آشنایی با دو دانشگاه فرانسه‌زبان در کبک
22 اکتبر 2010 - 11:35
بازدید 425
9

  نشاط تهرانی دانشگاه کبک یا UQ دانشگاه فرانسه‌زبان کبک در سال ۱۹۶۸ به وسیله دولت کبک پایه‌گذاری شد تا بزرگ‌ترین شبکه دانشگاهی سرتاسر کانادا و بزرگ‌ترین دانشگاه فرانسه‌زبان دنیا شکل بگیرد. به طوری که در حال حاضر ۸۷۰۰۰ دانشجو و ۶۰۰۰ استاد و مدرس در ۵۴ نقطه از استان کبک مشغول به فعالیت هستند. […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

نشاط تهرانی

دانشگاه کبک یا UQ

دانشگاه فرانسه‌زبان کبک در سال ۱۹۶۸ به وسیله دولت کبک پایه‌گذاری شد تا بزرگ‌ترین شبکه دانشگاهی سرتاسر کانادا و بزرگ‌ترین دانشگاه فرانسه‌زبان دنیا شکل بگیرد. به طوری که در حال حاضر ۸۷۰۰۰ دانشجو و ۶۰۰۰ استاد و مدرس در ۵۴ نقطه از استان کبک مشغول به فعالیت هستند. شعبه اصلی دانشگاه کبک در کبک‌سیتی قرار دارد، شهری که مرکز استان کبک است. اما بزرگ‌ترین دانشگاه از این شبکه دانشگاهی یوکم یا دانشگاه کبک در مونترال است.

دانشگاه کبک با ایجاد مرکز Téluqبه یکی از قطب‌های اصلی آموزش از راه دور در کانادا تبدیل شده است. در دانشگاه کبک آموزش به صورت کامل به زبان فرانسه صورت می‌گیرد و این دانشگاه نسبت به دانش زبان فرانسه دانشجویان به مراتب سخت‌گیرتر از دانشگاه مونترال عمل می‌کند. به طوری که دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه حتما باید آزمون زبان فرانسه را با موفقیت پشت سر بگذارند.

همان‌طور که گفته شد دانشگاه یوکم یا دانشگاه کبک در مونترال UQAM Université de Québec a Montreal UQبزرگترین شاخه یا واحد دانشگاه کبک به شمار می‌رود به همین دلیل تاکید اصلی این نوشته بر این دانشگاه قرار گرفته است. دانشگاه یوکم در سال ۱۹۶۹ توسط دولت کبک پایه‌گذاری شد. این دانشگاه در میان دیگر دانشگاه‌های زیرگروه دانشگاه کبک از استقلال بیشتری برخوردار است و می‌تواند دیپلم و مدارک تحصیلی مقاطع مختلف را به خودی خود به دانشجویان اعطا کند. در سال گذشته دانشگاه یوکم در شش دانشکده مختلف که عبارتند از دانشکده‌های حقوق و علوم سیاسی، هنر، آموزش، زبان، ادبیات و ارتباطات، علوم و علوم اجتماعی و نیز مدرسه مدیریت خود پذیرای بیش از ۴۲۰۰۰ دانشجو بوده است که در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کرده‌اند. تنها ۱% از دانشجویان دانشگاه یوکم انگلیسی‌زبان هستند. همچنین دانشگاه یوکم دارای یک واحد مجازی یا Télé-universitéاست که به آموزش از راه دور اختصاص دارد و در رشته‌هایی مانند علوم کامپیوتر، آموزش، ارتباطات، علوم محیط زیست و مدیریت دانشجو می‌پذیرد. در حال حاضر حدود ۱۵۰۰۰ دانشجو از طریق دانشکده مجازی دانشگاه یوکم مشغول به تحصیل‌اند.

همچنین مدرسه مدیریت و تجارت دانشگاه یوکم رتبه ششم را در کانادا به خود اختصاص داده ‌است. دانشگاه یوکم تحت حمایت مالی بسیار قوی از طرف دولت کبک قرار دارد و هر سال مبالغ هنگفتی برای توسعه و برآوردن نیازهای مالی در اختیار این دانشگاه قرار می‌گیرد و از همین رو در شمار کم‌هزینه‌ترین دانشگاه‌های استان کبک برای دانشجویان قرار گرفته است.

دانشگاه لاوال

دانشگاه لاوال Laval University

بنا به آن چنان که در وب سایت این دانشگاه آمده است دانشگاه لاوال قدیمی‌ترین دانشگاه کانادا و قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی امریکای شمالی به زبان فرانسه است که به دستور لویی شانزدهم اول به صورت یک مدرسه عالی در سال ۱۶۶۳ و سپس به شکل یک دانشگاه به امر آموزش پرداخته است. این دانشگاه در کبک‌سیتی واقع است و بنای قدیمی آن به عنوان بخشی از هویت تاریخی کانادا در یونسکو ثبت شده است. دانشکده پزشکی لاوال از نظر سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات در شمار یکی از ده دانشگاه اول کانادا قرار دارد.

برای ورود به دانشگاه لاوال دانستن زبان فرانسه الزامی است به همین دلیل متقاضیان تحصیل در این دانشگاه که بخش مهمی از تحصیلات ابتدایی یا دبیرستان خود را در مدارس فرانسه‌زبان نگذرانده‌اند باید در آزمون زبان شرکت کنند یا یک یا چند ترم زبان فرانسه بخوانند که البته این دوره‌ها جزو واحدهای درسی آنها حساب نمی‌شود ولی در مجموع  این دانشگاه مانند دانشگاه مونترال دانشجویان انگلیسی‌زبان را راحت‌تر از دانشگاه کبک می‌پذیرد. همچنین در این دانشگاه نیز مانند دانشگاه مونترال بعضی واحدهای دوره‌های بالاتر از کارشناسی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و آزمون‌ها و تحقیقات به این زبان پذیرفته می‌شوند که البته بستگی به استاد و رشته تحصیلی دارد.

هر سال نزدیک به ۴۰۰۰۰ دانشجوی تمام‌وقت و پاره‌وقت در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشکده‌های مختلف دانشگاه لاوال از جمله دانشکده‌های حقوق، معماری و شهرسازی، کشاورزی و صنایع غذایی، اقتصاد و بازرگانی، پزشکی، دندان‌پزشکی، جغرافی و جنگل‌داری، موسیقی، پرستاری، داروسازی، فلسفه، علوم و مهندسی، علوم اجتماعی و آموزه‌های مذهبی به تحصیل مشغول هستند.

دانشگاه لاوال نیز مانند دیگر دانشگاه‌های فرانسه‌زبان استان کبک از کمک‌های دولتی برخوردار است و وام‌ها و کمک‌های بلاعوض قابل توجهی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

برای اقدام به تحصیل در دانشگاه لاوال لازم است متقاضی با مراجعه به وب سایت دانشگاه فرم‌های مربوط به ثبت‌نام را پر کند و به همراه مدارک لازم برای دانشگاه ارسال کند. دانشکده‌های مختلف ممکن است مدارک اضافی نیز از متقاضی بخواهند که با تماس با دانشکده یا مراجعه به وب سایت آن مشخص خواهد شد.

دانشگاه‌هایی که در نوشتارهای گذشته معرفی شد از مهم‌ترین و پرطرفدارترین دانشگاه‌های استان کبک بودند که با تفصیل بیشتری در مورد آنها صحبت شد. در نوشتار بعد اشاره کوتاهی به سایر دانشگاه‌های استان کبک خواهیم داشت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar