آیا مالزی می‌تواند سکوی پرش مناسبی برای مهاجرت به کانادا باشد؟ بخش آخر
30 دسامبر 2009 - 2:11
بازدید 444
9

  مجید بسطامی  در پست های مرتبط قبلی به مواردی چون دو رویکردی که در ارتباط با مهاجرت به کانادا از طریق مهاجرت به مالزی وجود دارد و دلایل افراد در هر مورد اشاراتی شد. در این پست که آخرین مورد از این سری محسوب می شود، تعدادی دیگر از دلایل رویکرد دوم ارزیابی خواهند […]

ارسال توسط :
پ
پ

 


مجید بسطامی 

در پست های مرتبط قبلی به مواردی چون دو رویکردی که در ارتباط با مهاجرت به کانادا از طریق مهاجرت به مالزی وجود دارد و دلایل افراد در هر مورد اشاراتی شد. در این پست که آخرین مورد از این سری محسوب می شود، تعدادی دیگر از دلایل رویکرد دوم ارزیابی خواهند شد. 

در پست قبلی فشرده ای از مهم ترین دلایلی که عده ای را به انتخاب مالزی برای یک مهاجرت موقت به قصد مهاجرت دائم به کانادا تشویق می کند فهرست کردیم. مرور دوباره آن دلایل می تواند برای ادامه بحث ما مفید باشد:

  • یافتن فرصت بیشتر برای اندیشیدن درباره مهاجرت و آشنایی با دشواری های زندگی در مهاجرت در ابعاد محدودتر،
  • تمرین تاسیس کسب و کار در کانادا با راه اندازی نمونه محدود آن در مالزی،
  • تقویت زبان انگلیسی در محیط ،
  • کسب یک مدرک تحصیلی در دانشگاه های انگلیسی زبان برای رفع شرط زبان در دانشگاه های کانادا،
  • افزایش امتیازات لازم برای مهاجرت به کانادا مثلا از طریق کسب یک مدرک تحصیلی بالاتر،
  • فرصت کسب تجربه کاری در کمپانی های معتبر و مشهور به منظور تقویت رزومه شغلی،

 

در آن پست اشاره کردیم که بررسی این دلایل نشان می دهد مقوله مهاجرت به مالزی به دلیل سهولت بیشتر در دریافت ویزای آن، آسان فرض شده درحالیکه مهاجرت و آغاز زندگی جدید در هر مکانی سخت و هزینه بر است و صرف موضوع سهولت یا سختی دریافت ویزا نباید میزانی برای سنجش سهولت یا سختی مهاجرت و زندگی در یک کشور در نظر گرفته شود. از این نظر تفاوت عمده ای بین مالزی و کانادا نیست و فرد قاعدتاً مجبور است همه نوع هزینه های مادی، معنوی و فکری را دوباره پرداخت نماید. 

نکته دومی که به آن اشاره شد مبنای نادرست اطلاعات بسیاری از افراد است که معمولاً به نتایج نادرست هم ختم می شود. از این نظر، خیلی از آن مواردی که به نظر مهاجرین به مالزی می تواند فرصت یا ظرفیتی برای مهاجرت به کانادا محسوب شود اساساً فاقد چنین مشخصه ای است. اما موارد دیگر… 

مورد بعدی بحث محاسبه سود و زیان این کارها در مالزی در مقایسه با انجام همین کارها در ایران است. مثلا مهم ترین شرط (یا یکی از مهم ترین شروط) برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های کانادا، نمره بالای زبان انگلیسی یا فرانسه در یک آزمون استاندارد است. حال می توان پرسید اگر در ایران بمانیم و با یک برنامه ریزی دقیق و اختصاص زمان مناسب همین کار را با کاهش شدید هزینه های اقتصادی و ذهنی انجام دهیم عمل معقول تری انجام نداده ایم؟  

می دانم که برخی بلافاصله خواهند گفت تا در ایران باشیم به دلیل دغدغه ها و مشکلات موجود و درگیری های ذهنی چنین کاری نخواهیم کرد. من به این دوستان می گویم که اگر کلا برای حل این گونه مسائل به فکر یافتن راه های درمانی اصلی نباشید چنین مشکلاتی که متاسفانه در میان ما ایرانیان بسیار هم شایع است همیشه و همه جا با شما خواهند ماند و فرارهای اینچنینی تنها درمان های موقتی هستند که عوارض جانبی side effects بسیار دارند.  

این دوستان قبل از هر چیز باید بر روی روش های مدیریت زمان time management و برنامه ریزی هدف-محور goal-oriented planning کار کنند تا در همه عرصه ها و نه (احتمالاً) یکی از آنها موفق شوند. اگر بتوانند چنین کنند مطمئن باشند که مهاجرت موفقی را در کانادا یا هر جای دیگر دنیا تجربه خواهند کرد و زمان بیشتری را برای ادامه پیشرفت در مسیر مورد نظر خود حفظ خواهند کرد.  

همین نکته در مورد اخذ یک مدرک تحصیلی دیگر هم صادق است. آیا چنین کاری هم اکنون در ایران با توجه به تنوع دانشگاه ها و رشته های درسی مقدور نیست؟ اگر برای چنین کاری در ایران مشکل جدی داریم چرا فکر می کنیم ادامه تحصیل در مالزی یا کانادا ساده تر است؟ به هر حال هر زمان که به مالزی یا هر جای دیگر برای یک مهاجرت موفق فکر می کنید پیش از هر چیز معادله هزینه-فایده آن را برای خود ترسیم کنید و از خود بپرسید اگر بخواهم همین کار را در ایران انجام دهم چه شرایطی خواهم داشت و در مقابل پرداخت چه هزینه هایی، چه برداشت هایی خواهم داشت؟ 

نکته آخری که می خواهم در ارزیابی دلایل بالا برای یک مهاجرت دومرحله ای به آن اشاره کنم و معتقدم از همه نکات دیگر مهم تر است این است که بسیاری از تصمیماتی که مهاجران بر اساس آنها به دلایل بالا می رسند از ابتدا نیازمند بازنگری جدی هستند. مثلاً اینکه بیشتر ما می خواهیم «در کانادا ادامه تحصیل دهیم و بهتر است با تحصیل در یک دانشگاه مالزیایی شرط زبان دانشگاه های کانادا را پشت سر بگذاریم» باید با این پرسش و تردید جدی مواجه شود که «اساساً چرا ادامه تحصیل؟» چه کسی یا چه چیزی چنین تکلیف به شما کرده است؟  

در این ارزیابی صادقانه و عمیق درخواهیم یافت که چنین آرزوهایی بیشتر از خطاهای عادتی یا دنباله روی های غیرمنطقی در میان ما نشات می گیرند. مثلا اغلب ما ادامه تحصیل صرف در مقاطع دانشگاهی را بدون آنکه هیچ تصویر و تصوری از فواید اصلی آن در بازار کار داشته باشیم یک فضیلت و موفقیت برای خود می دانیم. چرا فکر نمی کنیم که اگر معادل همین زمان برای گرفتن یک مدرک تحصیلی بالاتر (مثلا فوق لیسانس) را صرف قوت بخشیدن به مهارت های زبان انگلیسی و فراگیری زبان فرانسه کنیم هم در پول و وقتمان صرفه جویی بیشتری کرده ایم و هم آنها را در کاری هزینه کرده ایم که سودش تضمین شده است. با این کار مطمئن خواهیم بود که امتیاز مورد نیاز کانادا را هم به حد زیادی افزایش داده ایم و هروقت پایمان به کانادا برسد با احتمال بیشتر و شرایط سهل تری کار به دست خواهیم آورد. 

مشابه همین نکته در مورد راه اندازی بیزینس شخصی صادق است. باید پرسید که چگونه می توان در ایران و بدون آگاهی و آشنایی با طیف بسیار گسترده فعالیت های شغلی در کانادا، فردی دریابد که در کانادا چه می خواهد انجام دهد. اگر به جای این کار، وقت خود را صرف فراگیری مباحث اساسی تخصص های مرتبط با رشته و زمینه کاری خود، تقویت مهارت های انتقال پذیر transferable  و همچنین مهارت های زبانی کند قطعا سرمایه گذاری مطمئن تری انجام داده است. 

تنها موردی که شخصا مهاجرت دومرحله ای را منطقی می دانم ایجاد فرصتی برای یافتن کار در شعب شرکت های معتبر بین المللی (خصوصا شرکت های کانادایی یا آمریکایی یا شرکت هایی که شعب کانادایی یا آمریکایی هم داشته باشند) در منطقه به قصد تقویت بنیه اطلاعاتی و تخصصی، زبانی و رزومه کاری است. البته این کار بیشتر در تخصص های محدودی چون صنایع نفت و گاز یا ساختمانی یا استادی دانشگاه و آنهم برای افرادی با توانایی بالای شغلی و زبانی مقدور است.  

دقت کنید منظورم این نیست که «به امید چنین فرصتی» به کشوری چون مالزی مهاجرت کنید بلکه در صورت «یافتن چنین امکانی» به مهاجرت بیاندیشید. چنین مهاجرتی که کاملا بر مبنای ارتقا و جهش شغلی باشد می تواند منطقی فرض شود چون شما را در یک مسیر درست از پیشرفت با تخصیص کمترین هزینه قرار می دهد و بعدا هم می تواند برای شما در کانادا بلافاصله فرصت های شغلی در رشته های مرتبط و با سطح قابل قبولی از درآمد فراهم آورد. در این گونه موارد هم هر چقدر فرد متقاضی اطلاعات خود را از فضای شغلی کانادا عمیق تر و دقیق تر کند و بر همان اساس توانایی ها، مهارت ها و داشته های حرفه ای خود را تقویت کند موفق تر خواهد بود. چنین مهاجرتی را می توان یک مهاجرت دومرحله ای معقول دانست حال در مالزی اتفاق بیافتد یا دوبی یا حتی افغانستان

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar