اقتصاد کبک- قسمت نهم: شرکت هیدروکبک
04 ژانویه 2012 - 22:19
بازدید 199
7

افروز ایزدپناه در این نوشتار به معرفی شرکت هیدروکبک که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برق آبی یا هیدروالکتریک در کانادا و جهان است، می‌پردازیم. هیدروکبک یک شرکت عام‌المنفعه دولتی است که در سال ۱۹۴۴ توسط دولت کبک تاسیس شده است. این شرکت وظیفه تولید، انتقال و توزیع برق در سراسر کبک را بعهده دارد. هیدروکبک […]

ارسال توسط :
پ
پ

افروز ایزدپناه

در این نوشتار به معرفی شرکت هیدروکبک که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برق آبی یا هیدروالکتریک در کانادا و جهان است، می‌پردازیم.

هیدروکبک یک شرکت عام‌المنفعه دولتی است که در سال ۱۹۴۴ توسط دولت کبک تاسیس شده است. این شرکت وظیفه تولید، انتقال و توزیع برق در سراسر کبک را بعهده دارد. هیدروکبک با حدود شصت ایستگاه برق آبی و یک دستگاه مولد هسته‌ای، بزرگترین ژنراتورهای الکتریکی در کانادا و بزرگترین تولیدکننده برق آبی در جهان محسوب می‌شود. این شرکت با ظرفیت ترکیبی از ایستگاه‌های انرژی، در حدود ۳۶۶۷۱ مگاوات (MW ) برق و شبکه توزیع آن، به بیش از ۴ میلیون مشترک خود در سال ۲۰۱۰ خدمت کرده است. کبک دارای منابع گسترده هیدرولیک در قالب ۵۰۰۰۰۰ دریاچه و ۴۵۰۰ رودخانه که ۱۲ درصد سطح این استان را پوشانده است، می‌باشد. هیدروکبک ۷۵ رودخانه را در جهت تولید برق در اختیار دارد. این شرکت با دراختیار داشتن ۲۶ مخزن بزرگ آبی و۵۷۱ سد و سازه‌های کنترلی با در نظر گرفتن کیفیت آبها، به بهره‌برداری از این آبها می‌پردازد. با استفاده از منابع تجدیدپذیر، هیدروکبک  تضمین می‌کند که می‌تواند نیازهای انرژی نسل‌های حال و آینده را همزمان با در نظر گرفتن حفظ محیط زیست تامین کند. از طریق توربین‌های تولید برق، آب مصرفی بدون هیچ تغییری به طور کامل به رودخانه‌ها باز می‌گردند.

توسعه چندین پروژه برق آبی در مقیاس بزرگ که بدون توقف از اواخر سال ۱۹۹۴ تا اواسط ۱۹۹۰ در چندین منطقه شمالی کبک صورت گرفته است ، موجب کاهش اتکای کبک به سوخت‌های فسیلی شده است. در سال ۲۰۰۶، تولید برق از این طریق حدود ۴۰ درصد کل انرژی مورد استفاده در استان بود. با اینحال ساخت و ساز و بهره‌برداری از این پروژها منجر به درگیری با جمیعت بومی که در شمال استان کبک زندگی می‌کنند، شده است.

هیدروکبک با ۵۸ نیروگاه برق آبی، یک نیروگاه هسته‌ای، ۴ ایستگاه تبدیل حرارتی و یک مزرعه باد (زمین عموما مسطحی با تعداد زیادی مبدل انرژی جنبشی باد به الکتریسیته)، با بیش از ۲۳۰۰۰ پرسنل، دارای ظرفیت تولید ۳۶ ممیز ۳ گیگاوات برق می‌باشد. هیدروکبک مدل سازمانی توسعه‌یافته‌ای به اندازه استان کبک بکار می‌برد. یعنی اینکه افراد زیادی در پروژه‌های آن همکاری دارند. همچنین این شرکت، شرکای مهندسی، تدارکات و ساخت را داراست که از دفتر مرکزی آن که در شهر مونترال کانادا استقرار دارد فاصله زیادی دارند. برخی از این افراد که در پروژه‌های این شرکت همکاری می‌کنند، گاه بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از دفتر مرکزی فاصله دارند.

هیدروکبک از زمان تاسیس با سرمایه‌گذاری پایدار خود و پرورش متخصصین و مهندسان محلی و ظرفیت بالای تولید مقادیر زیاد برق در قیمت‌های پایین، در توسعه اقتصادی کبک نقش بسزایی داشته است. با وجود افزایش هزینه‌های انرژی و تاثیر رشد جمعیت بر روی تغیرات آب و هوایی، ترازنامه هیدروکبک همچنان در دو دهه گذشته مثبت ارزیابی شده است. میان سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ این شرکت ۱۰۷ میلیارد دلار سود به سهام‌داران خود پرداخته است. در حالیکه نرخ برق را در پایین‌ترین حد خود در میان شرکت‌های آمریکای شمالی نگاه داشته است.

هیدروکبک مانند همتایان خود در صنعت انرژی برق در آمریکای شمالی در اواخر سال ۱۹۹۰ تجدید سازمان شد و درحالی‌که هنوز یک شرکت عمومی یکپارچه بود به واحدهای جداگانه‌ای در زمینه‌های تولید، انتقال و توزیع تقسیم شد.

فعالیتها

تولید الکتریسیته

در ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹، هیدروکبک ۵۹ نیروگاه با ظرفیت تولیدی ۱۰۰۰ مگاوات را در دست داشت. این نیروگاه‌ها، بخش عمده‌ای از برق تولید و فروخته شده توسط این شرکت را فراهم می‌‌آورند. نیروگاه‌های غیر آبی شامل ایستگاه مولد هسته‌ای، حرارتی، توربین گازی و مزرعه باد، حدود ۳۶۸۱۰ مگاوات تولید برق این شرکت در سال ۲۰۰۹ را تامین کرده‌اند. هزینه‌های هیدروکبک ۲ سنت در هر کیلووات ساعت در سال مذکور بوده است.

در سال ۲۰۰۸، برای عرضه انرژی به مشتریان خود عمدتاً از منابع برق آبی ۹۵ممیز ۸ درصد، گاز خروجی از دی اکسید کربن ۷۲۶۳ تن، دی اکسید گوگرد ۱۹ تن و اکسید‌های نیتروژن ۲۹ تن بین، ۲۰ و ۴۳ برابر پائین‌تر از متوسط صنعت در شمال شرقی‌ آمریکای شمالی بوده است. برق خریداری شده وارداتی‌ در بازارهای کشورهای همسایه را می‌توان تقریبا مسئول این آلاینده‌ها دانست.

سیستم انتقال

تخصص هیدروکبک در ساخت و اجرای شبکه برق با ولتاژ بسیار بالا و گسترش آن در فواصل طولانی‌ مدتهاست که در صنعت برق شناخته شده است. بخش انتقال هیدروکبک یا ترانس‌انرژی، بزرگترین شبکه انتقال برق در شمال آمریکاست. این شرکت به عنوان اپراتور مستقل و هماهنگ کننده مطمئنی برای اتصال برق کبک و آمریکای شمالی عمل می‌کند. ترانس‌انرژی، شبکه جریان انرژی را در کبک به همراه اطمینان از دسترسی‌ غیر تبعیض‌آمیز تمام شرکت کنندگان در بازار عمده‌فروشی را مدیریت می‌‌کند.

در سالهای اخیر ترانس‌انرژی به عنوان هماهنگ کننده مطمئنی میان شبکه برق کبک بطور کل، و تحت توافق دوجانبه دولت کبک و کمیسیون فدرال انرژی عمل می‌کند. یکی‌ از مشخصه‌های ترانس‌انرژی، انتقال برق در فواصل طولانی‌ سایت‌های تولید و بازارهای اصلی‌ مصرف کننده است. گاهی این فاصله به ۱۲۰۰ کیلومتر می‌رسد.

در سال ۲۰۰۹ ترانس‌انرژی، یک ممیز ۲ میلیارد دلار در بخش هزینه‌های خود، از جمله مبلغ ۴۹۳ میلیون دلار برای گسترش شبکه خود سرمایه‌گذاری کرده است.

ادامه دارد…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar