اولین دوشنبه سپتامبر؛ روز کارگر
06 سپتامبر 2021 - 12:27
بازدید 546
11
روز کارگر به گونه‌ای پایان تعطیلات تابستانی کانادایی‌ها بوده و جزو تعطیل رسمی به حساب می‌آید
ارسال توسط :
پ
پ

در کانادا، روز کارگر یا «Labour Day» مطابق با اولین دوشنبه سپتامبر است.

روز کارگر در سراسر استان‌ها و قلمروهای کانادا تعطیل رسمی بوده و برای بزرگداشت نیروی کار در نظر گرفته شده است.

 

پیدایش روز کارگر به 15 آوریل 1872 باز می‌گردد؛ زمانی که «مجمع کسب و کار تورنتو» (Toronto Trades Assembly) اولین تظاهرات مهم کانادا را برای دفاع از حقوق کارگران برگزار کرد. هدف از این تظاهرات، آزادی 24 تن از رهبران اتحادیه «Typographical» تورنتو بود که به دلیل اعتصاب، به مدت 9 ساعت در زندان بودند. در آن زمان، اتحادیه‌های کارگری غیرقانونی بود و اعتصاب به عنوان یک توطئه برای بر هم زدن کسب و کار تلقی می‌شد. با این وجود، «مجمع تجاری تورنتو» کارگران را تشویق به تشکیل اتحادیه‌های کارگری کرد.

 

حمایت گسترده مردم از این تظاهرات، ماه‌ها بعد، جریان مشابهی را در اتاوا بر انگیخت. همان روز، آقای «سِر جان مک‌دونالد»، اولین نخست وزیر کانادا، در مقابل معترضان وعده داد که تمام قوانین کانادا علیه اتحادیه‌های کارگری را لغو کند. این اتفاق در همان سال رخ داد، و سرانجام منجر به تأسیس «کنگره کار کانادا» (Canadian Labour Congress) در سال 1883 شد.

 

مناسبات روز کارگر

در آغاز شکل گیری اتحادیه‌های کارگری در کانادا، روز کارگر مختص به مبارزات و تظاهرات خیابانی بود که طی سال‌ها، منجر به بزرگداشت حقوق این افراد و ترفیع رتبه آنان در جامعه شد. امروزه بسیاری از مردم «Labour Day» را فرصتی برای تفریح، گشت و گذار، شرکت در فستیوال‌ها و آتش بازی‌های مربوط به این روز می‌دانند. تعطیلات آخر هفته منتهی به روز کارگر آخرین فرصت کانادایی‌ها برای سفر قبل از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید است.

 

طرفداران فوتبال کانادایی نیز عموماً آخر هفته را به تماشای «مسابقات روز کارگر» می‌گذرانند، که شامل سه بازی بین تیم‌های دسته 1 لیگ فوتبال کانادا است. یک مسابقه در روز یکشنبه قبل از روز کارگر، و دو مسابقه در روز کارگر برگزار می‌شود.

 

از آنجا که روز کارگر به گونه‌ای پایان تعطیلات تابستانی کانادایی‌ها است، مدارس و مؤسسات آموزشی، و همچنین بسیاری از مشاغل، دفاتر پستی، و سازمان‌های خصوصی تعطیل هستند. خدمات ضروری مربوط به حمل و نقل عمومی مانند روزهای تعطیل بوده، و در بسیاری از موارد به طور کلی تعطیل است.

 

«Labour Day» در ابتدا در فصل بهار جشن گرفته می‌شد، اما پس از سال 1894، به اوائل پاییز منتقل شد. در آمریکا نیز اولین دوشنبه ماه سپتامبر برای روز کارگر در نظر گرفته شده، اما در بسیاری از سایر کشورها، روز اول ماه مه است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar