تحلیل علی مختاری درباره ثبت پرونده های نیروی متخصص در اول آوریل
09 آوریل 2018 - 23:03
بازدید 460
7

سال کاری استان کبک 31 مارس به پایان می رسد و امسال تا روز های آخر مارس، دولت کبک هیچ خبری از برنامه های مهاجرتی خود منتشر نکرده بود و همه منتطر بودند که زمان ثبت برای آن 5000 پرونده ظرفیت سال 2017 اعلام شود، تا اینکه بالاخره در روز چهارشنبه 28 مارس، دولت کبک […]

ارسال توسط :
پ
پ

سال کاری استان کبک 31 مارس به پایان می رسد و امسال تا روز های آخر مارس، دولت کبک هیچ خبری از برنامه های مهاجرتی خود منتشر نکرده بود و همه منتطر بودند که زمان ثبت برای آن 5000 پرونده ظرفیت سال 2017 اعلام شود، تا اینکه بالاخره در روز چهارشنبه 28 مارس، دولت کبک در روزنامه رسمی، پیشنهادات وزیر مهاجرت این استان را برای انجام تغییراتی در برنامه های مهاجرتی کبک از جمله برنامه سرمایه گذاری و برنامه نیروی متخصص منتشر کرد.

تغییراتی که در خصوص برنامه سرمایه گذاری اعلام شد این بود که حداقل دارایی متقاضی به جای 1.6 میلیون دلار به 2 میلیون دلار کانادا باشد و مبلغ یک میلیون و دویست هزار دلار کانادا (که قبلا 800 هزار دلار بود) سرمایه گذاری انفعالی داشته باشد.

تبعات این تغییر در برنامه سرمایه گذاری کبک این خواهد بود: افرادی که می خواهند سرمایه گذاری یک میلیون دویست هزار را انجام ندهند و مبلغی را بدهند، احتمالا بایستی مبلغ 350 هزار دلار به جای 220 هزار دلار و 250 هزار دلاری که قبلا مطرح بود، بپردازند.  

در ارتباط با برنامه نیروی متخصص در همان روزنامه رسمی توضیح داده شده بود که سیستمی شبیه سیستم اکسپرس انتری فدرال استفاده شود که همانند آن سیستم، ابراز علاقه مندی یا Expression of Interest مبنای آن است.

پس از اعلام این تغییر، سوال های زیادی مطرح شد که اکنون که قرار است این سیستم شبیه سیستم اکسپرس انتری شود، پس تکلیف آن 5000 ظرفیت سال 2017 چه می شود؟

اداره مهاجرت کبک دو روز بعد از اعلام تغییرات، در خبری در سایت خود منتشر کرد که این پیشنهادات وزیر قرار است از 15 آگوست به بعد اجرایی شوند و آن 5000 پرونده نیروی متخصص از اول آوریل تا 15 آگوست 2018 در چارچوب همان قوانین قبلی دریافت خواهد شد. اداره مهاجرت تاکید کرده بود که سهمیه 5000 تایی 2017-2018 سر جای خود باقی ست و تاریخ دقیق ثبت را در آینده اعلام خواهد کرد.

مسلماً پس از اعلام این خبر، همه منتظر بودند تا اداره مهاجرت همانند گذشته تاریخ دقیقی را برای ثبت تعیین کند. اما بسیار ناگهانی و عجیب در صبحگاه اول آوریل که همه در تعطیلات عید پاک بودند و برابر با 12 فروردین که در ایران هم تعطیلی بود، برنامه نیروی متخصص و سیستم آنلاین مون پروژه باز شد و خوشبختانه تیم کنپارس بسیار سریع عمل کرد و هر یک از نیروها در هر گوشه و کناری که بودند، خودشان را به دفتر رساندند و از همان ساعات اولیه مشغول به ثبت پرونده ها شدیم و در نهایت توانستیم پرونده همه موکلین را ثبت کنیم.

زمانی که کاملا مطمئن شدیم که همه پرونده ها را ثبت کرده ایم، سپس اعلام عمومی کردیم که همه پرونده های کنپارس در سیستم مون پروژه ثبت شدند.

اما قضیه کاملا مشکوک بود، اگرچه ما پرونده همه موکلین کنپارس را ثبت کرده بودیم اما در خبری که از ثبت پرونده ها منتشر کردیم، به این موضوع اشاره کرده بودم که این باز شدن ناگهانی بدون اعلام قبلی می تواند حاصل یک نقص فنی باشد.

در بعد از ظهر روز سه شنبه سوم آوریل پس از تعطیلات عید پاک، اداره مهاجرت اعلام کرد که باز شدن سیستم مون پروژه ناشی از نقص فنی بوده است و هیچ یک از ثبت ها در نظر گرفته نمی شوند. اعتراضات زیادی برای این باز شدن ناگهانی سیستم بدون اطلاع قبلی به اداره مهاجرت کبک شد.

به نظر من، این موضوع کاملا قابل پیش بینی بود که دلیل باز شدن سیستم نقص فنی بوده است چرا که در نیمه شب تعطیلی چند روزه عید پاک که اداره های دولتی از جمعه تا سه شنبه تعطیل هستند و اکثراً همه در سفر هستند، بسیار غیر عادی و عجیب به نظر رسید.

به هرحال، رویه کبک هیچ گاه، ناگهانی باز کردن سیستم نبوده است و همیشه از قبل تاریخی برای ثبت پرونده ها اعلام می شد و به نظر می رسد که فقط ایرانی ها مطلع شدند و موفق به ثبت پرونده هایشان شده اند و متقاضیان هند و چین و غیره اصلا مطلع نشدند که سایت باز شده است و همین موضوع اعتراضات زیادی را برانگیخت که در پی آن اداره مهاجرت ثبت ها را منتفی اعلام کرد و تاکید کرد که مثل همیشه تاریخ دقیقی برای ثبت از قبل تعیین خواهد کرد.

در این میان، عده ای در شبکه های اجتماعی و کانال های تلگرامی این مشکل اداره مهاجرت کبک را غیر قانونی دانستند و  می خواهند با امضای پتیشن و اعتراض به اداره مهاجرت، بخواهند که ثبت ها را بپذیرند.

عده ای نیز گفته اند که چرا کنپارس مدیریت این اعتراضات را عهده دار نمی شود و نسبت به اینکه چرا اداره مهاجرت ثبت ها را منتفی اعلام کرد، اعتراضی نمی کند؟ در جواب باید بگویم درست است که کنپارس به روش های غیر قانونی همیشه اعتراض کرده است اما در این مورد نمی شود اعتراضی کرد و انتظاری هم نداشته باشید که این دستور وزیر تغییری بکند و ثبت ها پذیرفته شوند.

دلیلش این است که بر اساس قانون و بر اساس اصول پذیرفته شده در سیستم حقوقی کبک و کانادا، اصل «عادلانه بودن» فرصت ها مطرح است، بدین معنی که فرصت ها باید به طور یکسان در اختیار افراد قرار بگیرند و هنگامیکه زمان دقیق ثبت از قبل اعلام نشده و بسیاری از متقاضیان مطلع نبودند، بنابراین شرایط برای همه عادلانه نبوده است. 

قضیه دیگری اینجا مطرح می شود که اداره مهاجرت کبک می توانست این 5000 پرونده ثبت شده را بپذیرد و 5000 ظرفیت جدید اعلام کند که البته با توجه به محدودیت های کبک در تعداد پذیرش مهاجران جدید و همچنین تعداد زیادی پرونده ثبت شده در سال 2016 که هنوز بررسی نشده اند و حتی پرونده های کاغذی باقی مانده سال های ماقبل 2016، بنابراین اعلام ظرفیت جدید با این شرایط عملی و منطقی نخواهد بود.

در نهایت، اتفاقی که در سیستم مون پروژه افتاده است، نه تنها ثبت های اول آوریل منتفی شد، بلکه اطلاعات پروفایل ها نیز حذف شده است و در تماسی که با اداره مهاجرت امروز داشتیم، اعلام کردند که این نقص فنی باعث شده است که حتی اطلاعات پروفایل های متقاضیان نیز حذف شوند.

در هر صورت، به عقیده بنده جای اعتراض اصلا وجود ندارد، چرا که همه افراد باید به طور عادلانه از زمان ثبت اطلاع پیدا می کردند و با همان استدلالی که عده ای معترض به منتفی شدن ثبت ها هستند، عده دیگری معترض اند که چرا از زمان ثبت مطلع نشدند. در نتیجه، بر اساس اصل قرار دادن فرصت های مساوی به افراد و اصل عادلانه بودن تصمیمات، همه دال بر این است که تصمیمات بعدی اداره مهاجرت غلط نبوده است، اگرچه همیشه گفته ام که سیستم مهاجرت کبک سیستم قابل اعتماد و منظمی نیست به خصوص در مورد سیستم آنلاین مون پروژه که سال های گذشته نیز مشکلات زیادی با آن داشتیم.

از مواردی که نشانه عملکرد بسیار بد اداره مهاجرت کبک است، همین حذف پروفایل هاست، به عبارتی اگر منتفی شدن ثبت ها را به دلیل اصل عادلانه بودن، بپذیریم اما حذف پروفایل ها واقعا غیرقابل قبول و غیر قابل درک است.

بنابراین، همه متقاضیان باید هر چه سریعتر نسبت به تکمیل دوباره پروفایل های خود اقدام کنند و تیم کنپارس نیز ظرف مدت یک هفته، پروفایل همه متقاضیان را مجدداً تکمیل و آماده ثبت خواهد کرد.

خلاصه کلام این که، بایستی منتظر اعلام زمان ثبت باشید و امیدی به پذیرش ثبت های اول آوریل نداشته باشید و اعتراض به این موضوع نیز تلاش بیهوده ای ست.

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar