آموزش در کبک: معرفی دانشگاه کنکوردیا در استان کبک
07 سپتامبر 2010 - 20:38
بازدید 452
5

نشاط تهرانی   همان طور که در مقاله‌های قبل اشاره شد دانشگاه‌های استان کبک هدف بسیاری از مهاجران و متقاضیان ادامه تحصیل می‌باشد به همین دلیل در مجموعه چند نوشتار قصد داریم معرفی اجمالی از دانشگاه‌های مهم این استان ارائه دهیم تا زمینه را برای انتخاب مناسب تازه‌واردان و همچنین کسانی که قصد دارند از […]

ارسال توسط :
پ
پ

نشاط تهرانی

 

همان طور که در مقاله‌های قبل اشاره شد دانشگاه‌های استان کبک هدف بسیاری از مهاجران و متقاضیان ادامه تحصیل می‌باشد به همین دلیل در مجموعه چند نوشتار قصد داریم معرفی اجمالی از دانشگاه‌های مهم این استان ارائه دهیم تا زمینه را برای انتخاب مناسب تازه‌واردان و همچنین کسانی که قصد دارند از طریق اخذ پذیرش دانشجویی از یکی از دانشگاه‌های استان کبک به کانادا سفر کنند فراهم کرده‌ باشیم. پیشتر دانشگاه مک‌گیل را در دو پست مرتبط معرفی کردیم و حال به معرفی دانشگاه کنکوردیا می‌پردازیم.

 

دانشگاه کنکوردیا که در سال ۱۹۷۴ تاسیس شده است دومین دانشگاه بزرگ و معتبر انگلیسی‌زبان در استان کبک به شمار می‌رود و در مرکز شهر مونترال قرار گرفته است. درزمان تاسیس این دانشگاه، دو کالج و دانشگاه بزرگ شهر مونترال یعنی کالج لایولا و دانشگاه سر ویلیام جرج که از موسسات آموزشی صاحب‌نام و پرسابقه این شهر به شمار می‌رفتند در زیرمجموعه این دانشگاه قرار گرفتند و به عنوان شعبه‌هایی از این دانشگاه فعالیت خود را آغاز کردند. دانشگاه کنکوردیا در سال‌های اخیر رشد و توسعه زیادی داشته و از نظر کمی و کیفی همواره در مسیر پیشرفت بوده است و طبیعی است هر چه جایگاه این دانشگاه نسبتا جوان در میان دانشگاه‌های امریکای شمالی و حتی دنیا بهتر می‌شود اخذ پذیرش بخصوص در رشته‌های پرطرفدار به مرور مشکل‌‌تر شده و سال به سال رقابت سخت‌تری در بین متقاضیان در جریان است.

 

دانشگاه کنکوردیا از تمام نقاط کانادا و امریکای شمالی و نیز کشورهای دیگر جهان دانشجو می‌پذیرد. در حال حاضر حدود ۳۹۰۰ نفر از دانشجویان رسمی تمام‌وقت که ۱۲ درصد کل دانشجویان این دانشگاه را تشکیل می‌دهند از ۱۵۰ کشور مختلف دنیا به کنکوردیا وارد شده‌اند.

 

این دانشگاه بیش از ۳۰۰ رشته مختلف در مقطع کارشناسی به دانشجویان ارائه می‌دهد. این رشته‌ها در چهار شعبه مختلف این دانشگاه یعنی دانشکده علوم و هنر، دانشکده علوم مهندسی و کامپیوتر، دانشکده هنرهای زیبا و دانشکده اقتصاد و بازرگانی جان مولسون ارائه می‌شود. در زمینه تحصیلات تکمیلی نیز دانشگاه کنکوردیا بیش از ۲۰۰ رشته مختلف را در مقاطع دکترا یا کارشناسی ارشد یا به صورت گواهی‌نامه‌ها یا دیپلم در اختیار دارندگان مدرک کارشناسی و کسانی قرار می‌دهد که تمایل دارند دانش خود را در زمینه شغلی و تحصیلی خود ارتقا بخشند.

 

در سال تحصیلی ۲۰۰۹ نزدیک به ۴۴۰۰۰ نفر در رشته‌ها و مقاطع مختلف مشغول به تحصیل بوده‌اند و شمار دانشجویان این دانشگاه در سال ۲۰۱۰ به  ۴۵۰۰۰ رسید.

 

برنامه‌های مختلفی که در دانشگاه کنکوردیا ارائه می‌شود چهار زیرگروه را در بر می‌گیرد که عبارت است از:

 

مقطع کارشناسی: در این مقطع متقاضیان می‌توانند از نزدیک به ۳۰۰ رشته تحصیلی که توسط دانشگاه ارائه می‌شود. طبیعی است رشته‌ای که متقاضی انتخاب می‌کند باید با رشته تحصیلی او در مقاطع قبلی یعنی دبیرستان یا کالج هم‌خوانی داشته باشد در غیر این صورت ممکن است دانشگاه به دانشجو توصیه کند تا قبل از ورود به رشته اصلی واحدهایی را به صورت پیش‌نیاز بگذراند. در وب‌سایت دانشگاه کنکوردیا تمام رشته‌ها یا برنامه‌هایی که در چهار دانشکده ارائه می‌شود به تفصیل واحدهای درسی و دیگر جزئیات مربوط به رشته مورد نظر معرفی شده است. در عین حال متقاضیان چه در داخل و چه خارج از کانادا می‌توانند قبل از فرستادن مدارک با مشاوران انتخاب رشته به صورت‌های مختلف حضوری یا مکاتبه‌ای تماس حاصل کنند تا به کمک آنها بهترین انتخاب را داشته باشند.

 

مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا: دانشگاه کنکوردیا با پذیرش شمار بسیاری از دانشجویان از نقاط مختلف دنیا در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا به یکی از متنوع‌ترین مراکز دانشگاهی امریکای شمالی از نظر فرهنگی تبدیل شده است. در سال گذشته بیش از ۶۰۰۰ دانشجو در رشته‌های مختلف این مقطع مشغول به تحصیل بوده‌اند.

 

دانشگاه کنکوردیا در سال‌های اخیر بخصوص در این مقطع رشد چشمگیری در پذیرش دانشجو و هم چنین توسعه آزمایشگاه‌ها و احداث واحدهای جدید داشته است و در رشته‌های مختلف صنایع، هنر، اقتصاد و بازرگانی و علوم اجتماعی فرصت‌های تحصیلی زیادی را برای دانشجویان ایجاد کرده است.  از آنجایی که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مورد توجه بسیاری از مهاجران ایرانی و متقاضیان ادامه تحصیل است نوشتار جداگانه‌ای در مورد اقدام به ادامه تحصیل در این مقطع در ادامه ارائه خواهد شد.

 

تحصیلات تکمیلی: در دانشگاه کنکوردیا برنامه‌هایی ارائه می‌شود که تنها برای افزایش دانش و تجربه متقاضیان در یک رشته بخصوص تدارک دیده شده است. شرکت در این دوره‌ها معمولا برای عموم آزاد است و محدودیت بخصوصی را شامل نمی‌شود. در پایان این برنامه‌ها به دانشجویان مدرک تحصیلی داده نمی‌شود و کسانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند پس از پایان دوره مجاز به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نخواهند بود اما معمولا در پایان دوره به شرکت کنندگان گواهی داده می‌شود که برای کاریابی یا ارتقای وضعیت شغلی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل است که این دوره‌ها مورد توجه بسیاری از افرادی قرار می‌گیرد که می‌خواهند برای بهبود وضعیت شغلی یا تحصیلی خود از این امکان تحصیلی بهره ببرند.

 

تحصیلات تکمیلی در دانشگاه کنکوردیا تنها مقطعی است که آموزش از راه دور را نیز شامل می‌شود. البته دوره‌های آموزش از راه دور معمولا محدود و کوتاه‌مدت هستند و شامل تمام رشته‌ها نمی‌شوند. یکی از بخش‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه کنکوردیا موسسه توسعه اجتماعی است. افرادی که علاقمند هستند در جامعه خود به صورت فعال‌تر ظاهر شوند و به عنوان یک شهروند در توسعه زیست‌محیطی، سلامت و بهداشت جسمی و روانی، اقتصادی و رفاه اجتماعی شرکت داشته باشند می‌توانند با شرکت در یک سری دوره‌های خاص به زمینه مورد نظر خود راه پیدا کنند و با شرکت در سمینارها و جلسات عمومی برخورد نزدیک‌تری با فعالین جامعه داشته باشند.

 

برنامه‌های کو-آپ: دوره‌های کو-آپ یا آموزش ضمن کار نیز از جمله برنامه‌های بسیار جالب و مفید دانشگاه کنکوردیا است که کمک زیادی به ورود متخصصین به بازار کار می‌کند. در این دوره‌ها دانشجویان ضمن شرکت در کلاس‌های آموزشی به موسسات خصوصی و دولتی معرفی می‌شوند تا در کارهای مربوط به رشته خود حضور یابند. در این مدت هم با کارهای مورد نظر خود به خوبی آشنا می‌شوند و هم سابقه کار تخصصی پیدا می‌کنند و با رزومه قوی‌تری به دنبال کار می‌گردند. ضمن این که بسیار دیده می‌شود که موسسه‌ها نیروهای کو-آپ خود را بعد از اتمام دوره استخدام می‌کنند.

 

به جز برنامه‌ها و دوره‌های ذکر شده دانشگاه کنکوردیا انواع دیگری از خدمات آموزشی را نیز به متقاضیان ارائه می‌دهد از جمله پذیرش دانشجویان انتقالی و مهمان از سایر دانشگاه‌ها و همین طور دانشجویان مستقل. دانشجویان مستقل افرادی هستند که به دلایل شخصی یا حرفه‌ای تمایل دارند در کلاس‌های خاصی شرکت کنند و به دنبال اخذ مدرک یا ادامه تحصیل به صورت رسمی نیستند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar