اخراج پناهندگانی که اقامت گرفته اند به دلیل سفر به کشور خود
01 مارس 2015 - 5:55
بازدید 275
6

در اخبار این روزها آمده است که دولت محافظه کار کانادا به طور جدی پیگیر لغو اقامت و اخراج آن دسته از افراد مقیم کاناداست که در سالهای گذشته به عنوان پناهنده وارد کانادا شده اند و اکنون کارت اقامت دایم کانادا را در اختیار دارند ولی در این مدت به کشوری که از آن […]

ارسال توسط :
پ
پ

در اخبار این روزها آمده است که دولت محافظه کار کانادا به طور جدی پیگیر لغو اقامت و اخراج آن دسته از افراد مقیم کاناداست که در سالهای گذشته به عنوان پناهنده وارد کانادا شده اند و اکنون کارت اقامت دایم کانادا را در اختیار دارند ولی در این مدت به کشوری که از آن گریخته اند سفر کرده اند و یا در صدد تمدید پاسپورت خود از کشور قبلی بر آمده اند و یا حتی با پاسپورت کشور قبلی خود به کشور سومی رفته اند. مطلب منتشر شده در تورنتو استار را اینجا بخوانید.

ظاهرا افراد مقیمی که برای تابعیت اقدام می کنند اظهاراتشان در فرمهای درخواست تابعیت ملاک عمل قرار می گیرد و اگر اظهار کرده باشند که به کشور مبدا خود سفر داشته اند به جای بررسی درخواست تابعیت موضوع تحقیقات به منظور لغو اقامت دایم و اخراج از کانادا قرار می گیرند. برخی از افرادی که این رفتار دولت کانادارا تجربه کرده اند و در معرض اخراج هستند سالهاست در کانادا زندگی می کنند و صاحب خانواده چه بسا همسر کانادایی و کار و بیزنس موفق در کانادا هستند. 

این موضوع را در چهار عنوان زیر مورد بررسی قرار می دهم.

۱- مبنای قانونی و حقوقی در کانادا

بر اساس مقررات کسی می تواند از کانادا درخواست پناهندگی کند که خارج از کشور متبوع خود باشد و بیم آن باشد که در صورت بازگشت به کشور خود مورد تعقیب و مجازات قرار گیرد. بر اساس مقررات کنوانسیون ژنو ترس از تحت تعقیب گرفتن باید مبنای قابل قبولی داشته باشد و دلیل تعقیب نیز نژاد، ملیت،عضویت در یک گروه اجتماعی و یا سیاسی یا داشتن دیدگاه سیاسی خاص باشد. در برخی موارد تفسیر بازتری از کنوانسیون می شود مثلا کانادا پذیرفته است که زنان ممکن است به دلیل زن بودن در برخی کشورها مورد تعقیب و مجازات باشند. درهر صورت آنچه ملاک است خطری است که متقاضی پناهندگی را تهدید می کند و موضوع جدی است. در این میان اظهار خلاف واقع و نیز اقدامی که نشان دهد اظهار ابتدایی متقاضی خلاف بوده است می تواند موجب سلب حق پناهندگی شود.

بر اساس مقررات فعلی نهاد IRB که نام کاملش Immigration and Refugee Board است می تواند در صورت دریافت درخواست از دولت مبنی بر لغو حمایت یا Cessation که به معنی سلب حق پناهندگی است در مورد اینکه ایا کسی همچنان نیاز به حمایت و پناهندگی دارد یا خیر تصمیم بگیرد. پیش از سال ۲۰۱۲ و تصویب مقررات جدید در این زمینه از سوی دولت محافظه کار هارپر درخواست سلب حمایت (Cessation) ممکن بود ولی به ندرت اتفاق افتاده است چرا که به فرض موافقت IRB با درخواست دولت تصمیم آن نهاد نمی توانست منجر به از دست دادن اقامت دایم از سوی افرادی که بعد از قبول پناهندگی اقامت دایم دریافت کرده بودند شود و انگیزه ای برای دولت در مورد درخواست سلب حمایت در مورد افرادی که اقامت دایم داشتند وجود نداشت. از سال ۲۰۱۲ اما سازمان مرزبانی کانادا CBSA صدور درخواست Cessation را یکی از ۵ اولویت اصلی خود در فعالیتهای اطلاعاتی قرار داده است. بر اساس اطلاعاتی که شورای پناهندگان کانادا که نهادی غیر دولتی است منتشر کرده CBSA هدف سالانه خود را صدور ۸۷۵ درخواست Cessation تعیین کرده است.. 

بر اساس مقررات فعلی جز آن دسته از افرادی که تابعیت کانادا را دریافت کرده اند همه افرادی که به عنوان پناهنده وارد کانادا شده اند می توانند در صورت از دست دادن شرایط پناهندگی و یا روشن شدن اظهار خلاف واقع از سوی این نهاد اخراج شوند. سفر به کشور مبدا به عنوان اماره ای دال بر خلاف گویی متقاضی در نظر گرفته می شود. تنها مورد استثنا تغییر سیاسی کشور مبدا است به این معنی که اگر دولت کشوری عوض شود و تهدید رفع شود به این دلیل نمی توان پناهنده مقیم دایم را از کانادا اخراج کرد.

۲- چنبه سیاسی این اقدامات

نیش عقرب نه از ره کین است اقتضای طبیعتش این است

دولت حاکم دولت محافظه کار است و از همان آغازین روزهای حاکمیت بر مقدرات کانادا با رای کمتر از ۳۴ درصد کانادایی ها هر چه در توان داشته در راستای سیاست ضد مهاجراین حزب به کار گرفته است. از دستکاری های ناشیانه در قوانین مهاجرتی گرفته تا بستن سفارتخانه ها بر اساس تصمیمات یک شبه و تلاش برای قطع بیمه درمانی متقاضیان پناهندگی. اقدام جدی و صرف هزاران دلار برای اخراج پناهندگانی که سری به خانه پدری زده اند اکنون در همین راستا جزو اولویتهای دولت هارپر قرار گرفته است. 

بر اساس اطلاعات به دست آمده از آمار منتشر شده IRB تعداد ۱۷۸ درخواست در این زمینه در سال ۲۰۱۳ به این نهاد رسیده است این رقم در مقایسه با تعداد کمتر از ۴۰ درخواست در سالهای پیشین بسیار رشد کرده است. تعداد ۱۴۸ درخواست در پایان مارس ۲۰۱۴ در حال رسیدگی بوده است. به نظر می رسد با توجه به رقم هدفی که تعیین شده  است کارکنان CBSA برای یافتن و پیگیری مهاجرینی که سابقه پناهندگی داشته اند و به کشور خود سفر کرده اند زیر فشار روسای خود بوده اند و سال سختی را گذرانده اند بدون اینکه این کار نفعی برای جامعه کانادایی در پی داشته باشد.  

وزیر مهاجرت وقت، آقای جیسن کنی در زمانی که تغییر مقررات برای اخراج مهاجرین را توجیه می کرد اعضای مجلس را با طرح این موضوع که ؛دیده شده بسیاری از پناهندگان بلافاصله پس از دریافت پناهندگی به کشوری که از آن گریخته اند سفر کرده اند؛ تشویق به تصویب این قانون کرد ولی اکنون دولت هارپر افرادی را هدف قرار داده که ده سال است در کانادا ریشه دوانده اند و زندگی موفق دارند بدون نیاز به کمک از سوی دولت کانادا. این البته جای تعجب ندارد و رفتار این دولت و به خصوص گذشته آقای جیسن کنی به هیچوجه جای تعجب در این زمینه نمی گذارد.

اینکه واقعا به چه دلیل و برای کدام منظور مثبت این همه منابع انسانی و مالی دولت از جیب مالیات دهندگان صرف یافتن و اخراج پناهندگانی که امروز زندگی آرام و آبرومندی را در کانادا دارند صرف می شود روشن نیست. کشوری که سالانه به سیصد هزار مهاجر نیاز دارد و دولت محافظه کار با وجود ایدیولوژی سیاسی ضد مهاجرخود همچنان مجبور به جذب مهاجر است، چه توجیهی وجود دارد که افراد مفید جامعه به صرف سفری کوتاه برای دیدن پدر و مادر مریض و چه بسا با تنی لرزان و قبول خطر به سرزمین پدری از کانادا اخراج شوند.

۳- اهمیت موضوع برای جامعه ایرانی کانادا 

بخشی از جامعه ایرانیان را پناهندگانی تشکیل می دهند که اکنون مقیم دایم شده اند و زندگی جا افتاده ای در کانادا دارند ولی در طی سالها به هر دلیل بازگشتی به وطن داشته اند. هستند در میان آنان که با داستانی دروغین پناهندگی گرفته اند و قطعا این دسته بیش از دیگران در هراسند. موضوع از جهت دیگری هم مهم است و آن اینکه گذشته از اینکه هر یک از ما در معرض چنین خطری هستیم یا خیر نباید از منظر فردی به آن نگاه کرد. اصولا دولت محافظه کار در صدد رفع مشکل برای جامعه مهاجرین نیست و منافع طبقه ای خاص را تامین می کند. این سیاست البته تنها در مورد ایرانیان اعمال نمی شود و اتفاقا موارد معدودی در مورد ایرانیان شنیده شده ولی هارپر نشان داده است که گام به گام پیش می اید و اگر امروز من و شما موضوع این رفتار نیستیم سیسات بعدی وی ممکن است ما را زیر پوشش قرار دهد بنابراین حتی اگر معتقدیم بسیاری از پناهندگان به دروغ پناهندگی گرفته اند شایسته نیست از این سیاست خوشحال باشیم. هارپر برای این اقدامات دلایل مورد نظر ما و شما را ندارد.

 بر ماست که به عنوان اعضای جامعه ایرانی دقت کنیم در انتخابات اینده شرکت کرده و دیگران را نیز تشویق به شرکت و رای دادن به حزب رقیب هارپر کنیم شاید به این ترتیب بتوان نقطه پایانی بر فعالیتهای حزبی که منابع مالی و انسانی کانادا را در جهت خلاف منافع مردم این کشور هزینه می کند قرار دهیم.

۴- چه کسانی باید نگران باشند و توصیه ما چیست؟

آنها که تابعیت کانادا را دریافت کرده اند نباید نگران باشند چرا که اساسا موضوع این قانون نیستند 

آنان که هنوز مقیم دایم هستند و تابعیت نگرفته اند و سفری به سرزمین پدری اشته اند می توانند موضوع این قانون باشند. همانگونه که گفته شد در موارد متعددی اطلاعات فرم درخواست تابعیت ملاک عمل بوده است چه بسا بهتر باشد این دسته افراد برای مدتی تا تغییر سیاست های دولت یا تغییر دولت هارپر قید درخواست تابعیت را بزنند و آن را به زمانی دیرتر موکول کنند. در هر صورت نباید در فرمها خلاف واقع گفته شود.

دقت کنید که در صورتی که چنین تصمیمی به شما ابلاغ شد می توانید از آن به دادگاه فدرال شکایت کنید. حتما از خدمات حقوقی وکیلی مطمین بهره بگیرید و کار خود را به اما و اگر موکول نکنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar