بررسی دقیق‌تر وضعیت اشتغال در شهرهای مختلف
01 می 2011 - 10:38
بازدید 474
10

دو فاکتور مهم و اصلی در شهرها برای اندازه‌گیری بازار کار، اول، میزان رشد اشتغال و دوم نرخ بیکاری است. در مورد اولی یعنی رشد اشتغال، برای تعیین بهترین شهر تا بدترین آنها در این زمینه، طبقه‌بندی از بالاترین رقم تا پایین‌ترین رقم انجام می‌شود. برای عامل دوم شرایط و خبرهای خوب با اعداد کمتر […]

ارسال توسط :
پ
پ

دو فاکتور مهم و اصلی در شهرها برای اندازه‌گیری بازار کار، اول، میزان رشد اشتغال و دوم نرخ بیکاری است. در مورد اولی یعنی رشد اشتغال، برای تعیین بهترین شهر تا بدترین آنها در این زمینه، طبقه‌بندی از بالاترین رقم تا پایین‌ترین رقم انجام می‌شود. برای عامل دوم شرایط و خبرهای خوب با اعداد کمتر ثبت شده در ماه نشان داده می‌شود و هر چه نرخ بیکاری بالاتر می‌رود اوضاع خراب‌تر می‌شود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اداره آمار کانادا در زمینه بررسی اطلاعات نیروی کار، از نظر میزان رشد اشتغال در میان ۳۳ شهر بزرگ و پرجمعیت کانادا، شهرهایی در صدر نشسته‌اند که سبب تعجب شده‌اند.

شهرهای استان کبک در صدر فهرست ایجاد اشتغال

بر اساس آمار ارائه شده از سوی این اداره، در ماه مارچ دو شهر از شهرهای استان کبک یعنی شهرهای شربروک ( با ۱۰.۷ درصد) و تروی ریویه (با ۸.۸ درصد) در صدر جدول ایجاد اشتغال قرار داشتند. پس از آنها هم با کمی فاصله شهر کبک‌سیتی، مرکز این استان زیبا یا به قول فرانسوی‌زبان های این استان La Belle Province، (با ۳.۸

درصد رشد) در جایگاه هشتم جدول قرار می‌گرفت.

 اخیرا شهر کبک‌سیتی وضعیت خوبی از نظر رشد اقتصادی داشته است. بسته‌های تشویقی مالی که از طرف دولت استانی در این شهر هزینه شده است توانسته به رونق مشاغل در حوزه‌هایی چون ساخت و ساز بزرگراه‌ها منجر گردد. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت وام و مسکن، فعالیت‌های خانه‌سازی هم دراین شهردر وضعیت خوبی قرار دارند و در سال ۲۰۱۰ این شهر با ۶ هزار و ۷۰۰ واحد ساخته شده در بالاترین حد خود طی ۲۵ سال گذشته قرار داشته است. آخرین باری که ارقام حاصل از بررسی‌های سالانه در این زمینه بالاتر از امروز بود، به سال ۱۹۸۷ با ساخت ۸ هزار و ۶۰۰ واحد بازمی‌گردد.

در ماه مارچ استان انتاریو نیز با چهار شهر از جمله شهرهای کیچنر (با ۷.۹ درصد)، سادبری (با ۶.۳ درصد)، بری (با ۴ درصد) و تورنتو (با ۲.۸ درصد)، توانسته بود در میان ۱۰ شهر نخست این جدول جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد. دو شهر از شهرهای این استان در جایگاه‌های یازدهم و دوازدهم قرار داشتند که به ترتیب عبارت بودند از اشاوا (با۲.۲ درصد) و سنت‌کترین/ نایاگرا (با ۲ درصد).

شهرهای استان‌های غربی با عملکرد بهتر در نرخ بیکاری

شهرهای غربی کانادا که از لحاظ منابع نیز بسیار غنی هستند، توانستند از نظر نرخ بیکاری هم عملکرد بهتری نسبت به دیگر شهرهای این کشور داشته باشند. شش شهر از هفت شهر کانادا با پایین‌ترین نرخ بیکاری در ماه مارچ در بخش غربی کشور قرار داشتند که به ترتیب عبارت بودند از شهرهای وینی‌پگ (با ۵.۷ درصد)، رجاینا (با ۵.۸ درصد)، ادمونتون (با ۵.۹ درصد)، ساسکاتون (با ۶ درصد)، کلگری (با ۶.۱ درصد) و ویکتوریا (با ۶.۴ درصد).

یکی از شهرهای شرقی کشور که توانسته بود از نظر پایین بودن نرخ بیکاری در ماه‌های اخیر در میان ۱۰ شهر اول جدول قرار بگیرد، شهر اتاوا- گتینو (با ۶.۳ درصد) ، پایتخت کانادا، بود که از دلایل ثبات در آن حضور دولت است. شهرهای سنت‌جان (با ۶.۵ درصد)، همیلتون و کینگزتون (هر یک با ۶.۶ درصد) نیز با قرار گرفتن در جایگاه هشتم، نهم و دهم از جمله شهرهای شرقی کانادا بودند که از نظر کاهش نرخ بیکاری عملکرد خوبی در این ماه داشتند.  

چندین شهر که در آنها اشتغال و صنایع خودروسازی وابستگی تنگاتنگی با هم دارند، همچنان از نظر نرخ بیکاری ضعیف بودند که مهم‌ترین آنها عبارتند از شهر اشاوا (با۹.۱ درصد)، ویندزور (با ۱۰ درصد) و سنت‌کترین/ نایاگرا (با ۱۰.۴ درصد). نرخ بیکاری کلی در کشور کانادا در ماه مارچ ۷.۷ درصد بود.

سه شهر بزرگ کانادا از نظر درجه‌بندی براساس نرخ بیکاری، در رتبه متوسط به پایین قرار داشته و تقریبا با هم یکسان بودند. شهر تورنتو از این نظر در جایگاه نوزدهم، شهر مونترال در جایگاه بیست و دوم و شهر ونکوور در جایگاه بیستم قرار داشت. از نظر ایجاد مشاغل، تورنتو و ونکوور توانستند به ترتیب در جایگاه‌های دهم و سیزدهم قرار بگیرند و این وضعیت بسیار بهتر از جایگاه بیست و یکمی بود که شهر مونترال در آن قرار می‌گرفت که تقریبا آن را از این نظر همتراز با وضعیت بیکاری‌اش قرار می‌داد.      

از نتایج فوق می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که در حال حاضر دیگر رشد محدود به یک منطقه خاص نیست و کلیه مناطق در سراسر کانادا رشد را تجربه می‌کنند. اخیرا قیمت مسکن دوباره در حال افزایش است و همین می‌تواند به رشد مجدد این صنعت در غرب کشور منجر شود.

 اما این احتمال نیز بسیار بالاست که کانادای مرکزی هم شرایط بسیار خوبی را از نظر رشد اقتصادی در پیش داشته باشد. صنایع خودروسازی که چندی پیش با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودند اکنون خود را برای ادامه کار آماده می‌کنند. صنایع هوافضا نیز در حال حاضر در رقابت‌های  بین‌المللی عرض‌اندام می‌کنند. صنایع و تولیدات آلومینیوم و آهن نیز اکنون در وضعیت خوبی به سر می‌برند.

شرکت‌های ارئه خدمات مالی در کانادا به دلیل عملکرد خوبی که طی دوران رکود اقتصادی از خود نشان دادند و در این مدت فقط دچار صدمات بسیار محدود و معدودی شدند، اکنون مورد اعتماد و احترام طرف‌های بین‌المللی هستند. صنعت توریسم در این کشور نیز با از میان رفتن نگاه‌های منفی حاصل از دوران رکود، در حال رونق گرفتن دوباره است.

بخش شرقی و مرکزی کانادا داری منابعی طبیعی هستند که یا همین حالا خواهان زیادی دارند و یا در آینده‌ای نه چندان دور مورد توجه و خواست مشتریان قرار خواهند گرفت. از جمله این منابع می‌توان به سنگ آهن، فلزات گرانبها و محصولات جنگلی اشاره کرد. صنایع برق‌آبی نیز یکی از موهبت‌هایی است که به این بخش از کانادا عطا شده است.

البته قبل از این که بخواهیم در مورد بخش‌های شرقی و مرکزی کانادا زیاد هیجان‌زده شویم باید به برخی آمارهای مرکب در مورد بازار کار در شهرهای کانادا توجه کنیم. این آمار مرکب حاصل ترکیب رشد اشتغال (از بیشترین به کمترین) و  نرخ بیکاری (از کمترین به بیشترین) است. پنج شهر اول در این آمارگیری همگی به منطقه غربی کانادا اختصاص دارند و به ترتیب عبارتند از: وینی‌پگ، رجاینا، ادمونتون، ساسکاتون و کلگری.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar