برای مهاجرت مدیران وتاجران کدام روش مناسبتر است؟ بخش۲: برنامه های سرمایه گذاری
06 جولای 2011 - 7:27
بازدید 372
11

علی مختاری؛ در ادامه مقاله هفته گذشته در این گفتار به محور اول بحث یعنی خصوصیات برنامه های تجاری موجود می پردازیم . برای یک تاجر و یا مدیر تجاری برنامه های زیر برای اقدام متصور است: برنامه سرمایه گذاری فدرال برنامه کارآفرینی فدرال برنامه سرمایه گذاری کبک برنامه کارآفرینی کبک برنامه های استانی دو برنامه […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی مختاری؛

در ادامه مقاله هفته گذشته در این گفتار به محور اول بحث یعنی خصوصیات برنامه های تجاری موجود می پردازیم . برای یک تاجر و یا مدیر تجاری برنامه های زیر برای اقدام متصور است:

برنامه سرمایه گذاری فدرال

برنامه کارآفرینی فدرال

برنامه سرمایه گذاری کبک

برنامه کارآفرینی کبک

برنامه های استانی

دو برنامه سرمایه گذاری فدرال و کبک اگر چه تفاوتهای جزیی در تعریف دارند از این جهت به یکدیگر شبیهند که اولا لازم است متقاضی دو سال در ۵ سال گذشته سابقه مالکیت و یا مدیریت بیزنس داشته باشد و ثانیا اینکه معادل یک میلیون و ششصد هزار دلار کانادایی دارایی قابل اثبات با منشا مشروع و روشن داشته باشد. سوابق مدیریتی در برنامه فدرال تنها در بخش خصوصی مورد قبول است و این در حالی است که سابقه مدیریت در سازمانهای دولتی و بین المللی از سوی کبک شناخته می شود. متقاضی پس از قبولی مبلغ ۸۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری انفعالی می کند و یا اینکه مبلغ ۱۸۰ هزار دلار به عنوان هزینه خرید تسهیلات بانکی به بانک واسط پرداخت می کند که عملا بانک از طرف ایشان سرمایه گذاری انفعالی مورد نظر را در چارچوب مقررات اداره مهاجرت انجام خواهد داد.

مزایای مشترک اقدام در برنامه های سرمایه گذاری کبک و فدرال

۱- سرعت رسیدگی: با وجود اینکه پرونده های برنامه سابق سرمایه گذاری یعنی پرونده های موسوم به ۱۲۰ هزار دلاری اکنون با کندی محسوسی مواجه شده است اما متقاضیان برنامه های جدید با سرعت قابل قبولی پاسخ می گیرند.

۲- نداشتن تعهد قانونی و گرفتن اقامت بدون شرط: پدیرفته شدگان برنامه سرمایه گذاری عملا هیچ تعهدی به ایجاد شغل و یا انتقال اموال خود به کانادا ندارند و از ابتدا اقامت دایم غیر مشروط برای خود و اعضای خانواده خود دریافت می کنند.

۳- داشتن اعتبار مالی ویژه در نظام اقتصادی کانادا: از آنجا که سرمایه گذار از یک سو سوابق مالی مدیریتی و نیز توان اقتصادی خود را به صورت واضح و مستند به اداره مهاجرت اثبات می کند و نیز از سیستم بانکی تسهیلات دریافت کرده است از نظر سیستم بانکی کانادایی و به خصوص از نظر بانک واسط که امور سرمایه گذاری وی را انجام داده است از شرایط ویژه ای برخوردار است و دریافت تسهیلات برای خرید ملک؛ اتومبیل و یا راه اندازی یک بنگاه اقتصادی براحتی امکان پذیر است. این مزیت برای کشوری که برای هر کار اقتصادی باید سابقه اعتباری قابل قبولی داشته باشید بسیار با اهمیت است و به گمان من از این جهت یک سرمایه گذار حداقل ده سال از یک مهاجر نیروی متخصص که قرار است با داشتن شغل و کسب درآمدی ثابت خود را به سیستم کردیت کانادا بشناساند جلوتر است.

مقایسه دو برنامه سرمایه گذاری کبک و فدرال 

در سطور بالا به اجمال اشاره ای به تفاوت آنها از جهت تعاریف حقوقی داشتیم. در این بخش این دو برنامه را از جهت اجرایی مقایسه می کنیم:

۱- بر اساس قانون کسی که قصد اقامت در کبک را دارد باید از طریق این استان اقدام کند و کسی که قصد اقامت در کانادا در استانی به جز کبک را دارد باید در برنامه فدرال اقدام کند. البته این موضوع ابراز تمایل است و تعهد قانونی به زندگی در استان کبک و یا استانی غیر از کبک نیست به این دلیل که همه افراد پس از ورود به کانادا بر اساس مقررات کانادا و در تطابق با مقررات حقوق بشر در انتخاب محل زندگی خود آزاد است و عملا هم متقاضی فدرال می تواند در استان کبک اقامت گزیند و هم متقاضی کبک می تواند بدون مشکل در استانهای دیگر کانادا رحل اقامت بیافکند. اتها توصیه ما این است که مقاضیان کبک حتما برای اولین بار حتما در این استان به کانادا وارد شوند.

۲- در اقدام از طریق کبک پروسه انتخاب اولیه متقاضی به عهده آن استان گذاشته شده و تنها بخش بررسی پزشکی و امنیتی آن به عهده دولت فدرال است حال آنکه در اقدام از طریق فدرال همه این مراحل به عهده دولت فدرال است. تصمیم کبک در انتخاب یک سرمایه گذار قطعی است و فدرال نمی تواند جز به دلیل مشکلات امنیتی و یا پزشکی از صدور ویزا برای منتخب کبک خودداری کند.

۳- در برنامه کبک سرمایه گذاری ۸۰۰ هزار دلاری و یا خرید تسهیلات ۱۸۰ هزار دلاری بلافاصله پس از قبولی در مصاحبه کبک و در صورت نداشتن مصاحبه پس از صدور نامه قبولی صورت می گیرد و حال آنکه در مورد فدرال در مرحله صدور ویزا این واریز باید انجام شود.

۴- پرونده های سرمایه گذاری کبک در مونترآل بررسی می شود و تنها برای بخش امنیتی و پزشکی به سفارت کانادا در دمشق ارسال می شود. سوابق دمشق در بررسی دقیق پرونده های سرمایه گذاری و تصمیم گیریهای عادلانه چندان درخشان نیست حال آنکه این موضوع در مورد بررسی پرونده در کبک حکایت دیگری دارد و پرونده ها با دقت بیشتر  عادلانه تر بررسی می شوند به خصوص اینکه اخیرا با درگیر شدن سازمان سرمایه گذاری کبک پرونده ها به صورت کارشناسانه تری تصمیم گیری می شود. در این مورد اینجا بخوانید.

۵- مزیت بزرگ اقدام از طریق کبک این است که متقاضی ظرف ۳ یا ۴ ماه اول می داند که پذیرفته شده است و بقیه مراحل عملا اداری و طی شدنی است و بهتر می تواند با راحتی خیال در مورد آینده خود برنامه ریزی کندو این در حالی است که در اقدام از طریق فدرال اساسا متقاضی تا زمان صدور ویزا از سرنوشت پرونده خود اطمینان ندارد و این به معنی حداقل یک سال بلا تکلیفی بیشتر است.

۶- در صورت رد پرونده در کبک این رای می تواند در همان سیستم کبک و با استدلالهای منطقی مورد اعتراض قرار گیرد و ظرف دو ماه مورد بازبینی قرار گرفته و رفع اشتباه شود. تجربه ما در کنپارس در این زمینه بسیار مثبت است و تاکنون همه پرونده هایی که از سوی افسر در مرحله اول رد شده اند و تعداد آنها کمتر از انگشتان یک دست است در مرحله تجدید نظر داخلی اداره مهاجرت کبک موسوم به Administrative Review پذیرفته شده اند. این در حالی است که در صورت رد پرونده در برنامه سرمایه گذاری فدرال برای تجدید نظر بایستی به دادگاه فدرال مراجعه کرد که پروسه ای گران؛ وقت گیر و با شانس ۵۰٪ است.

۷- متقاضیان کبک هزینه بررسی پرونده بیشتری می پردازند چرا که باید علاوه بر هزینه های بررسی پرونده در فدرال هزینه بررسی پرونده در کبک را هم بپردازند که البته با توجه به مزیتهای این برنامه این هزینه قابل توجه نیست.

۸- بر اساس اعلام اخیر وزیر مهاجرت سقف پذیرش پرونده در سرمایه گذاری فدرال تنها ۷۰۰ نفاضا بود که این سقف در همان روز اول تامین شد (اینجا را بخوانید) و این به این معناست که تا اول جولای ۲۰۱۲ برنامه سرمایه گذاری فدرال عملا بسته است و این در حالی است که کبک سقف پذیرش پرونده ندارد هر چند که زمزمه هایی در مورد تعیین سقف در این برنامه نیز به گوش می رسد.

 

در بخش بعدی مقاله به برنامه های کارآفرینی کبک و فدرال خواهیم پرداخت.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar