اقتصاد کبک-قسمت اول
27 جولای 2011 - 16:17
بازدید 221
8

افروز ایزدپناه کبک به عنوان بزرگترین استان کانادا و با جمعیتی حدود ۸/۷ میلیون نفر (سرشماری ۲۰۰۹) رتبه دوم را از نظر جمعیت پس از انتاریو در کانادا دارد. کبک با اقتصادی متنوع و پویا، جمعیت فعالی حدود ۴/۲ میلیون نفر را در خود جای داده است. از عوامل عمدۀ پویایی اقتصاد استان می‌توان به […]

ارسال توسط :
پ
پ

افروز ایزدپناه

کبک به عنوان بزرگترین استان کانادا و با جمعیتی حدود ۸/۷ میلیون نفر (سرشماری ۲۰۰۹) رتبه دوم را از نظر جمعیت پس از انتاریو در کانادا دارد. کبک با اقتصادی متنوع و پویا، جمعیت فعالی حدود ۴/۲ میلیون نفر را در خود جای داده است. از عوامل عمدۀ پویایی اقتصاد استان می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • موقعیت استراتژیک آن در امریکای شمالی،
  • تولید برق آبی با هزینه نسبتاً پایین،
  • نیروی کار متخصص و ماهر،
  • برتری در نوآوری و پویندگی در فناوری‌های پیشرفته،
  • صادرات محصولات به سراسر جهان.

استان کبک دارای منابع طبیعی فراوان است که برای سالیان طولانی نقش بسیار مهمی دراقتصاد آن بازی می‌کنند. وجود رودخانه سن‌لوران دراین استان، کشاورزی و صنعت حمل و نقل دریایی را رونق بخشیده است. همچنین بخش‌های مختلفی از صنایع مانند هوا فضا، فناوری اطلاعات و ارتباطات، داروسازی و چوب‌بری به اقتصاد کبک کمک کرده است که در ردیف ۵۰ کشور بزرگ جهان قرار گیرد. در ادامه به  کلیه موارد اشاره شده  به تفصیل پرداخته خواهد شد.

کشاورزی

همانطور که ذکر شد، دره رودخانه سن‌لوران منطقه حاصلخیز استان کبک محسوب می‌شود. کشت میوه، سبزیجات و محصولات لبنی از محصولات کشاورزی این نواحیست که عمدتاً در قسمت جنوب رودخانه واقع شده است. بطور کلی بدلیل آب و هوای خشن و لایه نازک خاک، کبک جای مناسبی برای کشاورزی نیست. فقط حدود ۲ درصد از خاک این استان برای کشت محصولات کشاورزی و مراتع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یونجه از گسترده‌ترین محصولات کبک می‌باشد که این استان را به دومین تولید کننده بزرگ کانادا تبدیل کرده است. کشت جو، ذرت، چغندرقند، سیب زمینی، سیب و تنباکو از سایر محصولات کشاورزی کبک محسوب می‌شود.

کبک تنها و بزرگترین تولید کننده شکری است که از جوشاندن شیره درخت افرا تهیه شده و شیره افرا(Maple Sugar)  نامیده می‌شود.

تولید و فروش محصولات لبنی و عمدتاً شیر، منبع اصلی درآمد مزارع و بخش بنیانی کشاورزی استان محسوب می‌شود. همچنین پرورش خوک، گاو و طیور و تولید گوشت آنها، از تولیدات مهم این استان است.

جنگل و ماهیگیری

 شمال دره رودخانه سن‌لوران، دارای منابع قابل توجهی جنگل، دریاچه و رودخانه است. جنگل یکی از نیروهای محرک اصلی در اقتصاد کبک بوده وصنعت چوب از صنایع عمده کبک است. این استان از پیشتازان تولید کاغذ و دومین استان در تولید چوب پس از استان بریتیش کلمبیاست. بخش جنگل شامل مدیریت جنگل، چوب نرم، محصولات چوب جنگلی، خمیر کاغذ و تولید کاغذ است. حدود ۸۰۰۰ نفر در بخش جنگل و پردازش چوب بکار اشتغال دارند. منابع جنگل و صنایع مرتبط به آن، برای نزدیک به ۲۵۰شهرداری کبک، به عنوان پایه اصلی اقتصاد محلی محسوب می‌شود.

ماهیگیری، یکی‌ از قدیمی‌ترین صنایع کبک است که در مرکز خلیج سن‌لورن، جایی‌که در آن بسیاری از مردم در روستاها و شهرهای ساحلی، به ماهیگیری تجاری اشتغال دارند، قرار گرفته است. روستاها و شهرهایی که به صنعت ماهیگیری اشتغال دارند، عمدتا در شبه جزیره‌‌های گسپ (GasPe) و مگدنن (Magdanan ( واقع شده‌اند. ماهی‌ کاد و خرچنگ از عمده‌ترین صید‌های این مناطق بشمار می‌‌روند.

حمل و نقل

کبک دارای امکانات بسیار عالی‌ در زمینه حمل و نقل است. از این نظر، بویژه در نواحی پست سن‌لورن و دورترین نقاط  جنوبی استان، که اکثر این مناطق بجز از راه هوائی غیر قابل دسترس میباشند، این امکانات توزیع شده‌اند. 

شبکه بزرگراه، یکی‌ از امکانات خوب در این استان است. مسیر اصلی‌ این بزرگراه، بزرگراه ترنس – کاناداست که حدود ۶۴۰ کیلومتر از مناطق پست سن‌لورن را در بر می‌‌گیرد. سرویس راه آهن در این استان توسط نشنال کانادا و سیستم‌های کانادایی اقیانوس آرام اداره می‌‌شود.

حمل و نقل آبی کبک از ۸ بندر در آب‌های عمیق برای حمل و نقل کالا استفاده می‌کند. بندر مونترال دومین بندر بزرگ کاناداست، که یکی‌ از بزرگترین رودخانه‌های قابل کشتیرانی در جهان، که همان رودخانه سن‌لورن است از میان آن عبور می‌‌کند، و در واقع، سومین بندر بزرگ در شمال شرقی آمریکای شمالی بشمار می‌رود. رودخانه سن‌لورن شریان اصلی‌ حمل و نقل آبیست، که دسترسی‌ به اقیانوس اطلس و دریاچه‌های بزرگ را فراهم کرده است. علاوه بر مونترال، سایر بنادر آب‌های عمیق در Trois-Rivières،Bécancour ، Sorel-Tracy  و Sept-Îles واقع شده‌اند. چهار بندر آخر به حمل محموله‌های سنگین اختصاص دارند. 

در مقاله آینده، به سایر بخشهای اقتصاد کبک پرداخته خواهد شد.  

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar