استفاده از کتابخانه‌های عمومی (بخش دوم: مباحث تکمیلی)
29 سپتامبر 2016 - 1:25
بازدید 397
8

  در بخش اول با عنوان استفاده از کتابخانه های عمومی (اطلاعات کلی)  با برخی ویژگی های کتابخانه های عمومی در کانادا آشنا شدیم. در این پست به نحوه عضویت و معرفی برخی قوانین و مقررات می پردازیم.    عضویت در کتابخانه های عمومی و هزینه ها برای اینکه در یک کتابخانه عمومی عضو شوید […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

در بخش اول با عنوان استفاده از کتابخانه های عمومی (اطلاعات کلی)  با برخی ویژگی های کتابخانه های عمومی در کانادا آشنا شدیم. در این پست به نحوه عضویت و معرفی برخی قوانین و مقررات می پردازیم. 

 

عضویت در کتابخانه های عمومی و هزینه ها

برای اینکه در یک کتابخانه عمومی عضو شوید باید در محله ای که آن کتابخانه در آنجا مستقر است ساکن باشید، یا درس بخوانید یا کار کنید و یا مالک چیزی باشید. برای تازه واردان همان شرط اول محقق است یعنی باید گذرنامه یا یک کارت شناسایی عکس دار معتبر را به همراه سندی که آدرس شما را نشان دهد (مثلاً یک صورتحساب بانکی) همراه داشته باشید. اما در آینده اگر مثلاً محل تحصیل شما در یک حوزه شهری متفاوت بود می توانید در کتابخانه عمومی آن حوزه هم عضو شوید و از امکانات آن استفاده کنید. مثلاً اگر در ریچموندهیل زندگی می کنید اما محل کارتان مارکام است و در عین حال یک کلاس درس پاره وقت هم در کالجی در تورنتو ثبت نام کرده اید می توانید در هر سه کتابخانه ریچموندهیل، مارکام و تورنتو عضو شوید (البته با عضویت در کتابخانه ریچموندهیل می توانید تحت شرایطی از کتابخانه مارکام هم استفاده کنید اما الان به این جزییات نمی پردازیم). اگر این امکان برایتان فراهم است بهتر است که این کار را انجام دهید چون خواهید دید که با این کار دسترسی خود به منابع رایگان را بیشتر کرده اید. البته از افراط اجتناب کنید و از امانت گرفتن تعداد زیادی کتاب که فرصت خواندن آنها را ندارید خودداری کنید چون معمولاً بهره ای غیر از پرداخت جریمه برای شما ندارد. 
 

معمولاً اعضای کتابخانه های عمومی در سه رده سنی دسته بندی می شوند: زیر ۱۳ سال، بین ۱۳ تا ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال. برای دو گروه سنی اول ممکن است در استفاده از برخی خدمات کتابخانه محدودیت هایی وجود داشته باشد و بالعکس برخی خدمات مختص آنها باشد.

شاید عجیب به نظر برسد اما افراد زیادی هستند که با تولد نوزادشان برای وی کارت عضویت می گیرند و تلاش می کنند وی از همان روزهای اول ادراک، کتابخانه و نحوه استفاده از آنرا بیاموزد و مسئولیت اقلام امانت گرفته شده برای خود را بپذیرد.  
 

برای ساکنان یک حوزه، دریافت کارت عضویت و استفاده از خدمات عادی وابسته به آن کارت رایگان است اما افراد موظفند که در حفظ کارت بکوشند، آن را به کس دیگری ندهند و در صورت مفقود شدن برای صدور مجدد جریمه بپردازند.

عضویت در کتابخانه های عمومی یک ساله است و در پایان این یک سال، فرد باید با ارائه سند (مثلاً گواهینامه یا نامه ای با آدرس محل اقامت) نشان دهد که کماکان شرایط تمدید عضویت را داراست. 
 

قوانین و محدودیت های امانت گرفتن

هر کتابخانه عمومی قوانین و مقررات خاص خود را دارا است که در زمان صدور کارت عضویت به متقاضی اعلام می شود. مثلاً زمان امانت گرفتن کتاب ها و سی دی ها معمولاً سه هفته است که تا دوبار قابل تمدید است (به شرطی که کس دیگری آن را نخواسته باشد.) یا فیلم ها برای سه شب یا یک هفته قابل امانت گرفتن هستند. سعی کنید که این موارد را دقیقاً رعایت کنید چرا که به ازای هر روز تاخیر باید جریمه بدهید. این جریمه معمولاً برای کتاب رقم بالایی نیست اما در برخی کتابخانه ها برای فیلم بسیار زیاد است (در ریچموندهیل ۲ دلار برای هر روز تاخیر) که چنانچه چند آیتم را با چند روز تاخیر بازگردانید می تواند رقم زیادی شود. همچنین اگر این عدد از یک میزان خاص گذر کند (معمولاً ۲۰ یا ۳۰ دلار در کتابخانه های مختلف) عضویت شما به حالت تعلیق درخواهد آمد و نمی توانید آیتمی را امانت بگیرید تا این مبلغ را پرداخت نمایید.

برخی از کتابخانه ها برای حداکثر تعداد آیتم هایی که می توانید هم زمان امانت گرفته باشید محدودیت می گذارند (مثلاً ۵۰ آیتم) و یا بر روی یک طیف خاص از اقلام (مثلاً حداکثر ۵ عدد فیلم داستانی) تا برای همه اعضا شرایط عادلانه تری فراهم آید.

توجه داشته باشید که تمام شعب یک کتابخانه نظیر هم هستند و شما می توانید آیتم در اختیار خود را به هر یک از شعبی که خواستید بازگردانید و الزامی نیست که آن را حتماً به نزدیک ترین شعبه به محل زندگی یا شعبه ای که در آن ثبت نام کرده اید بازگردانید. 
 

سیستم اتوماسیون کتابخانه ها

کسانیکه در ایران از امکانات آن-لاین کتابخانه های دانشگاهی استفاده کرده اند می دانند که این سیستم ها نسبت به سیستم های قدیمی کارت خوان کتاب چه میزان راحت تر هستند. در کانادا همه کتابخانه های عمومی از سیستم های اتوماسیون استفاده می کنند که برخی از آنها نظیر کتابخانه تورنتو بسیار پیشرفته است. اگر با این سیستم ها آشنا نیستید سعی کنید کم کم آشنا شوید تا از مزایای فراوان آن استفاده کنید.

مثلاً کاتالوگ این کتابخانه ها به شما امکان می دهد که از طریق اسم نویسنده، عنوان کتاب، موضوع یا نوع آن و یا صرفاً از طریق برخی کلمات کلیدی که به ذهن شما می رسد به جستجوی کتاب یا سایر منابع بپردازید. شما همچنین می توانید با ایجاد محدودیت های زمانی (مثلاً کتب منتشر شده پس از سال ۲۰۰۷) جستجوی خود را دقیق تر کنید. 
 

شما همچنین می توانید از طریق دیتابیس های نشریات به جستجوی آن-لاین مقالات نشریات بپردازید و به مقالاتی حتی مربوط به دهه های گذشته درباره یک موضوع خاص در کسری از دقیقه دسترسی پیدا کنید. این امکان ممکن است در روزهای سردتر سال که رفتن به کتابخانه دشوار است یا برای انجام تکالیف کالج یا دانشگاه به کار شما یا سایر اعضا خانواده بیاید. 
 

شما از طریق آیکون My Account می توانید به جزییات وضعیت امانت گیری خود در کتابخانه دسترسی پیدا کنید؛ اینکه چه آیتم هایی در اختیار شماست و تا چه زمانی برای بازگرداندن هر یک فرصت دارید، میزان جریمه احتمالی که به دلیل تاخیرهای قبلی باید پرداخت نمایید، امکان تمدید دوباره آیتم های به امانت گرفته شده، امکان رزرو یک آیتم (اصطلاحاً Hold کردن آن) و نوبت شما در صف رزرو آن آیتم از دیگر اطلاعاتی است که این بخش به شما ارائه می دهد. 
 

وب سایت بسیاری از کتابخانه های عمومی نظیر کتابخانه تورنتو منبع غنی برای دسترسی به منابع و مطالب مفید نظیر جستجو و آشنایی با مباحث کاریابی است. 
 

در این باره جزییات زیادی وجود دارد که در آینده به آن خواهیم پرداخت اما به شما توصیه می کنیم تلاش کنید در فرصت هایی که دارید با امکانات مختلف کتابخانه منطقه خود بیشتر آشنا شوید

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 9 شهریور 88 در همین وب سایت منتشر شده است

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar