آیا قوانین مربوط به جذب نیروی متخصص کبک تغییر خواهد کرد؟
19 ژانویه 2011 - 17:15
بازدید 384
8

علی مختاری   مدتی است که بازار شایعه در مورد تغییر قوانین کبک بسیار داغ است. شایعاتی مانند اینکه :  قرار است لیست رشته های اولویت دار تغییر کند و یا جدول امتیازات متحول شود، قرار است بعضی رشته ها مانند فدرال اصلا جذب نشوند،  قرار است قانونی تصویب شود که افراد را مجبور به […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی مختاری

 

مدتی است که بازار شایعه در مورد تغییر قوانین کبک بسیار داغ است. شایعاتی مانند اینکه : 

قرار است لیست رشته های اولویت دار تغییر کند و یا جدول امتیازات متحول شود،

قرار است بعضی رشته ها مانند فدرال اصلا جذب نشوند، 

قرار است قانونی تصویب شود که افراد را مجبور به ماندن در کبک کند 

و …..

اما اینها همه شایعه اند و هیچ پایه و اساسی ندارند. شاید این به وضعیت خاص جامعه کنونی ایران و نیز عادت ما به تکیه بر شنیده ها و نه خواندن هم بر می گردد ولی به نظر می رسد این شایعات به صورت هماهنگ و به منظوری خاص در جامعه منتشر می شود.

در هر صورت با توجه به آنچه آمد لازم دیدم نکاتی را خدمت دوستان تذکر دهم.

۱- تصور تغییر ناگهانی در سیستم مهاجرت کبک کاملا غیر ممکن است. عزیزان کبک را با فدرال مقایسه می کنند که آقای وزیر شب کابوس می بیند و فردا لیست عوض می کند اما این تصور درست نیست. وضعیت خاص فدرال و اختیار ویژه وزیر ناشی از قانون سی-۵۰ است و تنها در حوزه همان تغییر لیست و سیاستگذاریهای مندرج در آن قانون که البته از ابتدا هم با انتقادات بسیاری همراه بوده ممکن است وگرنه هر گونه تغییر در سیاستهای مهاجرتی و برنامه های آن باید در مجلس مورد بحث و تصویب قرار گیرد.

در کبک وزیر اختیاری ندارد و هر تغییری باید از مجرای مجلس ایالتی کبک بگذرد و دو بار تا اجرایی شدن منتشر شود یعنی پروسه ای که بیش از ۶ ماه زمان می برد. ضمن اینکه با طرح اولیه آن اخبار آن منتشر می شود همانگونه که در مورد وکالت و نمایندگی در پرونده های کبک مطرح شد و یا تغییراتی که در قانون در ۱۴ اکتبر ۲۰۰۹ داده شد که در هر دو مورد ماهها قبل از نهایی شدن تغییرات موضوع در همین وب سایت اعلام شده است.

در حال حاضر نیز هیچ تغییر مهمی در دستور کار نیست و خبری از تغییرات مورد نظر شایعه سازان نیست.

۲- برخی دوستان مسایل پیش آمده در مورد برنامه سرمایه گذاری کبک و اعلام ناگهانی بسته شدن برنامه را به عنوان استدلال خلاف آنچه در بالا آمد مطرح می کنند. در این خصوص باید گفت که آن مورد کاملا استثنایی و متفاوت است. بر اساس قرارداد بین فدرال و کبک این ایالت باید در مواردی دنباله رو سیاستهای فدرال باشد از جمله در تعیین سقف رقم سرمایه گذاری و ….. در آن مقطع به خصوص فدرال برنامه را متوقف کرده بود بنابراین این اختیار برای کبک نیز در بستن برنامه وجود داشت اما از سوی دیگر می توانست تا انتشار دوم قانون به پذیرش پرونده ادامه دهد که خوب تا زمانی ادامه داد و بعد از آن برنامه را متوقف کرد که البته این ادامه و توقف در چارچوب قوانین از اختیارات وزیر بود هر چند عملکرد وزیر کاملا قابل انتقاد بود که شرح آن در همین وب سایت آمده است.

۳- به این نکته نیز باید توجه داشت که تغییر قانون با تغییر رویه اداره مهاجرت متفاوت است به عنوان مثال قانون می گوید متقاضی باید زبان فرانسه بداند اما الزام نمی کند که حتما نمره زبان ارائه کنند. در حال حاضر رویه این است که اداره مهاجرت بدون اصرار به داشتن نمره زبان سطح زبان فرد را در مصاحبه ارزیابی می کند. اگر روزی اداره مهاجرت درخواست کرد متقاضیان نمره زبان ارائه کنند این یک تغییر رویه است در عمل به قانون یعنی اداره مهاجرت کبک ترجیح می دهد که  سطح زبان افراد به گونه دیگری ارزیابی شود. البته این اتفاق نیافتاده است و تنها به عنوان یک مثال آورده شد.

۴- در مورد یکی از این شایعات هم باید بگویم که بحث اجبار به اقامت در کبک به هیچ وجه مطرح نیست. متقاضیان نیروی متخصص و سرمایه گذاری اگر چه اعلام تمایل به اقامت می کنند ولی الزامی به ماندن در کبک ندارند. آنچه باعث این داستان سراییها شده موضوع کارآفرینان کبک است که آنها هم به دلیل تعهد به راه اندازی بیزنس در کبک مجبور به ماندن در کبک برای ایفای تعهدند و به هیچ وجه با دیگر انواع متقاضیان قابل قیاس نیستند.

 

موفق باشید

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar