانواده‌های آنها هم خوب است.

در این تحقیق آمده است: «برای دانش‌آموزانی که در دبیرستان‌های خصوصی درس خوانده‌اند این احتمال که بین خصوصیات اقتصادی-اجتماعی‌اشان و موفقیت‌های تحصیلی‌اشان رابطه مثبت وجود داشته باشد بالاتر است.» 

البته در تحقیق دیگری که از سوی دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شده نتیجه کاملا مخالفی به دست آمده و آن این است که دانش‌آموزانی که در مدارس غیرخصوصی درس خوانده‌اند به هنگام تحصیل در دانشگاه در دروسی مثل ریاضیات و فیزیک عملکرد بهتری دارند زیرا محیط تحصیلی دانشگاهی بیشتر شبیه به یک مدرسه عمومی است و دانشجویان در آن از توجه شخصی کمتری از جانب استادان خود برخوردار هستند.

برای مشاهده اصل مطالب اینجا و اینجا کلیک کنید. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar