انواع مصاحبه شغلی
01 فوریه 2017 - 15:53
بازدید 543
9

با تلاش دفتر روابط عمومی و پژوهش کنپارس دومین کتاب از مجموعه “چگونه” با عنوان “چگونه در مصاحبه شغلی موفق باشیم؟” منتشر شد که در ادامه بخشی از این کتاب آمده است. برای تهیه این کتاب می توانید با شماره تلفن 09902795725 و یا نشانی تلگرامیprcanpars@ در تماس باشید.   مصاحبه به منظور غربالگری هنگامی که آمادگی تان […]

ارسال توسط :
پ
پ

با تلاش دفتر روابط عمومی و پژوهش کنپارس دومین کتاب از مجموعه “چگونه” با عنوان “چگونه در مصاحبه شغلی موفق باشیم؟” منتشر شد که در ادامه بخشی از این کتاب آمده است. برای تهیه این کتاب می توانید با شماره تلفن 09902795725 و یا نشانی تلگرامیprcanpars@ در تماس باشید.

 

مصاحبه به منظور غربالگری

هنگامی که آمادگی تان را به نماینده، کارگزینی، و یا بخش منابع انسانی اعلام می کنید، به منظور غربال شدن به مصاحبه های متعددی دعوت میشوید. “دربان هایی” که وظیفه مصاحبه را به عهده می گیرند، اطلاعات اولیه مربوط به فرصت شغلی موردنظر را در دست دارند. وظیفه آنها تنها پذیرفتن آن دسته از افرادی است که برای شغل موردنظر مناسب به نظر می رسند. آنها درباره تجربه، تحصیلات، و انتظارات شما سؤاالتی می پرسند و رزومه تان را مرور می کنند. کم وکیف مصاحبه شما به تجربه مصاحبه کننده بستگی دارد. البته این مسئله اهمیت چندانی ندارد؛ به عبارت دیگر، اگر از این دربان ها عبور نکنید بیرون فرستاده می شوید.

مصاحبه سفارشی

در این نوع مصاحبه از طریق فردی به عنوان واسط خصوصیات شما به شرکت موردنظر ارائه می شود، بنابراین پرونده شما برای موقعیت های شغلی که در آینده پیش بیاید بررسی می شود. این واسط ممکن است یکی از کارمندان یا مشتریان همان شرکت، و یا از فامیل و همسایه باشد. هر کسی که به نوعی با این شرکت در ارتباط است و می تواند پای شما را به آنجا باز کند واسط محسوب می شود. از داشتن چنین شانسی شکرگزار باشید، زیرا سازمان ها دریافته اند که بهترین کارمندان آنها کسانی هستند که به آنها معرفی می شوند. از قرار معلوم این فرد واسط، با شما و سازمان موردنظر به خوبی آشنایی دارد و فکر می کند شما مورد مناسبی برای سازمان هستید. مصاحبه ای که از این طریق صورت می پذیرد به شکلی شبیه مصاحبه غربالگری است اما از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد چون ممکن است از طریق آن به زودی برای شما موقعیت شغلی خوبی فراهم شود و یا معرف شما به شغل دیگری باشند. فرض را بر این نگذارید که مصاحبه کننده دلیل ملاقات خود را با شما می داند. بعد از عبور از یکی از این دو نوع مصاحبه، غربالگری و سفارشی، ممکن است یکی از موارد زیر را تجربه کنید.

مصاحبه حساس

در این نوع مصاحبه، مدیر استخدام (یا منابع انسانی یا ناظر شما) رزومه تان را مرور می کند. هر سؤالی که پرسیده می شود به نوع مصاحبه شما بستگی دارد.

مصاحبه پرتنش

این نوع مصاحبه زیاد رایج نیست مگر در مواقعی که بخواهید به عنوان جاسوس، رئیس بخش حملونقل شهری، مشاور مدرسه، یا هر سِمت دیگری کار کنید که پُراسترس است و برای مشاغل عادی کاربردی ندارد.

 مصاحبه موقعیتی 

آیا می توانید سریع تصمیم بگیرید؟ در “مصاحبه های موقعیتی” از شما سؤاالتی می شود که شما را در موقعیتی خاص قرار می دهند، مانند “بیایید فرض کنیم که …” و “چه میشود اگر …؟”. مصاحبه کننده ممکن است شما را در وضعیت مواجه با مشکلات واقعی قرار دهد تا واکنش شما را بسنجد و یا ممکن است کمی خالقانه تر عمل کند. مصاحبه کننده قصد دارد نقش انتقال فکر و منطق را در شما بسنجد: آیا می توانید خود را به جای فرد دیگری قرار دهید؟ واکنش شما چگونه خواهد بود؟ اگر دانش یا تجربه خاصی را در رزومه تان ذکر کرده باشید، مصاحبه کننده آزمون های کوچکی از شما می گیرد تا واکنش شما را در چنین موقعیت هایی بیازماید. بهترین روش برای آماده شدن جهت چنین سؤالاتی این است که در آنها خبره شوید، در دانش خود، در تجربیات، و نیازهایتان از شغل موردنظر.

مصاحبه رفتاری

تفاوت این نوع مصاحبه با مصاحبه موقعیتی این است که مصاحبه کننده به دنبال تجربیات شما در شرایط واقعی است که نشان دهنده عملکردتان در موقعیت های حقیقی است. به راحتی می توان چنین مصاحبه ای را شناخت؛ به عنوان نمونه مصاحبه کننده می پرسد “موقعیتی را توصیف کنید که در آن مسئول ارائه خدماتی به شکل اورژانسی بوده اید.” و یا “تا به حال کارمندی داشته اید که عادت داشته باشد دیر سرکار بیاید؟” پاسخ بله کار ساده ایست. اما باید برای پاسخ به سؤال دوم که مهمتر هم هست آماده باشید: “خوب چگونه با این شرایط برخورد کردید؟”

مصاحبه ی تیمی

در این نوع مصاحبه، به طور همزمان با چندین مصاحبه کننده روبرو خواهید بود. ممکن است یک نفر به عنوان رهبر و بقیه نقش مداخله کننده داشته باشند و یا ممکن است از هر طرف با سیلی از پرسش ها مواجه شوید. اگر چنین مصاحبه ای از کنترل شما خارج شود به مصاحبه پُرتنشی تبدیل می شود. باید به هر سؤال به موقع پاسخ داده و به آن خوب گوش کنید. در طول چنین مصاحبه ای، به خاطر داشته باشید از حرکت چشمان تان غافل نباشید چون باید با همه افراد مصاحبه کننده رابطه چشمی داشته باشید. سازمانی که از چنین مصاحبه ای استفاده می کند، اولویت های خود را بلند و واضح بیان کرده است. شاید روی سیاست توافق جمعی تأکید دارد. اما بهتر است قبل از پایان مصاحبه دلیل برگزیدن چنین روشی را جویا شوید “آیا فقط برای من از چنین روشی استفاده کرده اید یا شرکت شما برای همه متقاضیان همین روش را در پیش می گیرد؟” کنجکاوی ایرادی ندارد، فقط با لحن حق به جانب سؤال نپرسید. شرایط را برای خود پُرتنش نکنید. از این که هر یک از افراد مصاحبه کننده وقتی را برای ملاقات با شما در نظر گرفته اند به خود افتخار کنید. خوشحال باشید که آنها برای وقت شما ارزش قائل بوده اند، و به خاطر داشته باشید که مجبور نیستید به سؤالات مشابه دوباره جواب دهید.

مصاحبه جمعی

در این نوع مصاحبه ممکن است شما تنها فردی نباشید که از او مصاحبه می شود. در این نوع مصاحبه ممکن است با افراد زیادی روبرو نباشید، اما در برابر رقبای احتمالی قرار دارید. گروهی از متقاضیان ممکن است با یک یا گروهی از مصاحبه کنندگان روبرو باشند. صنایع سبک مانند خرده فروش ها معمولا از مصاحبه گروهی استفاده می کنند.

ملاقات سنتی چهره به چهره

پس از اتمام تدارکات، نوشتن نامه، ارسال رزومه، و پیگیری های تلفنی، اکنون روز مصاحبه فرا رسیده است. برای تأیید مکان و زمان مصاحبه تماس بگیرید. در مورد مسیر حرکت و وسیله نقلیه تصمیم بگیرید و کمی زمان اضافه برای زودتر رسیدن در نظر بگیرید. برخی از متقاضیان آنقدر مصاحبه شان را جدی می گیرند و برای آن آماده می شوند که آخرهفته به صورت آزمایشی و برای اطمینان از مسیر و اتفاقات احتمالی به محل مصاحبه می روند. تلفن های همراه هوشمند می توانند نعمتی واقعی در فرایند کاریابی باشند؛ به عبارت دیگر، می توانید به وسیله این دستگاه ها به آخرین اخبار آب وهوا و نقشه های GPS دسترسی داشته باشید تا در مورد انتخاب مسیر، بهتر تصمیم بگیرید.

مصاحبه به محض رسیدن شما آغاز می شود

هنگامی که وارد ساختمان می شوید، هوشیار باشید و به صداهای اطراف خود به دقت گوش دهید. باید تمام حواس تان را به کار بگیرید و سازمانی را که قرار است ساعات کاری خود را در آن بگذرانید، ارزیابی کنید. به ظاهر کلی دفاتر و رفتار کارمندان دقت کنید. اگر جلسه مصاحبه را به اولین روز قرار تشبیه کنیم، پس باید مکان مصاحبه را از نظر اهمیتی که کارفرما برای چنین ملاقاتی قائل است، ارزیابی کنید. البته در مصاحبه، به جای اینکه والدین طرف مقابل دم در به استقبال بیایند و شما را ورانداز کنند با کارمندانی روبرو می شوید که هر یک بازخوردشان را به فرد تصمیم گیرنده اطلاع می دهند. این جلسه مانند یک خیابان دوطرفه است: شما نیز در حال ارزیابی رفتارها و عکس العمل های کارمندانی هستید که با آنها ملاقات می کنید.

 

نکات پیش از مصاحبه

نام و عنوان فردی که با او مالقات می کنید، با دیکته و تلفظ صحیح اش.

آدرس دقیق و موقعیت سازمان، از جمله تقاطع خیابان ها، خروجی آزادراه ها، و جهت جغرافیایی ساختمان.

یادداشتی شامل اطلاعاتی مربوط به سازمان و شغل موردنظر، تا در میانه مسیر آن را مرور کنید. شما همچنین باید یک کپی از توضیحات/ آگهی/سِمت موردنظر داشته باشید تا جزئیات را به خاطر بیاورید. این یادداشت می تواند شامل موارد زیر باشد:

فهرست نکاتی که میخواهید به آنها اشاره کنید.

هر سؤالی در مورد شغل و سازمان.

سابقه کاری و تحصیلی.

کارت ویزیت و چند کپی از رزومه.

 

جزئیات لحظه آخر

هنگام انتظار، با متقاضیان دیگر صحبت کنید. البته اگر جواب تان را ندادند دلخور نشوید. علت رفتارشان شاید به این دلیل است که برای آمدن به محل مصاحبه با مشکل مواجه شده اند و یا اینکه در حال آماده شدن برای مصاحبه هستند.

به نام هایی که خوانده می شود خوب گوش کنید تا مبادا نام شما رد بشود.

احوال پرسی مختصری داشته باشید.

اگر مصاحبه کننده دستانش را به نشانه ادب دراز کرد، محکم و جدی دست بدهید.

مکان مصاحبه را با دقت بررسی کنید. فرد مصاحبه کننده چه جایگاهی در سازمان دارد؟ محیط پیرامون چه بخشی از ارزش های سازمان را بیشتر نشان می دهد؟

رفتار هر یک از کارمندانی که می بینید را در نظر بگیرید. آیا رفتار آن ها نشان دهنده ی برخوردی است که سازمان با آن ها دارد؟

 

با مصاحبه کننده ملاقات می کنید

اگرچه برخی افراد اهمیتی به احوال پرسی فرد مصاحبه کننده و پاسخ شما نمی دهند، اما در واقع آنها از بخش مهمی چشم پوشی کرده اند. بعد از جلسه مصاحبه، یک فرد بر اساس گزارشی که در همان ابتدای جلسه تنظیم شده است ارزیابی می شود. سپس به واسطه پاسخ هایی که در طول مصاحبه داده است، متقاضیانی که کنترل مصاحبه شان را در اختیار داشته اند و تأثیرگذارتر عمل کرده اند. از آن جایی که برای خوب نشان دادن خود، از رزومه گرفته تا تحقیق و جست وجوی پیش از مصاحبه، وقت زیادی گذاشته اید، پس عادلانه است که شما نیز سازمان موردنظر را ارزیابی کنید. آیا سازمان به عنوان کارفرما، تلاشی برای “عرضه”ی خود به شما، به عنوان کارمند آینده اش می کند یا خیر؟

 

در نوشتار بعدی در مورد انواع مصاحبه کننده سخن خواهیم گفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar