اقامت در استان کبک- مالیات‌ها، اشتغال و یک نکته
22 می 2011 - 19:04
بازدید 209
4

مجید بسطامی همچنان به بهانه پاسخ به دو پرسش کلیدی و مرتبط: آیا کبک مکان مناسبی برای یک اقامت طولانی در کانادا است؟ اگر قصد اقامت در کبک را داریم، بیشتر روی فراگیری انگلیسی متمرکز شوییم یا فرانسه؟ در حال بررسی ابعاد مختلف زندگی در استان کبک با تاکید بر شهر مونترال هستیم. در مطلب […]

ارسال توسط :
پ
پ

مجید بسطامی

همچنان به بهانه پاسخ به دو پرسش کلیدی و مرتبط:

  • آیا کبک مکان مناسبی برای یک اقامت طولانی در کانادا است؟
  • اگر قصد اقامت در کبک را داریم، بیشتر روی فراگیری انگلیسی متمرکز شوییم یا فرانسه؟

در حال بررسی ابعاد مختلف زندگی در استان کبک با تاکید بر شهر مونترال هستیم. در مطلب اول به صورت فشرده به جنبه‌های مثبت زندگی در کبک پرداختیم و بر روی اهمیت زبان فرانسه در استان و تاثیر آن بر فرایند استقرار مهاجران جدید تمرکز کردیم. در مقاله بعدی، درباره تفاوت سطح حقوق و دستمزد در این استان با استان‌های مطرح کانادا و همچنین اهمیت و تاثیر حمایت‌های دولتی و اجتماعی از ساکنان کبک پرداختیم. حال در این نوشتار بناست که به دو موضوع مهم دیگر در ارتباط با زندگی و کار در استان و یک نکته کوچک اشاره شود.

یادآوری این نکته شاید برای دوستان کسالت‌بار باشد اما باز تاکید می‌کنم که در این بررسی‌ها ترکیبی از داده‌ها و حقایق آماری از یکسو و دیدگاه‌های فردی که ساکن این استان نیست درهم آمیخته شده و احتمال دارد افراد دیگر، جور دیگری به این مسائل بنگرند پس این مطالب را نظیر هر مطالب دیگری، به عنوان بخشی از فرایند تحقیق و بررسی خود در نظر داشته باشید و نه یگانه منبع اطلاعات و نظرات.

اما ادامه بحث،…

مالیات‌ها در کبک

آن حمایت‌ها و کمک‌هایی که درباره آنها در نوشتار قبلی به تکرار سخن گفته شد از آسمان نمی‌بارد! اینها باید از جایی تامین شود و مهم‌ترین منبع تامین آنها دریافت‌های مالیاتی است. کانادایی‌ها در مجموع، در میان گروه کشورهای صنعتی یکی از بالاترین پرداخت‌های مالیاتی را دارند. برخی از دریافتی‌ها از طریق کمک‌های دولت فدرال انجام می‌شود. تقریبا همه دولت‌های مرکزی در کانادا برای راضی کردن احزاب جدایی‌طلب کبک در دهه‌های گذشته در قالب کمک‌های مالی به کبکی‌ها باج داده‌اند! شاید به همین دلیل است که مالیات‌دهندگان کانادایی در سایر استان‌ها همیشه نسبت به این موضوع معترض بوده‌اند. البته به نظر می‌رسد که در این باره اغراق زیادی از سوی رسانه‌ها صورت گرفته باشد اما بخشی از آن واقعیت دارد. آن اندازه که ساکنان دیگر نقاط کانادا در تامین رفاه و آسایش کبکی‌ها هزینه کرده‌اند، کبکی‌ها برای دیگران نکرده‌اند.

به هر حال مانند هر استان دیگری، بخش اصلی هزینه‌های رفاهی شهروندان کبکی از طریق دریافت مالیات از ساکنان همین استان فراهم می‌شود. به خاطر داشته باشیم که کبک، نظام مالیاتی تقریبا مستقلی نسبت به بقیه کانادا دارد و آن درآمیختگی سیستم‌های مالیاتی سایر استان‌ها با نظام مالیات فدرال در مورد کبک صدق نمی‌کند. البته این موضوع فواید و آفات خود را دارد که از حوصله این بحث خارج است.

یکی از مهم‌ترین مالیات‌ها، مالیات بردرآمد افراد است. ورود به جزییات سیستم این نوع مالیات نیز از حوصله این بحث خارج است البته شما می‌توانید برخی اطلاعات کلی را اینجا بیابید. اما اجمالا می‌توان گفت که از این نظر، کبک از استان‌هایی محسوب می‌شود که برای افراد دارای درامد بالا چندان جذاب نیست. این افراد اگر بتوانند مثلا در استان‌هایی نظیر البرتا که برای مدت‌های طولانی راست‌گراها در آن حاکم بوده‌اند زندگی کنند، لذت بیشتری از درآمد اکتسابی خواهند برد (البته اگر تنها ملاک لذت بردن از زندگی، کسب درآمد بیشتر باشد!) البته در استان‌هایی چون بریتیش‌کلمبیا و انتاریو که برای سال‌های طولانی دولت‌های لیبرال، نظام مالیاتی سنگینی را برای افراد دارای درآمد بیشتر تعبیه کرده‌اند میزان این اختلاف به اندازه البرتا نیست.

چون محاسبه این مالیات به صورت پله‌ای است یعنی تا سقف خاصی از درآمد، درصد مالیات ثابت است (در کبک برای زیر ۳۸ هزار و ۵۷۰ دلار درآمد سالانه، ۱۶ درصد است که شاید پایین‌ترین میزان در کانادا باشد) برای بسیاری از افراد با درآمدهای پایین یا متوسط مالیات بر درآمد آن‌قدر محسوس نیست که برای پله درآمدی بالای ۷۷ هزار دلار(۲۴ درصد) خواهد بود. و تازه مالیات بر درآمد شخصی personal income تنها یکی از انواع مالیات‌های دریافتی است.

این نکته مهمی است که افرادی که قصد اقامت دائم در استان را دارند ببینند در درازمدت (بعد از ۵ تا ۷ سال سابقه کار و رسیدن به سقف درآمدی مشاغل بالاتر در آن فیلد) سطح درآمدی آنها به چه حدی می‌رسد و چه میزان از انواع مالیات‌ها (استانی و شهری) به آنها تعلق می‌گیرد. اگر قرار است زن و شوهر هر دو شاغل باشند و سطح درآمدی هر دوی آنها در درازمدت مد نظر باشد، این قصه اهمیتی بسیار بیشتری خواهد داشت. البته روش‌های مختلفی برای کاهش سطح درآمدها به زیر پله‌های مالیاتی و پرداخت مالیات کمتر وجود دارد که از حوصله این بحث خارج است و به طور جداگانه به آن پرداخته خواهد شد. همچنین بین مالیات بر درآمد حقوق‌بگیران و مالیات خویش‌فرمایان و صاحبان کسب و کار شخصی تفاوت وجود دارد و گروه‌های اخیر با اجرای انواع روش‌های قانونی می‌توانند رقم مالیات پرداختی خود را کاهش دهند که ما پیشتر در تعدادی از مقالات سایت به این بحث‌ها به تفصیل پرداخته‌ایم.

اگر بخواهیم این بحث را جمع‌بندی کنیم باید شاید این نتیجه‌گیری منطقی باشد که در مشاغل با درآمد پایین تا متوسط (مثلا تا حدود ۴۵ هزار دلار در سال)، فرد شاغل در کبک، در مجموع احساس رفاه و رضایت بیشتری نسبت به سایر استان‌های مرفه کانادا دارد؛ در مشاغل با درآمدهای متوسط به بالا (تا حدود ۸۵ تا ۱۰۰ هزار دلار در سال)، فرد شاغل در مجموع دریافتی و هزینه‌کرد، یا از ساکنان سایر استان‌ها احساس بهتری دارد یا نظیر آنهاست اما در مشاغل با درآمدهای خیلی بالا، افراد از مقایسه میزان دریافتی با افراد مشابه خود در برخی استان‌ها و در مقابل مالیات پرداختی، ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشند و آنگاه سایر پارامترهای زندگی و مجموعه دریافت‌ها و پرداخت‌ها (نه لزوما مادی) است که میزان رضایت‌مندی آنها را تعیین می‌کند.

نرخ اشتغال و جابجایی شغلی

ترکیب آنچه در بالا بیان شد وضعیت خاصی به استان کبک می‌دهد. مثلا نظام مالیاتی مستقل، کاهش نسبی سطح دستمزدها در مشاغل پردرآمدتر و مجموعه قوانین حمایتی سبب شده که که تولید شغل در استان خصوصا در بخش خصوصی به خوبی استان‌های مرفه‌تر دیگر نباشد و به همین دلیل آمار بیکاری این استان در شرایط رونق معمولا از هر سه استان مطرح دیگر (انتاریو، بریتیش‌کلمبیا و البرتا) اندکی بالاتر است. البته این نرخ بیکاری هم کمی نادقیق است چون افرادی که از حمایت‌های دولتی استفاده می‌کنند (مثلا مادران مجرد با چند فرزند) اصولا در جستجوی کار نیستند که وارد آمار بیکاران شوند. اما همین استان باز به دلیل ماهیت اقتصاد سوسیالیستی‌تر در مواقع رکود و بحران اقتصادی، بحران‌های بیکاری را بهتر پشت سر می‌گذارد و نرخ بیکاری کمتری دارد. در واقع شاید غلط نباشد اگر ادعا کنیم که نرخ بیکاری استان خیلی به متوسط کانادا نزدیک است و از اعوجاجات مرسوم در بازارهای شغلی استان‌های پررونق‌تر کانادا در آن خبری نیست. این درحالی است که به هر حال، استان کبک یکی از مهم‌ترین استان‌های کانادا، محل زندگی تعداد زیادی از شهروندان کانادایی و محل تولید بخش قابل توجهی از تولید ملی در این کشور است.

یکی از موارد مهمی که در مورد استان پیشتر بیان شد موضوع جابجایی زیاد و آمار بالای ورود و خروج نیروی انسانی به استان است. البته ورودی‌ها معمولا مهاجران تازه‌وارد هستند و خروجی‌ها نیروهای کیفی‌تر و متخصص که پس از چند سال زندگی و افزایش درآمد و اعتبار، استان را به سمت نقاط با رقم درآمدی بالاتر و مالیات کمتر (عموما در غرب کانادا یا در امریکا) ترک می‌کنند. اما همین روند جابجایی‌ها سبب می‌شود که یافتن فرصت‌های شغلی برای ساکنان استان بهتر و بیشتر باشد و این خود فرصتی برای مهاجران تازه‌وارد است.

مشاغل خاص، هنری و فرهنگی و…

پیشتر درباره اهمیت کبک و خصوصا مونترال در حوزه تولیدات فرهنگی کانادا سخن گفته‌ایم. اگر چه بیشتر این تاکیدات بر زبان فرانسه متمرکز شده اما اصولا مونترال به عنوان یک شهر معتبر در کل امریکای شمالی از نظر وجوه فرهنگی و هنری اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل این شهر برای مشاغلی که وابستگی بیشتری به این حوزه‌ها دارند شهر ایده‌الی محسوب می‌شود. البته برای هنرمندان ایرانی، شخصیت جامعه ایرانی حاضر در شهر هم در میزان موفقیت اهمیت دارد که بعدها به آن خواهیم پرداخت.

اگرچه می‌توان پارامترهای دیگری را هم وارد بحث کرد اما به نظر می رسد که مباحث مربوطه برای جمع‌بندی و پاسخ به پرسش‌های مطرح شده کفایت کنند بنابر این در نوشتار بعدی به این کار اقدام خواهیم کرد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar