آشنایی با دانشگاه‌ها شربروک و بیشاپ در استان کبک
11 دسامبر 2010 - 16:00
بازدید 208
6

نشاط تهرانی در آخرین مبحث درباره دانشگاه‌های استان کبک به معرفی دو دانشگاه خارج از شهر مونترال می‌پردازیم. دانشگاه شربروک یا UdeS دانشگاه شربروک در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شرق مونترال و در شهر شربروک از استان کبک قرار دارد. در حال حاضر بیش از سی‌هزار دانشجو در این دانشگاه فرانسه‌زبان مشغول به تحصیل هستند که […]

ارسال توسط :
پ
پ

نشاط تهرانی

در آخرین مبحث درباره دانشگاه‌های استان کبک به معرفی دو دانشگاه خارج از شهر مونترال می‌پردازیم.

دانشگاه شربروک یا UdeS

دانشگاه شربروک در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شرق مونترال و در شهر شربروک از استان کبک قرار دارد. در حال حاضر بیش از سی‌هزار دانشجو در این دانشگاه فرانسه‌زبان مشغول به تحصیل هستند که ۱۴ هزار نفر از آنها به صورت تمام‌وقت درس می‌خوانند. دانشگاه شربروک از سراسر دنیا دانشجو می‌پذیرد و تعداد دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه به مرور افزایش یافته است.

دانشگاه شربروک از ۳ دانشکده تشکیل شده که دانشکده اصلی در شربروک واقع شده و دو دانشکده دیگر عبارتند از دانشکده بهداشت و دانشکده لونگی. دانشکده اصلی شربروک از ۳۰ ساختمان تشکیل شده که با تونل‌های زیرزمینی به هم مرتبط هستند. این دانشکده دارای خوابگاهی است با ۸۳۰ اتاق و تمام امکانات رفاهی لازم برای دانشجویان.

دانشکده بهداشت که رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی و نیز علوم بهداشت را در بر می‌گیرد متشکل است از یک بیمارستان ۴۰۰ تخت‌خوابی، یک مرکز بزرگ پژوهشی و یک موسسه داروسازی و در سال‌های اخیر توسعه زیادی یافته است.

دانشکده لونگی در نزدیکی مونترال واقع شده و تنها با عبور از یک پل می‌توان به آن رسید. این دانشگاه به ۸ هزار دانشجو خدمات ارائه می‌دهد. عمده برنامه‌های این دانشگاه مختص مقطع کارشناسی ارشد است که در زیرگروه رشته‌های تربیت معلم و آموزش، مهندسی، علوم بهداشت، حقوق، ادبیات، علم و فن‌آوری، اخلاق و فلسفه قرار می‌گیرد. این دانشکده بیشتر کلاس‌های خود را به صورت نیمه‌وقت شبانه و در طول تعطیلات آخر هفته ارائه می‌دهد و برای کسانی طراحی شده که علاقمند هستند فعالیت‌های شغلی خود را در طول تحصیل ادامه دهند.

مدارک لازم برای اقدام به تحصیل در دانشگاه شربروک مانند دانشگاه‌های دیگر عبارتست از آخرین مدرک تحصیلی یا معادل آنها و ریز نمرات دروس دانشگاهی یا دبیرستان برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد. در مقطع دکترا دانشجویان باید سه معرفی‌نامه از اساتید دوره قبل به دانشگاه ارائه کنند. طبیعی است دانشجویانی که خارج از استان کبک تحصیل کرده‌اند باید مدارک لازم برای اثبات آشنایی کافی با زبان فرانسه را نیز به دانشگاه ارائه دهند.

در دانشگاه شربروک مرکزی هست به نام مرکز ارتباطات و مکاتبات که به دانشجویانی که با زبان فرانسه آشنایی کافی ندارند کمک می‌کند تا مهارت‌های زبان‌فرانسه خود را بهبود بخشند. این مرکز دوره کوتاه‌مدت فشرده‌ای را متشکل از ۵ ترم  ارائه می‌دهد که طی آن دروس زیر تدریس می‌شوند:

  • مکالمه و ارتباط کلامی
  • ارتباط نوشتاری
  • دستور زبان
  • فرهنگ و زبان

گذراندن این دوره برای دانشجویانی که از دانشگاه شربروک پذیرش گرفته‌اند اما پذیرش آنها مشروط به یادگیری زبان فرانسه شده‌است رایگان می‌باشد.

دانشگاه بیشاپ

دانشگاه بیشاپ دانشگاهی نسبتا کوچک است که در شهر شربروک تاسیس شده‌ است و حدود ۲۴۰۰ نفر دانشجو در این مرکز آموزشی به تحصیل مشغول هستند. این دانشگاه تنها دانشگاه انگلیسی‌زبان استان کبک است که در شهر مونترال قرار ندارد. دانشگاه بیشاپ در سال ۱۸۴۳ به صورت یک کالج تاسیس شد و بعدها به صورت دانشگاه فعالیت خود را ادامه داد. این دانشگاه از ۵ بخش مختلف تشکیل شده است که عبارتند از: مدرسه بازرگانی ویلیامز، شاخه علوم انسانی، شاخه علوم طبیعی و ریاضیات، شاخه علوم اجتماعی، مدرسه آموزش که در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرند.

البته باید به این نکته اشاره شود که تمرکز اصلی دانشگاه بیشاپ در پذیرش دانشجویان مقطع کارشناسی است و در مقاطع دیگر برنامه‌های محدودتری دارد  و دانشجوی کمتری می‌پذیرد.

برای اقدام به تحصیل در دانشگاه بیشاپ نیز مانند سایر دانشگاه‌ها تکمیل تقاضانامه و ارسال آن به همراه مدارک لازم مانند آخرین مدرک دانشگاهی و ریز نمرات و نیز مدارک مربوط به اقامت دائم یا دانشجویی ضروری است. دانشجویان بین‌المللی باید مدارک دیگری نظیر مدرک تافل (با حداقل نمره ۵۸۰ در آزمون کاغذی و ۲۳۷ در آزمون رایانه‌ای) یا مدرک آیلتس (با حداقل نمره ۶.۵ آکادمیک) ارائه دهند که با مراجعه به وبسایت دانشگاه می‌توانید از کم و کیف آن اطلاع دقیقتری حاصل نمایید. البته این مدراک مربوط به مقطع کارشناسی است و برای مقاطع بالاتر ممکن است مدارک دیگری مانند معرفی‌نامه اساتید یا کاور لتر از دانشجو خواسته شود.

دانشگاه بیشاپ در زمینه تحصیلات تکمیلی نیز برای کسانی که قصد ارتقای دانش و حرفه خود را دارند خدماتی را ارائه می‌کند. این دوره‌ها به صورت تمام‌وقت، پاره‌وقت و یا دوره‌های تابستانی ارائه می‌شوند. دانشگاه بیشاپ با دانشگاه شربروک نیز در زمینه‌های مختلف همکاری دارد. به طور مثال دانشجویان در شرایط خاصی می‌توانند دو رشته مختلف را در این دو دانشگاه دنبال کنند و بعد از چهار سال در دو رشته کارشناسی فارغ‌التحصیل شوند.

در مقالات اخیر سعی شد معرفی اجمالی ولی کاملی از دانشگاه‌های استان کبک ارائه شود. در بحث‌های بعد به کالج‌های مهم مونترال و استان کبک خواهیم پرداخت.

 

  

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar