آموزش در کبک: معرفی سیستم تحصیلات عالی کبک
23 ژوئن 2010 - 4:19
بازدید 419
7

نشاط تهرانی   در پست قبلی توضیحاتی درباره انواع کالج‌ها و ادامه تحصیل در کالج‌های کبک داده شد. در این پست به ابعاد دیگری از تحصیلات تکمیلی در این استان پرداخته شده است.   در استان کبک، تحصیل تا پایان دوره متوسطه و قبل از ورود به دانشگاه (با احتساب دوران کالج) ۱۳ سال به […]

ارسال توسط :
پ
پ

نشاط تهرانی

 

در پست قبلی توضیحاتی درباره انواع کالج‌ها و ادامه تحصیل در کالج‌های کبک داده شد. در این پست به ابعاد دیگری از تحصیلات تکمیلی در این استان پرداخته شده است.

 

در استان کبک، تحصیل تا پایان دوره متوسطه و قبل از ورود به دانشگاه (با احتساب دوران کالج) ۱۳ سال به طول می‌انجامد که از استان‌های دیگر کانادا یک سال بیشتر است. البته معمولا در دوره‌های کالج که خاص ورود به دانشگاه است سال دوم دربرگیرنده واحدهای درسی دانشگاهی است. به همین دلیل اغلب دانشجویان در بیشتر دانشگاه‌های استان کبک بعد از سه سال موفق به اخذ مدرک کارشناسی خواهند شد در حالی که در دانشگاه‌های استان‌های دیگر کانادا دوران لیسانس یا کارشناسی معمولا چهار ساله است زیرا دانش‌آموزان در استان‌های دیگر در طول ۱۲ سال موفق به اخذ دیپلم دبیرستان شده و یک راست به دانشگاه وارد می‌شوند.

استان کبک سرمایه‌گذاری عظیمی در بخش آموزش دانشگاهی انجام داده‌است و شبکه گسترده‌ای از دانشگاه‌ها در سرتاسر استان وجود دارد. این به غیر از موسسات خصوصی است که خارج از پوشش این شبکه فعالیت‌ می‌کنند. کمک‌های دولتی و یارانه‌هایی که استان کبک در اختیار دانشگاه‌های دولتی قرار می‌دهد و نظارت بر شهریه‌های دانشگاه‌ها در این استان باعث شده‌است هزینه تحصیل به شکل قابل توجهی کاسته شود و از این رو استان کبک ارزان‌ترین استان برای تحصیلات عالی به شمار می‌رود. به همین دلیل است که شهر مونترال که بزرگترین شهر استان کبک است با داشتن چهار دانشگاه بسیار بزرگ بیشترین تعداد دانشجو را در میان شهرهای بزرگ امریکای شمالی به خود اختصاص می‌دهد.

کسانی که خارج از استان کبک یا خارج از کانادا مدرک دیپلم خود را دریافت کرده‌اند در صورت تمایل به ادامه تحصیل در این استان دو مسیر را پیش رو دارند. راه اول این است که با ارائه نمرات و واحدهای سال‌های آخر دبیرستان بتوانند یک سال اول تحصیلات کالج را حذف کنند (چرا که معمولا دروسی که در سال‌های آخر دبیرستان ارائه می‌شود با دروسی که در سال اول کالج ارائه می‌شود شباهت زیادی دارند) و سپس با گذراندن سال دوم کالج وارد دانشگاه شوند.

راه دوم این است که با گذراندن امتحانات ورودی دانشگاه‌ها از واحدهای درسی پیش‌نیاز که در دانشگاه ارائه می‌شود استفاده کنند که در این حالت معمولا دوره کارشناسی از سه سال به چهار سال ادامه پیدا می‌کند.

در استان کبک شهریه‌ها در سه سطح اخذ می‌شود. شهریه برای ساکنین استان کبک، شهریه برای ساکنین کانادا که در استان‌های دیگر زندگی می‌کنند و شهریه برای دانشجویان سایر کشورها. برای این که کسی از شهریه ساکنین استان کبک برخوردار باشد باید مدرکی تحت عنوان CSQ یا Québec Selection Certificate را دریافت کند.

کسانی که از طریق برنامه مهاجرتی کبک وارد این استان می‌شوند در زمان قبولی در مصاحبه یا در بدو ورود این مدرک را دریافت می‌کنند و به همین دلیل به محض ورود به استان کبک می‌توانند از شهریه مخصوص ساکنین استان کبک برخوردار شوند. اما مهاجرانی که از استان‌های دیگر وارد استان کبک می‌شوند باید مراحل خاصی را طی کنند و تا آن زمان باید شهریه‌‌ی معادل ساکنین کانادا را بپردازند. به همین دلیل توصیه ما برای مهاجرانی که از طریق فدرال اقدام کرده اما به هر دلیل کبک را برای اقامت برمی‌گزینند این است که در صورتی که خود یا فرزندانشان قصد ادامه تحصیل در کالج یا دانشگاه را دارند به محض ورود به استان کبک برای دریافت این گواهی اقدام کنند. البته بعضی مراکز آموزشی به خصوص کالج‌های دولتی برای تسهیل کار مهاجران تازه‌وارد تا مدت محدودی مدارکی مانند اجاره‌نامه منزل، صورت‌حساب‌هایی مانند تلفن یا برق یا صورت‌حساب‌هایی که از طریق بانک برای شخص ارسال می‌شود را به صورت موقت به عنوان مدرک اقامت دائم در استان کبک می‌پذیرند و آنها را با شهریه مربوط به استان کبک ثبت نام می‌کنند.

کسانی که از طریق پذیرش دانشجویی وارد استان کبک شده و تحصیل در دانشگاه را آغاز می‌کنند در سال‌های نخست ورود، باید شهریه مربوط به دانشجویان بین‌المللی را بپردازند اما این دانشجویان نیز تحت شرایط خاص و در زمان معینی می‌توانند برای اقامت دائم اقدام کنند و به محض گرفتن گواهی مربوط یا CSQ شهریه آنها به شهریه ساکنین کبک تقلیل خواهدیافت. (نکته قابل ذکر این است که بعضی دانشگاه‌های استان کبک برای بعضی برنامه‌های مربوط به دوره دکترا یا کارشناسی ارشد از دانشجویان بین‌المللی همان شهریه مربوط به ساکنین کبک را دریافت می‌کنند. در ادامه این سلسله مقالات در این باره به تفصیل صحبت خواهدشد).

دانشگاه‌های کبک هم مانند کالج‌ها، دوره‌های آموزشی کوتاه و بلندمدتی را ارائه می‌دهند که منجر به اخذ مدرک دانشگاهی نمی‌شود و بیشتر به دوره‌‌های کاردانی یا فنی و حرفه‌ای شبیه است. همچنین دوره‌های آموزش زبان‌های انگلیسی و فرانسه در سطوح مختلف از دیگر برنامه‌هایی است که توسط دانشگاه‌ها به متقاضیان ارائه می‌شود.

در استان کبک ۱۷ دانشگاه وجود دارد که در این میان دانشگاه کبک که بزرگترین دانشگاه کانادا و به تعبیری امریکای شمالی محسوب می‌شود با داشتن شبکه‌ای متشکل از ۹ دانشگاه در شهرهای مهم استان بیش از ۸۵۰۰۰ دانشجو را در خود جای داده‌است. شهر مونترال ۷ دانشگاه انگلیسی و فرانسه‌زبان را در خود جای داده‌است و سه دانشگاه بزرگ و مهم انگلیسی زبان کانادا از جمله این ۷ دانشگاه هستند. در نوشتارهای بعد درباره تک تک دانشگاه‌ها و شرایط تحصیلی در دانشگاه‌های استان کبک توضیحاتی را ارائه خواهیم داد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar